Přihlášení

První ze slíbených auditů prověří hospodaření DBS

11. 2. 2011 | Zdenka Jelenová | Diskuze (1) | Věci veřejné

Ondřej Veselý

Starosta Ondřej Veselý před komunálními volbami opakovaně prohlašoval, že pokud se na radnici dostane, bude prosazovat audit městem řízených organizací, který by měl prokázat, jak hospodaří s veřejnými financemi. O konání prvního ze slíbených auditů rozhodla ve čtvrtek rada města. Bude se týkat činnosti Domovní a bytové správy (DBS) za léta 2007-2009.

JAK TO BYLO PŘED VOLBAMI

Pro zajímavost si nejdříve připomeňme, jak se k otázce DBS, k auditům a k hospodaření městem vlastněných či řízených organizací stavěly před volbami strany, které jsou dnes zastoupeny v radě. Cituji z jejich odpovědí na otázky Píseckého světa:

5. BYTY:
Jak by měla vypadat bytová politika města Písek a reforma DBS?

ČSSD (Ondřej Veselý): Jsem přesvědčen, že město by si ve svém vlastnictví mělo nechat pouze cca 700 bytů s menší podlahovou výměrou (kolem 50 m2), pro uspokojování sociálních potřeb. Dále by mělo podporovat výstavbu nájemních bytů za nižší cenu, které v Písku chybí. V otázce postupu takové podpory si dovolím odkázat na náš program, kde je vše podrobně popsáno v části Rozvoj města, oblast bytové výstavby. Vedle toho se bude město muset snažit získat další podpory pro revitalizaci panelových sídlišť, a tam, kde již začala (sídliště Portyč), vytvořit dostatečný poradenský servis pro možné příjemce dotací, tedy společenstva vlastníků.
Poslední zmínka se týká DBS, která bude muset svou činnost více zaměřit na klientský přístup. DBS má být poradním místem nájemníků městských bytů a společenství vlastníků jednotek, samozřejmě se zachováním efektivní správy městských bytů. Nejsem však přesvědčen, že by činnosti DBS prospěla změna na jiný typ organizace (například obchodní společnost) a vzhledem k tomu, že máme zájem zachovat poměrně velký počet bytů ve vlastnictví města, není podle mého názoru na místě uvažovat ani o jejím zrušení.

ODS (Miroslav Sládek): V bytové politice žádné změny nepřipravujeme. Prodej bytů z majetku města podpoříme jen za tržní ceny bytů. Zprofesionalizujeme činnost Domovní a bytové správy, vypíšeme nové výběrové řízení na pozici ředitele, převedeme DBS z příspěvkové na obchodní společnost za účelem zprůhlednění jejího hospodaření. Nájemné v městských bytech nebude asociální. Podpoříme rodiny s dětmi a sociálně potřebné.

VPM (Vojtěch Bubník): Domníváme se, že masivní privatizace bytů byla již ukončena. Město si musí ponechat jistý bytový fond pro řešení sociálních problémů. K tomu přistupuje ukončení deregulace nájmů a tím i vlastnictví bytů nemusí být poté ztrátové. Může v budoucnosti býti i dalším zdrojem do rozpočtu města. Správa městských bytů musí být efektivní. Zda to bude formou městské organizace, či realitní kanceláře, musí být předmětem objektivního zkoumání jednoznačně z hlediska výhodnosti pro město.

12. „MĚSTSKÉ“ ORGANIZACE:

ČSSD (Ondřej Veselý): Situace v městských organizacích je velmi odlišná. Nelze tedy vystavit jednotný postup pro všechny společnosti či organizace. Je však nutný hloubkového a ekonomického auditu u některých společností. Jsme přesvědčeni, že nastavení systému hospodaření městských organizací po auditech jejich hospodaření ušetří nemalé prostředky z městského rozpočtu. Výše uvedené se samozřejmě týká také Městských služeb Písek, s.r.o.

ODS (Miroslav Sládek): Nad efektivností je třeba se zamyslet a všechny společnosti podrobit forenznímu auditu a nechat renomovanou firmou zpracovat návrh na optimalizaci řízení a nákladů ejména u Městských služeb, Lesů města a Teplárny Písek a.s. Uvědomit si zejména, že pravidelné „účetní audity“ nám nedávají informaci o efektivitě řízení společnosti! O každou větší zakázku by Městské služby měly začít soutěžit se soukromým sektorem (sekání trávy, údržba osvětlení, provoz bazénu, provoz sportovišť).

