Přihlášení

Výstupy analýzy nabídky kultury ve městě Písek

14. 5. 2011 | Martin Zborník | Diskuze (0) | Věci veřejné

Městské slavnosti 2006

Od 1.5.2011 na městském úřadě v Písku zanikl samostatný odbor kultury a cestovního ruchu, který se sloučil z odborem školství. Ten však ještě před komunálními volbami v roce 2010 nechal zpracovat firmou inPluncto s.r.o. nezávislou Analýzu nabídky kultury města Písek. Součástí tohoto výjimečné komplexního dokumentu jsou také doporučení na změny, které vyplynuly z analýzy a zejména z rozhovorů s jednotlivými experty. Tyto výstupy lze tedy s trochou nadsázky brát jako kritické a však podnětné zhodnocení práce zaniklého odboru. Předkládám tedy tento dokument k širší debatě jako podklad pro hledání cest na zlepšení kultury v Písku.

CITACE Z DOKUMENTU:


Předkládaná Analýza nabídky kultury města Písek nabízí ucelený pohled na situaci v oblasti kultury v Písku. Její součástí je jednak přehled kulturních zařízení, institucí, souborů a občanských aktivit, ale i závěry z ankety a expertního šetření s osobami, které se aktivně zapojují do kulturního dění v Písku. Dokument obsahuje také zhodnocení financování písecké kultury, ale i její postavení s ohledem na konkurenci a její pozici v širším celorepublikovém evropském kontextu.
Požadovaným výstupem analýzy je především návrh optimalizace kulturní nabídky města Písek. Součástí dokumentu jsou také doporučení, která vyplynula z analýzy a zejména z rozhovorů s jednotlivými experty. Ambicí dokumentu však není návrh nové koncepce či závazných stanovisek pro oblast kultury ve městě Písek.
Věříme, že podpora kultury ze strany města Písek bude nadále vstřícná vůči občanským aktivitám a potřebám občanů města a bude nadále přispívat k podpoře podnikání v Písku.

Při této příležitosti bychom rádi poděkovali za spolupráci při tvorbě tohoto dokumentu pracovnicím Odboru kultury a cestovního ruchu města Písek a všem účastníkům expertních rozhovorů, kteří nám věnovali svůj čas a pomohli nám tak provést tuto analýzu.

Za autory předkládá Ing. Pavel Kovařík, jednatel inPuncto s. r. o.

 

DOPORUČENÍ OPTIMALIZACE NABÍDKY KULTURY VE MĚSTĚ PÍSEK
 

Iniciovat žánrové rozšíření hudební nabídky
V souladu s cíli Strategického plánu rozvoje kultury iniciovat a podporovat rozšíření hudební nabídky o žánry, které nejsou v současnosti v kulturní nabídce příliš zastoupeny. Podpořit subjekty (promotéry, kluby), které mají ve své koncepci tyto žánry zastoupené. Nemusí to však nutně znamenat výraznou podporu těchto žánrů či snahu konkurovat nabídce jiných měst, ale spíše jde o naplnění kulturních potřeb občanů, ke kterému zavazuje zmíněný Strategický plán.
 

Vytyčení konkurenčního pole
Strategický plán přisuzuje Písku roli regionálního kulturního centra. Konkurenci uvnitř regionu Jižní Čechy představují především České Budějovice, Tábor, Strakonice. Není však potřeba s nimi soupeřit, neboť se dobře profilují v určitých oblastech, ale spíše vytvářet komplementární nabídku, pro kterou má Písek v tuto chvíli výborný potenciál. V rámci republiky a případně našeho evropského subregionu má větší potenciál spíše jednotlivá akce za předpokladu, že bude jasně vyprofilovaná a dlouhodobě preferovaná. Taková akce bude ve spojení s charakterem města vytvářet konkurenční výhodu v širším prostorovém kontextu.
 

Výběr strategických kulturních akcí
Na politické úrovni vybrat tzv. strategické kulturní akce, které budou součástí image města a současně pilířem nabídky cestovního ruchu. Tyto akce by měly být unikátní s ohledem na konkurenční nabídku jiných měst, měly by společně vytvářet promyšlený celek a jejich výběr by se měl opírat i o jejich tradici, aby se maximálně využil dosavadní význam a pozice v rámci republiky u těchto konkrétních akcí.
 

Fungování grantového systému
Nastavení grantového systému v oblasti kultury je vnímáno pozitivně. Přesto se objevují námitky k praktickému fungování. Zlepšit by to mohlo připravované stanovení měřitelných kritérií úspěšnosti žadatelů (např. počet návštěvníků, které se začne uplatňovat od roku 2011), větší angažmá externích hodnotitelů (pokud to umožní finanční situace, neboť bezplatné angažmá je často překážkou), znovu zavést praktické semináře pro žadatele. Zpracovat Pravidla pro přidělování příspěvků ze Zlatého fondu kultury i cestovního ruchu (v současné podobě velmi obecná).
 

