Přihlášení

Strašák jménem brownfield – 5. díl: Břehy řeky Otavy

22. 4. 2015 | Ladislav Beran ml. | Diskuze (4) | Životní prostor

Jedna z možných budoucích podob nábřeží mezi mosty. Vizualizace návrhu z architektonické soutěže.

Otava je životodárnou žilou a duší města, které vznikalo postupně na obou jejích březích navzdory častým povodním a záplavám. Regulace řeky sice už často zabránila velkým škodám, ale má to i svoji daň. Díváme se na Otavu už předlouhá léta shora, vzdálili jsme se od ní na bezpečnou vzdálenost a tak trošku jsme se jí tím odcizili. Jsem rád, že se na její břehy postupně vracíme.

 

VŠECHNY ČÁSTI SERIÁLU:

Fezovka

Územní plán sídelního útvaru (ÚPnSÚ) Písek prostor definuje plochou hromadných garáží.

Jako dítě jsem chodíval s dědou na trávu k píseckým skalám. Z „Čechovky“ to byla hezká procházka po levém břehu Otavy. Před bývalým mlýnem, který (hurá) stále ještě stojí, stával obrovský dům s velkými okny a cihlovým komínem. Tenkrát mi to všechno přišlo tajemné a strašidelné. Tohle kdysi dávno malebné místo zachycené ve filmu Kluci na řece je nenávratně pryč.

Továrna na fezy Josefa Kleina vznikla v Portyči v čp. 219. První fezy vyrobila v roce 1896 a jako jediná stavba zde stála až do třetího tisíciletí. Levý břeh řeky Otavy často postihovaly povodně, a proto byla řeka v 60. a 80. letech 20. století regulována a byl vybudován ochranný protipovodňový systém. V letech 1983-84 byla téměř celá Jablonského ulice srovnána se zemí, aby zde pak vyrostly panelové domy. Po skončení výroby fezů byly naposledy v objektu fezovky sklady podniku Jitex a po jeho privatizaci zde měl vzniknout obytný a obchodní komplex. Veškeré záměry a polemiky však ukončily povodně v roce 2002. Areál fezovky byl zbourán a na jeho místě je dodnes jen „asfaltová placka“ se zaparkovanými auty.   

Mně osobně se současná podoba levého břehu Otavy nelíbí, vyjma vybudované náplavky a přístupu k řece. Minulé režimy, vlády i radnice se tu společně podepsaly. „Brutalistní“ stavba zdravotnické školy u nejstaršího kamenného mostu ve střední Evropě. Kotvící přepestrý „Titanic“, který se ne a ne potopit, ale aspoň ukryl „UFO hmotu“ kina Portyč. Pod novým mostem vyrostla drzá šedobílá paneláková hradba a na ní navazuje již zmíněná „fezova ďoura“. Co s tímto místem dál je samozřejmě práce pro architekty. Díky tomuto seriálu se mi do ruky dostal katalog VIZE pro PÍSEK, který mají opět „na svědomí“ studenti architektury ČVUT pod vedením Ing. Arch. Plicky. Jejich studie vznikly v zimním semestru 2013/2014. Zaujalo mě hned několik z nich, ale asi nejvíc představa o možné podobě levého břehu Otavy pod novým mostem. Pro představu je to myslím dobré vidět. Je zde alespoň „hmotově“ vyplněna i obří proluka po fezovce. Jestli by zde byly jenom byty nebo i garáže, to v tento moment není až tak podstatné. Náplavka by vlastně lemovala levý břeh řeky od starého mostu až sem na kraj města. A zkuste si představit, že by náplavka začínala už u městského jezu a Křižíkovy elektrárny?

Mezimostí

ÚPnSÚ Písek prostor definuje plochou izolační, doprovodné a veřejné zeleně. Dále pak i plochou se smíšenou funkcí (bydlení a komerční účely).

Parkoviště, kulturák, nábřeží, paneláky bývalých „pletařů“, za nimi na kopci další panelák a zase parkoviště. Obrovský prostor bez ladu, skladu a koncepce. Vlastně nejvíc mi tu vadí právě ty dvě obří panelákové kostky. Jsou bohužel nepřehlédnutelné a dost tu straší. Fasáda z tzv. sklopanelů podivné nazrzlé barvy na tyto kostky ještě více upozorňuje. Nedělají ani hezké pozadí starému mostu, díváte-li se na něj „po proudu“. Kdyby se aspoň schovaly do pláště z dřevěných lamel nebo něčeho podobného a neutrálního.

