Přihlášení

Písecký Singltrek. Reakce těch, kteří ví, o co jde.

17. 6. 2015 | Robin Mikušiak | Diskuze (5) | Životní prostor

Projekt Písecký Singltrek, o kterém se uvažuje a který by mohl být zbudován v Píseckých horách, vzbudil mezi veřejností několik otázek a nejasností, které vyplývaly z neznalosti dané problematiky. Požádali jsme proto několik osob, mezi kterými jsou i Písečáci a kteří mají zkušenosti se singltrekovými tratěmi, aby na vybrané otázky odpověděly. Zde jsou jejich reakce.

Singltrek pod Smrkem znáte a byl/a jste tam jezdit. Máte tedy jedinečnou zkušenost a víte, o co se jedná.

1. Domníváte se, že možné vybudování podobných singltrekových tratí může nějakým způsobem poškodit Písecké hory (pro mimopísecké, jakékoli lesy)?

2. Oponenti projektu tvrdí, že nebudou singltrek využívat písečtí občané, ale pouze turisté. Myslíte si totéž, pokud vezmete v potaz relativně silnou cyklistickou základnu v Písku a počet obyvatel okolo 30.000?

3. "Jezdci na kolech budou nebezpeční pro ostatní uživatele lesa, tedy turisty a obyvatele na procházce." Je tato obava oprávněná?

4. "Jezdci na kolech budou zásadně rušit klid v lese, tedy i veškerou zvěř. Jednoduše řečeno, budou velmi hluční." Zaznamenal jste na Singltreku pod Smrkem zvýšený hluk od uživatelů tratí?

 

Bc. Tomáš Janove MBA:

Rozhodně nikoliv. Při realizaci se nepoužívá těžká technika, stezky jsou vždy budovány v souladu s přirozeným terénem lesů i hor.

Tyto dráhy s oblibou využívají jak turisté, tak místní občané. Jsou oblíbenou volnočasovou aktivitou široké skupiny obyvatelstva, rodiny s dětmi, aktivní sportovci, lidé ve středním věku apod. Pro místní vznikne další zajímavý způsob, jak trávit aktivně volný čas a pro turistický ruch je Singl trek podnikatelská příležitost, která přinese profit široké základně místním obchodníkům v oblasti služeb i pohostinství.

Není, protože singtrekové stezky jsou budovány mimo turistické trasy nebo jsou vytvářeny paralelně. Jezdci i pěší mají tak vlastní trasy, které si nekolidují.

Tato obava také není na místě, jízdní kola nejsou motorová vozidla nebo motocykly. Při používání horská kola nevydávají žádný rušivý zvuk, navíc jsou celoodpružená a při projížďce lesním terénem či při překonávání překážek tak dochází k minimálnímu tření i následnému hluku. To platí i při jízdě ve větších skupinách.  

Tomáš Kolínský:

Myslím si, že samotné vybudování singltreku Písecké hory nijak nepoškodí, záleží na jednotlivcích jak se k lesu chovají. Je jedno jestli jsou to cyklisté, nebo houbaři. Navíc stezky singltreku jsou pravidelně kontrolovány a udržovány.

Právě protože v Písku je velice silná cyklistická základna, nemám vůbec strach o to, že by cyklisté z Písku nenavštěvovali singltrek. Naopak je to velice příjemně strávený den na kole. Co se týče turistiky, tak rozhodně turistů přibude. Na Singltrek pod Smrkem se sjíždí cyklisté z celé ČR i nedalekého Polska.

