Tento článek je mj. reakcí na text zveřejněný v rubrice Písecký hydepark: Dopravní studie města Písek – oponentní názor arch. Bočka.
PÍSEK PĚŠKY – KAŽDÝ KROK SE POČÍTÁ
Představuji Vám dopravní studii centra města Písku. Teprve dne 8.10.2014 proběhla prezentace na poradním sboru architektů pro Radu města Písku, za slabé účasti členů sboru. Bohužel jsem neměl možnost svou rozpracovanou studii prezentovat na veřejnosti osobně. Přitom se o ní debatovalo velmi intenzivně. Beze mne. Bez možnosti osobní prezentace, bez možnosti obhajoby. Došlo k mnoha zcela chybným a zavádějícím interpretacím.
Studie je navržena v souladu s normami, zákony, technickými podmínkami v platném znění. Autor je autorizovaný inženýr ČKAIT v oboru dopravní stavby.
Vychází z inspirací, vizí a ideálů, které prezentuje nejvýrazněji Jan Gehl a společnost Walk 21. Pro prezentaci těchto myšlenek nabízím rozhovor Marka Ebena s Janem Gehlem Na plovárně (k vidění na PÍSEK PĚŠKY) nebo Na plovárně.
Náměstí
Stav
Centrum města Písku a jeho veřejná prostranství jsou ponechána živelnému vývoji v jednostranný prospěch individuální automobilové dopravy (osobních automobilů) a bez uceleného konceptu dopravy.
Náměstí a ulice v centru města jsou veřejným prostorem ve vlastnictví všech občanů města a ne jen ve vlastnictví automobilů, které zabírají celou plochu náměstí a vytváří tak významný zdroj znečištění a příčinu častých dopravních nehod.
Umístění neúměrně velkého množství parkovacích stání na náměstí a jeho organizace, vyhovuje především obyvatelům bydlícím v satelitech města Písku.
Pro ostatní občany, kteří bydlí v centru města, na Budějovickém nebo Pražském předměstí je smysluplné využití těchto veřejných prostranství nemožné. Otázkou je, jestli má náměstí sloužit jako krátkodobé parkoviště malé skupině vyvolených, nebo jako veřejný prostor pro všechny občany města. Veřejný prostor, který bude plný lidí, kaváren, restaurací, zahrádek, malých expozitur a prosperujících obchodů s drobným sortimentem. Veřejný prostor jako místo setkávání, procházení a spokojeného života v centru města.
Návrh
Pro automobily musí být cesta na náměstí nesnadná. Pro pěší snadná. Kdo na náměstí chce přijet autem, dostane se tam. Není to cesta nejkratší, naopak je komplikovaná tak, aby odradila ty, co tam nemusí. Zásobování bude mít snadný příjezd na náměstí a do pěších zón, ale pouze ve vyhrazených hodinách. Cesta z náměstí ven z města je v návrhu studie rychlá a snadná.
Plocha náměstí je navržena v jediné úrovni tak, aby byl pohyb bezbariérový a aby umístění parkovacích stání bylo variabilní a šlo snadno měnit. Parkovací stání na náměstí budou vyznačena tak, jak rozhodnou občané města Písku, například v referendu, nebo jak rozhodne zastupitelstvo, které si občané zvolí. Po čtyřech letech se může zase změnit.
Navrhuji v malém počtu zachovat vyhrazená parkování pouze před státními a místními institucemi, ale pouze v pracovní době. Dále požaduji umístit na náměstí odstavná stání pro invalidy s trvalým bydlištěm na náměstí.
Budoucí úprava náměstí bude řešena v architektonické soutěže.
Pěší zóny
Pro náměstí i ostatní ulice v historickém jádru města navrhuji různé variace pěších zón s dodatkovými tabulkami podle píseckých vzorů, např. pěší zóny v ulici Fráni Šrámka. Tím je částečně umožněn průjezd i parkování.
Jednosměrky
Dalším zásadním řešením, které navrhuji, jsou Super-bloky podle Juana Carlose Escudera. Tyto systémy uzavřených jednosměrek jsou velmi příjemné pro lidi, co v nich bydlí. Méně příjemné pro auta, která centrum města pouze projíždí. Systém je navržen tak, aby se každý snadno a rychle dostal, tam kam potřebuje a také snadno a rychle vyjel ven z města. Systém zamezuje snadnému průjezdu centrem města. Pokud nemáte v centru města cíl cesty, nejezděte tam autem. Nezatěžujte město hlukem, zplodinami, neomezujte chodce a cyklisty v pohybu.
