Přihlášení

Ondřej Veselý: O etice zastupitele, veřejných zakázkách a firmě Vobuko

22. 3. 2011 | Zdenka Jelenová | Diskuze (1) | Věci veřejné

Starosta Ondřej Veselý

Přinášíme první část rozhovoru se starostou města Písek Ondřejem Veselým o problémech, které jsou v Písku nejvíc diskutované. Otázky jste nám z velké části zaslali přímo vy, čtenáři PS. Chcete se zeptat na něco dalšího? Pokud svůj dotaz nepoložíte zde v diskusi pod článkem, můžete jej poslat na adresu redakce@piseckysvet.cz a my jej za vás starostovi položíme.

Jak hodláte naplňovat protikorupční desatero, podepsané před volbami?

OV: Snažíme se o zcela otevřený systém veřejných zakázek, které jsou zveřejňovány na webu. Pro větší transparentnost teď zkoušíme zakázky formou e-aukcí, do nichž se může hlásit velmi široké spektrum uchazečů. Vždy zveřejníme zadání ve formě e-aukce, poté ještě obešleme některé běžné dodavatele těch služeb, aby věděli, že se něco takového děje. Pak se samozřejmě hlásí značné množství lidí. Snažíme se vše dělat naprosto otevřeně. Proto také připravujeme zřízení pozice úředníka pro veřejné zakázky, který by se staral o celý průběh těchto řízení.

Kdo má výběrová řízení na starost nyní?

OV: Dělá to vždy ten odbor, kterého se záležitost týká. Představa je taková, že v budoucnu by odbor připravil pouze podklady. Další administraci, zveřejnění a následný průběh výběrového řízení by potom zajišťoval jeden pracovník, který by měl na starost pouze toto. Tahle nová pozice by výhledově měla být zřízena do poloviny letošního roku. Je třeba to ale připravit tak, aby nedošlo k navýšení úředníků, což znamená uspořit jedno pracovní místo jinde.

Jde ale především o vyhodnocování těcho řízení, o výsledky. Zadání veřejných zakázek i výsledky řízení sice na webu města k dohledání jsou, ale je to poměrně nepřehledné a bez možnosti vyhledávání – např. která firma kolikrát byla úspěšná či nikoliv, kdo kolik zakázek od města získal, proč výběrová komise toho či onoho odmítla atd. Na některých úřadech (Semily, Žatec) přitom už delší dobu existují funkční systémy, které by asi šlo bez problémů převzít. Umožňují naprosto transparentní přístup do databáze aktuálních, ale i všech minulých zakázek (pro čtenáře: viz například http://zakazky.mesto-zatec.cz). Počítáte s něčím takovým?

OV: Naše úvaha směřuje k tomu, že zakázka by i po jejím uzavření byla k dohledání na webu, včetně archivu dalších informací – kdo se přihlásil, kdo byl vybrán atd. Rád se samozřejmě podívám, jak to řeší v Semilech, možná to bude inspirací. Naším záměrem je skutečně všechno otvírat. Jakýkoliv nápad, který povede k ještě větší otevřenosti nebo sníží jakékoliv pochybnosti o transparentnosti zakázek města, je podle mne správný a budu se snažit jej využívat. Je to samozřejmě základní zadání pro onoho úředníka, který tuto oblast bude mít v budoucnu na starosti. Myslím, že není problém to dělat stejně průhledně jako třeba v Žatci nebo v Semilech.

Firma Vobuko, zakázky místostarosty Vojtěcha Bubníka – už je to pro vás uzavřená kapitola, nebo to budete dál řešit? Můžete v brzké době zveřejnit slíbené informace o zakázkách nejen pro Vobuko, ale i pro ostatní, které jste měl na mysli v diskusi na Píseckém světě? (Viz vyjádření O.V.:“Přímé zakázky města pro jednotlivé zastupitele v minulých letech nikoho nezajímají? Nemám vůbec žádný problém s tím nechat zjistit počet zakázek, subdodávek a prací města a jím zřizovaných společností prováděných zastupiteli, firmami s jejich majetkovými podíly, firmami a osobami spjatými s jednotlivými politickými stranami. Naopak bych tuto informaci považoval za velmi zajímavou.“)

OV: Na poradě vedoucích jsem zadal úkol, směřující k finančnímu odboru, k Městským službám Písek, DBS a Centru kultury, aby zveřejnili nebo nám předali seznam veškerých zakázek jimi zadávaných, v případě prvních tří od roku 2000, v případě Centra kultury od roku 2008. Bude to seznam všech zakázek, kde na jedné straně bylo město nebo zmíněné organizace, a na straně druhé zastupitel města nebo jím vlastněná, spoluvlastněná či řízená společnost. Tento kompletní seznam budu mít k dispozici, ale obávám se, že přinese zklamání, protože půjde jen o přímé zakázky, přímé obchodní vztahy – nikoliv o subzakázky dodavatelů, nebo subdodávky subdodavatelů... To nejsme schopni dohledat.

