Přihlášení

Dopravní studie města Písek – autorizovaná prezentace

11. 10. 2014 | Miroslav Vondřich | Diskuze (7) | Životní prostor

PÍSEK PĚŠKY - KAŽDÝ KROK SE POČÍTÁ

PRVNÍ PŘEDSTAVENÍ AUTORIZOVANÉ PREZENTACE DOPRAVNÍ STUDIE CENTRA MĚSTA PÍSKU.

Tento článek je mj. reakcí na text zveřejněný v rubrice Písecký hydepark: Dopravní studie města Písek – oponentní názor arch. Bočka.

PÍSEK PĚŠKY – KAŽDÝ KROK SE POČÍTÁ

Představuji Vám dopravní studii centra města Písku. Teprve dne 8.10.2014 proběhla prezentace na poradním sboru architektů pro Radu města Písku, za slabé účasti členů sboru. Bohužel jsem neměl možnost svou rozpracovanou studii prezentovat na veřejnosti osobně. Přitom se o ní debatovalo velmi intenzivně. Beze mne. Bez možnosti osobní prezentace, bez možnosti obhajoby. Došlo k mnoha zcela chybným a zavádějícím interpretacím.

Studie je navržena v souladu s normami, zákony, technickými podmínkami v platném znění. Autor je autorizovaný inženýr ČKAIT v oboru dopravní stavby.

Vychází z inspirací, vizí a ideálů, které prezentuje nejvýrazněji Jan Gehl a společnost Walk 21. Pro prezentaci těchto myšlenek nabízím rozhovor Marka Ebena s Janem Gehlem Na plovárně (k vidění na PÍSEK PĚŠKY) nebo Na plovárně.

Náměstí

Stav

Centrum města Písku a jeho veřejná prostranství jsou ponechána živelnému vývoji v jednostranný prospěch individuální automobilové dopravy (osobních automobilů) a bez uceleného konceptu dopravy.

Náměstí a ulice v centru města jsou veřejným prostorem ve vlastnictví všech občanů města a ne jen ve vlastnictví automobilů, které zabírají celou plochu náměstí a vytváří tak významný zdroj znečištění a příčinu častých dopravních nehod.

Umístění neúměrně velkého množství parkovacích stání na náměstí a jeho organizace, vyhovuje především obyvatelům bydlícím v satelitech města Písku.

Pro ostatní občany, kteří bydlí v centru města, na Budějovickém nebo Pražském předměstí je smysluplné využití těchto veřejných prostranství nemožné. Otázkou je, jestli má náměstí sloužit jako krátkodobé parkoviště malé skupině vyvolených, nebo jako veřejný prostor pro všechny občany města. Veřejný prostor, který bude plný lidí, kaváren, restaurací, zahrádek, malých expozitur a prosperujících obchodů s drobným sortimentem. Veřejný prostor jako místo setkávání, procházení a spokojeného života v centru města.

Návrh

Pro automobily musí být cesta na náměstí nesnadná. Pro pěší snadná. Kdo na náměstí chce přijet autem, dostane se tam. Není to cesta nejkratší, naopak je komplikovaná tak, aby odradila ty, co tam nemusí. Zásobování bude mít snadný příjezd na náměstí a do pěších zón, ale pouze ve vyhrazených hodinách. Cesta z náměstí ven z města je v návrhu studie rychlá a snadná.

Plocha náměstí je navržena v jediné úrovni tak, aby byl pohyb bezbariérový a aby umístění parkovacích stání bylo variabilní a šlo snadno měnit. Parkovací stání na náměstí budou vyznačena tak, jak rozhodnou občané města Písku, například v referendu, nebo jak rozhodne zastupitelstvo, které si občané zvolí. Po čtyřech letech se může zase změnit.

Navrhuji v malém počtu zachovat vyhrazená parkování pouze před státními a místními institucemi, ale pouze v pracovní době. Dále požaduji umístit na náměstí odstavná stání pro invalidy s trvalým bydlištěm na náměstí.

Budoucí úprava náměstí bude řešena v architektonické soutěže.

Pěší zóny

Pro náměstí i ostatní ulice v historickém jádru města navrhuji různé variace pěších zón s dodatkovými tabulkami podle píseckých vzorů, např. pěší zóny v ulici Fráni Šrámka. Tím je částečně umožněn průjezd i parkování.

