Přihlášení

Výstavba garáží v centru poškodí Písek

7. 7. 2011 | Ondřej Blažek | Diskuze (5) | Životní prostor

Parkování v centru města je v Písku dosti propíraným tématem, které se v posledních dnech opět vrátilo na scénu.

Lidem nedostatek míst pro auta zkrátka vadí, a tak radnice znovu a znovu přichází s návrhy, kde postavit onen vytoužený parkovací dům. Jednou se uvažovalo o vydlabání prostoru pod Velkým náměstím (díky bohu za odmítnutí tohoto barbarského nápadu), podruhé o zastavení nevyužitého rohového prostranství naproti poště, potřetí o zřízení parkovacích míst při rekonstrukci plaveckého stadionu. Nejnověji přišli zastupitelé s návrhem postavit garáže na kraji parku, vedle městského divadla. Trochu mi vadí, že se celá debata točí pouze kolem toho, kde stánek pro auta postavit, a že zcela v pozadí zůstávají úvahy nad smysluplností akce jako takové. To bych rád tímto příspěvkem napravil a celý garážový projekt odmítl.

Hlavní argument pro výstavbu, tedy údajný nedostatek parkovacích míst v centru města, příliš neobstojí. Důvod je prostý – na Výstavišti, mezi hokejovým stadionem a letním kinem, pět až deset minut chůze od všech důležitých úřadů, bylo nedávno postaveno obrovské parkoviště, které neustále zeje prázdnotou. Víme o něm vůbec? Proč ho nevyužíváme? Že by lenost? Je sice pochopitelné, že by každý chtěl zaparkovat nejraději přímo před úřadem či obchodem, který chce navštívit, ale má být tato lidská pohodlnost impulsem k necitlivému zásahu do organismu centra města?

Pokud garáže budou postaveny, je třeba si uvědomit, čím za naší touhu po pohodlí zaplatíme. Nebudou to peníze, ale prostředí našeho města. Prvním, velice snadno viditelným, negativním důsledkem, bude vyšší provoz v okolí parkovacího domu. Mohou však přijít další, hůře předpovídatelné, ale o to závažnější a dalekosáhlejší dopady. Obecně totiž platí, že čím lépe se ve městě žije automobilům, tím hůře se v něm žije lidem. Navyšování kapacity parkovacích míst zpříjemňuje používání auta a tím narůstá objem dopravy. Větší hluk a znečištění pak následně vyhání obyvatele z města, centrum se vyprazdňuje a stává se z něj místo obchodů, úřadů a pracovišť, v němž se nežije, ale do něhož se dojíždí. To není teorie. V USA to přesně tak dopadlo. Bezbřehá orientace na auta tam přinesla naprosto katastrofální dopady na život ve většině měst, která postupně jaksi vyhnila zevnitř a současně došlo k nekontrolovanému bujení satelitních měst v okolí.

Písek je malý a katastrofa podobných rozměrů nehrozí, ale není od věci o hrozbě vědět a snažit se jí přecházet. Vlastně by jen stačilo pokračovat v nastoupeném trendu spočívajícím jednak ve vytěsňování aut z centra a jednak ve stavění obytných domů na nevyužitých prostranstvích uvnitř města (jako příklady uveďme tzv. Titanik či Gregorovu ulici). S každým novým, pěkným domem či ulicí v širším centru se totiž město oživuje a přirozeně zaplňuje lidmi, kteří auto pro pohyb ve městě nepotřebují. Každý nový garážový dům či parkoviště naopak městský prostor odlidšťuje a vyhání lidi ven, na okraj, kde se na autě stávají závislými. Navštivte Los Angeles, Atlantu nebo Minneapolis a můžete konečné stadium této postupné eroze lidských sídel a bobtnání automobilové dopravy spatřit v celé své kráse.

Považuji za nesmírně důležité, abychom se nastoupení podobného procesu v Písku pokud možno vyvarovali. Pokračujme v posilování kompaktnosti městské zástavby, pokračujme v osazování ulic stromy, v rozšiřování pěších zón a v budování cyklostezek. Zatímco nejvíce prosperující města v západní Evropě tento trend dávno podporují, v Česku si stále ještě stavíme svoje Blanky či velkokapacitní parkovací domy. Přál bych si, abychom u nás v Písku touto cestou nešli a zachovali městu jeho výjimečně příjemnou atmosféru. Výstavba několikapatrového, ohyzdného svatostánku pro automobily přímo v centru by však pro tuto snahu byla nepochybně tvrdým políčkem.

