Přihlášení

Jak na cestovní ruch v Písku?

4. 12. 2014 | Magdalena Myslivcová | Diskuze (0) | Věci veřejné

Písek si od konce 19. století a především v meziválečném období zakládal na své tradici vyhlášeného výletního místa. Historické bohatství provázané s kulturním duchem, v lůně malebné přírody, působilo jako magnet nejen na umělce, intelektuály, penzisty i rodinky, kteří sem zajížděli na letní byt. Doba reálného socialismu zničila nejedno půvabné zákoutí a zanechala na tváři města hluboké jizvy. Přesto zůstává potenciál Písku pro turistiku dostatečně silný. Jak ho ale co nejlépe využít?

Písek stěží někdy dosáhne na úroveň top destinací, ale pro starší generaci, rodiny s dětmi, cyklisty, ale i umělce má nezaměnitelný půvab.

Jihočeši 2012 šli v Písku do voleb s proklamací, že v důsledku sloučení odboru kultury a CR s odborem školství (v roce 2011) cestovní ruch v Písku upadá. Žádné bližší argumenty však ani přes opakované dotazy nesdělili a fakta hovoří o něčem jiném. Původní odbor kultury a cestovního ruchu města Písek na větší rozvoj cestovního ruchu vlastními silami dlouho nestačil, a proto navrhl již v roce 2007 najmout externí podnikatelský subjekt a zřídit podle dnešního trendu kancelář Destinačního managementu (KDM), která by měla podstatně větší možnosti a flexibilitu než předpisy sešněrovaný úřad.

Do výběrového řízení se přihlásili CK JANETA, Martin Slavík APPLE PIE travel a ČSAD Autobusy Č. Budějovice, které s nejnižší cenou cca 2,5 milionu na období 2007-2011 vyhrálo. Jakkoli bylo zřízení KDM správným krokem, spolupráce s ČSAD se příliš neosvědčila. Nové vedení města hledalo po svém nástupu novou formu a v roce 2012 byla po široké odborné diskusi založena vlastní KDM, začleněná do struktury Sladovny o.p.s., kam se současně přesunulo také Infocentrum. Postupně došlo k logickému vymezení kompetencí KDM a odboru tak, aby mohla agenda cestovního ruchu efektivně fungovat.

Po dvou letech intenzivní práce KDM na marketingu cestovního ruchu přichází první výsledky. Loni se návštěvnost Turistického informačního centra zvedla o 10 000 návštěvníků a letos je již nad hranicí 40 000 obsloužených klientů. Podíl cizinců aktuálně tvoří 6,6 procent z celkové návštěvnosti a jejich absolutní počet roste. Nedávno byl spuštěn nový turistický web a spolu se Svazkem obcí regionu Písecko se pracuje na vzniku nové destinace. Beze sporu půjde o běh na dlouhou trať a spíše než přehnaná kritika by pomohly konstruktivní návrhy a podpora.

CO SI O CESTOVNÍM RUCHU MYSLÍ NOVÉ VEDENÍ MĚSTA?

Nová starostka Písku Eva Vanžurová se k tématu staví rozumně: „Zatím k tomu nemohu nic moc říct, sešla jsem se už s několika lidmi, které v tom považuji za odborníky, budu jednat také s ředitelkou Sladovny a s vedoucí KDM – a teprve až si udělám celkovou představu, mohu nějak rozhodnout. Mám v hlavě například nápad na vytvoření skutečné destinace, rozhodně ale prozatím ponechám stav takový, jaký je, nic nebudu honem rušit. Jestli budeme něco měnit, tak později – například by KDM mohlo být úplně samostatné… V některých městech je to samostatná organizace, které město jen určitou částkou přispívá a oni získávají peníze z dotací, grantů, od podnikatelů a podobně… Každé město to má nastavené trošku jinak.“

WWW.PISEK.EU – CO JE TO KDM?