Jednosměrky

Dalším zásadním řešením, které navrhuji, jsou Super-bloky podle Juana Carlose Escudera. Tyto systémy uzavřených jednosměrek jsou velmi příjemné pro lidi, co v nich bydlí. Méně příjemné pro auta, která centrum města pouze projíždí. Systém je navržen tak, aby se každý snadno a rychle dostal, tam kam potřebuje a také snadno a rychle vyjel ven z města. Systém zamezuje snadnému průjezdu centrem města. Pokud nemáte v centru města cíl cesty, nejezděte tam autem. Nezatěžujte město hlukem, zplodinami, neomezujte chodce a cyklisty v pohybu.

Dalším přínosem takto vytvořených jednosměrek je získání jednoho jízdního pruhu navíc. Vzniknou volné plochy tam, kde je jich žalostný nedostatek, umožní vznik nových parkovacích stání, rozšíření chodníků a pruhů pro cyklisty v protisměru. Parkování bude po krátkou dobu snadné, ale časem se nová parkovací stání znovu zaplní. Bohužel, pak bude nutné navrhnout regulaci parkování v kombinaci modrých zón a placených stání.

Parkoviště

Ve studii je návrh podzemních parkovišť v centru města, která vzniknou pouze za předpokladu, že občané města Písku budou chtít zaplatit tyto nákladné stavby pro úzkou skupinu lidí, která ji bude využívat.

Podzemní parkoviště na náměstí je z dopravního hlediska chybou. Indukuje zvýšený pohyb automobilů na příjezdu a výjezdu z garáží a tím vytváří přitížení historického centra zvýšenou intenzitou provozu.

V opačném případě, pokud občané nebudou chtít hradit výstavbu nákladných podzemních parkovišť, postačí stávající parkoviště na Výstavišti. Docházková vzdálenost na Velké náměstí je 450m = 9min = 27 kilokalorií. Nic těžkého. Je to menší vzdálenost, než musí občané pohybující se pomocí vozíku nebo se sníženou hybností urazit od nejbližší zastávky MHD na Velké náměstí.

 


MHD

Nové trasy mají umožnit občanům bezbariérovou návštěvu finančního úřadu, VZP, radnice, soudu a pošty. Nyní jsou pro osoby pohybující se pomocí vozíku nebo osoby s omezenou hybností téměř nedostupné. Neuvěřitelná arogance!

Trasy pro pěší

Stávající trasy vytvořené pro pěší budou širší a bezpečnější díky zavedením jednosměrek. Chodci budou přecházet pouze jeden jízdní pruh!

První nová trasa pro pěší je navržena kolem stávajícího bazénu tak, aby pravobřežní komunikace pro pěší byla kompletní.

Druhou navrhovanou komunikací pro pěší je nová subtilní lávka pro pěší, která by zkrátila cestu z Výstaviště na náměstí na pouhých 225m = 4,5min = 14kcal, což je méně než cesta z pošty na náměstí. Byla by to nejen investice pro občany města, ale i pro turisty, kteří by získali atraktivní vstup do Sladovny přímo z parkoviště. Zase je to velká investice a závizí na souhlasu obyvatel města Písku.

Cyklistické trasy

Stávající trasy s výjimkou několika nepodstatných závad jsou za výrazného přispění bývalého starosty (děkuji) již realizovány a jsou vyhovující. Jediným doplňkem současného stavu bude protisměrný provoz cyklistů v jednosměrkách.

Města

Letecké záběry měst ve stejném měřítku viz PÍSEK PĚŠKY:

PLZEŇ     MARSEILLE    KRAKOW     HYDRA     FRÝDLANT     BRNO     VOLTERA     ROMA     NEW YORK     LINZ     GORLITZ     CORTONA     AMSTERDAM     SIENA     OLOMOUC     LISBOA     KOBEHAVN     HEIDELBERG      CUENCA      BERLIN    

RIMINI     LONDON         FIRENZE    BRASOV

Pozn: nemají kapacitní krátkodobé parkoviště na náměstí.

