Přihlášení

Je revitalizace centra SMART?

4. 12. 2015 | Vojtěch Blažek | Diskuze (18) | Životní prostor

Malý příspěvek k diskuzi nejožehavějších témat současného Písku.

     Zajímalo mě, jak lidé v Písku využívají centrum města. Proto jsem vytvořil dotazník, který jsem anonymně publikoval přes web a sociální sítě. Jeho dosah sice nebyl závratný (142 respondentů), ale na písecké poměry je to slušná účast, takže s lehkým přimhouřením oka se lze na výsledky odkázat. Jak tedy písečtí využívají centrum? Drtivá většina využívá centrum k návštěvě banky, pošty či úřadu. V tomto případě většinou nemá moc smysl automobil použít, protože na úřadě strávíte většinou hodně času, takže za parkování zaplatíte nemalou sumu, nebo dostanete botičku, což stojí ještě víc a navíc vás to obere o drahocenný čas, který jsme příjezdem auta „ušetřili“. Druhým nejčastějším důvodem návštěvy je kulturnímu vyžití. Pokud jdeme s přáteli takzvaně posedět nebo na koncert, tak velmi často konzumujeme alkohol – což vylučuje použití auta. S tím trochu souvisí výsledek otázky: „Jakým způsobem centrum navštěvujete?“ A světe div se, přes 70% lidí chodí pěšky. Dokonce 85% respondentů, kteří uvedli místo bydliště Hradiště, chodí pěšky. Argument, že kvůli omezení automobilů umře centrum, je tedy trochu mimo. Podobně jako byl argument, že zákazem kouření restaurace zkrachují. Podívám-li se na Píčko, Reinerů, Kozlovnu, tak nevypadají, že by krachovaly. Do obchodů chodí lidé, ne auta. To jen tak na okraj.

     Proč málokdo používá lavičky na náměstí? Proč lidé raději jezdí do supermarketů? Protože uvnitř obchodních domů nejezdí auta. Je nepříjemné být v prostředí, kde od aut, která jezdí těšně vedle vás, je neustálý hluk a kouř. Nesednete si na lavičku k přeložce. Nesednete si na lavičku u křižovatky u obchodní zóny. Automobilový ruch v ulicích výrazně zhoršuje podmínky pro život, které ve městě vládnou. Proto stále více lidí cítí potřebu se skrývat v bezpečných kabinách svých vozů. O víkendech pak všichni prchají na venkov – jak jinak než v autech.

    Zklidňovaní dopravy ve městech obecně a v Písku zvlášť je součástí konceptu chytrých měst (tzv. SMART). To není nový výmysl našich zastupitelů, tento koncept započal před několika lety po celém světě a postupně se dostává i do českých končin. A jak souvisí doprava (její zklidňování) s projektem SMART cities?

     Centrum města je jen malinká část. Pokud chceme zanechat svým potomkům pěkné a udržitelné město, tak musíme přemýšlet do budoucnosti. Osobní vozy a nákladní auta sice jednoznačně zvyšují mobilitu lidí na venkově a v malých městech, v těch větších ji však snižují. Každé auto vyžaduje několik parkovacích míst. Ulice se proto rozšiřují, aby se zvýšila dopravní kapacita. Pro jiné využití pak zbývá stále méně místa. Města se kvůli tomu zvětšují a polykají příměstské a venkovské oblasti. Jenže obrovská, rozptýlená města znamenají delší zásobovací cesty, delší cestování za prací či zábavou do center, a tedy více aut. Vzniká tak naprosto bezvýchodná smyčka.

     Když odstraníme auta, tak se město může „scvrknout“ na menší plochu. Kompaktní město pokrývá menší území, které lze snadno dopravně obsloužit. Spotřebovává zároveň mnohem méně energie na osobu než rozrůstající se předměstí. Domy se v něm dotýkají bočními stěnami, což výrazně snižuje nároky na vytápění či klimatizaci. Peníze, které vynaložíme na naftu, parkovné, pojistné, vytápění nám tak zbude na smysluplnější věci. Proč se v Písku žije tak suprově? Protože je „malé“ kompaktní všude skoro všude se dostanete pěšky.