Nemyslím si, že by cyklisté na singltreku byli nějakou hrozbou pro ostatní návštěvníky Píseckých hor. Možná to bude právě naopak bezpečnější pro pěší návštěvníky lesa.Cyklisté, co hojné využívají Písecké hory k ježdění v terénu se budou spíš tlačit na stezky singltreku, které jsou velice dobře značené. Ani jednou jsem navíc na stezce singltreku nepotkal pěšího turistu, navíc jsou jednosměrné, takže se ani cyklisté nemusí obávat toho, že proti sobě potkají jiného cyklistu. Na Singltrek jezdí celé rodiny, v hospůdkách potkáte i maminky s kočárky, ale na stezce v žádném případě, už jen kvůli tomu, že se tam prostě nevejdou J

Tuhle otázku moc nechápu, proč by cyklisté měli být hlučnější, než ostatní návštěvníci lesa, např. rodiny s dětmi? Kolo nemá motor, takže se nejedná o žádný hlučný stroj.  Na stezku singltreku se vedle sebe dvě kola nevejdou, musí se jezdit za sebou, takže veškeré dojmy z projížďky si cyklisté poví pěkně při odpočinku na občerstvovačce. Navíc je chyba si myslet, že singltrek bude zasahovat do celých Píseckých hor, jedná se o síť stezek, které na sebe navazují a jsou soustředěny, aby byly co nejblíže u nástupního místa na singltrek.

Ing. Tomáš Nádr, MIB:

V žádném případě. Singltrek je budovaný obsolutně v souladu s přírodou. Jde o naprosto šetrný a trvale udržitelný způsob budování stezek. Aby stezka dobře fungovala, musí splynout s lesem a přírodou obecně. Zapadnout do ní a fungovat v naprosté symbióze. Singltrek není asfaltová cesta, která působí jako šrám v přírodě, vytváří překážku vodě i rostlinám. Singltrek je šetrně vyprojektovaná stezka vybudovaná z přírodních materiálů, která se vine krajinou jako stuha a nikterak jí nenarušuje a nevytváří v přírodě žádnou překážku.

S takovým názorem také nemohu souhlasit. Singltrek samozřejmě přiláká do regionu sportovní nadšence, kteří přinesou další možnost rozvoje lokálnímu podnikání. Zároveň ale přinese obrovskou možnost vyžití pro místní cyklisty. Zejména pak pro mládež představuje takový projekt obrovskou příležitost pro sportovní vyžití. Nabízí se argument, že singltrek je jen pro někoho. Ale i toto je liché tvrzení. Správně vyprojektovaný singltrek nabízí vyžití všem věkovým a výkonnostním skupinám cyklistů. A mimo to dokáže nadchnout pro sport i nové lidi. Z lokálního pohledu jde tedy o naprosto skvělý projekt, který nabízí mládeži rozmanitost a další sportovní příležitosti.

Není. Singltrek je projektovaný jako označené jednosměrné stezky a nevede po turistických značkách. Tudíž naopak přináší do provozu v lese řád. Cyklisté v lokalitě singltreku se zpravidla pohybují pouze po těchto stezkách, neboť nemají důvod vyhledávat jiné. Díky tomu se částečně uleví od cyklo-provozu turistickým cestám. Singltrek lze tedy vnímat spíše jako přínos bezpečnosti provozu v lese.

Naposledy v uplynulém víkendu jsme na Singltreku pod Smrkem potkali srnu. Pár metrů přede mnou přešla stezku, zastavila se vedle a dívala se na nás. Zastavili jsme také a měli možnost chvíli pozorovat nádherné zvíře z bezprostřední blízkosti několika metrů. Poté odběhla dál do lesa. Myslím, že toto vypovídá o všem. Na kole jezdím již mnoho let a toto není ojedinělé setkání. Dovolím si tedy tvrdit, že projíždějící cyklisté nejsou hluční. V mnoha ohledech bývají cyklisté mnohem tišší, než skupinky turistů, kteří se mezi sebou baví. Na jednosměrné stezce pro to není prostor. Cyklisté tudíž obvykle tiše projíždějí lesem a jediný hluk je ševelení pneumatik a jemné cvrkání volnoběžky.