Zeptali jsme se vedoucí kanceláře Destinačního managementu Písecko Karolíny Bočkové:

Co vlastně dělá KDM v Písku? K čemu slouží a jaké jsou její úkoly?

Karolína Bočková: Činnost destinačního managementu lze popsat velmi odborně, ale zkusím to vzít za jiný konec. Jednoduše řečeno: naše kancelář zprostředkovává lidem v České republice, ve Střední Evropě i těm ze vzdálenějších zemí informace o tom, že Písek existuje, je v něm spousta zajímavých věcí k vidění a k prožití, že stojí za to zabalit svoji rodinu a známé, naplnit peněženku kreditkami a hotovostí a přijet. Uvidí most starší, než je ten Karlův v Praze, projdou se po místech, kudy kráčeli čeští králové, odpočinou si v šumění píseckých lesů… Zároveň si někde dají kávu, koupí něco na památku, pošlou pohled známým, zajdou na oběd, přespí v hotelu či penzionu, navštíví památky. Jak se daří plnit základní úkol KDM – přivést do Písku více návštěvníků – poznáte podle toho, jak prázdné či plné jsou v sezoně zahrádky, kavárny, restaurace, turistické informační centrum, jaká je návštěvnost kulturních top akcí, kolik potkáte při svých toulkách píseckým okolím nadšenců na kolech. Počet turistů v Písku pomalu ale jistě roste a překvapivě stoupá i počet turistů hovořících jinými jazyky, než je angličtina a němčina.

S kým KDM spolupracuje?

Karolína Bočková: KDM je v současnosti hlavně marketingovou kanceláří Písku pro cestovní ruch. Skutečnou nabídku cestovního ruchu – tedy to, na co má KDM za úkol turisty do Písku lákat – tvoří subjekty jako pořadatelé kulturních akcí, muzea a památníky, galerie, jednotlivé pamětihodnosti, sportovní zařízení a další. Ke spokojenosti je třeba turistovi nabídnout kvalitní stravování a ubytování – pokud se nám ho podaří přesvědčit o tom, že má cenu zůstat tu přes noc. Všechny tyto podnikatelské i nepodnikatelské subjekty jsou našimi partnery. Kvalita jejich nabídky je klíčová pro úspěch Písku jako destinace cestovního ruchu. Výbornou spolupráci máme s externími partnery. S Nadací Jihočeské cyklostezky jsme připravovali říjnové ukončení jihočeské cyklosezony, s Jihočeskou hospodářskou komorou pořádáme pravidelně setkání s podnikateli, jsme oficiálním partnerem Nadace partnerství pro šetrné projekty včetně cykloturistiky v Jihočeském kraji. Podílíme se na přípravě strategie Jihočeského kraje pro cestovní ruch do roku 2020, jsme přizváni do pracovní skupiny na přípravu jihočeské turistické sezony 2015…

Jaké jsou aktuální výsledky?

Karolína Bočková: Právě končí turistická sezona, která byla naší v pořadí druhou. Letos jsme se zaměřili hlavně na zapojení nabídky aktivního vyžití na Písecku do propagace, vydali jsme originální tištěný propagační materiál „Písecko aktivně“ a máme velkou radost, že se povedla dotáhnout změna podoby webového portálu. Na jeho plnohodnotných cizojazyčných verzích se pracuje. Výsledky roku 2013 v souhrnné podobě jsou k dispozici na webu www.pisek.eu, kde v sekci Destinační management /O nás mohou zájemci najít kompletní přehled našich aktivit i více informací k fungování KDM Písecko. Pokud byste na stránce nenašli vše, co vás zajímá, je možné kancelář kdykoliv kontaktovat e-mailem: vedouci.kdm@sladovna.cz

Co připravuje KDM do budoucna?