Romantickou Rybářskou ulici, která zde stávala dříve znám bohužel už jenom ze starých fotek a z filmu Kluci na řece. Ty poskládané baráčky s pavlačemi a úzkými uličkami k řece vypadaly jako dokonalá filmová dekorace. Škoda, že o ni město přišlo. Už architektonická studie z roku 1945 se zabývala možnou budoucí podobou mezimostí ve funkcionalistickém stylu „Le Corbusier“. Jediné, co se s odkazem na tuto poválečnou vizi realizovalo, je umístění, hmota a kónický tvar obchodního centra „RACEK“. Soudruzi architekti prostě pojali prostor mezi mosty jinak. V každém případě je dobře, že si „toho“ někdo všiml a je snaha a zájem s tímto „Prospektem Lenina“ něco dělat.

Studie na novou podobu nábřeží s přístupem k řece a náplavkou se mi líbí. Návrh vzešel z architektonické soutěže, která byla městem Písek vyhlášena v listopadu 2013. Předmětem soutěže bylo zpracování návrhu na architektonicko – výtvarné řešení pravobřežního mezimostního parteru v Písku. Architektonická soutěž byla vyhlášena jako veřejná a oceněné návrhy byly po vyhlášení výsledků prezentovány formou veřejné besedy v objektu Sladovny.

Megaprojekt „mezimostí“ bych však osobně chápal prioritně naproti hradu a Sladovně, kde máte celé historické panorama města jako na dlani. Je tu navíc parkoviště, které se už návštěvníci města naučili využívat. Řekl bych, že by mělo být cílem „dostat“ lidi spíše na levý břeh, aby se pokochali pohledem na to NEJ, co tu máme. Od starého mostu až po hradní baštu nad Parkány. Jakýsi „view point“ neboli vyhlídku bych směřoval právě sem naproti hradu. Anebo raději vystavíme na obdiv nepotopitelný a přepestrý Titanic? V této fázi je to ale zatím stejně jen polemika, protože si myslím, že k realizaci mezimostí hned tak nedojde. V Písku je jistě dost nutnějších „věcí“, které by se měly stát. Je ale určitě dobré zásadní zásahy do podoby města plánovat a konzultovat s velkým předstihem, ať se to pak nevleče třeba jako bazén…

A ještě vám dlužím odpověď na hádanku z minulého čísla, kde stojí rohový trojdům z roku 1930. Je to spodní část Mírového náměstí, na rohu ulic Denisova a Erbenova.

TEXT VYŠEL V DUBNOVÉM TIŠTĚNÉM PÍSECKÉM SVĚTĚ.

Fotogalerie k článku


0
0

Diskuze k článku +

22. 4. 2015 (11:34)  –  JUDr. Ondřej Veselý

0
0

Ahoj Láďo, souhlasím s tebou, že navigace mezi Otavou a Výstavištěm by potřebovala úpravu ještě víc, než ta před KD. Nicméně celé opatření by bylo (jako optimista raději použiji výraz bude) daleko náročnější (jak finančně, tak co do návrhu řešení) než případné opatření před KD. A právě proto jsem chtěl začít lehčí věcí, abychom si na ní vyzkoušeli fungování procesu zapojení Otavy do života města. Tento jednodušší projekt za cca 15 mil. Kč bohužel dosud nenašel u nového vedení města podporu a tak zůstává jen na papíře. Stejný osud stihl i nábřeží mezi Novým mostem a bývalou Fezovkou, kde jsem před koncem volebního období dal pokyn ke zpracování studie, ale ten byl po nástupu nového vedení odvolán, takže tady nemáme ani papír:(

Odpovědět

22. 4. 2015 (11:44)  –  Tom Droppa

0
0

Naprosto zbytečné bylo zbourání fezováckého komína, který byl ve vynikajícím stavu. Dnes by zabral místo maximálně dvou aut, ale svou vertikálou by alespoň trochu připomenul historii tohoto místa. Bohužel, technické památky jsou stále přehlížené. Ze dvou desítek těchto štíhlých cihlových krasavců z dob monarchie a první republiky, které zdobily panorama města, jich zbylo v Písku jen jeden a půl (doslova).

