Přihlášení

Rok a půl mají podle vedení města devadesátiletí petenti od Kapličky čekat – PROSBA STAROSTCE MĚSTA

2. 6. 2017 | Zdenka Jelenová | Diskuze (4) | Věci veřejné

Smůlu mají zatím senioři ze sídliště Za Kapličkou, kteří až do dubna 2016 nastupovali do autobusů MHD jen pár desítek metrů od svého bydliště. Petice, v níž občané žádají obnovení zastávky MHD u zadního vjezdu do Nemocnice Písek, naproti sídlišti Za Kapličkou, doputovala k píseckým radním v září 2016. Petenti ji ale dávali dohromady už mnohem dříve… Proto se nyní obracejí s prosbou přímo na starostku města Evu Vanžurovou.

„Podporu nám tehdy slíbil Martin Brož z Pirátů, pak to měl u sebe asi tři měsíce a nakonec to nepřednesl na zastupitelstvu, ale jen odevzdal do podatelny, kam jsme to mohli dát i sami,“ vzpomíná na zastupitelskou „podporu“ Jaroslav Houdek, který bydlí na sídlišti Za Kapličkou a hovoří za dalších deset až čtyřicet seniorů ve věku 65-90 let. Panu Houdkovi je devadesát let – a v tomto požehnaném věku se stal občanským aktivistou, který sháněl podpisy na petici a začal komunikovat s radnicí.

Rychlostí blesku…

Jak to všechno začalo? Po tragické nehodě, k níž došlo u zadního vchodu do nemocnice o Vánocích 2015, byla následně odstraněna zastávka MHD, která na tomto místě fungovala dlouhá léta. „Jen se tam tehdy najednou objevil lístek, nikým nepodepsaný, nezdůvodněný, že tato zastávka se ruší k prvnímu dubnu 2016. Vypadalo to jako nějaký vtip – ale bohužel nebyl. Rychlostí blesku pak zastávka opravdu zmizela,“ vzpomíná pan Houdek.

Čtu panu Houdkovi a několika jeho kolegům vyjádření Michala Kovaříka, vedoucího odboru dopravy, který na dotaz Píseckého světa odepsal: „Dobrý den, v souladu s usnesením rady města byl jako zhotovitel projektové dokumentace vybrán Ing. Kaplan z Č. Budějovic a byla s ním podepsána smlouva o dílo, jejímž předmětem je zpracování kompletní projektové dokumentace stavby včetně obstarání územního rozhodnutí i stavebního povolení. Dokumentace pro územní řízení má být hotova do konce května, dokumentace pro stavební řízení do konce srpna a dokumentace pro zadání stavby do konce listopadu letošního roku. To znamená, že v srpnu by měly být známy rozpočtové náklady stavby tak, aby bylo možné tyto finanční prostředky zařadit do rozpočtu města pro rok 2018. A budou-li finanční prostředky na výstavbu zastávky v rámci schvalování rozpočtu pro rok 2018 zastupitelstvem města schváleny, měla by být v příští stavební sezóně zastávka postavena, a to alespoň ve směru z centra města, kde zastávka momentálně zcela chybí.“

Odpověď města petenty neuspokojila. „No ano, to se zřejmě jedná o pokračování studie, kterou ale pro město zpracoval inženýr Petr Kaplan už v dubnu 2015. Proč na tom tedy nepracovali mnohem dříve, když podle nich ta zastávka byla tak nevyhovující?“ Podle  mínění seniorů z domů Za Kapličkou byla zastávka stejně (ne)vyhovujíci, jako třeba současná zastávka U Hřebčince, která jim byla doporučena jakožto náhrada: „Tam zastavuje autobus u kraje silnice, bez jakéhokoliv ostrůvku… Jsme přesvědčeni, že takových evropským předpisům nevyhovujících zastávek by se na území města našlo určitě mnohem víc. Proč byla zrovna ta naše překotně zrušená?“

Čekání na peníze?

„Celkové investiční náklady se odhadují kolem 3,5 milionu korun, takže se bude hledat vhodná dotace. Asi to nebude úplná priorita města,“ vyjádřil se pro Písecké postřehy místostarosta Josef Knot 14. září 2016 s tím, že docházková vzdálenost na nejbližší zastávky Budějovická nebo U Hřebčince jsou kolem 500 metrů. Vzdušnou čarou. Což v jeho věku jistě jako problém nevidí… Jak je to ve skutečnosti se vzdáleností, vidíme na připojené mapce. (POPISKA k mapce: Velmi přesně znázornil pomocí „chytrých“ technologií GIS Vojtěch Blažek v Kantýna novinách porovnání vzdušné vzdálenosti 500 metrů (kterou argumentuje vedení města ve svých odpovědích petentům) a skutečné docházkové vzdálenosti v metrech i v minutách – a k tomu si ovšem ještě připočtěte věk a únavu těch „docházejících“…)

Obě zastávky, které jsou podle mínění města „v docházkové vzdálenosti“ jsou pro staršího člověka v podstatě mimo jeho dosah. K Hřebčinci musí překonat u kruhového objezdu velkou a rušnou silnici, směrem k městu je pak zastávka v Budějovické ulici, z níž se musí člověk po vystoupení vracet dalších padesát metrů na přechod pro chodce, anebo volit riskantní překonání silnice vzadu u kruhového objezdu U Kapličky.