0
0

Diskuze k článku +

20. 7. 2011 (12:32)  –  Ondřej Veselý

0
0

Vážený pane Blažku,

Děkuji za názor. Musím se přiznat, že jej považuji za velmi originální, ale také ojedinělý. Nedostatek parkovacích míst v centru města je mantrou, která probíhá po našem městě již nejméně deset let. Pokud jde o přístup měst na západ od naší hranice, pak mé zkušenosti jsou zcela opačné. Většina takových města (která jsem sám navštívil) přistoupila v centru města k výstavbě podzemních garážových stání, nebo parkovacích domů po okraji města. Cílem bylo vytlačit parkování vozidel (a potažmo i hustý provoz) z historických center a tento cíl se při vybudování takovýchto parkovacích míst dařilo plnit.

Musím se přiznat, že podobné vize bych rád uplatňoval i já a z centra Písku udělal spíš místo pěšího života a relaxace, než místo husté dopravy a parkování. Jenže zatím jsem s tímto názorem dost osamocen:).

Odpovědět

5. 8. 2011 (19:00)  –  Petr Lešek

0
0

Dobrý den,

mrzí mne, že kromě pana starosty se k tématu nikdo z politiků a veřejnosti nevyjádřil. Díky tomu se hůře věří tomu, že debata probíhá už cca 10 let.

Za sebe bych byl rád, kdyby se nejprve vyzkoušela "soft" opatření, která by lidi více motivovala zvážit použití automobilu v centru. Nedávno vyšla docela zajímavá kniha Nudge (http://www.knihazlin.cz/cs/kniha/nudge-stouch) ve které se právě o takových "pošťouchnutích" píše.

Odpovědět

22. 8. 2011 (09:35)  –  Karolína Jirmanová

0
0

Souhlasím s OV, že je parkoviště třeba. P. Blažek má ale pravdu v tom, že je místo do kterého pan starosta s panem Bubníkem tak tlačí naprosto nevhodné. Lokalita kolem divadla a přilehlého parku je jedinečná svou tradicí i atmosférou. Je to klidová zóna, která je často využívána jako prostor, kde se lidé potkávají, odpočívají s rodinami a dětmi, chodí za KULTUROU. Nápad, že se přitom budou koukat na betonový svatostánek dopravy a čelit zvýšené dopravě je pro mne nepochopitelný a připomíná mi nápady komunistických budovatelů. Jsem si jistá, že tohle není ojedinělý názor. Nakonec potvrzuje to i postoj komise architektů, jejíž názory pánové zatím úspěšně ignorují. Kde je slíbený respekt k poradním sborům? Co takhle se zastavit, nechat si poradit a alespoň jednu z věcí trochu promyslet? Zatím vám to Ondřeji moc nejde.

Odpovědět

23. 8. 2011 (11:48)  –  MIlan Stávek

0
0

Vůbec si nemyslím, že je nějaké nové parkoviště třeba.
Dnes 23.8.2011 v 9 hodin 14 minut.
Parkoviště na výstavišti před Elimem: 147 volných míst pro parkování osobních aut, + asi 6 autobusů,
Parkoviště vedle Svaté Trojice, u Otavy: 15 volných míst pro parkování osobních aut + jeden volný terminal pro Bus.
všechna parkovací místa jsou zdarma.
Cesta od Elimu, pomalou chůzí staršího muže trvá na starý most 7 minut, na náměstí před radnici 10 minut
Vše bez komentáře

Odpovědět

24. 8. 2011 (11:33)  –  MIlan Stávek

0
0

Dobrý den, dnes jsem ještě rozšířil svůj amatérský výzkum volných parkovacích míst v Písku.
Ve středu 24.8.2011 asi v 10.20 hodin při cestě do města jsem se stavil u Kulturáku, tam bylo 71 volných placených parkovacích míst ( 1. hod. 10.- a další 20.- ), na náměstí to trvá asi 5 minut a na Fügnerově nábřeží 19 volných placených parkovacích míst ve stejné ceně.
Dovolím si podotknout, že je hlavní turistická sezona. V zimě spousta řidičů vůbec nevyjede.
Děkuji všem, kdo věnoval mému "výzkumu" svůj čas.

Odpovědět

Nový komentář k článku

Pro zapojení do diskuze se nejprve přihlašte ke svému účtu.

Nejste-li registrovaným uživatelem, zaregistrujte se zde. Registrace je jednoduchá a rychlá.