Nelegální billboardy – může město Písek zakročit proti aktivitám mafiánských firem?

Začátkem ledna se v celostátních médiích znovu rozhořela kauza kontroverzního českobudějovického podnikatele Antona Fischera, který je už několik let nechvalně známý umisťováním tisíců nelegálních billboardů po celé republice. Proti některým lidem, kteří se pokusili na černo umístěné poutače odstraňovat, se nezdráhal podle zdokumentovaných svědectví použít mnohdy velmi ostré slovní i fyzické útoky. Ne každý ovšem ví, že se jeho aktivity týkají i Písku. Není však jediný, kdo přispívá k vizuálnímu smogu.
Vizuální smog neboli zamoření veřejného prostoru nevkusnou reklamou je problémem v řadě měst – Písek nevyjímaje, a to včetně historického centra. Lze s tímto problémem něco dělat? Například v Příbrami se o to vedení města pokusilo vydáním nařízení o regulaci reklamy, které nabylo účinnosti v únoru 2022. Vymezilo veřejně přístupná místa, na nichž je reklama zakázána – praxe ovšem brzy ukázala, že s jeho vymahatelností je to poněkud složitější. Při odstraňování nelegálních billboardů se v Příbrami dostali do konfliktu i se zmíněným kontroverzním podnikatelem Antonem Fischerem, jenž se proti lidem, kteří se rozhodli jeho na černo umístěné poutače odstraňovat, nezdráhal použít ostré slovní i fyzické útoky. Na webu www.pribram.cz starosta Příbrami Jan Konvalinka vzkazuje dalším městům, aby se v podobných případech nebála: „Tenhle způsob podnikání je tak strašně hulvátský, že na něj funguje jen přístup ve stylu na hrubý pytel hrubá záplata.“
Investigativní činností novinářů z několika celostátních médií nyní vyšlo najevo, že Anton Fischer pochází ze Slovenska a jeho skutečné jméno je Anton Cvešper. Podle slovenských zdrojů byl zapleten do mafiánských aktivit, včetně několika únosů a vražd. V průběhu vyšetřování však přesvědčil vyšetřovatele, aby obvinění proti němu stáhli a označili ho za chráněného svědka, který jim výměnou za beztrestnost pomůže usvědčit údajné pachatele. Podle soudních rozsudků byla ale jeho svědectví označena za nevěrohodná.
Co o Fischerovi zjistili v Příbrami? „Od roku 2005 žije coby Anton Fischer v Česku, kde později začal podnikat v Českých Budějovicích jako prodejce vozů Hyundai, posléze provozoval i noční klub a bezpečnostní agenturu. Kvůli porušování zákonů byl několikrát potrestán, jeho byznys později zkrachoval a soud mu v roce 2022 zakázal podnikat. A právě v té době se Fischer zaměřil na provozování nelegální venkovní reklamy přes fiktivní společnosti, evidované na bílé koně.“ (zdroj: www.pribram.cz)
V Písku se tímto tématem zabývá místostarosta Josef Soumar: „Nelegálním billboardům se věnuji bezmála čtyři roky, kdy jsem ještě z pozice zastupitele Jihočeského kraje upozorňoval na změnu legislativy a možnost nelegální billboardy postupně odstraňovat.“ Zatím se to ale ne zcela daří…
Dle ustanovení § 10 Zákona o pozemních komunikacích je reklamní zařízení zřízené nebo provozované v ochranném pásmu komunikace v rozporu s tímto zákonem oprávněn odstranit VLASTNÍK této pozemní komunikace, nebo její SPRÁVCE. Město Písek, jako vlastník místních komunikací, obdrželo začátkem roku 2024 od Policie ČR, dopravního inspektorátu, výzvu k odstranění celkem osmi nepovolených reklamních zařízení. Odstranění zajistil obratem správce městských komunikací – Městské služby Písek s.r.o. V některých případech je po výzvě odstranil obratem jejich majitel.