     Téma zklidňování (omezování) dopravy má daleko širší kontext než je centrum Písku. V současnosti je to celosvětové téma číslo jedna. Summit, který se koná v Paříži, vysílá jasný signál všem na světě. „Začněte být ohleduplní ke svému okolí a životnímu prostředí“. Tento závazek přijala i Česká republika a tím pádem se to dotýká všech. Proč se toto „zklidňování“ děje ve všech městech napříč republikou? Protože se ČR zavázala snížit emise CO2 a jít cestou udržitelného rozvoje. A kde začít, kdo je největším znečišťovatelem? No přeci města jako taková.  Není to jenom výmysl našich radní a zastupitelů, vždyť tento koncept a představa je odsouhlasena napříč politickým spektrem koalicí i opozicí. A není to nařízení EU, Nato nebo jiných „imperialistických gaunerů západu či východu“. Je to celosvětová shoda.

     Takže ano, SMART city, zklidňování dopravy,… má to smysl. Otevřeme trochu svoji mysl a začněme přemýšlet dál než k hranicím svého pozemku nebo města či vesnice. Co po nás? Potopa nebo prostor, kde se dobře žije?

Vojtěch Blažek

PS: Co působí příjemněji? Obrázek vlevo nebo vpravo? Pište do komentářů :)

Porovnání

 

 

 

 

 

0
0

Diskuze k článku +

4. 12. 2015 (17:03)  –  Zbyněk Konvička

0
0

Vojto, jsem jednoznačně pro zklidnění centra jako takového, respektive jako klidného místa pro pěší, případně cyklisty. Tedy naprosto bez aut! Zásobovat obchody se dá v určitých hodinách a lidé se ZTP by mohli mít vyhrazených několik míst na Alšově náměstí. My ostatní parking "u nosu" dle mého prostě nepotřebujeme, když z výstaviště to je do centra 5 minut. A z přilehlých ulic 5 – 10 minut. Navíc, jak říkáš, Písečák prakticky auto nemusí do města vůbec použít, když je to všude pěšky tak blízko. Bydlím na Hradišti, a pokud mířím do centra (cca 25 minut), tak si udělám procházku nebo jedu MHD na Budovcovku (6-11 minut). No problem! Byť nyní auto nemám, ale když jsem měl, tak mě do centra ani nenapadlo jet a parkovat tam, a to nejen z důvodu stálé přeplněnosti auty majiteli "pohodlných zadnic". Parkoval jsem obvykle na výstavišti, bylo to praktičtější.

Samozřejmě, že obecným trendem je spíš zklidňování dopravy, preferování vlastního pohybu či na kolech, a taky jsem přesvědčen, že obchodníci v centru na tom biti nebudou, ba naopak. Spíš stále nechápu proč od Prahy a Budějovic stále chybí nejen pro turisty jednoduchý navigační systém na záchytné parkoviště na výstaviště. Proč jinde to jde, a v Písku ne???

a k tvé kvízové otázce… jednoznačně k příjemnějšímu životu a pobytu ve městě je náměstíčko Florián;)

P.S. Ke zklidnění historického centra města si ale myslím že cesta vede i bez Smart city.

Odpovědět

5. 12. 2015 (01:02)  –  Luděk Blaha

0
0

Ale jakýpak jednoduchý navigační systém… Budeme mít chytrý za pár desítek milionů.
Aspoň něco tu bude chytrého.

Odpovědět

7. 12. 2015 (00:19)  –  Tomáš Ludvík

0
0

Dotazník jsem vyplnil a při pohledu na položené otázky jsem očekával podobný výsledek.
Pochybuju, že pro vyhodnocení je k dispozici reprezentativní vzorek. Hlavně to Hradiště mi tam moc nehraje se svými 70% pěšky chodících občanů.

Rád bych viděl, jak jsi došel k závěru, že při jednání s úřady použití automobilu nemá smysl. Pokud si nechci vzít půl dne dovolené, tak automobil je prakticky jediná možnost, jak se dostat do centra v otevíracích hodinách. U pošty je automobil nutnost hlavně pro balíkové zásilky.

Chtěl bych se také zeptat, zda má Písek zpracován plán mobility (SUMP) nebo se vše děje pouze na základě pocitů a přání zastupitelů?

