Rozpočtová beznaděj města Písku
Zastupitelstvo města Písku projednalo na svém zasedání dne 28.1.2010 návrh na mimořádnou rozpočtovou změnu. Předseda finančního výboru města Písek JUDr. Ondřej Veselý vydal v této věci následující stanovisko (zveřejněné rovněž v Píseckých postřezích dne 3.2.2010).
Jako předseda finančního výboru města Písek nemohu zůstat němý k situaci, která v tomto roce nastala v hospodaření města Písku zejména proto, že již na druhém jednání zastupitelstva během krátkého času zůstal nevyslyšen názor finančního výboru města, tedy odborného orgánu zastupitelstva ve věcech hospodaření města.
Finanční výbor města je sestaven z odborníků napříč politickým spektrem. Tento orgán i jeho jednotliví členové si uvědomují nutnost hledání úspor v rozpočtu města za situace, kdy nedochází k naplňování příjmové stránky města v rozsahu, který zde existoval do r. 2008 včetně. Výpadek na straně příjmů je dán jednak celkovou hospodářkou situací, v důsledku které dochází k výpadku daňových příjmů a dále například změnou městských pravidel pro prodej bytů z vlastnictví města. Finanční výbor proto opakovaně navrhoval opatření směřující ke zmírnění nebezpečného nárůstu rozpočtového schodku, ale jak bylo řečeno výše, zastupitelstvo města tento názor finančního výboru nereflektovalo.
Prvotní návrh rozpočtu města na rok 2010 s plánovaným schodkem cca 37 mil. Kč byl za stávající hospodářské situace přijatelný. Již komplikace při schvalování rozpočtu však nasvědčovali tomu, že bude obtížné tuto přijatelnou výši schodku udržet. Přijetím rozpočtového opatření na zastupitelstvu města dne 28.1.2010, kterým došlo ke zvýšení plánovaného schodku na téměř 187 mil. Kč, však byla předčena i ta nejčernější očekávání. Zásadní rozpočtové úspory nebyly přijaty žádné, ačkoliv bylo např. navrženo zrušení jedné funkce uvolněného zastupitele, což by na výdajové stránce znamenalo úsporu minimálně 500 tis. Kč. Při plánovaných příjmech cca 597 mil. Kč se dá srovnat hospodaření města s hospodařením domácnosti, která odhaduje své roční příjmy na 300 tis. Kč, ale výdaje na 390 tis. Kč. Jistě není třeba zdůrazňovat, jak dlouho by bylo možné domácnost s takovým hospodařením bezproblémově vést.
Je samozřejmě solidní uvést, že část schodku putuje na předfinancování dotačních titulů, a lze tedy předpokládat, že se takto vydané prostředky do rozpočtu města vrátí. A stejně tak je nutné uvést, že město má z minulých let nahospodařeny prostředky, ze kterých bude možné schodek pokrýt, bez nutnosti získávat úvěr. Dle mého názoru je však nezodpovědné pokoušet se tyto uspořené finance prohospodařit v jediném roce, zvláště za situace, kdy se lze předpokládat, že se daňové příjmy města vrátí na úroveň roku 2008 nejdříve v roce 2013 a získání jiných příjmů není v současné době plánováno vůbec.
Z výše uvedeného je zřejmé, že v současné předvolební náladě není vedení města (a zvláště část vedení složená z některých zástupců ODS) ochotno a schopno reálně nakládat s městskými prostředky a podněcuje neúnosné zvyšování schodku města ve prospěch akcí často nikoliv potřebných, jako spíš efektních. Může se tedy naplnit černá prognóza, podle které by město Písek po r. 2015 mohlo vydat na investicích částku cca 10 mil. Kč, tedy částku, ze které by se dala financovat výstavba maximálně několika chodníků.
JUDr. Ondřej Veselý
předseda finančního výboru města Písek
Finanční výbor zastupitelstva města Písku pracuje v tomto složení:
Veselý Ondřej JUDr., Písek, U Vodáka 1812 - předseda
Anděl Marek, Písek, Tyršova 681/38
Gottstein Otomar Ing., Písek, Vojenova 322
Jouja Petr Ing., Písek, Truhlářská 2178
Králíková Jiřina, Písek, Třebízského 404/9
Kratochvíle Karel Ing., Písek, Otakara Ševčíka 150/10
Kučerová Jaroslava Ing., Písek, Jablonského 402
Suda Vladislav Ing., Písek, Otavská 1719
Švehla Milan, Písek, Chelčického 52
sekretář: Ing. Roman Svoboda, vedoucí finančního odboru
zdroj:http://mesto-pisek.cz/samosprava-mesta/zastupitelstvo-mesta/seznam-clenu-vyboru/seznam-clenu-vyboru.html
Znění usnesení zastupitelstva dne 28.1.2010 k návrhům dle příloh
k bodu 9) Návrh na mimořádnou rozpočtovou změnu – rozpočtové opatření č. 2/2010
U s n e s e n í č. 9/10
Zastupitelstvo města po projednání Návrh na mimořádnou rozpočtovou změnu - rozpočtové opatření č. 2 /10 uvedené v příloze č. 1:
1. Skupina: přesuny prostředků bez navýšení schvaluje bez připomínek
2. Skupina: nedokončené akce z roku 2009 schvaluje bez připomínek
3. Skupina: dotační tituly schvaluje bez připomínek
4. Skupina: návrhy z jednání ZM dne 3. 12. 09 schvaluje bez připomínek
5. Skupina: ostatní navýšení schvaluje s připomínkou - doplnění akce rekonstrukce a výstavba pavilonu ZŠ T. Šobra – kap. 714 – označení 5.6. - částka 40 mil. Kč
Dokumenty k článku
- Návrh na rozpočtovou změnu - zastupitelstvo 28.1.2010 (DOC, 72 kB)
- Návrh na rozpočtovou změnu - příloha 1 - zastupitelstvo 28.1.2010 (XLS, 40.5 kB)
- Návr na rozpočtovou změnu - příloha 2 - zastupitelstvo 28.1.2010 (DOC, 72 kB)
Diskuze k článku
Finanční výbor nemůže rozhodovat a ani nemá vliv na celkovou strategii rozvoje města. V rámci své omezené kompetence se vyjadřuje k finančním otázkám a někdy nemá jiné východisko než v rámci odsouhlasení strategie souhlasit. Zpravidla je to i nejlepší řešení v rámci daných možností. Na adresu paní Magdaleny Myslivcové si myslím si, že není nutné ani potřebné zveřejňovat plné adresy členů výborů, byť nejsou tajné. Je tak nepřímo dáván podnět méně odpovědným osobám k jejich ostrakizování. V tomto směru je paní Magdalena Myslivcování zbytečně revoluční a zbytečně se odlišuje.