Struktura grantů – více menších a dlouhodobějších projektů
Vzhledem k celkovému objemu peněz určených na kultury se objevuje často návrh podporovat více menších akcí namísto několika velkých jednorázových. Stejně tak se objevují návrhy na zlepšení v tom smyslu, aby se vybrané akce podporovaly dlouhodobě (např. zařazení do Zlatého fondu na více let dopředu). To dá organizátorům určitou stabilitu a možnost dlouhodobého plánování, stejně jako možnost lépe ovlivnit naplňování strategické vize města v oblasti kultury. Podobný návrh zazněl i pro oblast činnosti spolků a souborů, které by měly mít příslib dlouhodobější podpory.

 

Vytváření zázemí a nefinanční podpora
Podpora kultury má podle některých rezervy i v rovině nefinanční. Tzn. nabízí se například možnost pronájmu prostor pro pořádání kulturních akcí za výhodnějších podmínek nebo zdarma, nabízet výlepové plochy zdarma i dalším píseckým pořadatelům (v současnosti zdarma akce podpořené z grantů). V konkrétnější rovině doporučujeme zvážit snížení pronájmu Centra kultury (vyšší cena než v případě kulturního domu v Č. Budějovicích) a zkvalitnit služby poskytované v Centru kultury (od několika expertů zaznívala především kritika na nedostatečný catering).


Koordinace organizace kulturních akcí
Kulturní akce v Písku se někdy překrývají, často jsou v krátkém časovém sledu po sobě. To vše tříští poptávku a v konečném důsledku to může ohrozit motivaci organizátorů. Řešením by mohlo být vytvoření platformy pro koordinaci připravovaných kulturních akcí. Tou by mohl být informační web www.akcevpisku.cz, jehož upgrade se v současnosti připravuje. Podnikatelé však stále dostatečně nevyužívají jeho možnosti.


Redukce počtu velkých kulturních akcí
V návaznosti na předchozí doporučení zredukovat počet velkých kulturních akcí v Písku. Příkladem může být koexistence velkých akcí Cipískoviště a Městská slavnost v krátkém časovém sledu. Řešením může být i sloučení, nebo změna termínu a případně dramaturgie.


Vytvoření informačního portálu pro kulturu a cestovní ruch

Město Písek v současnosti disponuje oficiálním městským webem (město-pisek.cz) a on-line informačním systémem pro cestovní ruch (icpisek.cz). Přesto ani jeden web nenaplňuje parametry moderního informačního portálu marketingového zaměření s podporou aktivní komunikace s uživateli. Portál by měl být uživatelsky přátelský s příjemnou grafikou a ergonomickým designem. Portál icpisek.cz lze spíše chápat jako informační web pro návštěvníky a profesionály, neboť poskytuje širší portfolio informací. Na webu není po technické stránce propracovaný kulturní kalendář (personalizace programu, sdílení akcí na sociálních sítích, rozesílání pozvánek přátelům, automatické zasílání aktualit), byť pracovníci odboru kultury svědomitě každý měsíc zveřejňují kulturní nabídku města.


Přehodnocení role Centra kultury Písek
Centrum kultury Písek (CKP) hraje v oblasti kultury dominantní roli. Na jednu stranu plní velmi dobře svou roli a pokrývá celoročně širokou kulturní poptávku, na druhou stranu se však stalo terčem mnoha pochybností. CKP je v určitém ohledu nepřekonatelný konkurent pro soukromé subjekty. Mnozí oslovení experti považují jeho činnost za neefektivní a to zejména v tom ohledu, že disponuje nadstandardním rozpočtem a jím pořádané akce nemusí vždy odpovídat poptávce a cílům Strategického plánu. Určitým nástrojem může být zpětné vyhodnocení efektivnosti fungování CKP a to nikoli ve smyslu kontroly činnosti jednotlivých pracovníků, ale zaměřit se na vyhodnocení dramaturgie, finanční efektivnosti jednotlivých akcí a jejich ziskovost v případě akcí komerčního rázu.


Sladovna jako progresivní centrum nadregionálního významu
Sladovnu vnímají kulturní aktéři často jako unikátní prostor s potenciálem stát se centrem nadregionálního významu. Za podmínky zajištění financování z dalších zdrojů mimo městský rozpočet se nabízí kromě současného platného využití také ambicióznější vize pro Sladovnu. Mohla by se stát centrem moderního umění, oslovovat milovníky umění z celé republiky a našeho evropského subregionu. Nedoceněný potenciál může nastartovat větší otevření Sladovny středním školám (byť se tak v současnosti již do určité míry děje)m stejně jako např. pořádání bienále moderního umění či designu.


OSTATNÍ DOPORUČENÍ


Posílit důraz na kulturu v nabídce cestovního ruchu
Jak vyplynulo z analýzy citovaných průzkumů, Písek stále nedostatečně využívá svou kulturní nabídku v oblasti kultury, přitom město investuje do oblasti kultury nadstandardní finanční objem. Proto doporučujeme nad rámec schválené marketingové strategie posílit důraz na kulturu v turistické nabídce a posilovat image Písku jako města kultury. S tím souvisí i rozhodnutí o výběru strategických kulturních akcí na politické úrovni Významnější akce lze navíc dobře zužitkovat i pro budování PR města.