To jsou ale právě ty nejspornější a kritizované případy...

OV: Tomu já rozumím, ale nejsem schopen s tím cokoliv udělat. Pokud ta konkrétní společnost tu informaci nezveřejní, tak ji prostě k dispozici nemám. Pokud jde o konkrétní zakázky ve Sladovně a v divadle, tak jsem se na to pana místostarosty Bubníka ptal, potvrdil mi, že v obou případech figurovali jako subdodavatel subdodavatele – firma Kočí si nasmlouvala firmu Johnson Controls a ta na část zakázky vybrala firmu Vobuko. Ta spolupráce je podle mých informací dlouhodobější, spolupracovali například na opravě budovy soudu a na dalších zakázkách.

K tomu konkrétní dotazy od čtenářů PS: "Co takhle nahlédnout do stavebních deníků? Je opravdu takový problém nahnat na to útvar vnitřního auditu, nebo ještě lépe kontrolní výbor, ve kterém sedí i opozice, ať se na to podívají? Bylo by přeci jednou provždy po diskusi..."

OV: Kontrolnímu výboru vycházíme vstříc a kdyby se chtěl podívat na jakékoliv zakázky, tak má samozřejmě možnost.

Došlo už ke koaliční diskusi na toto téma? (Viz vyjádření Vl. Homoly: „U věci společnosti VOBUKO je potřeba vysvětlit, či doložit, že se nejedná o zneužití informací v obchodním styku, či zneužití pravomoci veřejného činitele. Bez vysvětlení tyto spekulace poškozují důvěryhodnost stávající koalice. Věřím, že na koaličním jednání budou tato témata diskutována a společně k nim zaujmeme stanovisko, které vše uvede na pravou míru v duchu dobrých mravů. Vladimír Homola, předseda místního sdružení ODS Písek", 28.2.2011, příspěvek k článku: Položte otázku starostovi)

OV: Pan Homola si to zřejmě s panem Bubníkem vyjasňovali, ale v rámci koalice jsme to nijak neřešili, žádné oficiální jednání k tomu nebylo.

Když problém zobecníme – lze něco udělat pro to, aby v budoucnu k podobným potenciálním střetům nedocházelo?

OV: Já jsem k tomu pro Písecký svět napsal celý článek (Pozn. red.: najdete zde - včetně diskuse a odpovědí V. Bubníka), myslím si, že je to otázka hlavně na voliče. Většina stran nejen v Písku je prostě nějakým způsobem spojena s podnikatelským prostředím a pokud by občané chtěli, aby politiku dělali lidé, kteří nejsou spojeni s podnikatelským prostředím, tak by to museli vyjádřit ve volbách. Je pravdou, že by pak byl malý výběr. Protože voliči dali většinu hlasů stranám, které jsou s podnikatelským prostředím spojeny, tak to asi jako tak velký problém necítí.

Tady ale přece ta čára vede jinak – málokomu asi vadí soukromé podnikání, proč by nevolili podnikatele? Jde o jasné rozlišení mezi zakázkou soukromou a veřejnými penězi...

OV: Rozumím, jak to myslíte. Já například jako advokát mám pořád advokátní kancelář, která pochopitelně nebere žádné zakázky od města, ale ani naopak zastupování klienta proti městu, případně proti rozhodnutí orgánů státní správy. Což ale samozřejmě mé podnikání omezuje podstatně. A představte si, že máte jako člen zastupitelstva velkou stavební firmu – stavební zakázky jsou ve velké většině spojeny s veřejnými penězi... Pak je to složitější. Přičemž samozřejmě si taky můžu představit, že někdo má stejnou firmu a v zastupitelstvu ji protlačují jeho kamarádi... Ten problém je prostě daleko hlubší.