Odpovědět

7. 12. 2015 (08:18)  –  Mgr. Vojtěch Blažek

0
0

Tomáši,
máš pravdu k poště je nezbytné parkoviště. Co se toho úřadu týče, tak drtivá většina lidí navštěvuje budovu bývalého okresu, kde jsou odbory sociální, dopravní, vnitřní věci, živnostenský úřad, dělají se tam pasy, občanky, řidičáky – pro běžného občana to nejdůležitější. U okresu je místa na parkování relativně dost.

A pokud jdu na finanční odbor nebo územní plánování, kde se většinou jedná o složitější problémy, na které si já většinou beru půl spíš celý den volna, tak si auto rozhodně neberu(nebo ho parknu na Bakalářích, kde je to levnější a nebo na Výstavišti), protože s tím souvisí další běhání po bankách apod..

A proč o tom všem píšu je hlavně z důvodu, že někteří si stále myslí, že tou revitalizací se náměstí(hist. centrum) uzavře úplně. To nikdo nikdy netvrdil a ani nechtěl.

A 70% jsem vypočetl jednoduše, vzal lidi co uvedli že bydlí na Hradišti = 100%. Z toho je celkem jednoduchý vypočítat kolik % uvedlo odpověď pěšky. Reprezentativní vzorek se v Písku udělat nedá, protože pan Veselý lidem ankety dost znechutil.
Poslední anketu o píseckém zpravodaji vyplnilo 301 lidí! na to že to bylo vyvěšeno, medializováno na webu je to dost tristní, bohužel.

Odpovědět

8. 12. 2015 (00:37)  –  Tomáš Ludvík

0
0

Vojto,
nepopírám, že budova bývalého okresu je pro obyvatele klíčová. Osobně ale považuji pokus o parkování v oblasti okresu za masochismus. Mnohem častěji potřebuju do banky, pojišťovny, lékárny nebo například k lékaři (včetně zubaře). Všechny zmíněné instituce jsou v mém případě v centru, u velkého náměstí, takže mám trochu jinou zkušenost.

Je dobře, že jsi vnesl světlo do problematiky revitalizace, protože do dnešního dne jsem měl dojem, že hlavní cíl "zklidnění" je právě kompletní uzavření našeho centra (možná v několika etapách) v souladu s dnešními trendy a s požadavky UNFCCC.

Nesouhlasím s tím, že se reprezentativní vzorek nedá udělat a také pochybuji, že za "nízkou" účast může pan Veselý (to jsou zbytečné žabomyší války). Podle dostupných dokumentů i se 150 respondenty lze pracovat, pokud odpovídají rozložení populace v daném místě.

Určitě bych uvítal průzkum názorů návštěvníků našeho města, kteří také využívají parkovací plochy. Teď narážím hlavně na Výstaviště, které je podle mého názoru špatně dostupné a souhlasím s panem Konvičkou, že v našem městě chybí základní navigace na parkoviště v této lokalitě. Je možné, že i toto je jednou z příčin nevyhovujícího stavu parkování v centru našeho města.

Odpovědět

7. 12. 2015 (22:08)  –  Aleš Procházka

0
0

Pěkně se oháníte procenty, ale opravdu je tento článek míněn vážně? Vycházíte ze svého průzkumu, který měl 142(!) respondentů a chcete ho pasovat na všechny písečáky, jenže Vaší anketu vyplnilo jen 0,48 % obyvatel Písku (a kdoví zda to byli vůbec občané města). Takže se ani není o čem bavit. A k těm emisím, evidentně sledujete FB Zelených, tak zkuste jeden #klimatip, který nabízí – "Omezte konzumaci masa. Jeden hovězí steak znamená tolik emisí jako hodinová jízda autem.", ale prosím, nenuťte ho dodržovat ostatní.

