MHD má WIFI, ale prodražuje se
Zastupitelé na svém listopadovém zasedání požehnali navýšení provozní dotace z rozpočtu města na ztráty při provozu městské hromadné dopravy v Písku o 889 tis. na celkových téměř 8,1 mil. V roce 2015 činila dotace 6,3 mil., v roce 2017 7,2 mil. v loňském roce přepravilo MHD 650 tis. cestujících. Podle provozovatele firmy ČSAD Autobusy jsou důvodem navýšení ztráty vyšší ceny především u mezd a odvodů za řidiče, ale také u pohonných hmot, nákladů na opravu vozidel i náklady na provoz chytrých zastávek – především městem objednaného vybavení zastávek WiFi moduly pro poskytování datových služeb. To bylo kompenzováno zrušením předprodejního místa v Heydukově ulici a jeho přesunem pod provoz Infocentra ve Sladovně. Klesá naopak příjem z tržeb z jízdného o 148 tis. na současných 3.740 tis.
Zastupitel Petr Hladík upozornil, že náklady stále stoupají a rozdíl vykrývá pouze město, což je neadekvátní a bude třeba zamyslet se nad dopravou ve městě koncepčně. Firmy v průmyslové zóně se na nákladech MHD nijak nepodílejí. Podle starostky Evy Vanžurové se dopravou zabývá smart kancelář, kterou město zřídilo. Očekává se tedy chytré řešení MHD a jeho zefektivnění.
Diskuze k článku
Věřme, že to nedopadne tak, že synonymem chytrého města bude město drahé. Zavádění moderních technologií má smysl, a je tedy oprávněné, jestliže jejich zavedení vede k úsporám a ke zlepšení funkce systému. Zatímco míru úspory lze posoudit docela dobře, zlepšení užitých vlastností služby už jednoznačné být nemusí.
Trošku mi vrtá hlavou, jak se wifi modul na zastávce odrazí v kvalitě vlastního přesunu cestujícího z jednoho místa na druhé. A je už zřejmé, kolik cestujících tuto službu skutečně využije? Ne občanů obecně, ale těch, kteří do autobusu doopravdy nastoupí, a tedy nějakou formou uhradí jízdné.
Také mi není jasné, proč by se wifina na zastávce měla zahrnovat do nákladů na městskou hromadnou přepravu osob, nebo dokonce promítat do výše jízdného.