Tomáš Vítek:

Nemůže, protože jak už název napovídá, jedná se o vybudování cesty s šíří pouze na jedno jízdní kolo, takže se jedná o minimální zásah do „života lesa“ a dá se předpokládat,  že příslušenství s tím spojené bude pod úrovní lesa, takže v tom bych také neviděl nějaké ohrožení přírody, respektive lesa.

Podle mě budou celoročně převažovat místní.

Trať by měla být, stejně jako pod Smrkem, přístupná pouze cyklistům a pokud se nebude křížit na exponovaných místech s běžnou turistickou stezkou, nemělo by dojít k problému. Jinak ročně najezdím tisíce km po Píseckých horách a nikdy jsem neměl problém s chodci nebo turisty.

Podle mých zkušeností se jezdci chovají v lese o poznání tišeji a ohleduplněji než běžná rodina s dětmi. V lese je myslím dostatek místa, aby si zvěř zvykla a necítila se ohrožena.

Tomáš Znamenáček:

Na tuhle otázku musím rezolutně odpovědět, že ne! Singltreky všeobecně neznamenají pro lesy a hory žádnou hrozbu. Nejedná se o sjezdovou / downhillovou trať, která přináší např. i uměle vytvořené překážky. Singltreky jsou malé úzké cestičky, které jsou kvalitně odvodňovány a upravovány tak, že po vybudování nepotřebují už žádnou další strojovou úpravu. Singltreky nemění ráz přírody, nejsou hrozbou, ale naopak skvělou alternativou pro lidi, kteří nechtějí jezdit na silnicích, ale nemají dostatek zkušeností pro downhill.

Každá podobná lokalita si vždy vytvoří svoji základnu hlavně z domácích. Právě lokálové, kteří stezky využívají denně, jsou pak základem úspěchu. Stezky znají, dokáží poznat, kde je potřeba trať změnit, přizpůsobit apod. Právě oni jsou pak ti, kdo se chlubí rychlostí projetí, soutěží v rámci aplikace Strava apod. Ostatní se je snaží napodobovat. Pokud se stezky vybudují okolo Písku, vybudují si svou komunitu a ta bude možná až překvapivě velká. Všichni totiž poznají, že to jde a nemusí mít drahé kolo a zkušenosti z X letého ježdění.

Tato obava se nepotvrdila na žádných stezkách v ČR. Je jasné, že tato hrozba tady je, ale to by se člověk měl bát i o děti na kole na silnici. Oproti tomu je zde riziko střetu podstatně menší než pohyb dětí na kole po silnicích. Velmi rychle si zvyknou jak uživatelé stezek, tak chodci. Základem je kvalitní značení stezek.

Tak tohle je opravdu k smíchu. Uživatelé stezek jezdí na kole bezhlučně. Zkušenost s tím mám jak ze STPS, tak z Rychlebských stezek i nově vybudovaných stezek v Novém městě na Moravě.

Hedvika Baumeltová:

Ne. Vzhledem k mým zkušenostem z Pod Smrku jsou tratě v souladu s okolní přírodou.

Myslím, že tratě bude využívat každý nadšenec do bajkování z Písku, okolí a zároveň přitáhne i spoustu turistů.

Ne. Tratě pro kola jsou vyznačené a pěší po nich nechodí. Bikeři mimo své tratě nejezdí..

Ne. O nic větší hluk než dělají běžní lidé na procházce.

ing. Jakub Hesoun:

Samotná výstavba tratě minimálně. Spíše je důležité zajistit, aby se návštěvníci singltreku chovali disciplinovaně a nedemolovali a neznečišťovali okolí. Tzn. mít na tratích dostatečné množství odpadkových košů a nepouštět na trať nikoho pod vlivem návykových látek a alkoholu.