Bez ohledu na velikost městské aglomerace mají tato historická centra přibližně stejné rozměry, v lidském měřítku. Měst, která nemají kapacitní parkoviště na náměstí je většina. Náměstí jsou chráněná před auty s výjimkou okrajů, jako nedotknutelná. Kapacitní parkoviště u bohatých měst jsou umístěna v podzemí, u chudších za hradbami.

Skate-neděle

Dočasné vyhrazení ulic pro bruslaře a cyklisty mimo dopravní špičku. Navrhuji neděli dopoledne. Je to mnohem levnější řešení, než budování cyklostezek nebo bruslařských okruhů, vytváří zájem turistů a je u toho legrace – viz Rollers&Coquillages. I v Písku se v minulosti pořádaly závody na kolečkových lyžích kolem bývalého okresního úřadu.

ZÁVĚR

Současný stav nerespektuje požadavky dopravy pěších, cyklistů a MHD. Dopravní řešení preferuje výrazně individuální automobilovou dopravu na úkor ostatních druhů dopravy. Tato politika negativně ovlivňuje životní podmínky v centru města a degraduje nejvýznamnější veřejné prostory na úroveň pouhého parkoviště.

Všechny navrhované úpravy mají za úkol vytvořit v centru města Písku kvalitní a smysluplný veřejný prostor a lepší místo pro život.

PÍSEK PĚŠKY – KAŽDÝ KROK SE POČÍTÁ.

Použité podklady:

                [1]           Zákon č.13/1997 Sb. O pozemních komunikacích, v platném znění

[2]           Vyhláška MDS č.104/1997 Sb., kterou se provádí zákon o pozemních komunikacích, v platném znění

[3]           ČSN 736101 – Projektování silnic a dálnic

[4]           ČSN 736102 – Projektování křižovatek na silničních komunikacích

[5]           ČSN 736110 – Projektování místních komunikací

[6]           TP 85 – Zpomalovací prahy

[7]           TP 135 – Projektování okružních křižovatek na silnicích a místních komunikacích

[8]           TP 145 – Zásady pro navrhování průtahů silnic městy

[9]           Výsledky celostátního sčítání dopravy v roce 2005 a v roce 2010, Ředitelství silnic a dálnic ČR

[10]         Územní plán města Písek

[11]         Digitální mapový podklad města – technická mapa

[12]         Google maps a Google Streetview

[13]         Karel Kuča, Města a městečka v Čechách na Moravě a ve Slezsku (Libri, 2002), 126-149.

[14]         Jan Gehl, Život mezi budovami; Užívání veřejných prostranství (Arkitektens Forlag and Jan Gehl, 1996 (první vydání 1971) české vydání: Nadace Partnerství-Program Partnerství pro veřejná prostranství a Jan Gehl, 2000)

[15]         THE ENDLESS CITY (Phaidon Press Ltd, 2007)

                [16]         RYANAIR MAGAZINE (Ramsay Short, 16.3.2011)

                [17]         Italy, Grece, France, South America  (Lonely Planet Publications, 1994-1998)

[16]         Rolf Vahlefeld Friedrichich Jacques, STAVBA GARÁŽÍ a čerpacích stanic (Georg D. W. Callwey, 1956, český překlad: STÁTNÍ NAKLADATELSTVÍ TECHNICKÉ LITERATURY n.p., 1959)

[17]         WALK21,  http://www.  WALK21,  This website is managed by Access Associates Limited trading as Walk21 and registered at: 24 Moorend Road, Leckhampton, Cheltenham Gloucestershire, GL53 0HD, http://www.walk21.com/

[18]         Juan Carlos Escudero: „Freeing up more space for people. Traffic calming in 47 streets of Vitoria-Gasteiz.“ (příspěvek přednesený v rámci WALK21 MUNICH XIV International Conference on Walking and Liveable Communities, 11-13 September 2013)

[19]         Maurizio TIRA: „Urban design to make walking possible“(příspěvek přednesený v rámci WALK21 MUNICH XIV International Conference on Walking and Liveable Communities, 11-13 September 2013)

[20]         Velib‘, Mairie de Paris, http://enHYPERLINK "http://en.velib.paris.fr/".velib.paris.fr/

[21]         Rollers&Coquillages, Tout ce que vous voulez savoir sur le fonctionnement de l’association, ses acteurs principaux, comment adhérer et nous aider, http://www.rollers-coHYPERLINK "http://www.rollers-coquillages.org/l-association"quillages.org/l-association