VPM (Vojtěch Bubník): Každá firma má rezervy. To se ukazuje nyní, v době globální krize, ve všech státech. Bylo by tedy velice nesolidní konstatovat, že městské podniky jsou ty nejefektivnější na celé zeměkouli. Rozhodnutí o přesunu služeb na jiné subjekty není však vůbec jednoduché. Každá firma musí generovat zisk. Ten následně odtéká z města, v případě městského podniku zůstává. Efektivita komunálních podniků je otázkou vedení. Kontrola komunálních podniků by měla být v rukou odborníků. Budeme podporovat delegaci těchto specialistů do městských firem. A vůbec to neznamená, že jimi nutně musí být zastupitel.

Z ROZHODNUTÍ RADY O ZADÁNÍ AUDITU DBS (10.2.2011):

Vedením města byla stanovena pracovní skupina k vytvoření zadávacích podmínek pro provedení auditu příspěvkové organizace Domovní a bytová správa města Písku ve složení:

  • Ing. Marie Cibulková – vedoucí odboru školství, mládeže a tělovýchovy
  • Ing. Anna Velíšková – útvar interního auditu
  • Ing. Roman Svoboda – vedoucí finančního odboru
  • Ing. Hana Jánová – vedoucí odboru rozvoje, investic a majetku města

Pracovní skupina zpracovala následující zadání zakázky:

Podrobný popis předmětu výběrového řízení: Provedení auditu příspěvkové organizace Domovní a bytová správa města Písku s cílem zjistit, zda organizace hospodaří efektivně, resp. nakládá
se svěřenými prostředky efektivně a v souladu se všemi právními a interními normami a směrnicemi.

Předpokládaný termín plnění: duben až červen, do 3 měsíců od podpisu smlouvy.Předpokládané finanční náklady akce: cca 300 tis. Kč, hodnotící kritéria: nejnižší nabídnutá cena.

Specifikace dílčích cílů:

  • existovaly nějaké možnosti, jak dosáhnout úspor, resp. zvýšení výsledku hospodaření organizace?
  • zda a v jaké výši bylo hospodaření organizace negativně ovlivněno rozhodnutím orgánů města?
  • existují u organizace případy jednoznačně nehospodárného nakládání s majetkem a zdroji (předražené nákupy a služby)?

Hodnocené období: roky 2007 - 2009

Doporučení se budou týkat zejména následujících oblastí:

1. Správa majetku: 

  • posouzení efektivity nakládání s majetkem

2. Financování a vlastní ekonomické aktivity:

  • prověření způsobu sledování a účtování nákladů a výnosů spojených s jednotlivými činnostmi,
  • prověření uzavírání smluv a pořizování nákupů,
  • provedení analýzy rentabilit jednotlivých činností (hlavní a doplňkové)


3. Lidské zdroje:

  • efektivnost využívání
  • systém hodnocení a odměňování

4. Řízení a kontrola:

  • posouzení řídících a kontrolních mechanismů
0
0

Diskuze k článku +

13. 2. 2011 (23:03)  –  Josef Kovařík

0
0

Výsledek auditu snad odhalí také kolik je skutečně obecních bytů. Před volbami jsem prezentoval určitý počet bytů v majetku města. Byl v diskusi odmítnut. Já jsem svůj údaj čerpal z oficiální výroční zprávy DBS. Při besedě s občany města tento měsíc byl prezentován také určitý počet bytů, ale úplně odlišný. Čemu věřit.
A kolik je volných bytů v majetku města skutečně, to bych se také rád dozvěděl s dodatkem, kdo hradí náklady ušlého zisku, případně nákladů na neobsazený byt. Považuji se za racionálního optimistu a tak věřím, že se to dozvím. Nemusí to být na tomto portálu, stačí mi oficiální informace na portálu majitele bytů nebo DBS.

Odpovědět

Nový komentář k článku

Pro zapojení do diskuze se nejprve přihlašte ke svému účtu.

Nejste-li registrovaným uživatelem, zaregistrujte se zde. Registrace je jednoduchá a rychlá.