Karolína Bočková: Svět se mění velice rychle a lidé, kteří aktivně cestují, rádi využívají různých novinek. Rozvoj mobilního internetu nás nutně povede k většímu důrazu na elektronickou komunikaci, posílení obrazu Písku na sociálních sítích. Chystáme vylepšení Písecké bonusové karty. Příští rok bude také ve znamení velkého výročí husitských dějin a Písek byl druhou nejvýznamnější lokalitou táborského svazu. Zaměříme se tedy i na příležitosti v církevní turistice. Již jednáme se specializovanou cestovní kanceláří. Připravujeme opět přehled nejvýznamnějších kulturních akcí roku 2015 v tištěné podobě, další rozšiřování cizojazyčných mutací propagačních materiálů i vydání zcela nových – například o věži Děkanského kostela, pro nějž již máme nachystané nové panoramatické fotografie města. Přeji všem čtenářům Píseckého světa krásný advent. Nezapomeňte na něj do Písku pozvat své blízké ze vzdálenějších koutů!

JAK FUNGUJE CESTOVNÍ RUCH V ŠIRŠÍM REGIONU PÍSECKA?

Zeptali jsme se Jaroslava Němejce, předsedy Rady regionu Svazku obcí regionu Písecko (SORP) a starosty obce Ražice.

Jakou roli hraje cestovní ruch pro svazek obcí?

Jaroslav Němejc: Jako předseda Svazku obcí regionu Písecko pracuji už čtvrtým rokem. Jeho členy jsou až na jednu výjimku obce bývalého okresu Písek – 74 obcí z ORP Písek a ORP Milevsko. Svazek se snaží po celou dobu své existence napomáhat k rozvoji cestovního ruchu v širším regionu Písecka, a to jednak v souvislosti s projektem revitalizace Orlické nádrže a jednak ve spolupráci s podnikateli. Třetím rokem už vydáváme kalendář Orlické léto, ve kterém propagujeme kulturní akce v obcích a motivujeme je, aby více spolupracovaly s podnikateli a snažily se přitáhnout turisty na zajímavá místa ve své blízkosti. Bohužel, podle mých zkušeností starousedlíci na venkově o turisty moc nestojí, spíše naopak. Výjimkou jsou podnikatelé. V minulosti se z různých projektů leccos hezkého vybudovalo a výletních cílů máme dost, ale náš problém zatím spočívá v nedostatečné infrastruktuře a v chybějících službách. Cyklostezky leckdy vedou po hlavních silnicích, chybí nabídka kvalitního stravování a ubytování, chybí dobrý kemp, je toho ještě hodně…

Jak spolupracujete s kanceláří Destinačního managementu v Písku?

Jaroslav Němejc: S KDM jsme začali spolupracovat na třech projektech. Na letošní rok jsme připravili žádost do Programu obnovy venkova Jihočeského kraje, kde je naším cílem podpořit cestovní ruch na Písecku. V rámci naší spolupráce jsme si nejdřív udělali průzkum, po čem je největší poptávka, a připravujeme produkty pro příští sezónu. Rozhodli jsme se vedle tištěné podoby Písecké karty vytvořit také aplikaci pro mobilní telefony, která má své přednosti a osloví další skupinu turistů. Její výhodou je, že si ji může každý stáhnout už doma a rozmyslet si, kam půjde. Dále vzniknou trhací mapy regionu, o ty je také velký zájem. Chceme také vydat letáky pro cyklisty v německé verzi, protože ty jsou opravdu potřeba. Kromě toho zaktualizujeme webové stránky a propojíme je s novým píseckým turistickým webem www.pisek.eu.

Co turisty například láká?