Kde je Racku konec? Racek před lety odlétl a dnes je na tom oranžovém hnízdě jakási černá vrána.

Odpovědět

22. 4. 2015 (12:25)  –  Mgr. Vojtěch Blažek

0
0

Vždy si rád přečtu tyto články, díky za ně. Jsem ale trochu skeptický k názvu brownfield v rozsahu v jakém je používán v těchto článcích. Termín brownfield byl poprvé použit v Americe. Vesměs je to definováno jako opuštěné území s rozpadajícími se obytnými budovami, nevyužívané dopravní stavby a nefunkční průmyslové zóny. Vyznačují se často obrovskými rozměry, negativními sociálními jevy a ekologickou zátěží. Takovýchto brownfields je v Písku dle Czech Investu pouze 1 (http://www.brownfieldy.cz/) a to je bývalá slévárna Remar na Pražské třídě. Další brownfield je bezesporu Žižkova kasárna, ale pro břehy Otavy či proluky jednotlivých domů (křižovatka Harantova x Budějovická), bych slovo brownfield asi nepoužil. Typickým příkladem brownfield v Evropě jsou Londýnské Dockland, které vznikaly již od 17. století na břehu Temže. V době krize v 60. – 80. letech 20. Století byly uzavřeny z důvodů kriminality, infekcí, katastrofálního stavu a znečištění. Celková plocha přes 20 km^2. Nyní jsou jednou z nejprominentnějších čtvrtí, protože se přestavba a revitalizace tohoto území nadmíru podařila, kéž by se toto dalo říci o píseckých kasárnách, … třeba jednou. Písek, co se revitalizace a udržitelnosti brownfields týká, je na tom velmi dobře. Jenom si představte, kdyby se malí živnostníci, různé spolky vykašlaly na prostory Jitexu, VOS, tabačky a přilehlého komplexu, to by byly opravdové brownfields se vším všudy! Zaplať Pánbůh, že máme jenom takové drobnosti, jako jsou břehy řeky či sem tam nějaká proluka. Jenom ty kasárna a uvidíme, co se stane z Honzíčka! Další co mi dělá trochu starost, co se stane s nákupními areály, až si lidé začnou posílat zboží dronama, nebo je to prostě přestane bavit a do obchodů přestanou chodit (nyní už je to v USA v plném proudu) viz http://www.buzzfeed.com/mjs538/completely-surreal-pictures-of-americas-abandoned-malls. Každopádně nebyla to kritika na článek, spíš zamyšlení nad termínem brownfield (extrémě znečištěný = blackfield) pro použití v Písku.

Odpovědět

22. 4. 2015 (13:20)  –  Zdenka Jelenová

0
0

Ale autor seriálu přece v prvních dvou dílech čtenářům dost přesně vymezil a objasnil, co považuje – nejen pro účely těchto článků – za brownfieldy, nebo jak to sám poeticky nazývá: STRAŠÁKY… Pokud nechcete dohledávat, jen krátká citace z 2. dílu:
"…Nemysleme si však nesprávně, že brownfieldy vznikají jen tam, kde skončila průmyslová výroba. Jedná se i o nevyužívaná veřejná prostranství, dlouhodobé proluky v zástavbě, sportovní areály, vojenské prostory, dopravní stavby, lomy, doly, bývalé zemědělské statky apod. Shrnuto: zanedbaná, neudržovaná a nevyužívaná místa, která člověk předtím upravil k obrazu svému. Ano, i Písek má své „Strašáky“ a společně se zástupci odboru RIMM (Rozvoj a investice městského majetku) se na některé z nich podíváme, abychom vás informovali o jejich současném stavu a především budoucnosti. Nejvýznamnější lokace je třeba rozdělit do dvou skupin. Na skutečné brownfieldy a dále na místa, která by si zasloužila tzv. urbánní oživení. …"
O tom, jak termín vznikl, co přesně znamená v angličtině a v zahraničí atd., si můžete podrobněji přečíst v díle prvním…

Odpovědět

Nový komentář k článku

Pro zapojení do diskuze se nejprve přihlašte ke svému účtu.

Nejste-li registrovaným uživatelem, zaregistrujte se zde. Registrace je jednoduchá a rychlá.