Deggendorf a Písek – Jak radnice informují své občany?
V naší písecké kotlince bývá občas pěkná inverze, mlhy se válejí nad řekou a vzdálené obzory si můžeme jen představovat. Mnozí z těch, co do Písku přišli odjinud, kdo často cestují nebo mají duši s rozletem světoběžníka, se shodují: Písečtí jsou až přehnaně upnuti ke svému patriotismu, zahledění sami do sebe, uzavřeni před okolním světem. Občas nezaškodí nakouknout trochu přes plot a podívat se, kde co funguje jinak a lépe…
Třeba nová inspirace nabourá naše hluboce zažité stereotypy, pootevře nám oči a rozváže ruce, abychom si to tady trochu vylepšili a přiblížili se evropskému standardu.
Pojďme si udělat malý výlet za humna jižních Čech. V Bavorsku máme partnerské město Deggendorf a jestli nemá být takové partnerství jen oficialitou mezi radnicemi, pojďme se ptát, co tam dělají lépe a jak. Naše města jsou srovnatelně velká a cestu zdoláme za 2,5 hodiny, přesto má člověk pocit, že v přístupu radnice k občanům nás zatím dělí tisíc světelných let.
Informace pro každého
Začíná to už u běžného informačního servisu pro obyvatele města. Zabrousíme-li na webové stránky www.deggendorf.de, neměli bychom se nechat zmást jejich zdánlivou stručností. Při důkladnějším rozkliknutí se nám rozbalí přehledně systematizovaná škála komplexních informací a služeb občanům i návštěvníkům města, o jaké si v Písku můžeme nechat zdát.
Jestliže si v hlavním rozcestníku úvodní stránky z pěti nabízených rubrik (Život v Deggendorfu, Radnice, Cestovní ruch, Kultura a Ekonomika) zvolíme hned první, nestačíme žasnout, co vše se nám otevře.
Pod odkazem Výstavba & bydlení najdeme podrobné informace pro stavebníky, údaje o stavebních pozemcích, územním plánu, stavebním řízení, firmách, možnostech účasti veřejnosti, statistikách, formalitách při stěhování, příspěvcích na bydlení, přihlašování bydliště, žádostech o byt, až po ubytovny pro bezdomovce.
Rubrika Úřady & městská zařízení obsahuje kompletní přehled všech organizací města s prezentacemi, kontakty a údaji o činnosti.
Rubrika Vzdělávání & výchova zahrnuje veškerá vzdělávací zařízení, městská i soukromá, od mateřských školek po vzdělávání dospělých, včetně kontaktů, otevíracích dob, kapacit a upozornění pro uživatele služeb.
Pod názvem další rubriky Občanská práce bychom si v Písku zatím bohužel stěží uměli něco představit. Pod heslem „Občané pomáhají občanům“ v ní deggendorfská radnice informuje o nejrůznějších komunitních projektech, do nichž se pod záštitou radnice může zapojit kterýkoli občan. Ať jsou to třeba patronáty nad údržbou zeleně a úklidem veřejných prostranství, přerozdělování potravinových přebytků potřebným, návštěvy dobrovolníků v seniorských domech a sociálně slabých rodinách, charitativní prodejny oblečení nebo třeba pomoc v městském archivu.
V neuvěřitelně obsáhlé rubrice Rodina, mládež & senioři lze najít prakticky cokoli, co nás může zajímat. Zdravotně postižení naleznou kontakty na svého pověřence, konzultace, seznamy parkovišť, informace o bezbariérovosti i finanční podpoře. Své zástupce mají na radnici i mladí lidé, rodiny a senioři. Každá ze skupin zde najde informace. Rodiny s dětmi mohou využít rodinný pas, nabízející řadu slev a výhod, jsou tu seznamy dětských hřišť, kontakty na organizace. Samozřejmostí jsou aktuální zprávy o narozených a zemřelých, pokyny pro životní situace jako narození, svatba či úmrtí, výsledky anket.
