Přihlášení

Stávku škol v Písku zviditelnil veselý happening u Kamenného mostu

27. 11. 2023 | Redakce PS | Diskuze (0) | Věci veřejné

Do celodenní výstražné stávky v pondělí 27. listopadu se zapojily všechny základní a mateřské školy zřizované městem Písek. V pondělí proto zůstaly zavřené. Učitelé ZŠ Svobodná uspořádali happening u Kamenného mostu, podpořit je přišli i kolegové z Tylovky, Gymnázia a dalších píseckých škol.

Happening ve veselém duchu přilákal pozornost v pondělí dopoledne na Kamenném mostě a v Palackého sadech. Účastníci při něm rozdávali letáčky s vysvětlením, proč k jednodenní stávce škol došlo:

 

PROČ STÁVKUJEME:

 

1) Bez potřebného zázemí nelze učit! Učitelé, ale především žáci potřebují školu jako fungující celek – včetně lidí, kteří ve škole uklízejí, vaří, opravují a udržují zařízení (kuchaři, školníci, uklízečky, psychologové, IT pracovníci, účetní či hospodářky) a dále těch, kteří se starají o integrované potřebné žáky (asistenti a asistentky pedagogů). U těchto profesí hrozí, že na ně vláda nedá do škol dostatek peněz. Už teď přitom mají platy velmi nízké. Pětinu těchto pracovníků by podle aktuálních úvah měli zaplatit zřizovatelé – v našem případě město Písek, jinde i menší obce. Mají na to? Někde může dojít k ohrožení funkce škol. I ředitelům škol už došla trpělivost. Učitelé nestávkují za své platy, ale za ty nejméně oceňované.

 

2) Učitelé chtějí učit děti co nejkvalitněji – pokud se zmenší tzv. Phmax (což představuje maximální počet hodin výuky za týden), jak plánuje vláda, zaplatil by stát méně hodin výuky a bylo by nutné slučovat půlené hodiny

(v ZŠ Svobodná např. hodiny jazyků, eurytmie, keramika, řezba, informatika…). Ubyl by tak prostor pro to nejdůležitější – osobní přístup a zpětnou vazbu žáků. Právě na kvalitních uměleckých předmětech a osobním přístupu k žákům je přitom založena samotná koncepce waldorfské školy, i proto k nám rodiče své děti dávají.

 

3) Vláda označovala vzdělávání za svou prioritu, inovativními školami se chlubila, politici se tam rádi fotili – ale plánované kroky jsou v přímém rozporu s jejich sliby. Místo inovací a nových efektivnějších metod se tak chtějí vracet k frontální výuce jednoho kantora na třicet i více žáků. Nebude čas a prostor pro individuální podporu nadaných ani pomalejších žáků, aby mohli také zažít úspěch. Chcete mít v takové škole své dítě?

 

4) Nechceme stávkováním ublížit dětem ani rodičům. Proto se učitelé zatím omezili na jeden jediný den. Ani v době krize se nesmí šetřit v oblastech, které jsou nejdůležitější pro budoucnost. Jak jinak chceme proměnit Českou republiku na vzdělanostní ekonomiku srovnatelnou s jinými vyspělými státy a připravit našim dětem dobrou budoucnost?

 

Fotogalerie k článku


0
0

Diskuze k článku +

Článek zatím nikdo nekomentoval – buďte první!

Nový komentář k článku

Pro zapojení do diskuze se nejprve přihlašte ke svému účtu.

Nejste-li registrovaným uživatelem, zaregistrujte se zde. Registrace je jednoduchá a rychlá.