Přihlášení

Příliš drahý, nebo ne? Občané, vyjádřete se: Má se v Písku stavět nový bazén?

29. 6. 2018 | Zdenka Jelenová | Diskuze (19) | Věci veřejné

Nový plavecký bazén, nejvíce skloňované předvolební téma minulých komunálních voleb v Písku, se do podzimních voleb stavět nezačne. A jako ve zlém snu se ocitáme jakoby na začátku – opět se ozývají zcela základní námitky a otázky, o kterých se ovšem diskutuje už více než deset let…

Luboš Průša (Jihočeši 2012) v závěru jednání červnového zastupitelstva, na dotaz Ondřeje Veselého, vysvětlil: „Po mnoha sériích otázek a mnoha prodlouženích termínů k podání nabídek jsme měli včera zasedání hodnotící komise výběrového řízení. Nabídky byly podány dvě – od společností Subterra a HOCHTIECH CZ. Obě nabídky jsou velmi seriózní, mají mnoho stránek, Subterra to přinesla v obrovské krabici. Problém je, že Hochtief nabídl cenu 323 milionů korun a Subterra 329 milionů.“ Před zasedáním zastupitelstva proto jednala rada města, která obě nabídky vyřadila, protože nesplnily limitní cenu 283 milionů a zadávání veřejné zakázky bylo zrušeno. Zároveň rada uložila odboru investic a rozvoje a pracovní skupině pro bazén, aby připravily podrobný materiál s návrhy, jak věc dále řešit. „Otázka je, zda ten materiál bude projednán ještě před volbami, je možné, že převládne názor, že je třeba řešení nechat prověřit volbami a vrátit se k tomu až po nich,“ pokračoval Průša: „Objednáme si samozřejmě u odborníků i analýzu, proč došlo k tak prudkému navýšení oproti ceně, kterou nám odborníci garantovali jako částku, za kterou lze zakázku splnit. V celé veřejné sféře ovšem teď vidíme podobný vývoj, eskalují ceny, kapacit je obecně málo, ceny stále rostou. Do srpnového zastupitelstva tedy bude připraven podrobný rozbor, co bylo příčinou a jaké další varianty postupu přicházejí v úvahu.“

Zdeněk Kulič (ODS) k tomu dodal: „Můžu vám říct, že patnáctiprocentní navýšení v poměru k ceně před pár lety je bohužel dneska realita. Jsem přesvědčen, že v současnosti se projekt bazénu tak, jak je, nepostaví. Cenu si diktují stavební podniky.“

Miroslav Krejča (Písecký Patrioti): „Peníze jsme si stanovili sami a myslím, že samotné stavební práce jsou tam naceněny správně. Problém podle mne je, že my chceme, aby to někdo dělal formou generálního dodavatele, tím na něj přenést veškerou odpovědnost – a o to jsme zapomněli cenu navýšit.“

Tomáš Franců (Jihočeši 2012): „Jsem smutný a připomínám, že referendum bylo před pěti a půl lety… Kdyby se zadávalo o dva roky dříve, tak jsme se nedostali do stavebního boomu. Limit, který se postupně navyšoval, vznikl kdysi za minulého vedení radnice, kdy někdo jen tak hodil do placu částku 200 milionů korun. Vždycky jsem opakoval, že čím později to postavíme, tím vyšší cena bude a že při všech těch našich diskusích a oddalování prohrávají písečtí občané.“

Luboš Průša: „Občany zajímá, aby se měli kde koupat a aby byl ten bazén hezký. To se nám zatím nepovedlo. Pokud jde o rozpočet, tak uděláme podrobný rozbor, ale pokud se někdo z občanů chce na přesný rozpočet podívat, tak samozřejmě může.“

Ondřej Veselý (ČSSD): „Já se musím hodně ohradit vůči kolegovi Franců. Žádná částka na bazén nikdy nebyla střelena od boku! Ta původní suma 189 milionů byla stanovena jako cena tehdejšího nového bazénu pod městskými hradbami. Zopakuju znovu, že když pan inženýr Blažek v roce 2013 tvrdil, že město dokáže postavit stejně drahou nebo levnější stavbu na jiném místě, tak jsem říkal, že je to lež jako věž. Byl to obrovský podvod na občanech města a na tom si trvám!“