[22]         Plán městské dopravy, Paris, Bus, Tram (RATP)

[23]         Patrick Kofler – Ceo: „Bolzano on foot, Every Step Counts! “ (příspěvek přednesený v rámci WALK21 MUNICH XIV International Conference on Walking and Liveable Communities, 11-13 September 2013)

[24]         Electorbikes, Stylová kola a elektrokola na míru, http://www.elector.cz/

[25]         Tomas Svensson and VTI 2013, „The demand for a different traffic design in three Swedish inner cities – results of questionnaire studies“(příspěvek přednesený v rámci WALK21 MUNICH XIV International Conference on Walking and Liveable Communities, 11-13 September 2013)

[26]         ASOCIACE MĚST PRO CYKLISTY, Sídlo: Wellnerova 3, 779 00 Olomouc, http://www.cyklomesta.cz/"omesta.cz/

                [27]         Ředitelství silnic a dálnic, Intenzity dopravy, "http://www.rsd.cz/"sd.cz

[28]         Mapa dopravních nehod, Centrum dopravního výzkumu a Policie České republiky, http://maps.jdvm.cz/cdv2/apps/nehodyvmape/Search.aspx

[29]         Pink Floyd: The Wall (originální název Pink Floyd The Wall), http://cs.wikipedia.org/wiki/Pink_Floyd:_The_Wall


Pokud jste dočetli celý text, pak gratuluji.

Průvodní zprávy ostatních studií nikdo nikdy nečte.

Pokud se Vám představení dopravní studie aspoň trochu líbilo,

přidejte se na PÍSEK PĚŠKY

V Písku dne 9.10.2014, Ing. Miroslav Vondřich
autorizovaný inženýr dopravních staveb ČKAIT, www.vondrich.com

 

 

 

Fotogalerie k článku


Dokumenty k článku

0
0

Diskuze k článku +

10. 10. 2014 (07:40)  –  Miroslav Vondřich

0
0

Závěr předešlé diskuse k článku Dopravní studie města Písek – oponentní názor arch. Bočka je umístěn na vzdálených vláknech, která většina lidí už nečte. Proto zahajuji diskusi nového dílu zopakováním závěru dílu předešlého:

2. 10. 2014 (15:12) – Ing. arch. Radek Boček
Děkuji, vážený pane kolego, za zveřejnění dopravní studie na uvedeném FCB profilu. Je k dispozici i na webových stránkách Píseckých patriotů na adrese www.piseckypatrioti.cz Pokud byste jako autor nesouhlasil s jejím uveřejněním i na tomto webu, nechám odkaz na její stažení okamžitě odstranit. Domnívám se ale, že takto zásadní a pro mě i další obyvatele centra města kontroverzní materiál by měl být i v této neschválené, řekněme, pracovní verzi, k dispozici na webových stránkách města Písek. Ostatně, je zpracován za veřejné prostředky města. Ať se Vám daří. A i když s řešením Vaší studie jako urbanista nesouhlasím, a s některými jejími výkresy zásadně, dovedu uznat, že některé myšlenky v ní jsou, když nic jiného, provokativní, inspirativní a velmi nutící k zamyšlení… a k diskusi, ostatně tu Vaše studie vyvolala jako už dlouho žádný materiál ne.

4. 10. 2014 (19:00) – Miroslav Vondřich
Vážený pane architekte,
děkuji za dotaz ohledně souhlasu k uveřejnění dopravní studie.
Souhlasím pouze s uveřejněním odkazu na stránky:
Písek Pěšky https://www.facebook.com/pages/P%C3%8DSEK-P%C4%9A%C5%A0KY/535868883210023, kde byla uveřejněna studie po předchozím udělení souhlasu Města Písek.
Děkuji za Vaše uveřejnění studie na internetu. Bez předchozího souhlasu je to bohužel v rozporu (nejen) s dobrými mravy. Jako omluvu rád přijmu Váš „LIKE“ na stránkách Písek Pěšky ;)
S přátelským pozdravem
Miroslav Vondřich

9. 10. 2014 (09:36) – Miroslav Vondřich
Vážený pane architekte,
děkuji za Váš LIKE na stránkách PÍSEK PĚŠKY.
Přijímám Vaši omluvu a těším se na další spolupráci.
S pozdravem
Miroslav Vondřich

