Přihlášení

VIDEO č.1 z besedy Občan versus politik: Singltrek Písecké hory

30. 10. 2015 | Redakce PS | Diskuze (0) | Věci veřejné

Písecký svět pozval všechny Písečáky na další besedu: tentokrát o dvou projektech, které jsou takříkajíc „na spadnutí“ – velký koncept chytrého města Smart City Písek a soustava speciálních cyklotras Singltrek Písecké hory. Beseda se konala v pondělí 26. října ve Sladovně Písek a dorazilo na ni celkem kolem stovky diváků. Videozáznam celé besedy pořídil student FAMO v Písku Tomáš Dietl. Sladovně a Filmové akademii Miroslava Ondříčka v Písku děkujeme za skvělou spolupráci! Ve dvou článcích vybíráme dle nás to nejzajímavější z obou částí tříhodinové debaty. Videozáznam ale stojí zato zhlédnout, abyste nepřišli i o zajímavé konfrontace, včetně těch „mimoslovních“.

Tato akce je součástí projektu „PÍSECKÝ SVĚT – občanům otevřeno“, který byl v rámci Fondu pro nestátní neziskové organizace podpořen grantem z Islandu, Lichtenštejnska a Norska v rámci EHP fondů www.fondnno.cz a www.eeagrants.cz.

ČÁST PRVNÍ: Singltrek Písecké hory

Podle rozdávaného letáčku přiláká Singltrek Písecké hory do města 40 tisíc návštěvníků ročně, což s sebou přinese 40 tisíc noclehů, 50 milionů tržeb obchodníkům, dvacet pracovních míst…

VIDEOZÁZNAM:



Tomáš Kvasnička, Singltrek, s.r.o.: Singltrek jsou pro účely rekreace naplánované trvale udržitelné jednostopé stezky, které je možné konfigurovat do okruhů a sítí a jsou projektované na míru danému území. Byl jsem osloven některými Písečáky, a tak jsem začal o projektu pro Písecké hory uvažovat jako o možném novém cíli cestovního ruchu, protože jsem se dozvěděl, že s cestovním ruchem Písek bojuje a singltrek, jak ho známe z Nového Města pod Smrkem, je jedním z nejefektivnějších produktů měkkého cestovního ruchu vzhledem k vynaloženým nákladům. Pro Písek, který vlastní jedno z největších obecních polesí v České republice, je to zajímavá nabídka. Samozřejmě je třeba nalézt v území konsensus, aby ten projekt byl skutečným přínosem a aby nezpůsoboval problémy… S tím už mám zkušenosti, takže se cítím kompetentní se toho úkolu zhostit.

Moderátorka: Myslela jsem, že nám řeknete něco konkrétního. Co se v Píseckých horách změní, jak konkrétně ten projekt bude vypadat?

Tomáš Kvasnička: Půjde o realizaci citlivé moderní infrastruktury pro rekreaci, která v Píseckých horách prostě chybí. Stezky pro rekreaci, pro terénní cyklistiku nebo sdílené užívání, za nimiž budou přijíždět lidé zdaleka a budou využívány i místními občany.
Václav Zámečník, jednatel Lesů města Písku: Já jsem taky předpokládal, že tady už bude něco konkrétního nastíněno. Město Písek prý zadalo studii, já jsem zatím nikým osloven nebyl, o studii vůbec nic nevím, nikdo mne nekontaktoval. V současné době Píseckými horami prochází 160 kilometrů zpevněných cest a desítky kilometrů naučných značených stezek, většina je využívána i cyklisty. Pokud sem chcete dalších čtyřicet tisíc lidí, tak už to bude celkem třeba sto tisíc – a Píseckých hor mají nějakou kapacitu… A k tomu musím dodat, že jsou to lesy hospodářské a cílem nás lesáků je produkce kvalitního dřeva. Město Písek si samozřejmě přeje návštěvnost lesa umožnit, a právě proto my všechny ty stezky udržujeme v komfortní podobě, lavičky, odpočívadla. Za tři, čtyři miliony ročně.

Moderátorka: Dva zdroje mi potvrdily, že už existuje konkrétní představa o vedení tras – proč není možné ji zveřejnit?

Josef Knot, místostarosta města: Protože se teprve zpracovává studie proveditelnosti. Pokud chceme zvýšit v Písku turistický ruch, tak toto je jeden ze způsobů, kterým turisty přilákat. Cyklistika je dnes v kurzu, a tak by se na to zřejmě daly čerpat nějaké dotační prostředky. Jaký bude mít dopad projekt na životní prostředí, to já teď opravdu nevím. Mělo by jít asi o čtyřicet kilometrů tras, předpokládám, že to sem opravdu přivede 40 tisíc turistů. Projekt se mi líbí, ale je třeba posoudit dopady na životní prostředí.