Petra Trambová: Občané, vyjádřete se…

Architektka a zastupitelka Petra Trambová (TOP 09) je člověkem, který měl po celé volební období problematiku nového plaveckého bazénu na svých bedrech. Úkol jistě nezáviděníhodný. Požádali jsme ji o aktuální vyjádření. „Já jsem přesvědčená, že bychom i teď měli daleko více komunikovat s veřejností. Podle toho, co mi lidé píšou a na co se ptají, panuje spousta mýtů a nepravd. Projekt bazénu je zcela připravený, včetně platného stavebního povolení, přeložek, sítí a tak dále, a jsem naprosto přesvědčená, že by se měl realizovat navzdory tomu navýšení ceny. Není pravda, že na to město nemá, jsme ve velmi dobré finanční situaci. A jde o projekt, který je navržený přesně pro potřeby Písku, objeli jsme kvůli tomu s panem Drncem v uplynulých leteh přes dvacet bazénů u nás i v Německu, vím, o čem mluvím.“

Na facebookové stránce „Nový bazén pro Písek“, kterou Petra Trambová spravuje, se k tématu bazénu rozpoutala bouřlivá diskuse.

VYŠLO V TIŠTĚNÉM PÍSECKÉM SVĚTĚ Č. 14/2018, ZDENKA JELENOVÁ

0
0

Diskuze k článku +

29. 6. 2018 (18:12)  –  Ondřej Blažek

0
0

Pane poslanče Veselý, jako zastupitel jste především měl respektovat výsledek referenda a pomoci koalici s co nejrychlejší výstavbou bazénu na novém místě. Vy jste ho ale nerespektoval a různými obstrukcemi (především návrh na stavbu jinde, když už byl schválený projekt pod lesárnou) dosáhl toho, že jsme tam, kde jsme. Nebýt referenda, které se neustále snažíte očernit a které dopadlo zcela jasným výsledkem, jaká by byla situace? Písecké panorama by hyzdil naddimenzovaný objekt akvaparku, který jste tlačil nejen proti vůli většiny Písečáků, ale i proti vůli většiny píseckých architektů. A vašich 189 milionů? Je ve hvězdách, jaká by bývala nakonec byla konečná částka za stavbu.

Odpovědět

30. 6. 2018 (22:17)  –  JUDr. Ondřej Veselý

0
0

Vážený pane Blažku, jako jeden jediný zastupitel bych si k bazénu mohl říkat, co bych chtěl a koalice by mě zválcovala, jako to často dělá. Nicméně stavba bazénu, včetně jejího umístění, vyvolávala a vyvolává takové kontroverze, že se koalici často nedařilo sehnat hlasy pro tento projekt, i když má v zastupitelstvu většinu. A nebýt toho, že si opakovaně zajistila hlasy KSČM, zřejmě by se ani nesoutěžilo.

Skutečně trvám na tom, že referendum byl jeden velký podvod (nemyšleno trestný čin, ale podfuk) režírovaný Ing. Blažkem (tuším Vaším otcem), který (spolu se svými spolupracovníky) bez problémů házel takové "pravdy", jakože stavba jinde bude levnější (179 x 323 milionů), bude hotová do tří let (po pěti letech se ani nekoplo) a možná i tvrdil onen tobogán (tady si ale nejsem jistý).

Zda by se stavělo za 179 milionů, jak bylo rozpočtováno, se už nedozvíme. Faktem ale je, že v letech 2010-14 se v Písku stavělo podstatně levněji, než za ceníkové ceny (výjimkou nebyly ani úspory 40% proti ceně dle projektu), což se v tomto volebním období rozhodně říci nedá. Tady jen upozorňuji, že faktorů je daleko více.