Odpovědět

10. 10. 2014 (07:44)  –  Miroslav Vondřich

0
0

Dotaz na redakci Písecký svět svobodný prostor pro Vaše názory:

Proč byl článek "Dopravní studie města Písek – oponentní názor arch. Bočka" zveřejněn v sekci PÍSECKÝ HYDEPARK a proč článek "Dopravní studie města Písek – autorizovaná prezentace" , který má s předchozím článkem přímou souvislost, byl přeřazen ze sekce PÍSECKÝ HYDEPARK do sekce ŽIVOTNÍ PROSTOR? V případě, že by jako první byl zveřejněn článek "Dopravní studie města Písek – autorizovaná prezentace", pak bych to chápal. Ale posloupnost článků, bohužel, byla opačná. Předem děkuji redakci za odpověď a prosím o zpětné zařazení do sekce PÍSECKÝ HYDEPARK popřípadě do obou sekcí.

Odpovědět

10. 10. 2014 (09:57)  –  Zdenka Jelenová

0
0

Dobrý den, pane inženýre – článek svou podstatou a závažným obsahem podle mínění redakce patří do rubriky Životní prostor, protože Hydepark je určen pro stanoviska a názory politických stran a jejich členů či fanoušků… Máte ale pravdu, že v tomto případě je to sporné, umístím proto odkazy i do druhé rubriky a pod článek pana Bočka, stejně jako zpětný odkaz na jeho článek dám pod ten Váš, aby to bylo zřejmé.

Odpovědět

10. 10. 2014 (10:31)  –  Miroslav Vondřich

0
0

Vážená paní Jelenová, děkuji. Mám za to, že je to dobré řešení. Jen, prosím, odpovězte na mou otázku, proč byl článek při zveřejnění zařazen do rubriky HYDEPARK a pak přeřazen do rubriky ŽIVOTNÍ PROSTOR?

Odpovědět

10. 10. 2014 (10:34)  –  Miroslav Vondřich

0
0

a ještě jedna prosba: prosím nahraďte želvu na mém odkazu na HYDEPARKU mapou. Děkuji.

Odpovědět

20. 10. 2014 (00:34)  –  Ing. Dagmar Hovorková

0
0

Dobrý den,
děkuji za zveřejnění dopravní studie Písku včetně vysvětlivek k jednotlivým bodům. Nejsem ani architekt, ani odborník na dopravu, nicméně uvedená studie mi přijde jako průlomová. Konečně se našel někdo, kdo otevřeně prezentuje názor, že centrum města by mělo být příjemným místem pro lidi a ne dopravní tepna lemovaná parkovišti! Během prvního předvolebního kotle několikrát zaznělo, že jsou lidé líní a omezení dopravy v centru by mělo fatální důsledky pro místní podnikatele a živnostníky. Místo toho, abychom lidi podporovali a nabádali k aktivnímu pohybu, většina stran podporuje názor, že je potřeba řešit především parkování a dopravu v centru nijak zásadně neomezovat…Podle mého názoru jsou pro obchodníky významnější pěší zákazníci a město bez aut si dokážu představit velmi dobře. Stejně jako si dokážu představit, že by se Písek stal v tomto směru průkopníkem mezi českými městy. Chodci a cyklisté vítáni, nebyla by to krása?
Ač se Písek dost dobře nedá srovnávat se švýcarským Curychem, tam si významné omezení dopravy v centru prosadili občané a neslyšela jsem, že by se to místních obchodníků nějak negativně dotklo. Spíše naopak!
Pevně doufám, že nezůstane jenom u studie a že nově zvolení zastupitelé budou nejen ekonomicky, ale hlavně ekologicky smýšlející!
Každá spálená kalorie se počítá :-)
D.Hovorková

Odpovědět

20. 10. 2014 (07:51)  –  Ondřej Veselý

0
0

Dášo, snad se jednou (alespoň částečně) dočkáme. Ale brzo to asi nebude:(

Odpovědět

Nový komentář k článku

Pro zapojení do diskuze se nejprve přihlašte ke svému účtu.

Nejste-li registrovaným uživatelem, zaregistrujte se zde. Registrace je jednoduchá a rychlá.