Nemyslím si. Pravdou je, že takový projekt bude tahounem pro všechny nadšence ze širokého okolí. Poměr bude možná 60 % / 40 % pro turisty. Ale místní si pravděpodobně rychle zvyknou na možnost trať využívat, takže se dá předpokládat pravidelnější návštěvy spíše ze strany písečáků a lidí z blízkého okolí, kteří to budou mít „za bukem“. Také je potřeba brát možnost dalšího sportovního a v okolí unikátního vyžití hlavně pro mladší generaci, která tímto získá další možnost pohybové aktivity v přírodě. Bude to velmi zajímavé pro firmy (teambuildingy) i pro všechny školy z blízkého okolí.

Nikoliv, pokud se zajistí dostatečné značení o tom, která oblast je určená pro jízdu. Pak bude záležet hlavně na kolemjdoucích, kteří nebudou uživateli singltreku, aby si dali pozor a drželi se v dostatečné vzdálenosti. Oplocení celé tratě by to možná vyřešilo, ale to je věc, která je jednak nákladná, jednak by s ní měli odpůrci pravděpodobně ještě větší problém kvůli estetice v lese a bránění zvěři v průchodnosti a hlavně to není u podobných projektů obvyklé.

Nikoliv. Je nesmysl, aby jezdci na kolech dělali větší hluk než procházející se kolemjdoucí. Sice jsme Pod Smrkem jezdili chvílemi ve skupinkách, ale stejně se jezdí hlavně za sebou, čili prostor pro komunikaci moc není. Ale jak říkám, mnohem větší hluk udělá parta, která si půjde do přírody na piknik a vypije pár lahví vína, nebo se bude jen tak procházet a komunikovat stále v celé skupině. A kontroluje někdo, jestli do lesa chodí lidé pít alkohol? Nikdo. Je to hloupost. Singltrek nezvýší hluk v lese a nenaruší tamní prostředí. To spíše udělá opilá parta, která bude hulákat na lesy a zpívat táborákové písničky :-). A těm nikdo vstup do přírody nikdy nezakáže.

0
0

Diskuze k článku +

18. 6. 2015 (20:39)  –  Ondřej Blažek

0
0

Jj, všichni jste blázni, jenom já jsem letadlo.

Odpovědět

18. 6. 2015 (22:34)  –  Bc. Petr Koblic

0
0

Reakce znalců?? Opravdu by mne zajímalo oč zde vážně běží…

Odpovědět

22. 6. 2015 (15:02)  –  Richard Kába

0
0

Nevidim duvod, proc by se nemohly postavit nejake trate lesem. A take nevidim duvod, proc by se takova vec mela financovat z verejnych penez. Pokud maji singltrekari potrebu, necht si zajisti financovani ze soukromych penez. Vetsina lidi ma nejake konicky a neni duvod, aby na moje konicky prispival nekdo jiny.

Odpovědět

23. 6. 2015 (12:40)  –  Luděk Blaha

0
0

Tedy mně by se náramně líbilo, kdyby mi město ze svojí pokladny přispívalo na moje koníčky, protože je zcela nemožné, abych je ufinancoval ze svého platu.
Luxusní automobily, luxusní bydlení, luxusní dovolené… víno, ženy, zpěv… tak zanotovat si, pravda, mohu.
A slušné podmínky pro inlajn bruslení bych také uvítal.

Odpovědět

24. 6. 2015 (07:27)  –  Richard Kába

0
0

Hezky řečeno. Mně by se to tedy nelíbilo. Já budu mnohem raději, když stát žádné zbytečnosti financovat nebude a ja mu nebudu muset odevzdávat více než polovinu peněz, které si vydělám. Protože jsem to já, kdo by měl rozhodovat o tom, za co své peníze utratím, nikoli stát a samosprávu, která moje peníze utrácí za věci, které já a v mnoha případech ani nikdo další nepotřebuje.

Odpovědět

Nový komentář k článku

Pro zapojení do diskuze se nejprve přihlašte ke svému účtu.

Nejste-li registrovaným uživatelem, zaregistrujte se zde. Registrace je jednoduchá a rychlá.