Odpovědět

3. 7. 2018 (21:20)  –  Ondřej Blažek

0
0

Pane Veselý, cílem referenda bylo zastavit stavbu akvaparku pod hradbami, protože nic jiného vás před realizací takové zhůvěřilosti nemohlo zastavit. Jaká bude cena, místo či datum postavení nového akvaparku záleží teď čistě na práci VÁS zastupitelů, organizátor referenda nemá ŽÁDNÉ pravomoce o těchto věcech rozhodnout. Můžete nám tu říct, jakými konstruktivními kroky jste vy jako opoziční zastupitel přispěl za poslední čtyři roky k co nejhladší realizaci stavby akvaparku? Nebo už prostě těm, co vám kdysi rozbili bábovičku, budete vždycky bořit bábovičky jejich?

Odpovědět

3. 7. 2018 (23:22)  –  JUDr. Ondřej Veselý

0
0

To máte pravdu. A cíl se vydařil. Výsledkem je, že místo nového bazénu, který by zapadal do lokality, se tu budeme ještě léta koupat v betonovém kvádru postaveném ve zlatých osmdesátých.

Nicméně aby bylo jasno. Ani já jsem nebyl velkým příznivcem nového bazénu na stávajícím místě. Jenže mi bylo jasné, že když ho nepostavíme podle projektu, který jsme převzali (od tehdejší ODS, dnes Jihočechů 2012), v době, kdy stavební práce byly téměř za hubičku, pak se při očekávané době přípravy a realizace stavby těžko dostaneme na ceny pro Písek přijatelné. A rozhodně mi přišla lepší lehká dřevostavba, než betonový kvádr. Ostatně oprava stávajícího bazénu, která je v současné době jediným ekonomicky srozumitelným řešením, dnes nebude stát o moc méně, než by v r. 2013 stál nový bazén dle projektu.

A pokud jde o Vaši výzvu. Navrhoval jsem stavbu bazénu v lokalitě kasáren, kde je alespoň dost místa a stavba by šla propojit se stavbou haly, takže by alespoň došlo k nějaké úspoře financí. Jenže to by bylo už od počátku jasné, že Jihočeši 2012 nesplnili slib z bilboardů k volbám v r. 2014. Ten byl sice od počátku nesplnitelný (pokud tedy tento slib neoznačíme za zcela diletantský), ale teď máte šanci viníka nesplněného slibu. Vzhledem k tomu, že jím nemůže být celá opozice (KSČM s Vámi hlasovala statečně), tak se Vám Veselý bude báječně hodit :) A bazén v Písku může opět zaplnit bilboardy ;)

A děkuji, že jste za Jihočechy 2012 konečně přiznal, že jste rozbíjeli bábovičky, abyste si mohli stavět své :) Nikdo z Jihočechů 2012 dosud takovou odvahu nenašel.

Odpovědět

4. 7. 2018 (07:53)  –  Ondřej Blažek

0
0

To je ten konstruktivní krok? Začít navrhovat novou variantu v kasárnách, když už byl téměř hotový projekt pod lesárnou? To snad nemyslíte vážně. Jestli jste tedy takhle "konstruktivní" třeba vůči návrhům manželky v domácnosti, tak to musí být u vás doma vše na dlouhé lokte.

Odpovědět

4. 7. 2018 (08:09)  –  JUDr. Ondřej Veselý

0
0

Pane Blažku, jsem přesvědčen, že věc celou dobu sledujete. Varianta kasárna se řeší od r. 2014. Navíc současný projekt je, dle mého názoru, nepoužitelný. Nabízí předraženou stavbu, která výrazně převyšuje potřeby města. Pokud by došlo k jeho revizi na cenu odpovídající možnostem a potřebám města, tedy cca 200 mil. Kč bez vynucených investic, vzniklo by vlastně stejné zařízení, jako máme teď, jenom v novém hávu. A je tak otázku, zda by nešlo o vyhozené peníze.

V kasárnách by bylo něco navíc – spojení dvou investic. Ale tuhle debatu koalice zařízla, protože by se bazén do voleb nestihl :)

Odpovědět

4. 7. 2018 (08:21)  –  Ondřej Blažek

0
0

A to máte radost, že se to nestihlo, viďte? Kdyby se to totiž stihlo, nemohl byste před volbami vytáhnout nic pro voliče zajímavého a nemohl začít kampaň slovy čpícími pravdou a láskou, totiž že můj otec je podvodník a podfukář, a vy, Mirek Dušín písecké politiky, to prostě zvládnete.

