Město chce regulovat reklamu v památkové zóně a v jejím okolí
Vizuální smog – téma, které hýbe mnoha městy. Oč vlastně jde? Jedná se o nevhodné grafické zeplevelování veřejného prostoru nevhodnou reklamou a poutači. Jak lze proti němu bojovat? Písek se vydal cestou návodné příručky vhodných a nevhodných řešení. Cílem je motivovat obchodníky ve městě ke zlepšení prostředí, které nás obklopuje. Posuďte sami, jak se povedla.
Rada města na svém prosincovém zasedání schválila text příručky nazvané Pokyny upravující umisťování reklamních a informačních zařízení. Příručka připomínkovaná městským architektem, úřadem památkové péče i komisí pro urbanismus a architekturu by měla být vodítkem pro vlastníky a uživatele nemovitostí při využívání a instalaci reklamních prvků a označování provozoven v Městské památkové zóně Písek a v jejím těsném sousedství. Město koncem ledna zajistí distribuci čtyřicetistránkového obrázkového manuálu v nákladu 200 kusů majitelům objektů a podnikatelům, jejichž provozoven se materiál týká. Dokument je ke stažení na stránkách města.
„Zpracováním zásad město zahajuje proces očištění historického centra od nepovolené, nevkusné či jinak nevhodné reklamy,“ říká místostarostka a architektka Petra Trambová, která se na přípravě příručky rovněž podílela. „Reklamu na svém území regulují i jiná města a dle zkušeností se tak dá docílit přívětivějšího vzhledu a celkového zkvalitnění veřejných prostor. Dokument by měl být jakýmsi manuálem, jak přistupovat k instalaci reklamních a informačních poutačů v píseckých ulicích a na fasádách domů.“
Pravidla vstoupí v platnost v dubnu letošního roku. Pro většinu majitelů nebo provozovatelů objektů v centru města, jejichž reklama respektuje ráz budov a jejich okolí, se prakticky nic nezmění. Pokud majitel či provozovatel ustoupí od nevkusných křiklavých prvků a zvolí doporučovaný design, poplynou mu z toho i určité výhody. „Chceme samozřejmě k dodržování zásad motivovat, a proto každý, kdo svou provozovnu, respektive reklamní a informační prvky na ní a kolem ní, upraví dle manuálu, bude mít například nárok na zábor veřejného prostranství před provozovnou zdarma,“ dodává Petra Trambová.
Pokud se budou majitelé či nájemci provozoven zásadami řídit, z historického centra zmizí například křiklavé celopolepy výloh, tržnicový způsob výstavy zboží, bariéry bránící chůzi po chodníku, nejrůznější vizuální smog barevných poutačů, plakátů, polepů, převěsů a blikajících světel.
„Tak jako jinde i tady platí, že méně může znamenat více. Křiklavá reklama dnes už nikoho nepřiláká, naopak čistý design respektující okolí vzbudí zvědavost a uznání. Písek je krásné město a rozhodně si nezaslouží, aby se jeho atraktivita vytrácela pod nánosem nevkusu," dodává Petra Trambová.
Zdroj Tisková zpráva Města Písek
Jak se uvádí v závěru příručky: Považujeme za nejvýhodnější nejdříve záměr zkonzultovat s městským architektem a až následně realizovat. Předejdete tak možným nesrovnalostem. Pro urychlení konzultace doporučujeme předložit záměr v podobě nákresu, vizualizace nebo grafického návrhu. Ing. arch. Josef Zábranský E-mail: josef.zabransky@mupisek.cz Telefon: +420 382 330 756