Jaroslav Němejc: Zjistili jsme, že je poptávka po rodinných balíčcích. Když do Písku přijede rodina, navštíví Sladovnu a muzeum, ale bude možná chtít zajít i do Lezetopu, kromě duchovna se budou chtít vyřádit i fyzicky. Do budoucna to chceme posouvat více směrem k zážitkům. S KDM spolupracujeme také v rámci projektu meziobecní spolupráce, kde je SORP partnerem Svazu měst a obcí ČR, a společně tvoříme koncepci cestovního ruchu. Děláme analýzu, hledáme problémové oblasti a určujeme si cíle do budoucna. Návrhy zpracované KDM jsme posílali odborným oponentům a byly hodnoceny velmi pozitivně. Konečně podle novely o cestovním ruchu také začínáme pracovat na vytváření naší nové destinace, která ještě nemá určený název, protože to závisí na tom, která další okolní města a městečka se k ní připojí.

Jak celkově hodnotíte spolupráci s KDM?

Jaroslav Němejc: Nejsem odborník na cestovní ruch, ale můžu odpovědně říct, že práce KDM je na vysoké úrovni. Je smysluplná a profesionální. Je to běh na dlouhou trať a během dvou let ještě nemohli dotáhnout toho, co tady chybí za celé roky. Je třeba v takové činnosti vytrvat, rozšiřovat ji a doplňovat o další návrhy, které přijdou. Velice operativní je také písecké Infocentrum, spolupracujeme s nimi na propagaci regionu.

CO CHYBÍ PRO ROZVOJ TURISTIKY?

Samotné změny ve struktuře úřadu situaci nezlepší. KDM potřebuje důvěru, čas a prostor pro pokračování započaté práce. Nadešel čas svolat širší fórum odborné veřejnosti a společnými silami vytvořit kvalitní koncepci rozvoje cestovního ruchu v Písku ve vazbě na region. Nikoli však obecný dokument typu učebnice, jaké se objednávaly za velké peníze před rokem 2010, ale jasný plán s konkrétními kroky.

Bude potřeba, aby vedení města pohnulo s řadou dlouhodobých nedostatků v infrastruktuře cestovního ruchu. Programové balíčky, billboardy a letáčky jsou jistě nepostradatelné, ale pro návštěvníky města musíme zajistit odpovídající podmínky. Podle zkušeností z kontaktu s turisty v Písku velmi chybí především: jasná navigace od Prahy, Tábora a Budějovic na parkoviště (ideálně P1, P2, P3), dostatečně kapacitní WC s každodenním provozem u centrálního parkoviště na Výstavišti (ideálně s platbou i v eurech), moderní kemp vhodný i pro obytné přívěsy v docházkové vzdálenosti od centra, zázemí pro pěší turisty a cyklisty s informacemi, WC a úschovnou, dořešení sítě cyklotras v centru, vyčlenění alespoň třetiny náměstí před radnicí pro klidovou zónu s lavičkami, zelení, případně kašnou, celkové oživení centra města, spolupráce se soukromým vlastníkem na rekonstrukci průchodu z Velkého náměstí do Palackého sadů, možnost kvalitního koupání v letní sezóně – a našlo by se toho jistě mnohem více. Turisté také stále postrádají kvalitní českou kuchyni za rozumné ceny, ubytování střední cenové kategorie, hostely, větší flexibilitu při platbě v eurech, cizojazyčné popisky v muzeích, více atraktivních programů atd.

JAK VNÍMAJÍ PÍSEK CIZINCI?

Zeptali jsme se hostů z různých míst Německa. Čtěte anketu Jak se líbí Písek německým turistům?

(Autorka je dlouholetou členkou Komise pro partnerské vztahy a CR rady města a průvodkyně německo-jazyčných turistů.)

TEXT VYŠEL V PROSINCOVÉM TIŠTĚNÉM MĚSÍČNÍKU PÍSECKÝ SVĚT.

0
0

Diskuze k článku +

Článek zatím nikdo nekomentoval – buďte první!

Nový komentář k článku

Pro zapojení do diskuze se nejprve přihlašte ke svému účtu.

Nejste-li registrovaným uživatelem, zaregistrujte se zde. Registrace je jednoduchá a rychlá.