Odpovědět

4. 7. 2018 (09:26)  –  JUDr. Ondřej Veselý

0
0

Máte pravdu. Mám radost, že se to nestihlo. Výsledek voleb totiž pořád může tento megalomanský nesmysl zastavit. Pokud by se to nestalo, město by mělo prázdnou kasu, dluh 200 mil. a vnitřní dluhy v rekonstrukci komunikací, údržbě zeleně, pořádku… Pokud se tento pomník Jihočechů 2012 stavět nebude, má Písek šanci se po 4 letech opět nadechnout a rozběhnout. A může být zase tím krásným a udržovaným městem, kde je důležitější genius loci a příjemný život, než megalomanské pomníky.

Odpovědět

4. 7. 2018 (09:27)  –  JUDr. Ondřej Veselý

0
0

A nemusíte se bát. Osobně proti Vám ani Vašemu otci nic nemám :)

Odpovědět

12. 7. 2018 (20:34)  –  Ondřej Blažek

0
0

Pane Veselý, v každém případě poté, co jste zvedl ruku pro vládu s podporou KSČM, dostává vaše moralizování nový rozměr.

Odpovědět

29. 6. 2018 (23:21)  –  Luděk Blaha

0
0

Tak nějak to zpravidla dopadne vždy, když se z praktického problému udělá záležitost politická, a členství ve straně se pojímá jako klubová činnost. To jest vitězství v lize za každou cenu.
Původní nápad postavit na místě současného plaveckého bazénu podzemní garáže se sprchami a vířivkou a zamaskovat to super aquaparkem provinční velikosti byl odročen výsledkem referenda o změně umístění stavby. Takže pořád pěkné téma pro nadcházející obecní volby. Aby se nám pěkně vyjasnilo, kdo, s kým, o čem, pro koho, kdy a za kolik, bez ohledu na to, co smysl má, a co nemá.
Podle paragrafu 49 zákona o místním referendu je výsledek referenda závazný. Otázka zní, jak dlouho?
A druhá otázka, zabývá se někdo myšlenkou postavit plavecký, zdůrazňuji plavecký areál na místě toho současného, průběžně bezúdržbově chátrajícího až hnijícího? Areál s vnitřním i venkovním bazénem pro závodní i hobby plavání, pro pokročilé i málé plavce, broudalištěm a pár drobnostmi pro malé děti, a zázemím pro ně, třeba něco jako stín venku, přiměřenou zónou pro relaxaci a slušným občerstvením? A především areál celkově prostupný bez ohledu na roční období a místo, kde se právě nachází počítač pro registraci a kasírování návštěvníků?
I tak se písecký bazén už stal symbolem bezradnosti všech, kteří se cítí být povoláni k tomu, aby sloužili svým spoluobčanům do roztrhání těla a na věčné časy.

Odpovědět

3. 7. 2018 (16:17)  –  Iveta Hodoušová

0
0

Dobrý den, pouze k Vaší otázce "Jak dlouho?" Jak dlouho musí být výsledek referenda závazný. Tak zřejmě do té doby, než se uskuteční další referendum k téže věci. A to se klidně uskutečnit může, protože od toho prvního už dávno uplynulo 24 měsíců, což je podmínka jeho platnosti.