Dalším přínosem takto vytvořených jednosměrek je získání jednoho jízdního pruhu navíc. Vzniknou volné plochy tam, kde je jich žalostný nedostatek, umožní vznik nových parkovacích stání, rozšíření chodníků a pruhů pro cyklisty v protisměru. Parkování bude po krátkou dobu snadné, ale časem se nová parkovací stání znovu zaplní. Bohužel, pak bude nutné navrhnout regulaci parkování v kombinaci modrých zón a placených stání.
Parkoviště
Ve studii je návrh podzemních parkovišť v centru města, která vzniknou pouze za předpokladu, že občané města Písku budou chtít zaplatit tyto nákladné stavby pro úzkou skupinu lidí, která ji bude využívat.
Podzemní parkoviště na náměstí je z dopravního hlediska chybou. Indukuje zvýšený pohyb automobilů na příjezdu a výjezdu z garáží a tím vytváří přitížení historického centra zvýšenou intenzitou provozu.
V opačném případě, pokud občané nebudou chtít hradit výstavbu nákladných podzemních parkovišť, postačí stávající parkoviště na Výstavišti. Docházková vzdálenost na Velké náměstí je 450m = 9min = 27 kilokalorií. Nic těžkého. Je to menší vzdálenost, než musí občané pohybující se pomocí vozíku nebo se sníženou hybností urazit od nejbližší zastávky MHD na Velké náměstí.
MHD
Nové trasy mají umožnit občanům bezbariérovou návštěvu finančního úřadu, VZP, radnice, soudu a pošty. Nyní jsou pro osoby pohybující se pomocí vozíku nebo osoby s omezenou hybností téměř nedostupné. Neuvěřitelná arogance!
Trasy pro pěší
Stávající trasy vytvořené pro pěší budou širší a bezpečnější díky zavedením jednosměrek. Chodci budou přecházet pouze jeden jízdní pruh!
První nová trasa pro pěší je navržena kolem stávajícího bazénu tak, aby pravobřežní komunikace pro pěší byla kompletní.
Druhou navrhovanou komunikací pro pěší je nová subtilní lávka pro pěší, která by zkrátila cestu z Výstaviště na náměstí na pouhých 225m = 4,5min = 14kcal, což je méně než cesta z pošty na náměstí. Byla by to nejen investice pro občany města, ale i pro turisty, kteří by získali atraktivní vstup do Sladovny přímo z parkoviště. Zase je to velká investice a závizí na souhlasu obyvatel města Písku.
Cyklistické trasy
Stávající trasy s výjimkou několika nepodstatných závad jsou za výrazného přispění bývalého starosty (děkuji) již realizovány a jsou vyhovující. Jediným doplňkem současného stavu bude protisměrný provoz cyklistů v jednosměrkách.
Města
Letecké záběry měst ve stejném měřítku viz PÍSEK PĚŠKY:
PLZEŇ MARSEILLE KRAKOW HYDRA FRÝDLANT BRNO VOLTERA ROMA NEW YORK LINZ GORLITZ CORTONA AMSTERDAM SIENA OLOMOUC LISBOA KOBEHAVN HEIDELBERG CUENCA BERLIN
RIMINI LONDON FIRENZE BRASOV
Pozn: nemají kapacitní krátkodobé parkoviště na náměstí.
Bez ohledu na velikost městské aglomerace mají tato historická centra přibližně stejné rozměry, v lidském měřítku. Měst, která nemají kapacitní parkoviště na náměstí je většina. Náměstí jsou chráněná před auty s výjimkou okrajů, jako nedotknutelná. Kapacitní parkoviště u bohatých měst jsou umístěna v podzemí, u chudších za hradbami.
Skate-neděle
Dočasné vyhrazení ulic pro bruslaře a cyklisty mimo dopravní špičku. Navrhuji neděli dopoledne. Je to mnohem levnější řešení, než budování cyklostezek nebo bruslařských okruhů, vytváří zájem turistů a je u toho legrace – viz Rollers&Coquillages. I v Písku se v minulosti pořádaly závody na kolečkových lyžích kolem bývalého okresního úřadu.
ZÁVĚR
Současný stav nerespektuje požadavky dopravy pěších, cyklistů a MHD. Dopravní řešení preferuje výrazně individuální automobilovou dopravu na úkor ostatních druhů dopravy. Tato politika negativně ovlivňuje životní podmínky v centru města a degraduje nejvýznamnější veřejné prostory na úroveň pouhého parkoviště.
Všechny navrhované úpravy mají za úkol vytvořit v centru města Písku kvalitní a smysluplný veřejný prostor a lepší místo pro život.
PÍSEK PĚŠKY – KAŽDÝ KROK SE POČÍTÁ.