Podle vás se tedy zastupitel-podnikatel v Písku neuživí, aniž by se podílel na veřejných zakázkách?

OV: V některých specifických případech je to problém – napadají mne stavební práce, doprava, určitě by toho bylo víc.

To ale tedy vypadá s tou transparentností dost bezvýchodně...

OV: Nepřijatelné jsou samozřejmě přímé zakázky mezi městem a zastupiteli. Stejně tak je pro mne nepřijatelné, aby zastupitel byl členem výběrové komise a potom z toho projektu dostal nějakou subdodávku.

Vztahuje se to tedy i na subdodávky? Ale předtím jste řekl, že do subdodávek nemůžete vidět...

OV: Především nesmíme zapomenout, že zákon nic takového nezakazuje – dokonce ani přímou účast zastupitele ve veřejném výběrovém řízení. Ale eticky nepřijatelné pro mne je, aby zastupitel jakkoliv profitoval ze zakázky, kterou jako člen výběrové komise ovlivňoval.

Tohle všechno by měl právě řešit etický kodex, který se vám bohužel v zastupitelstvu nepodařilo prosadit...

OV: Přiznám se, že otázka etického kodexu pro mne byla nepříjemným překvapením. Jsem přesvědčen, že jsme ho připravili dobře a že jsme v něm postihli právě nejen zákonné povinnosti zastupitele, ale i morální závazky. Na přípravě etického kodexu se podílely všechny strany zastoupené v zastupitelstvu, to znamená koalice i opozice. Nakonec se pracovní skupina shodla na jeho podobě. K mému obrovskému překvapení ale nakonec i členové této skupiny navrhli na zastupitelstvu ten kodex shodit. U projednávání tohoto bodu jsem bohužel nebyl přítomen, takže jsem se k tomu ani nemohl vyjádřit. Ale věřím, že se mi podaří vrátit etický kodex do hry, protože je připraven dobře.

Audity městských organizací, situace v kultuře, výběrová řízení na vedoucí místa, hodnocení uplynulých sta dní... to jsou další témata, na něž nám – a především vám – Ondřej Veselý odpověděl. Pokračování rozhovoru přineseme velmi brzy.
0
0

Diskuze k článku +

23. 3. 2011 (00:02)  –  Eva Veselá

0
0

Dobrý den,
domnívám se, že mnohé dohady by vyřešila změna systému:
1.přesně stanovit co město požaduje
2.každé nabídce by byl přidělen "půlkód"(např.BCDEF44)
3.Druhý "půlkód" by byl doplněn jediným úředníkem či programem na nabídku(např.33A3367)
4.Přidělené půlkódy by tento jediný úředník nebo program sloučil do zapečetěné obálky(tedy BCDEF44-33A3367) Vzniknul by jediný kod pro kontrolu po vybrání nejlepší zakázky a identifikaci vítěze VŘ
5.Existují na toto programy podobné elektronickým volbám, pak vylučují riziko úředníka
6. Výběrová komise by hodnotila jen anonymně, neznala by firmu jen "půlkód"

Problémem však zůstává vypracování zadání výběrového řízení pod veřejnou kontrolou. Někdy se účelově v některých institucích zadávají takové parametry, které může splnit jen jediná firma. Mělo by se dbát, aby takové parametry mohlo splnit alespoň 5 firem. Když budou správně zadané parametry, tedy když bude město přesně vědět, co chce, pak už se bude soutěžit jen o cenu.

Jinak je každý zastupitel povinen chovat se dle zákona a střet zájmů oznamovat. Mnoho kroků následně, pokud to neudělá, může být trestných.

Pokud by však byl systém vypracován pro anonymní posuzování nabídek, mohl by se účastnit prakticky každý, kdo svoje služby dle zákona nabízet smí. Pod kontrolou by byl jediný člověk a to slučovatel kódů. I toto riziko se nechá eliminovat počítačovým programem. Již dnes se využívá u elektronických volebních systémů.



Již se tím v přípravné fázi zabýváme v kontrolním výboru(KV), tedy je to v plánu KV. Téměř o vše se nechá soutěžit, když se ví, co se přesně chce.

Odpovědět

Nový komentář k článku

Pro zapojení do diskuze se nejprve přihlašte ke svému účtu.

Nejste-li registrovaným uživatelem, zaregistrujte se zde. Registrace je jednoduchá a rychlá.