Přihlášení

Iniciátoři na obhajobu projektu Singltrek v Píseckých horách

29. 5. 2015 | Redakce PS | Diskuze (0) | Životní prostor

Robin Mikušiak

Iniciátoři projektu zážitkových cyklistických tras SINGLTREK PÍSECKÉ HORY, Robin Mikušiak (Free production a Prostor pro všechny o.s.) a Tomáš Kvasnička ze Singltreku pod Smrkem zpracovali odpovědi na nejčastější obavy kritiků projektu. Podle jejich názoru bylo díky neznalosti napsáno mnoho nesmyslů a proto chtějí nabídnout vysvětlení základních pojmů. Současně jsou ochotni zodpovídat i další doplňující otázky.

Zóna klidu, kterou zničíme…

Přírodní park Písecké hory byl ve vyhlašovací dokumentaci vyhlášen také jako rekreační. V žádném případě by terénní cyklisté neměli rušit klid.

 

Písecké lesy mají dostatek cest pro cyklisty, ať už asfaltové nebo lesní…

Kromě výjimek jsou cesty v Píseckých horách navrženy pro účely lesnické mechanizace, ne pro účely rekreace. Síť lesních cest plní rekreační účely uspokojivě, ale protože je od přírody oddělena příkopy nedokáže návštěvníky vtáhnout do lesního prostředí. Lesní cesty jsou také dimenzovány pro poměrně vysokou rychlost vozidel, pro cyklisty tak nejsou příliš bezpečné (pro děti už vůbec ne) a vyvolávají koflikt. Pro rekreaci navržené stezky poskytují uživatelům řádově kvalitnější zážitek a minimalizují uživatelský konflikt. Střet lesnických vozidel a techniky je velmi vážnou hrozbou, kterou by Písecký Singltrek zásadně eliminoval.

 

Bezpečnost pěších, kteří do lesa chodí…

Sítě přírodě blízkých rekreačních stezek jsou plánovany tak, aby v území omezily uživatelský konflikt. Zkušenosti přesvědčivě ukazují, že i když počet cyklistů v území stoupne, většina cyklistů – nových i starých brzy – užívá nové stezky, které jsou navrženy tak, aby přinesly bezpečí svým uživatelům i jiným návštěvníkům lesa. Děje se tak proto, že jsou navrženy pro nižší rychlost přesunu a jsou do terénu pečlivě umísťovány tak, aby se cyklisté na místa výskytu pěších dostávali pomalu. Souběh pěších tras a stezek Singltreku je omezen na úseky vedoucí do kopce, na kterých je rychlost pěších a cyklistů srovnatelná.

 

Vytváření vyježděných stezek, které se časem erozí změní v koryta…

Zkušenosti ze všech oblastí světa, kde byly realizovány kvalitní stezky pro MTB, a také české zkušenosti ze Singltreku pod Smrkem a Singltreku Podhůra ukazují, že terénní cyklisté se drží na, pro ně připravených, stezkách, pokud jsou tyto navrženy a realizovány způsobem, aby pro ně byly zábavné. K vytváření nových stezek nedochází! Stezky Singltreku jsou do terénu pečlivě umístovány v mírných podélných sklonech, takže erozi odolávají řádově lépe než cesty lesní dopravní sítě. Na Singltreku pod Smrkem se to ukázalo při povodních v roce 2010, kdy LDS potřebovala mnoha milionové investice na opravy, stezky Singltreku však mohly být znovu v provozu po týdenní kontrole a několika místních opravách.

 

Akce pouze pro turisty a ne pro místní…

Primárním důvodem pro realizaci Singltreku Písecké hory je dlouhodobě a udržitelně navýšit přísun příjmů z cestovního ruchu do místní ekomomiky. Zhotovením stezek však vznikne infrastruktura pro rekreaci v přírodě, která se pro místní stane zázemím, jež zatím v Píseckých horách chybělo. Z mnoha studií v posledních letech vyplynul fakt, že obyvatelstvo Písku zásadně stárne a mladí lidé s vyšším vzděláním odcházejí ze svého rodného města. nejen díky pracvním říležitostem, ale také díky malé nabídce týkající se využití volného času. Toto je jedna z možností, jak tento jejich argument částečně vyvrátit.

Chybným předpokladem oponentů je, že stezky jsou příliš náročné a jsou tedy vhodné pouze pro takzvané adrenalinové jezdce a že stezky jsou využívány pouze cyklisty. Ve skutečnosti je v plánu stezky Singltreku Písecké hory realizovat tak, aby na nich mohli jezdit i začátečníci a děti. Ukazuje se také, že v obdobích, kdy nejsou stezky využívány cyklistickými návštěvníky, je rádi využívají místní pro běh či procházky.

 

Rozhazování veřejných prostředků

Sítě lesních stezek jsou v poměru k vynaloženým nákladům velmi efektivní infrastrukturou veřejného zdraví. Jejich realizace a údržba je řádově levnější než realizace či údržba tělocvičen, bazénů a hřišť.

Přitom jsou přístupné všem, 365 dní v roce a zdarma. V minulosti již byly epochy, ve kterých se společnost do rekreačních stezek – tehdy zejména vycházkových – investovala. Po 100 letech zanedbávání z nich však dnes většinou zbyly jenom trosky. V porovnání se zbudováním jednoho kilometru asfaltové cyklostezky jsou náklady na jeden kilometr singltrekové tratě řádově nižší. Asfaltová stojí zhruba 8-15 milionů na jeden kilometr, singltreková zhruba 500-700. tisíc na jeden kilometr.

 

V lesích je přípustné pouze to, co patří do náplně práce lesního hospodáře

Péče o rekreační funkci lesa je legitimní součástí trvale udržitelného lesního hospodářství. Je přitom výhodné o ni pečovat vklady práce a investicemi tak, aby schopnost lesních porostů tuto funkci naplňovat byla dlouhodobě umocněna. Realizace rekreačních stezek jsou jednou z nejefektivnějších možností, jak toho docílit.

Další texty k tématu:

Vznikne v Píseckých horách zážitková stezka pro horská kola? – obsahuje podkladový materiál pro jednání Rady města Písku

ANKETA: Bikeři a horská kola v území klidu

SINGLTREK v Píseckých horách – názor archeologa

0
0

Diskuze k článku +

Článek zatím nikdo nekomentoval – buďte první!

Nový komentář k článku

Pro zapojení do diskuze se nejprve přihlašte ke svému účtu.

Nejste-li registrovaným uživatelem, zaregistrujte se zde. Registrace je jednoduchá a rychlá.