Posilovat image a nabídku pro rodiny s dětmi

Průzkum CzechTourism naznačuje, že turisté nejsou zcela spokojení s vybavením města směrem k rodinám s dětmi. V Písku naproti tomu došlo v nedávné době k rekonstrukci většího počtu dětských hřišť. Stejně tak je segment rodin s dětmi výrazně preferován v Marketingovém plánu CR. Doporučujeme proto pracovat na image v tomto směru, zapojit se více do celokrajského projektu „Baby friendly region“ a zaměřit se na nabídku v tomto segmentu. Město Písek má navíc poměrně dobrou nabídku volnočasových aktivit pro děti, což vytváří dobré zázemí pro budoucí rozvoj. Více akcí pro děti a grantovou podporu těchto aktivit si přáli také účastníci ankety (viz výše).


Odborné školství jako pilíř rozvoje kultury i cestovního ruchu
Zastoupení středních a vyšších uměleckých škol dává Písku unikátní konkurenční výhodu. Doporučujeme více pracovat s tímto fenoménem jak směrem k občanům, tak směrem k turistům. Doporučujeme navíc využít zažitého spojení Písku s filmem díky filmové škole a dnes už dvěma filmovým festivalům.


Rozvíjet koncept tzv. „SLOW TOWN“
Schválená marketingová strategie cestovního ruchu pracuje s myšlenkou přihlásit se k tzv. „slow towns“, tedy „pomalým městům“. Jedná se o koncept, který kontrastuje s městy typu „Ostrava!!!“, které svou strategii naopak staví na zábavě, „vodvazu“, nekonečné party. Tuto koncepci podporují výše uvedená doporučení k image města pro rodiny s dětmi, stejně jako koncepční práce s vybranými kulturními akcemi (folklorní festival, filmové festivaly, tradičnější Šrámkův Písek, kreativnější Cipískoviště apod.). Tato koncepce nemusí být nutně v konfliktu s moderními trendy a nevylučuje např. práci s progresivními uměleckými směry, novými médii apod., ale spíše klade důraz na pohodu, dostupnost, služby a „dobrý pocit“.

 

CELÝ TEXT ANALÝZY NABÍDKY KULTURY VE MĚSTĚ PÍSEK je možné stáhnou ZDE + příloha přehled subjektů


Stanovisko kulturní komise k tomuto dokumentu:

Výtah ze zápisu č. 03/2011z jednání, které se konalo dne 03.03.2011

Za účasti: Ing. Pavel Brůžek, Tomáš Franců ml., Mgr. Roman Jedlička, Mgr. Jinřiška Kudrlová, Mgr. Magdalena Myslivcová, Roman Ondřich Dis., Ing.arch. Martin Zborník


V diskuzi k materiálu Analýza nabídky kultury města Písek se komise zabývala definovanými doporučeními k optimalizaci nabídky kultury ve městě Písek.

Návrh na usnesení:
Kulturní komise navrhuje radě města:
a) vzít materiál Analýza nabídky kultury města Písek na vědomí
b) doporučení materiálu Analýza nabídky kultury města Písek zapracovávat do řízení města v oblasti kultury.
Hlasování: 7 – 0 – 0
 

Závěr: Usnesení bylo přijato.


Stanovisko rady města Písek:


Výtah ze ZÁPISu ze zasedání rady města, které se konalo ve čtvrtek 10.03.2011

Za účasti: JUDr. O. Veselý, Ing. V. Bubník, Mgr. H. Rambousová, Ing. V. Gavlasz, Ing. K. Kratochvíle, Ing. arch. R. Boček, Ing. M. Sládek, Ing. Z. Kulič

K bodu 29) Informace o zpracování Analýzy nabídky kultury města Písek
Ing. Kratochvíle – v nabídce chybí hřebčinec – je to národní kulturní památka
JUDr. Veselý – domnívá se, že nespadá do kultury, spíše do sportovních aktivit, je uveden jako turistický cíl v marketingovém plánu cestovního ruchu.
Ing. Sládek – pokud zpracování zadala paní vedoucí odboru kultury – je velmi dobře zpracováno, jak to bude dále?
JUDr. Veselý - můžeme úkol uložit odboru školství a kultury
Ing. Kratochvíle – s připomínkami zahrnout do kulturních zařízení zemský hřebčinec
Hlasování č. 70 o návrhu Ing. Kratochvíle pro: 4 (Boček, Bubník, Kratochvíle, Kulič) proti: 0 zdrţel se: 3 (Gavlasz, Rambousová, Veselý) nehlasoval: 1 (Sládek)
Hlasování č. 71 o původním návrhu pro: 4 (Bubník, Gavlasz, Rambousová, Veselý) proti: 0 zdrţel se: 3 (Boček, Kratochvíle, Kulič) nehlasoval: 1 (Sládek)

K tomuto bodu nebylo přijato žádné usnesení.

0
0

Diskuze k článku +

Článek zatím nikdo nekomentoval – buďte první!

Nový komentář k článku

Pro zapojení do diskuze se nejprve přihlašte ke svému účtu.

Nejste-li registrovaným uživatelem, zaregistrujte se zde. Registrace je jednoduchá a rychlá.