Mimochodem, hezčí je obrázek s Velkým náměstím, kde je evidentně živo, než naprosto vylidněný Florián. :-)

Odpovědět

8. 12. 2015 (07:42)  –  Karel Kropš

0
0

Problém je, že se autor článku a radní staví do role starostlivého rodiče, který nejlépe ví, co je pro jeho dítka (obyvatele města) to nejlepší. Oni přeci ví, že je pro ně zdravější chodit pěšky, nebo na kole. Co si máme zařizovat ve městě. Oni nám naplánují, jestli máme nést boty z obuvi pod paždí, nebo v kufru našeho auta.
Zásadně s tímto přístupem nesouhlasím. Většina z nás jsme plnoletí a o svém způsobu života jsme si schopni rozhodovat sami. Radní nejsou bozi, co se o nás mají starat a mají nás vychovávat, abychom žili zdravě.
Radní by nám občanům měli sloužit. Když lidé někde chodí pěšky, tak jim vyjít vstříc. Když lidé někam evidentně chtějí jezdit autem (to že je parkoviště na náměstí stále plné je důkazem), mělo by se město minimálně snažit jim podat pomocnou ruku. Rozumím, že náměstí není nafukovací, proto musí vznikat nové parkovací plochy v jeho blízkosti.

Zamezíme li přístup aut na náměstí, snížíte tržby obchodníků. část jich odejde a tím dojde i k poklesu zájmu pěších.

Odpovědět

8. 12. 2015 (08:13)  –  Mgr. Vojtěch Blažek

0
0

Již v článku jsem uvedl, že ten dotazník je jen na okraj a ano chtělo by udělat ze strany města dotazníkové šetření přímo na místě – zajímalo by mě, jak a kým jsou parkovací plochy využívané Bakaláře, výstaviště, naměstí. Ano sleduju stranu zelených, stejně tak ostatní strany a hnutí a program a názory Zelených jsou mi blíž než Svobodných nebo komunistů. Ano jsem starostlivý rodič, chci, aby moje děti měli hezké místo pro život – jak jistě víte, nejsem v zastupitelstvu ani radě, tudíž toho moc neovlivním. Jen se snažím podávat jiný pohled na tuto problematiku. Od nikoho jsem se zatím nedozvěděl, o co opíráte svoje tvrzení: …“Zamezíme-li přístup aut na náměstí, snížíte tržby obchodníků, část jich odejde a tím dojde i k poklesu zájmu pěších.“ Máte nějaké konkrétní případy, kdy zkrachoval živnostník, u kterého nebylo možné zaparkovat auto?
A znovu, někdy mi to přijde jako mluvit do dubu. Nikdo, ani současné ani minulé vedení nechtělo uzavřít centrum! Pokud jste pročítali materiály na jednání rady 10.12, tak jistě víte, že to omezení parkovacích ploch není oproti současnému stavu nijak zásadní. Jenom je pro lidi = uživatele města, více prostoru na SVOBODNÝ pohyb :)

PS: Pořád se oháníte kritikou revitalizace, ale nějaké rozumné a konstruktivní řešení jste z mého pohledu nepodali. Další parkovací plochy v blízkosti náměstí? Kdepak je chcete dělat? To si opravdu myslíte, že centrum města je nafukovací? Nebo třeba pokácet palackého sady a zřídit tam parkovací stání? Tak to pak jo :)

Hezký den

Odpovědět

8. 12. 2015 (08:45)  –  Zbyněk Konvička

0
0

Vážení a milí Svobodní,

Aleši a Karle,

s lesčíms se s vaším pohledem na věci ztotožňuji, ale v mnohém zase nikoliv… parking v centru města písku je jedním z nich…žádná ideologie se totiž nedá napasovat na vše, tudíž ani ta "svobodná" vycházející téměž z anarchokapitalismu…;) … jsem velkým příznivcem svobod občana, ale občas to, co tu píšete je prostě demagogie… mám pocit, že Vojta ani málokdo jiný svobodně smýšlející nechce nikoho vodit za ručičku a ani mu určovat, co by měl nebo neměl dělat, ale neměli bychom za vyšší princip považovat to, jak se chováme ke svému prostředí, přírodě, jeden k druhému, než ukojovat své malicherná a individualizovaná ega…?

zdravím a těším se na další společné setkání kdesi

Zbyněk K.

Odpovědět

8. 12. 2015 (11:21)  –  Aleš Procházka

0
0

Milý Zbyňku,
nestačím se divit, co zde píšeš. Asi se málo známe. Demagogie? Anarchokapitalismus? Ukojovat své malicherná a individualizovaná ega? To myslíš vážně?!