Odpovědět

30. 6. 2018 (13:58)  –  Iveta Hodoušová

0
0

Dobrý den, Já si stále myslím, že ta otázka pro referendum byla položena špatně. „Jste pro přemístění plaveckého stadionu (akvaparku) v Písku ze stávající lokality pod historickými městskými hradbami na jiné místo a po dobu výstavby nového zachování provozu v plaveckém stadionu stávajícím?" Já osobně tu druhou část vnímám takto :……. A po dobu výstavby nového zachování provozu v plaveckém stadionu stávajícím ať to daňové poplatníky (mě, moji rodinu, mé děti) a město stojí co to stojí? Hlasovali byste ANO? Já tedy NE (což jsem udělala i při referendu). Takhle se dobrý hospodář, čímž se Písek často pyšní, nechová. A to ještě nepřipomínám fámy, které kolovaly, například, že z bazénu povede deset metrů vysoký tobogán, který povede rovnou do řeky a podobně, což hlasování dost ovlivnilo.
V současné době je tolik možností, jak udělat stavby hezké, aby nerušily okolí, ale naopak s ním korespondovaly a splynuly, že nevěřím, že by byl býval bazén hyzdil okolí. Teď je to tam ovšem veliká krása a chlouba města! Začíná to být jednou z turistických atrakcí a leckomu jsme pro smích.

Odpovědět

30. 6. 2018 (16:12)  –  JUDr. Josef Šlehobr

0
0

Dobré odpoledne,
paní Iveta Hodoušová má pravdu. Otázky referenda byly položeny špatně. Ondřej Veselý prohlásil, že se jednalo o podvod jestli úplně o podvod to nemohu tvrdit, ale určitě byly položeny úmyslně špatně. Byl to úmysl petičního výboru ( Blažek, Krejča a ještě jeden, co byli v novinách jak se radují) Jejich jediným důvodem bylo, aby bazén byl jinde než tam co ho postavili komunisté. Ondřej Veselý jako starosta měl referendum nechat přepracovat, aby otázka byla jednoznačná " Má se bazén postavit jinde než je nyní "
Jsem přesvědčen, že 80% občanů by referendum odmítlo.
P.S. Paní Hodoušová ta Vám to Blažku dala.

Odpovědět

30. 6. 2018 (21:36)  –  Iveta Hodoušová

0
0

Vážený pane Šlehobe.
Děkuji za podporu. Musím předeslat, že nemám jakékoli ambice někomu „něco dávat“. Bazén pro moji osobu není vůbec důležitý. Jde mi primárně o princip. Co mi vadilo mnohem víc než zadaná otázka, tak to bylo jednání lidí, kteří u referenda byli. Tenkrát jsem hodně litovala toho, že u sebe nemám diktafon. Strávila jsem spoustu času pozorováním toho, jak to u referenda vypadá. A musím konstatovat, že 70% lidi nevědělo, jak mají reagovat. Přišla paní a ptala se „no a co to referendum“. Odpověď komise: A co chcete? Paní: Mně je to jedno, ale chci se chodit koupat dál sem s vnoučaty. Odpověd: tak zaškněte ANO. A takto to probíhalo dál. Moje mamka, kterou nepovažuji za hloupého člověka, s tím měla ten samý problém. Takže asi tak. Ještě dodám, že ve své době jsem pracovala v různých recepcích hotelů, a spousta rodin se tam ubytovávala právě kvůli, i když nejenom, tomu našemu bazénu. Ten prostor měl totiž určitý Genius loci, a to hodně velký. Všichni nám to záviděli, ale my to takhle zatratíme. Každá doba má své plusy a mínusy. Prostě to tak je a dějiny se nezmění . Nemusíme to akceptovat, ale můžeme to tolerovat a snažit se do vpasovat do doby dnešní. V závěru bych chtěla poděkovat za přírodní koupaliště U Václava, ve spojení s novou lávkou to bude naprosto jedinečná záležitost (přírodních plováren je u nás jako máku) alespoň z mého pohledu a myslím, že si tento celek zaslouží velkou propagaci (apeluji na Píseckem.s.r.o. – třeba). A vlastně jsme nikdo neodpověděl na otázku – drahý bazén. Pokud paní architektka Trambová tvrdí, že jsme bohatí a máme na to, tak proč ne.

