Přihlášení

ZŠ Svobodná žádá po městě rovnoprávnost

8. 4. 2013 | Zdenka Jelenová | Diskuze (0) | Věci veřejné

Adventní jarmark - tradiční waldorfská akce. Foto PS

Ředitel nemá po 19. hodině přístup do vlastní kanceláře – taková je dnešní realita na písecké ZŠ Svobodná. Jakékoliv akce nad rámec „běžného“ vyučování musí napřed nahlásit ředitelce vedlejší ZŠ Tomáše Šobra. Velmi nestandardní… Na škole to proto v poslední době řádně vře. V půlce března tu proběhlo bouřlivé setkání rodičů a části učitelů s místostarostkou H. Rambousovou a vedoucí odboru školství M. Cibulkovou. Původně mělo jít o setkání rodičů s ředitelkou ZŠ T. Šobra Janou Máchalovou „za účasti zástupců města“, jenže paní ředitelka nedorazila – přestože účast 14 dní předem rodičům slíbila. A tak se všechny dotazy i rozhořčení rodičů zacílily na přítomné zástupce města. A ukazuje se, že problémy asi nebudou příliš snadno řešitelné…

V roce 2007 Krajská hygienická stanice zakázala další provoz ZŠ Svobodná v bývalé mateřské škole, postavené v akci Z, na sídlišti Horákové. Město rozhodlo přestěhovat školu do objektu ZŠ Šobrova „na dočasnou dobu rekonstrukce“. Dalším rozhodnutím pak zastupitelstvo města změnilo tuto dočasnost na trvalé soužití obou škol v jednom objektu. A to dnes podle všeho příliš nefunguje. Hned na začátku nebyla úplně šťastně a jasně nastavena vzájemná pravidla, což se naplno ukazuje až v posledních měsících, zřejmě v souvislosti s nedávnou výměnou ředitelů na obou školách. Ředitel ZŠ Svobodná Miloslav Machač a ředitelka ZŠ T. Šobra Jana Máchalová k sobě zatím cestu nenalezli… Dvě školy, každá s dvěma stovkami žáků, se proto nedokážou „srovnat“ v objektu, určeném původně pro 600 dětí. Budovu má do správy svěřenou ZŠ Šobrova, zatímco Svobodná je tu pouze podle smlouvy o výpůjčce.

ZŠ Svobodná je škola alternativní, waldorfského typu, která má jako jednu z hlavních priorit aktivní spoluúčast rodičů na výchovně-vzdělávacím procesu. A právě rodiče teď začali bojovat za rovnoprávnost školy. „My vlastně vůbec nechceme s někým bojovat. Chceme jen po právu vyřešit absurdní situaci, v níž se naše škola a hlavně její ředitel ocitl, chceme to řešit konstruktivně a po dobrém,“ říká jedna z hlavních iniciátorek občanské aktivity rodičů a učitelů ze ZŠ Svobodná, Kateřina Slabová.

Ředitelka ZŠ Tomáše Šobra Jana Máchalová podle svědectví rodičů, které potvrdil i přítomný ředitel Machač, znemožnila opakovaně konání některých akcí, nepovolila waldorfským dětem v únoru přístup do tělocvičny, zamkla školu v době konání třídních schůzek, neumožnila přespání waldorfských učitelů v rámci mezinárodního projektu, atd.

Posledním kamínkem, který strhl lavinu, byla instalace zabezpečovacího systému. Kamery se ve škole objevily v lednu, aniž by byla waldorfská škola dopředu dostatečně informována. Systém se podle oznámení ředitelky Máchalové spouští v 19 hodin a je napojen na centrální pult Městské policie. Jenže žádné doklady řediteli ZŠ Svobodná nepředala, stejně jako nepředložila stanovisko Úřadu na ochranu osobních údajů. Přestože kamery sledují i společné prostory, v nichž se například děti převlékají. Rodiče vnímají velmi negativně, že nemají žádnou záruku toho, kdo a kdy může kamery ovládat a co se děje se záznamy… Jakým způsobem je paní ředitelka schopná doložit a zaručit, že kamery běží opravdu až poté, co poslední dítě opustí školu? Jaký je osud pořízených fotografií nebo filmů? Jakým způsobem je nakládáno se záznamy pořizovanými z kamer? Na nic z toho zatím odpověď nedostali.

Pokud má někdo z rodičů nějaký problém, může za mnou zajít osobně – nemám povinnost druhému řediteli cokoli předkládat, ani nikam chodit na setkání s rodiči,“ řekla Píseckému světu ředitelka Jana Máchalová.