Použité podklady:
[1] Zákon č.13/1997 Sb. O pozemních komunikacích, v platném znění
[2] Vyhláška MDS č.104/1997 Sb., kterou se provádí zákon o pozemních komunikacích, v platném znění
[3] ČSN 736101 – Projektování silnic a dálnic
[4] ČSN 736102 – Projektování křižovatek na silničních komunikacích
[5] ČSN 736110 – Projektování místních komunikací
[6] TP 85 – Zpomalovací prahy
[7] TP 135 – Projektování okružních křižovatek na silnicích a místních komunikacích
[8] TP 145 – Zásady pro navrhování průtahů silnic městy
[9] Výsledky celostátního sčítání dopravy v roce 2005 a v roce 2010, Ředitelství silnic a dálnic ČR
[10] Územní plán města Písek
[11] Digitální mapový podklad města – technická mapa
[12] Google maps a Google Streetview
[13] Karel Kuča, Města a městečka v Čechách na Moravě a ve Slezsku (Libri, 2002), 126-149.
[14] Jan Gehl, Život mezi budovami; Užívání veřejných prostranství (Arkitektens Forlag and Jan Gehl, 1996 (první vydání 1971) české vydání: Nadace Partnerství-Program Partnerství pro veřejná prostranství a Jan Gehl, 2000)
[15] THE ENDLESS CITY (Phaidon Press Ltd, 2007)
[16] RYANAIR MAGAZINE (Ramsay Short, 16.3.2011)
[17] Italy, Grece, France, South America (Lonely Planet Publications, 1994-1998)
[16] Rolf Vahlefeld Friedrichich Jacques, STAVBA GARÁŽÍ a čerpacích stanic (Georg D. W. Callwey, 1956, český překlad: STÁTNÍ NAKLADATELSTVÍ TECHNICKÉ LITERATURY n.p., 1959)
[17] WALK21, http://www. WALK21, This website is managed by Access Associates Limited trading as Walk21 and registered at: 24 Moorend Road, Leckhampton, Cheltenham Gloucestershire, GL53 0HD, http://www.walk21.com/
[18] Juan Carlos Escudero: „Freeing up more space for people. Traffic calming in 47 streets of Vitoria-Gasteiz.“ (příspěvek přednesený v rámci WALK21 MUNICH XIV International Conference on Walking and Liveable Communities, 11-13 September 2013)
[19] Maurizio TIRA: „Urban design to make walking possible“(příspěvek přednesený v rámci WALK21 MUNICH XIV International Conference on Walking and Liveable Communities, 11-13 September 2013)
[20] Velib‘, Mairie de Paris, http://enHYPERLINK "http://en.velib.paris.fr/".velib.paris.fr/
[21] Rollers&Coquillages, Tout ce que vous voulez savoir sur le fonctionnement de l’association, ses acteurs principaux, comment adhérer et nous aider, http://www.rollers-coHYPERLINK "http://www.rollers-coquillages.org/l-association"quillages.org/l-association
[22] Plán městské dopravy, Paris, Bus, Tram (RATP)
[23] Patrick Kofler – Ceo: „Bolzano on foot, Every Step Counts! “ (příspěvek přednesený v rámci WALK21 MUNICH XIV International Conference on Walking and Liveable Communities, 11-13 September 2013)
[24] Electorbikes, Stylová kola a elektrokola na míru, http://www.elector.cz/
[25] Tomas Svensson and VTI 2013, „The demand for a different traffic design in three Swedish inner cities – results of questionnaire studies“(příspěvek přednesený v rámci WALK21 MUNICH XIV International Conference on Walking and Liveable Communities, 11-13 September 2013)
[26] ASOCIACE MĚST PRO CYKLISTY, Sídlo: Wellnerova 3, 779 00 Olomouc, http://www.cyklomesta.cz/"omesta.cz/
[27] Ředitelství silnic a dálnic, Intenzity dopravy, "http://www.rsd.cz/"sd.cz
[28] Mapa dopravních nehod, Centrum dopravního výzkumu a Policie České republiky, http://maps.jdvm.cz/cdv2/apps/nehodyvmape/Search.aspx
[29] Pink Floyd: The Wall (originální název Pink Floyd The Wall), http://cs.wikipedia.org/wiki/Pink_Floyd:_The_Wall
Pokud jste dočetli celý text, pak gratuluji.
Průvodní zprávy ostatních studií nikdo nikdy nečte.
Pokud se Vám představení dopravní studie aspoň trochu líbilo,
přidejte se na PÍSEK PĚŠKY
V Písku dne 9.10.2014, Ing. Miroslav Vondřich
autorizovaný inženýr dopravních staveb ČKAIT, www.vondrich.com