Největším oříškem ovšem je snaha o odstranění nepovolených reklam v okolí silnic I. třídy, za které odpovídá Ředitelství silnic a dálnic ČR, a v okolí silnic II. a III. třídy, které spadají pod Správu a údržbu silnic Jihočeského kraje. Místostarosta Soumar vysvětluje: „Na krajském zastupitelstvu jsem několikrát interpelovat na toto téma a všímám si, že postupně dochází k pomalému odstraňování, byť pan Anton Fischer rozmisťuje reklamy další. Problém v našem městě je, že například Zborovská ulice, Kollárova, Strakonická a další jsou krajskými komunikacemi a průtah I/20 městem je ve správě ŘSD. Byť se tyto nelegální tabule nacházejí na našem katastru, jednat v tomto musí ŘSD, případně kraj prostřednictvím SÚS,“ vysvětluje Josef Soumar.
Nejviditelnější reklamy, které podle Soumara nelze z pozice města Písku odstranit, jsou například nelegální billboardy při příjezdu do města od Tábora, dále u obchodní zóny u hřebčince, které jsou navíc umístěny velmi nebezpečně, protože zakrývají výhled na chodce přicházející k přechodu. Stejně tak i při příjezdu od Prahy a Českých Budějovic. Několik nelegálních reklam je i při příjezdu do města od Čížové.
Josef Soumar: „Velmi rád bych osobně některé reklamy obratem odvezl a uskladnil, jak umožňuje zákon, dokonce bych některé velmi nebezpečné s chutí sešrotoval bez náhrady. Bohužel mi to můj současný výkon funkce nedovoluje. Vystavil bych město možné sankci jak v rámci správního řízení a postupů, tak i billboardové mafie, která se neštítí na obce a lidi, kteří odstraňují nelegální reklamu, například podávat trestní oznámení a vymáhat domnělé škody z demontáže.“
Jihočeský kraj má podle místostarosty Josefa Soumara od města Písku veškeré podklady, seznam míst měl toho času k dispozici dopravní inspektorát Policie ČR, který tuto věc zajišťoval a postupoval.
V pondělí 20. ledna se problémem nekalých metod Antona Fischera zabýval pořad Reportéři ČT „Billboardy z podsvětí“, který potvrdil a několika svědectvími z různých měst zdokumentoval agresivní metody jeho firem (mj. pod hlavičkou Eurobillboard.cz). Anton Fischer podle jejich informací sám před časem sdělil, že má po republice rozmístěno zhruba 1500 konstrukcí, jež mu vynášejí zhruba 8 milionů měsíčně. V současnosti je ovšem v podmínce a soud mu zakázal podnikat.
Problémem se budeme dále zabývat. Zajímavé by jistě bylo například získat názor firem, které v Písku na těchto a podobných nelegálních plochách inzerují – protože logicky, pokud by si nikdo svou propagaci na nelegálních billboardech nezaplatil, ztratily by důvod své existence. Jak si ostatně ověřili i v Příbrami: „Nejlépe zafungovalo, že jsme vždy kontaktovali tu firmu, která si reklamu u Fischera poptala, s odkazem, že ji mají na nelegálním nosiči a že jim to může reputačně ublížit. Řada podnikatelů si takto nechalo po dobrém domluvit a reklamu stáhli,“ řekl starosta Konvalinka.
Místostarosta Písku Josef Soumar dodává: „Nevím, kolik lidí se bude muset zranit, či dokonce zemřít kvůli nelegální reklamní konstrukci, aby někomu došlo, že tato věc měla od silnic zmizet hned první den, kdy ji někdo nelegálně instaloval. Osobně pak ani nechápu počínání úřadů, jak může dotyčný inkasovat za nelegální reklamu nájemné a vykazovat ji jako legální podnikání…“
ZDENKA JELENOVÁ
foto Tom Droppa,
fotodokumentační pracoviště Prácheňského muzea