Školu má svěřenou ředitelka Máchalová

Ředitel ZŠ Svobodná Miloslav Machač má ve „své“ Svobodné škole značně osekané pravomoci. Dokonce si například večer nebo o víkendu nemůže ani zajít do vlastní kanceláře, nemůže si svolat večerní jednání do „vlastní“ ředitelny, pokud chce, aby jeho žáčci mohli na tělocvik, musí jim jít osobně vyzvednout klíče od tělocvičny. A když chce naplánovat sobotní akci pro své žáky a jejich rodiče – tedy pokud chce vést školu moderním komunitním, nejen waldorfským směrem – tak mu to dopředu musí „požehnat“ ředitelka vedlejší, tudíž nutně konkurenční základní školy… A proč by se měla přetrhnout ochotou – je to ostatně dost pochopitelné. Zatímco Šobrově škole v posledních letech žáci ubývají, Svobodná zaznamenává nárůst zájmu.

„V současné době má ZŠ Šobrova svěřený majetek, tedy celý objekt, do péče a druhá škola je zde podle uzavřené smlouvy o výpůjčce. Musíme se ale s oběma řediteli znovu sejít a řešení všech problémů promyslet. Svobodná škola je škola alternativní a chápu, že potřebuje dělat mnohé věci jinak. Právě proto ji město podporuje. Majetek je ale svěřený Šobrově škole, a kdyby se to mělo měnit, musely by se měnit zřizovací listiny obou škol. Jenže to teď vzhledem k probíhajícímu výběrovému řízení na snížení energetické náročnosti školních budov v celém městě není možné. Podle mne se měli domluvit dva manažeři, dva ředitelé škol mezi sebou, vyjít si vstříc.“ – Tak lze shrnout základní sdělení místostarostky Hany Rambousové rodičům.

Mohou se ale domluvit dva manažeři, kteří jsou v nerovnoprávném postavení? Při dobré vůli obou stran určitě ano, jenže dobrá vůle v tomto případě zůstala kdesi daleko. Už to, že ředitelka Jana Máchalová oznámila svou neúčast až pár hodin před dlouho připravovaným setkáním, napovídá, že hledat nějaké řešení bude obtížné.

Podle zástupců rodičů se paní ředitelka jako správce objektu, ve kterém obě školy nyní sídlí, nechová zodpovědně ani vstřícně. Čeho chtějí dosáhnout, formulují pregnantně. „Naším cílem je zajištění trvalého rovnoprávného a nezávislého postavení obou škol v jednom objektu města na základě systémového řešení odpovídajícího všem zákonům tak, aby ani jeden ředitel nemohl zasahovat do kompetencí druhého a omezovat provoz jeho školy,“ říká jeden ze zástupců iniciativy, Ondřej Nývlt.

„Spravedlivé“ dělení? 37:63

Přestože kapacita dvou tělocvičen je dostatečná pro mnohem větší počet žáků než je současný stav obou škol, již několik let chodí 2. stupeň ZŠ Svobodná do haly a při značně nižším rozpočtu, než má ZŠ T. Šobra, platí za její pronájem. Od 1. února dokonce došlo k zamezení přístupu do tělocvičen i žákům 1. stupně, a tím k narušení výuky tělocviku po celý měsíc. Ředitelka Máchalová požadovala za jejich zpřístupnění vstup do dílen, které podle smlouvy připadly ZŠ Svobodná.

Podle přesného plánu objektu jsou ve škole zkolaudovány dvě tělocvičny a 15 odborných učeben. Podle téhož, barevně rozlišeného plánu, má ZŠ Svobodná přiděleno 37 % prostor objektu, zatímco ZŠ Šobrova 63 %. Při stejném počtu žáků… ZŠ Svobodná má podle smlouvy k dispozici čtyři odborné učebny, ZŠ Šobrova jich má jedenáct (!). Přesto paní ředitelka Máchalová trvá na tom, aby je waldorfská škola pustila tam, „kde měli dílny vždycky“. Teď prý nemají kam nastěhovat ponky a hoblice… Zmínka o tomto problému místostarostku Rambousovou přímo nadzvedla ze židle: „Když jsem porovnala počet učeben, tak jsem zjistila, že Šobrova škola jich má značně víc, takže je na paní ředitelce Máchalové, aby našla ve svých prostorách místnost, kde se pracovní vyučování bude moct odehrávat. Od roku 2007 město do těchto budov investovalo 65 milionů korun – a já se budu dohadovat o ponku?!“

ZŠ Svobodná navrhla, aby každá škola dostala přidělenu jednu tělocvičnu – druhá škola nesouhlasí a argumentuje dělením tříd při tělocviku na dívky a chlapce… Jenže domluvy na střídání škol nefungují. Prostory objektu svou kapacitou vyhovují – jde o to, aby se nastavila správně a funkčně pravidla. Ale zdá se, že to není možné, pokud rozhodovací pravomoc má jedna strana.

Názor ředitelky Máchalové

Písecký svět položil otázky i ředitelce Máchalové: Připadá vám to správné a standardní, aby jeden ředitel školy musel o vše žádat ředitelku školy konkurenční? Jana Máchalová: „V momentě, kdy za tu školu právně zodpovídám, tak ano. Je to smlouvou, s níž pan ředitel souhlasil…“ K tomu ředitel Machač sdělil, že smlouva se na konci roku 2012 podepisovala pod velkým tlakem, bylo mnoho míst, na nichž se nedohodli, ale hrozilo, že by mohli dostat i úplnou výpověď z objektu.