A víš co, chceš se sejít? Ok, tak pojďme hned dnes. Doufám, že přijdou i další diskutéři.
Prostor je již zarezervován – https://www.facebook.com/events/946985382045567/

Odpovědět

8. 12. 2015 (11:39)  –  Mgr. Vojtěch Blažek

0
0

Je vtipné, jak nedokážete odpověď na základní dotaz, třeba se k němu doberete na diskuzi, kam bych rád přišel, nicméně je to mimo moje časové možnosti. Nebudete dělat nějaký audio či video výstup? díky

Odpovědět

8. 12. 2015 (13:01)  –  Aleš Procházka

0
0

1) Nevím, jakou otázku myslíte :)
2) Jelikož je to akce svolaná narychlo, tak nevím zda seženeme odpovídající techniku, ale pokud ano, tak záznam bude.

Odpovědět

8. 12. 2015 (13:20)  –  Zbyněk Konvička

0
0

Milý Aleši,

neber si vše tak osobně;)… za pozvání děkuji a rád přijdu samozřejmě… "o ukojování svých malicherných a individualizovaných potřeb ega" jsem psal obecně… nevím, proč si to vztahuješ na sebe:)

libertariánství a anarchokapitalismus ovšem nejsou přece tak daleko od sebe či se pletu? ;)

Odpovědět

8. 12. 2015 (13:49)  –  Aleš Procházka

0
0

Milý Zbyňku,
když někoho oslovíš jménem, tak jak si to pak dotyčný nemá brát osobně. :-) K obecné entitě jsi evidentně nemluvil.

Jsou od sebe asi tak daleko jako sociální demokracie a komunismus.

Odpovědět

8. 12. 2015 (13:56)  –  Zbyněk Konvička

0
0

nu Aleši mně ten rozdíl až tak veliký nepřijde… nebo vy si za svého neberete ekonoma Friedmana atd?

to s čím se rozcházíte je minimální pojetí státu, kdežto klasičtí anarchisté stát odmítají a priori… to ano, ale jinak tam vidím velmi podobná východiska

viz:

Anarchokapitalismus a klasický liberalismus
Liberalismus staví svobodu jednotlivce na první místo. Každý jednotlivec má dle tezí přirozeného práva zaručeno právo na život, svobodu a majetek. Trh je jen místem střetávání zájmů jednotlivců, působením „neviditelné ruky trhu“ dochází k naplnění individuálních zájmů.

Přesto však klasičtí liberálové připisují určitý, byť minimální, význam státu, který je garantem přirozených práv. V tomto místě se dotýkáme sporného bodu, kde se obě teorie rozcházejí. Anarchokapitalisté totiž odmítají jakýkoli stát a jakoukoli formu donucení. Tímto se zároveň ztotožňují s jednou ze základních myšlenek anarchismu, neboť absence státu je primárním rozlišovacím znakem od ostatních politických doktrín.

Společným východiskem obou směrů je individuální svoboda a pojetí přirozeného práva.

Odpovědět

8. 12. 2015 (13:57)  –  Zbyněk Konvička

0
0

předchozí citace je z Wikipedie, viz níže

Odpovědět

8. 12. 2015 (14:53)  –  Mgr. Vojtěch Blažek

0
0

Otázka zněla:
O co opíráte svoje tvrzení: …“Zamezíme-li přístup aut na náměstí, snížíte tržby obchodníků, část jich odejde a tím dojde i k poklesu zájmu pěších.“ nějaké ověřitelné zdroje, statistiky, fakta apod..abych měl si mohl lépe nahlédnout na tuto problematiku.

děkuji a přeji pěknou diskuzi AFK – je to lepší než takhle online

Odpovědět

8. 12. 2015 (13:37)  –  Zbyněk Konvička

0
0

toto nám říká Wikipedie: o anarchokapitalismu a liberalismu;)

https://cs.wikipedia.org/wiki/Anarchokapitalismus

Odpovědět

Nový komentář k článku

Pro zapojení do diskuze se nejprve přihlašte ke svému účtu.

Nejste-li registrovaným uživatelem, zaregistrujte se zde. Registrace je jednoduchá a rychlá.