Ničení zeleně se vlastně netrestá
Střídání čtvero ročních období jsem uvyklá, momentálně bych žila nerada tam, kde se po celý rok počasí nemění. Nebo takhle, naštěstí jsem zažila roky, kdy se počasí měnilo čtyřikrát do roka. Kdy zima přinesla citelné ochlazení a především sníh. Sníh skýtá mnohé výhody pro přírodu, ani člověk není ošizen. A kdyby nevyužil sněhu k zimnímu povyražení, zůstává tu estetično, krajina pokrytá vrstvou sněhu působí až terapeuticky jako uklidňující prostředek. Pod sněhem vypadá i město uklizeně, čistě, ticho násobí ten dojem. Tedy kromě chodníků a silnic, pohled na jejich hranice pod vrstvou sněhu vzbuzují oprávněné obavy.
No nic, letošní zima jen na chvilku vypadala jako ta pravá, většina období je bez chladu a sněhu. Místo sněhu pršelo, což je v pořádku pro doplnění zásob spodní vody, ne tak pro městskou zeleň na rozličných místech města. Kdyby byla zima se vším všudy, mnoho travnatých ploch by zimu ustálo bez újmy. Jenže rozmoklá zem neodolá v našem městě rozšířenému přestupku záboru zeleně za účelem parkování, někdy jen popojíždění nebo přejíždění mimo komunikace.
Trávníky na některých místech po celém městě vypadají jak pole po podmítnutí pluhem. Stopy po pneumatikách aut, která na trávnících parkují najdeme v parcích, na sídlištích, ve vilových čtvrtích, prostě všude. Je jedno, jestli auta na trávníky jezdí nocovat nebo projíždí jako služby, rozježděné jsou i v místech, kam auta z principu zákazu vjezdu nesmí.
Situace v Palackého sadech je neměnná, prostě vyježděných částí trávníků jen přibývá. Stezka pro pěší na sídlišti Dr. M. Horákové je dimenzovaná pro chodce a rozježděné trávníky k ubytovně města přesně kopírují cestu aut zajíždějících sem nepovoleným vjezdem dokonce z Budějovické ulice. Samo sídliště, stejně jako všechna ve městě, kvůli nesprávně zaparkovaným autům nese stopy popelářských vozů, které se na silnice přes zaparkovaná auta nevejdou a volí cestu přes obrubníky do trávníků, aby vůbec sídlištěm projeli. A je jedno, jestli jsou rozježděné všechny rohy trávníků v křižovatkách nebo uježděná místa parkujícími auty pod stromy, pořád je to zeleň města, kterou někdo musí udržovat a to stojí město nemálo peněz.
Zeleň města spravují Městské služby. Podle sdělení k dotazu, Městské služby úbytek zeleně způsobený poškozováním motoristy neevidují. Město samo na motoristech škodu způsobenou na zeleni nijak nevymáhá, případnou pokutu dostanou jen za zábor zeleně.
Podle toho, co ve městě vidíme, jednou poškozená zeleň se ve většině případech dál neudržuje, mám na mysli to, že správce zeleně poškozená místa neupravuje do původního stavu.
Ve městě jsou tak proto místa, kde zeleň již zcela zmizela, máme ulice, které lemují stromy rostoucí nyní mezi zaparkovanými auty na utužené zemi, která bývala dříve trávníkem.
Město Písek se přihlásilo do mezinárodní soutěže Entente Florale Europe, jak jsme se dočetli:
„Pravděpodobně v červenci navštíví město odborná porota, která bude hodnotit nejen úroveň květinové výzdoby, ale zeleň jako takovou, čistotu města, využívání moderních technologií v oblasti životního prostředí nebo environmentální vzdělávání. V září pak budou vyhlášeny výsledky,“ řekl koordinátor městské zeleně Ondřej Kofroň.
Já doufám, že si porota vybere lokality sama, aby posoudila skutečný stav zeleně ve městě, ne jen na exponovaných místech, kde se udržuje i dobře zavedená květinová výsadba.
A jsem zvědavá, jak budou napraveny škody vzniklé motoristy třeba na sídlištích, kde město poškozování zeleně, tedy majetku města, beztrestně trpí už dlouhou dobu. Jsem zvědavá na vysvětlení stavu u nevratně poškozených stanovišť stromů v ulicích města (kolik stojí náprava utužené země kolem stromu bylo vyčísleno v Palackého sadech, kde utužení půdy nejen kolem jilmu způsobilo také město samo), jak se vysvětlí poškozené či zaniklé trávníky nebo podobně stižené záhony.
Zeleň města jako celek je na vyšší úrovni než před deseti lety, o tom není sporu a jsem za to opravdu ráda. Výsadba nových stromů a zakládání nových záhonů je naprosto v pořádku a životnímu prostředí obyvatel města ku prospěchu.
Ale údržba stavu zeleně vzrostlé v minulosti pokulhává a náprava není levná záležitost. Podpora a především ochrana již vzrostlých stromů, letitých trávníků silně pokulhává. Přicházíme o vzrostlé stromy v důsledku nepřízně počasí mnohdy právě pro nedostatečnou péči, jakou může být utužování půdy kolem stromu, nedostatečný zavlažovací systém (odvádění srážkové vody do kanalizace namísto do zeleně např.) nebo bezpečnostní vazby korun stromů a podobně. A dlouhá léta trvá, než nový stromek hodnotně nahradí starší vzrostlý strom.
Přesto město svým pasivním přístupem nevymáháním náhrady škod způsobených na zeleni podporuje nejen neukázněnost motoristů v rámci města, ale zároveň dokládá, že nepečuje o svěřený majetek.
P.S. Rekonstrukce inženýrských sítí v ulici Otakara Ševčíka se týkala i zeleně. Projděte si tu ulici, podívejte se na vyježděné koleje po autech v obnovených trávnících. Je to čerstvě opravená ulice a do půl roku zničená zeleň motoristy.