Otázka: Dovedete si představit, že by šlo zajistit, aby i ředitel ZŠ Svobodná měl rovnoprávný přístup do objektu a mohl sám rozhodovat, koho a kdy do objektu pustí? Jana Máchalová: „Muselo by to mít všechny právní náležitosti, já nejsem právník. Pokud nesu za celý objekt odpovědnost já, tak to musí být ošetřeno tímto způsobem. I kdybych například podepsala, že o víkendu za vše ručí pan ředitel Machač, tak pokud by došlo třeba k požáru, úrazu, vloupání nebo jakémukoliv problému, tak tu zodpovědnost stejně ponesu podle zákona já. To vyplývá z pověření od města.“ – Takže by se musela měnit zřizovací listina, muselo by to řešit město? Jana Máchalová: „Určitě, to nemohou změnit ředitelé.“

Řešení všech problémů je podle Jany Máchalové snadné: „Obě školy musí respektovat jasná pravidla a smlouvu!“ A podle ní tato pravidla nerespektuje jednoznačně ZŠ Svobodná. Podle rodičů i učitelů z waldorfské školy zase dělá paní ředitelka Máchalová opakované zlomyslnosti. Může se v takovém dusnu něco domluvit? A může v takové atmosféře vůbec normálně fungovat vyučování a běžná školní činnost?

Rodiče: Situaci musí řešit město!

Názor rodičů shrnula Kateřina Slabová: „Přišlo by mi nesmírně líto, kdybychom ukázali, že nejsme schopni v objektu pro 600 dětí zařídit vzdělávání 400 dětí. Já bych ale velice prosila, aby se tím zabývalo město! Žádný jiný ředitel žádné jiné školy v Písku nemusí řešit, jestli se má někoho dopředu dovolovat, nebo jestli má někomu něco doplácet, když třeba škola uspořádá sobotní akci svých žáků ve své škole. Mne to uráží – proč má náš ředitel žebrat u druhé ředitelky o klíče? Připadá nám to celé absurdní! Chápu, že to asi teď potřebuje nějaký čas, ale řešit to musí město, a ne ředitelé. Jestliže nemají stejné postavení a stejná práva, tak přece ta domluva nemůže fungovat.“ Podle rodičů nelze situaci trvale řešit formou smlouvy o výpůjčce, ale je třeba změnit základní nastavení, to znamená zřizovací listiny škol, a svěřit každé škole část objektu.

Místostarostka Rambousová ostatně názor rodičů potvrdila: „Obecně je v kompetenci každého ředitele, co ve škole pořádá, koho tam zve a jaké akce pořádá pro své učitele, žáky a jejich rodiče… Jenže na druhé straně paní ředitelka Máchalová nese plnou zodpovědnost za vše, co se ve škole děje. A to je třeba vyřešit.“

Každopádně ředitel ZŠ Svobodná má v současné situaci své kompetence zcela jednoznačně omezené… A občanská iniciativa, založená rodiči žáků této školy, se určitě nevzdá, dokud nedosáhne systémového řešení.

Místostarostka: Objekt by mohla spravovat i ZŠ Svobodná

Podle nejnovějších informací místostarostka Rambousová domluvila na začátek dubna jednání s oběma řediteli, na kterém se bude projednávat městem připravený dodatek smlouvy o výpůjčce, který by měl nejspornější věci vyřešit: „Pro mne je nepředstavitelné, aby ředitel jakékoliv organizace neměl úplně svobodný přístup na své pracoviště, to se prostě vyřešit musí,“ říká Hana Rambousová: „Ale nečekám, že celkově bude možné předejít do budoucna všem sporům, pokud se nenajde dobrá vůle.“ Bez té nebude fungovat jakékoliv řešení, protože vždycky půjde o soužití dvou škol v jedné budově a to bez vzájemné tolerance možné nebude. V úvahu podle H. Rambousové připadá i změna zřizovacích listin, po které by celý objekt dostala naopak do správy ZŠ Svobodná. S tím by sice ředitel Machač neměl podle svého vyjádření problém, ale jako nejšťastnější řešení pro budoucnost to také nevidí.

Podle občanské iniciativy rodičů by jediným stabilním řešením bylo oddělení provozu obou škol i zodpovědnosti obou ředitelů tak, aby měli stejná práva i kompetence. A řešit to podle nich musí zřizovatel, tedy město Písek.

0
0

Diskuze k článku +

Článek zatím nikdo nekomentoval – buďte první!

Nový komentář k článku

Pro zapojení do diskuze se nejprve přihlašte ke svému účtu.

Nejste-li registrovaným uživatelem, zaregistrujte se zde. Registrace je jednoduchá a rychlá.