Následuje rubrika Mobilita, kde jsou kompletní údaje o dopravním spojení, uzavírkách a stavbách, včetně interaktivní mapy města, systému parkování, a tak dále.
V rubrice Sport & volný čas jsou podle jednotlivých tipů pohybových aktivit přehledně setříděna veškerá sportovní zařízení a druhy aktivit včetně aktuálních harmonogramů obsazenosti, popisy stezek a tras, kontakty organizací včetně všech důležitých údajů pro uživatele.
V rubrice Životní prostředí & energie město informuje občany o projektech v oblasti životního prostřední, o systému sběru a třídění odpadů, úsporách energií, to vše s praktickými radami, jak se zapojit.
V Kalendáři akcí lze hledat podle data i typu akce v téměř třiceti kategoriích.
Vyčerpávající výčet pak završuje rubrika Spolky, zahrnující veškeré na území města existující neziskové organizace od hasičů přes církve, pěvecké sbory, sportovní kluby, charitativní organizace až po profesní sdružení, setříděné do třinácti kategorií. Věřte nebo ne, napočítáte jich víc než 350! Samozřejmostí je propojení veškerých uvedených údajů na vlastní webové stránky dotyčných organizací.
Dlužno zdůraznit, že ve výše jmenovaných databázích nikterak nezáleží na tom, zda je subjekt soukromý, státní, církevní, neziskový nebo jakýkoli jiný. Podstatné je pouze to, že občan na jednom místě na hlavním webu radnice nalezne veškeré důležité informace pro svůj život ve městě. Toto je otisk fungující občanské společnosti. Takhle má vypadat komplexní servis, který městský úřad poskytuje svým občanům, jež si ho platí ze svých daní.
Infocentrum u radnice
Mimochodem, informační turistické centrum mají v Deggendorfu samozřejmě v přízemí historické radnice uprostřed hlavního náměstí, kde ho žádný návštěvník města nepřehlédne. Na otázku, zda by nebylo lepší ho přestěhovat do moderně zrekonstruované budovy knihovny, která se nachází vedle městského muzea a galerie kousek od náměstí, nikdo z dotázaných ani na vteřinu nezaváhal: NEBYLO! INFOCENTRUM PATŘÍ K RADNICI!
Oproti tomu u nás v Písku si současné vedení města prosazuje živelné nápady a chce experimentovat tam, kde věci dobře fungují – viz nápad přesunout písecké infocentrum do nové knihovny na Alšově náměstí. Pojďme raději investovat peníze, čas a energii do zlepšení informačního servisu a služeb městského úřadu pro nás, pro Písečáky.
Díky podpoře Českoněmeckého fondu budoucnosti některé organizace v Deggendorfu navštívíme a pro zájemce z Písku zprostředkujeme výměnu zkušeností.
VYŠLO V LISTOPADOVÉM ČÍSLE TIŠTĚNÉHO PÍSECKÉHO SVĚTA.
Diskuze k článku
Zase jedna ukázka manipulace se čtenáři, založená na vydávání subjektivních názorů autora za objektivní fakta.
- „občan na hlavním webu radnice nalezne veškeré důležité informace pro svůj život ve městě“. Ale radnice, to je jen budova, informace poskytuje přece město a to nikoliv samo, ale prostřednictvím svých orgánů (například městský úřad) nebo prostřednictvím svých organizací. Je jedno, zda je jeden „hlavní“ web naplněn vším možným od A do Z, nebo zda jsou na něm odkazy a prolinky na další weby specializované na danou problematiku.
- „toto je otisk občanské společnosti“. Podle mého názoru otisk občanské společnosti není jeden mega web, kde bude uvedeno, jaké má být zítra počasí, kdy ordinuje místní zubař či přijede do města cirkus a vedle toho uzemní rozhodnutí nebo pozvánka na schůzi. Otisk občanské společnosti dotváří právě takové weby, jako je Písecký svět.