Moderátorka: Podle toho, co mi sdělila vedoucí týmu zpracovatelů studie, tak zatím sondují situaci kolem Nového Města pod Smrkem, Písecké hory zatím neznají a studie neodpoví na otázky ohledně vlivu na konkrétní lokality, protože konkrétní projekt se zatím neposuzuje…

Josef Knot, místostarosta města: Já myslím, že odpověď na to, jaký to bude mít dopad na životní prostředí, dostaneme. A zároveň získáme představu ekonomickou, kolik bude vybudování určitého počtu tras město Písek stát a jaký to bude mít ekonomický dopad.

Moderátorka: Pane Šatro, byl jste u zadávání té studie, aby se vyhodnotil vliv na prostředí?

Miloslav Šatra, vedoucí odboru ŽP: Nikoliv, u zadávání jsem nebyl a neznám ho. Hned když se o tom začínalo hovořit, jsme se snažili radě města nastínit tři problémy – Písecké hory mají jako přírodní park vyšší stupeň ochrany přírody a s tím spojená omezení. Druhou věcí je, že platí nařízení z roku 2001, které jasně říká, že jakékoliv stavby, což je i dráha, tam nemohou být za současné legislativy realizovány. Třetí věcí je, že ze zákona je les významným krajinným prvkem a posouzení zásahů do něj musí projít posouzením orgánu ochrany přírody. Ministerstvo zemědělství jako ústřední orgán státní správy v lesích vydalo několik stanovisek, kde je jasně řečeno, že na takovéto dráhy musí být pohlíženo jako na sportoviště a musí se tímto způsobem posuzovat. A dotčené pozemky musí být vyňaty z lesního půdního fondu. Našich námitek bylo více, ohledně péče o zvěř a dalších souvisejících problémů, včetně hrozících střetů s běžnou turistikou.

Tomáš Kvasnička: Pokud pan Šatra bude vyžadovat povolení, vynětí a soulad s územním plánem, řízení EIA atd, nelze tomu zabránit. Nicméně dobrou praxí je uvažovat o kategorii lesní stezky a povolit ji v jednostupňovém územním řízení. Řada z argumentů ochrany přírody je gumová, stejně jako je gumová státní správa v České republice. (…) Víte, proč nic konkrétního zatím neleží na stole? Protože já budu chtít, aby nejdříve veřejnost Písecka, političtí zastupitelé Písecka i státní správa deklarovali, že ten projekt chtějí! Protože vyprojektovat každý kilometr takové stezky dá spoustu práce a bez konsenzu nemá cenu, abychom do lesa chodili!

Josef Knot: O tomto projektu nerozhodnu ani já, ani pan Kvasnička, ani pan Šatra, ani pan Zámečník, ale zastupitelé našeho města. Ti posoudí, zda projekt vůbec chtějí. Je třeba získat nadpoloviční většinu všech členů zastupitelstva, a až pak se může začít projektovat a postupovat podle příslušných zákonných norem.

Tomáš Droppa, písecký biker: Je rozdíl mezi cykloturisty a bikery – to je něco jako běžný turista a horolezec. My po Píseckých lesích
jezdíme přes čtvrt století a stezky známe důvěrně, v Písku je nás tak 100, 150 bikerů, ale ty lesy jsou tak rozlehlé, že se vzájemně skoro nepotkáme. K projektu nemáme žádné zásadní informace a zajímalo by nás, v jaké části Píseckých hor by měly stezky být a kde by měla být základna.

Moderátorka: Můžete nám tedy konečně poodhalit něco konkrétnějšího? Co a kde? Součástí zadáni studie to údajně je…

Robin Mikušiak, Free production: To, kde by stezky byly, se můžeme dnes jen domnívat. Nemá smysl je zatím přesně vybírat. Každopádně by měly být několikastupňové, pro děti i pro top-jezdce. Nástupní místo by mohlo být na jižní straně, u silnice z Písku do Protivína a mohlo by vyřešit i problém příměstského kempu. My rozhodně nechceme ničit les a jsem z pohledu laika přesvědčen, že to lesu neublíží.

Marek Anděl (z publika): Odhlédnu od případných konfliktů s přírodou, ale mám jinou otázku – pokud má být investorem město, tak jak, kdo a kde zaplatí třeba to parkoviště, kde se otočí těch patnáct tisíc aut za sezonu? Někdo tady chce projekt, ale kdo to zaplatí?