„Co brání tomu, aby po dobu do realizace projektu se tady udělal provizorní přechod pro chodce? Přecházení k zastávce by se stalo bezpečným a mohla by se obnovit,“ přemýšlí Jaroslav Houdek. Město tuto možnost odmítlo, protože na druhé straně není chodník, a tak tam přechod prý být nemůže.

Osobní prosba starostce

Petenti se nyní rozhodli obrátit s osobní prosbou na starostku města Evu Vanžurovou: „Chceme paní starostce vyslovit upřímné poděkování, že ke každým narozeninám nám posílá krásná blahopřání, a nás nejstarší zve dokonce osobně na slavnostní setkání, to nás všechno moc a moc těší, ale tu spokojenost poněkud kalí ta zrušená zastávka, kterou jsme používali pravidelně. Prosíme moc paní starostku, aby došlo aspoň k provizornímu obnovení zastávky – případně, pokud to opravdu nejde u nemocnice, tak tady vidíme druhou možnost u prodejny potravin za kapličkou, kde je dostatečně velký prostor, kam by mohl autobus zajíždět. Aspoň párkrát za den…“

Pokud půjdou věci podle toho, co nastínil vedoucí odboru dopravy, nedočkají se senioři od kapličky svého autobusu přinejmenším dalšího půldruhého roku. Pro mladého člověka je to zanedbatelná chvilka – ale v devadesáti letech??

ČLÁNEK VYŠEL V ČERVNOVÉM ČÍSLE TIŠTĚNÉHO PÍSECKÉHO SVĚTA.

Velmi přesně znázornil pomocí „chytrých“ technologií GIS Vojtěch Blažek v Kantýna novinách porovnání vzdušné vzdálenosti 500 metrů (kterou argumentuje vedení města ve svých odpovědích petentům) a skutečné docházkové vzdálenosti v metrech i v minutách – a k tomu si ovšem ještě připočtěte věk a únavu těch „docházejících“…

0
0

Diskuze k článku +

4. 6. 2017 (12:46)  –  Luděk Blaha

0
0

'Velmi přesně znázornil pomocí „chytrých“ technologií GIS… porovnání vzdušné vzdálenosti 500 metrů
(kterou argumentuje vedení města ve svých odpovědích petentům)'

Vynikající příklad použití smart technologií. Místo toho, aby byly občanům ku pomoci, se s jejich pomoci proti občanům argumentuje. Když už člověk od Kapličky dojde k zastávce Budějovická, je na půli cesty do centra. Stačí jen seběhnout kolem nové fontány. Jen jestli nevyšla na téměř stejně peněz, jako by stálo znovuobnovení zastávky. Možná by problém vyřešila lavička, kde by si důchodci mohli dobít mobil a zavolat taxi.
Ono se to docela dobře argumentuje, má-li člověk mladé nohy, a nebo nějakého toho bavoráčka v garáži.

Odpovědět

5. 6. 2017 (19:40)  –  Zdenka Jelenová

0
0

Prosím podívejte se pořádně na tu mapku – on je to totiž právě naopak argument na podporu petentů! V tomto případě totiž právě ty smart technologie umožňují prokázat, že skutečná vzdálenost je mnohem větší, stejně jako porovnání s docházkovou dobou – proto nebyly v materiálech pro zrušení zastávky použity… Oba vyznačené okruhy – 5 minut i 500 metrů skutečné, nikoliv vzdušné vzdálenosti – jsou znatelně menší, takže to dokazuje, že tam na tom místě zastávka být má, že tam patří. Přesně jako to píšete Vy…

Odpovědět

5. 6. 2017 (20:56)  –  Luděk Blaha

0
0

A o to právě jde. Argumenty, které mají být ku prospěchu, mohou být snadno použity proti prospěchu.
Problém nespočívá v technologiích jako nástroji, ale v tom, jak se s nimi nakládá. Lidský faktor. Klasika.
Už jsem na to kdysi poukazoval. Od chytrého města může být docela blizoučko k městu vychytralému.

Odpovědět

5. 6. 2017 (21:28)  –  Mgr. Vojtěch Blažek

0
0

Ta mapka a vše kolem, vzniklo až dlouho po tom co rada odhlasovalo to zrušení :)
Chtěl jsem poukázat na to, že se nedá jednoduše udělat vzdálenost s perimetrem 500m.
Dotazoval jsem se na možnost udělat autobusem smyčku přes kruhový objezd, ale prý by to bylo moc drahé :(

Odpovědět

Nový komentář k článku

Pro zapojení do diskuze se nejprve přihlašte ke svému účtu.

Nejste-li registrovaným uživatelem, zaregistrujte se zde. Registrace je jednoduchá a rychlá.