Odpovědět

30. 6. 2018 (23:23)  –  Luděk Blaha

0
0

Ach ano, ta otázka… Je bazén příliš drahý, nebo ne? To jakože, jestli je drahý příliš, a nebo jestli je drahý přiměřeně? Neměli bychom se radši ptát, jestli cena odpovídá uspokojení potřeb občanů? Ale teď jakých potřeb, a kterých občanů? Má to být spíš vodní kratochvíle pro naplnění podnikatelského záměru, nebo má areál vytvářet podmínky pro převážně sportovní aktivity závodníků i hobíků?
Jsme-li bohatí, pak tedy hurá do toho! K tomu snad jen, že pokud bohatec svoje peníze utratí, chudákem se stane. Je zajímavé, že mnozí lidé se k penězům chovají jinak, jsou-li to peníze jejich vlastní, a nebo jsou-li peníze společné. Někdy se s těmi společnými penězi nakládá, jako kdyby to byly peníze v loterii vyhrané. To jest rozfofrování se připouští.

A pak je tu ještě ta lávka. Jedna lávka se staví, jiná lávka chátrá. Tu novou lávku staví ti, kteří před minulými volbami na radnici byli zásadně proti ní. Takové pěkné předvolební téma. Jsi pro Losnu, a nebo pro Mažňáka. A hned je zřejmé, kdo s kým peče, a proti komu. Ne, jestli se bude s obecními penězi nakládat promyšleně a transparentně, ale jestli lávku ano, či ne. Tak jsou dnes před občany stavěny ideje.
Včera večer se tu na nějakou dobu objevil článek na téma jména té nové lávky. Už tady ten článek není. Věc je ale zřejmá. Zrodilo se jedno z nosných témat příštích voleb. Tihle se budou bít za toto jméno, tamti za tamto. Vzájemně se budou osočovat z ignorantství a populismu. A to ve vzájemné shodě. Podaří se jim odpoutat pozornost třeba od otázky, jak se naloží s tou lávkou, která tu aktuálně hnije. Lávkou přes městský ostrov totiž. Lávkou, která je nedaleko toho již shnilého venkovního bazénu v průběžně hnijícím plaveckém areálu. Je leccos shnilého v královském městě Písku. Tak aspoň, že ta radnice stojí neochvějně a pevně.

Odpovědět

4. 7. 2018 (08:19)  –  Kamil Václavík

0
0

Je škoda, že se problematika s výstavbou nového bazénu zadrhla. Co se týče referenda, tak jsem hlasoval pro změnu místa nového bazénu. Na stávajícím místě jednak není dostatek parkovacích míst, ale hlavně hyzdí pohled na starou část města tzv. "Písecké Hradčany". Na jednu stranu se staví nová lávka, kde bude vyhlídková plošina na město a na druhou stranu opět možná postavíme moderní stavbu před historickou částí města. Chápu, že vybrat v Písku jiné vhodné místo není jednoduché. Líbí se mi uspořádání ve Strakonicích. Vedle krytého bazénu jsou v blízkém okolí venkovní bazény a velké parkové prostory pro rekreanty.

Odpovědět

12. 7. 2018 (00:15)  –  Luděk Blaha

0
0

"nová lávka, kde bude vyhlídková plošina na město"

Shodou okolností se autor Pleskotovy lávky vyjádřil v tom smyslu, že místo pro stavbu dnes dosluhujícího plaveckého bazénu bylo tenkrát vybráno dobře. S těmi hyzděnými historickými panorámaty je to taková zapeklitá věc. Viz namátkou Eiffelova věž, Centre Pompidou, pyramida v Louvru a tak nějak podobně, jakkoli uvedené příklady nejsou s píseckým bazénem srovnatelné. Ten je dnes v takovém stavu, že 'omšelý, zašlý povrch svědčící o stáří předmětu' jej co nevidět neumožní odlišit od prehistorické zástavby.

Odpovědět

11. 7. 2018 (13:01)  –  Ondřej Medek

0
0

Všude se píše, kolik to bude stát, ale nikde jsem ještě neviděl analýzu, kolik stojí provoz v starém bazénu a kolik je nějaký solidní předpoklad nákladů v novém bazénu.

Odpovědět

Nový komentář k článku

Pro zapojení do diskuze se nejprve přihlašte ke svému účtu.

Nejste-li registrovaným uživatelem, zaregistrujte se zde. Registrace je jednoduchá a rychlá.