Josef Knot: To jsou otázky, o kterých se můžeme začít bavit v lednu, až budeme mít tu studii. Předběžná dohoda s panem Kvasničkou je taková, že by město investovalo do cyklotras a do veškeré infrastruktury a zázemí by investovala společnost třeba tady pana Kvasničky – nebo samozřejmě kdokoliv, protože my oba víme, že je tady zákon o zadávání veřejných zakázek. Rozhodující ale bude stanovisko zastupitelů. Pokud pan vedoucí Šatra rozhodne, tak tam samozřejmě bude muset proběhnout stavební řízení, protože my nemůžeme orgánu státní správy nic nařizovat – my můžeme jen apelovat.

Karel Pecl: Já jsem bývalý zoolog Prácheňského muzea a podílel jsem se na vyhlášení prvotní ochrany Píseckých hor. Naše město má unikátní lesy – ale proto, že jsou hned za humny, tak se pořád objevují nějaké snahy o jejich komerční využití. Kdysi to byl nápad stavět tam chaty pro prominenty, dneska například tohle. Tam ale bylo vyhlášeno kdysi území klidu, dnes to je přírodní park a stále tam platí stavební uzávěra! Já jsem studoval prameny, kde vlastně ty singltreky vznikly – bylo to třeba ve Walesu, v zaostalých místech, kde byla velká nezaměstnanost. A tak to bylo i v případě Singltreku pod Smrkem. Ale zeptejte se, jestli si občané Písku opravdu přejí, aby tady byly adrenalinové dráhy pro bikery!

Robin Mikušiak: Ale po singltreku můžou jezdit i děti, i šedesátileté dámy, to není žádný downhill, závodní dráha. Nepleťte si pojmy.
Tomáš Kvasnička: Ty stezky jsou koncipovány jako jednostopé s doporučeným směrem využívání. V realitě málokdy někoho potkáte. Ke střetům s chodci nedochází, protože většinou nedochází k souběhu s turistickými stezkami, to jsou zcela nově vybudované trasy. Jen ke stoupání se někdy používají stávající stezky. Pokud trasy budu projektovat já, tak do území vnesou nové estetické hodnoty a rozhodně ho nijak nepoškodí.

Iveta Vilímková: Proč byla studie zadána v Brně, znají to tu, byli tady? Proč ne u místních odborníků, kteří to tu znají? Není náhodou předem rozhodnuto, jak dopadne? Já taky jezdím na kole, nejsem odpůrcem singltreku, ale Písecké hory pro něj vhodné nejsou! To je opravdu náš poklad, na který jsme pyšní, za kterým sem jezdili vždycky i Pražáci, za tím klidem! Ať se singltrek udělá, ale jinde, nad řekou, u Hradiště, u Vrcovic – tam všude si to dovedu představit.

Josef Knot: Jako subjekt státní správy musíme postupovat podle zákona o zadávání veřejných zakázek. A jediným kriteriem je cena – a brněnská univerzita nabídla nejlepší cenu.

Moderátorka: Ještě k té znalosti terénu – vedoucí týmu zpracovávajícího studii mi opravdu sdělila, že tohle území vůbec neznají, že v Píseckých horách nikdy nebyli… Veřejné projednání výsledků studie plánujete na leden?

Josef Knot: Vy mne pořád k něčemu tlačíte… Za veřejné projednání já považuji i to, že se to bude projednávat na veřejném jednání zastupitelstva. Tam může klidně přijít třicet tisíc obyvatel tohoto města vyjádřit svůj názor!

Miloslav Šatra: Pokud jde o mne, tak jak tady pan Kvasnička řekl, budu se chovat jako gumová státní správa – mám tady stanovisko nadřízeného orgánu, ministerstva, že je to typ sportoviště, tak ať si pan Kvasnička myslí co chce, já ho budu samozřejmě respektovat a vyžadovat posouzení!
Václav Kinský: Vůbec tady zatím nepadlo, že realizátoři už dříve prozradili, že základnu plánují v Novém Dvoře a že nejvíc se jim líbí nejcennější parie kolem Mehelníku, rybníka Němce a tak dále. Můj osobní názor je, že ti, kteří přijedou, budou celý den v lese, pak si dají pivo, a do města ani nepáchnou…

Josef Knot: Rozhodne-li zastupitelstvo, že záměr dostává zelenou, bude vypsáno výběrové řízení na projektanta, které pak bude procházet zákonným schvalovacím procesem.

Text z videozáznamu vybrala ZDENKA JELENOVÁ,
 foto MARTIN ZBORNÍK

 

0
0

Diskuze k článku +

Článek zatím nikdo nekomentoval – buďte první!

Nový komentář k článku

Pro zapojení do diskuze se nejprve přihlašte ke svému účtu.

Nejste-li registrovaným uživatelem, zaregistrujte se zde. Registrace je jednoduchá a rychlá.