Vážený RSDr., děkuji Vám za reakci.
Předně bych ráda věděla, kdo se mnou komunikuje. Takže Vás prosím o uvedení Vašeho jména. Je to základní slušnost, pokud někoho oslovuji.
Složení výborů a komisí je v plném znění včetně adres zveřejněno na webových stránkách města Písek, takže svou výtku případně adresujte tam. Domnívám se však, že pro občany je důležité znát konkrétní osoby, které o konkrétních věcech konkrétním způsobem rozhodují, nebo jako v tomto případě dávají orgánům města svá stanoviska ke konkrétním problémům. Každý má nést před občany osobní odpovědnost. Každý občan má právo udělat si na to svůj názor. Já osobně obavy finančního výboru sdílím a jsem ráda, že jeho předseda tyto informace zveřejnil. Otázka zní, zda formálně pojatá vyjadřování komisí a výborů, která nejsou brána v potaz, není pouze hrou na demokracii?
Pokud se týká mojí osoby, tak já se zveřejněním naprosto souhlasím. Domnívám se, že pokud se jedná o hospodaření s veřejnými prostředky, je nutná naprostá transparentnost, tedy zveřejňovat maximum možných informací. Pokud se jedná o rozpočet 2010, osobně z něj také velkou radost nemám. Nejraději bych viděl rozpočet vyrovnaný, ale politicky to za stávajícího rozložení zastupitelských mandátů, opravdu nebylo průchodné. Na stranu druhou je pravda, že se tímto rozpočtem město nezadluží, že se bude hodně investovat, zajistí se práce mnoha píseckým firmám a část se městu vrátí z dotací. Chci jen zdůraznit, že stávající zastupitelstvo za svého působení snížilo úvěrové zatížení města !
Nevím sice, kterou firmu má dopisovatelka Iva na mysli, nicméně i "tato" firma, jako kterákoliv jiná, přece zaměstnává občany z Písku a okolí a dává práci mnoha živnostníkům. Jinak Vám doporučuji, pročíst si studii, která je ke stažení na: www.bezkorupce.cz/verejne-zakazky/studie-a-vyzkumy/, kde zjistíte, že město Písek patří k městům s nejlépe zpracovanými pravidly pro veřejné soutěže! Takže firmy, které soutěže vyhrávají, skutečně o zakázky soutěží, a protože jediným kritériem je zpravidla vždy cena, je výsledek nezpochybnitelný. Ostatně je celkem i logické, že místní firma, by měla mít vždy nejnižší náklady, neboť nemusí nic nikam dovážet…
Komentář p. Gottsteina je vrcholnou ukázkou politiky předešlých let. Politiky, která upřímně doufám odchází a už se nevrátí. Možná naše město patří mezi špičku na nějakém webu, ale jsem si jistá, že jeho tvůrci nemají ponětí o tom, co se ve veřejných zakázkách v Písku děje. Že většinu zakázek už několik volebních období sklízí firmy Kočí a Strabag, nebo že firma Vobuko, kterou 100% vlastní místostarosta Bubník dodává kabely, světla, zabezpečovací systémy a bůh ví co všechno ještě do všech městských staveb, schovaná za subdodávkami (sladovna, kulturák, divadlo ….). Jsou to za poslední volební desítky, možná stovky milionů korun, které jdou z městského rozpočtu směrem, který určuje pár lidí. A vy o tom samozřejmě dobře víte. I když rozumím tomu, že se vám to nehodí do krámu, když tam máte vlastní radní. A ceně jako jediném kritériu bych také pomlčela. V Písku jsme totiž přeborníci na vícepráce, které v radě poslušně schvalujete. Takže například rozpočet na divadlo, který vyhrála firma Kočí s nejlepší cenou už je dávnou za hranicí nejdražší nabídky výběrového řízení. Přesto, že je logické aby měla místní firma nejnižší náklady že pane radní.