- takhle má vypadat komplexní servis, který městský úřad poskytuje svým občanům, jež si ho platí ze svých daní“. Občané si svůj úřad neplatí, jejich daně jdou do státního rozpočtu a stát z nich část v rámci takzvaného rozpočtového určení daní přerozděluje obcím. To, co občané platí přímo úřadu, jsou správní a místní poplatky. Nicméně ten takzvaný komplexní servis nemusí zajišťovat Městský úřad. V rámci dělby působností je ve struktuře města tato působnost svěřena Informačnímu centru (vizte prosím http://www.pisek.eu ). To není nic neobvyklého, je to běžná praxe i v jiných městech.
Tolik tedy jen pár poznámek k manipulativnímu tvrzení, které má vyvolat dojem, že v Písku se na občany kašle a jsou jim odpírány informace. Přesto považuji inspiraci získanou z webu partnerského Degendorfu za podnětnou a zajímavou a věřím, že bude užitečná pro aktualizaci webových stránek Informačního centra.
Tím ale není odpovězeno na nevyřčenou otázku: proč se do zpravodajské části zajímavého článku, pojednávajícího o rozsáhlosti webu v Degendorfu, musela dostat argumentace typu „člověk má pocit, že v přístupu radnice k občanům nás zatím dělí tisíc světelných let“. Snaha zatraktivnit článek negativním tvrzením se hodí spíše do Blesku. Seriózní Písecký svět to nemá zapotřebí.
Četl jsem, pane Hořánku, Váš příspěvek dvakrát, a nenašel jsem tam zatím nic, proti čemu bych se mohl vymezit.
Do pr kvan čic…
Pane Hořánku, těší mne, že Písecký svět sledujete a že ho řadíte mezi seriózní média. Těší mne také, že Vás webové stránky města Deggendorf inspirovaly a vyjadřujete naději, že by to mohlo mít pozitivní vliv i na Písek. Pochopitelně nejde jen o webové stránky turistického informačního centra, nýbrž o vlastní stránky města, na nichž je jedna sekce určena návštěvníkům. K Vašim výhradám bych jako autorka článku ráda podotkla, že coby prostý svobodný člověk pouze vyjadřuji svůj subjektivní názor, který vychází z mých poznatků a zjištění. Činila jsem tak vždycky a budu činit i nadále. Ostatně, myslím, že to děláte také. Webové stránky města Písek jsou nejen podle mého názoru už po celou řadu volebních období naprosto nevyhovující, nepřehledné a postrádající důležité informace pro občany. Deggendorf jsem uvedla jen jako příklad toho, jak může městský web kvalitně sloužit občanům, na západ od nás je to běžný standard. Mimochodem, věnovala jsem se jen jedné vybrané rubrice… Zkuste to pojmout pozitivně a chopte se výzvy. Písek by si zasloužil web pro občany odpovídající dnešní době.
Vážená paní redaktorko,
opravdu jsem to nemyslel ironicky. Vážím si všech kritických názorů, protože jedině tak je možné se snažit se zlepšovat a neustrnout v sebeuspokojení.
Již je připraven nový web a nyní se intenzivně pracuje na překlopení údajů na něj ze starého webu. Plně sdílím Vaše výhrady, že už potřeboval vylepšit. Jeho koncepce ale zůstane stejná – bude to zejména informační servis věnovaný veřejné správě a údaje typu "kdy ordinuje místní zubař" , "kdo má dnes svátek"nebo "jak dopadl šachový turnaj" či "jak je otevřena rozhledna" budou především zajišťovat weby jednotlivých specializovaných organizací, na něž budou na tom "radničním" uvedeny odkazy.
Tak to budeme držet palce, aby se web povedl. Každopádně myslím, že každý mluvíme o něčem trochu jiném. Já mluvím o důležitých informacích z nejrůznějších oblastí života města a životních situací, které se mají na městském webu koncentrovat, aby je tam občan lehce dohledal. Pokud investujete do nového webu, přimlouvala bych se za jednoduchou srovnávací analýzu rozsahu a struktury informací na webech např. v německých partnerských městech. Vylepšit design a strukturu by nestačilo… díky a hezký večer