Městský úřad v Písku má nový etický kodex

Od 1. února 2010 vstupuje v platnost nový "Kodex etiky zaměstnanců Městského úřadu Písek". Tajemnice úřadu Ing. Z. Hofmanová vysvětluje v úvodu jeho webové prezentace, že "účelem je nastavení jednotných pravidel, standardů chování a jednání zaměstnanců úřadu a městské policie ve vztahu k občanům a ostatním institucím, kteří očekávají od veřejné správy profesionální přístup, založený na větší odpovědnosti a efektivnosti při dodržování základních etických principů."
Nabízí se řada otázek. Přinese tento nový kodex změny v chování úředníků? Jsou písečtí občané s vystupováním zaměstnanců úřadu a městské policie v současnosti spokojeni? Jsou v přístupu pracovníků různých oddělení patrné rozdíly? Kteří úředníci jsou veřejností hodnoceni nejlépe a kteří naopak nejhůře? Čtenářům Píseckého světa se zde nabízí prostor k vyjádření.
Přinášíme plné znění nového kodexu, které bylo zveřejněno na webových stránkách města Písku dne 13. ledna 2010.
K o d e x
etiky zaměstnanců Městského úřadu Písek
Článek 1
Základní ustanovení
Kodex etiky zaměstnanců Městského úřadu Písek vychází z Kodexu etiky zaměstnanců ve veřejné správě, vydaného jako příloha k usnesení vlády č. 270 ze dne 21. března 2001.
Účelem kodexu etiky je podporovat žádoucí standardy chování zaměstnanců Městského úřadu Písek.
Kodex je závazný pro všechny zaměstnance zařazené do Městského úřadu Písek a Městské policie Písek.
Etické chování obecně je spojeno nejen s objektivními pravidly chování v rámci kodexu, ale i se subjektivním pocitem jedince, jak by se měl v té které situaci chovat.
Základními hodnotami, které má každý zaměstnanec úřadu ctít a udržovat tak důvěru veřejnosti, jsou zákonnost při rozhodování a rovný přístup ke všem fyzickým a právnickým osobám.
Zaměstnanec vykonává svoji práci ve shodě s Ústavou České republiky, zákony a dalšími právními předpisy a současně činí vše pro to, aby jednal v souladu s ustanoveními kodexu.
Článek 2
Obecné zásady
Výkon veřejné správy je službou veřejnosti. Zaměstnanec ji vykonává s nejvyšší mírou slušnosti, porozumění a ochoty a bez jakýchkoliv předsudků a na vysoké odborné úrovni, kterou si studiem trvale prohlubuje.
Zaměstnanec má zájem na efektivním výkonu veřejné správy. Jedná proto korektně s veřejností, s ostatními zaměstnanci úřadu i se zaměstnanci jiných úřadů. Zaměstnanec je loajální k nadřízeným. Úřad vytváří příznivé klima, v němž minimalizuje neetické situace.
Zaměstnanec činí rozhodnutí a řeší záležitosti objektivně na základě jejich skutkové podstaty, přihlížejíc pouze k právně relevantním skutečnostem a bez zbytečných průtahů. Nejedná svévolně k újmě jakékoliv osoby, skupiny osob, orgánu nebo právnické osoby, ale naopak prosazuje práva a oprávněné zájmy občanů.
Článek 3
Zneužití úředního postavení
Zaměstnanec nevyužívá výhody vyplývající z jeho postavení, ani informace získané při výkonu veřejné správy pro svůj soukromý zájem. Je jeho povinností vyhnout se konfliktům zájmů a předcházet takovým situacím, které mohou podezření z konfliktu zájmů vyvolat.
Zaměstnanec nenabízí ani neposkytuje žádnou výhodu jakýmkoliv způsobem spojenou s jeho postavením ve veřejné správě, pokud to zákon neumožňuje.
Zaměstnanec neuvádí vědomě v omyl ani veřejnost ani ostatní zaměstnance úřadu.
S informacemi získanými při výkonu veřejné správy zaměstnanec nakládá s potřebnou důvěrností a poskytuje jim příslušnou ochranu. Přihlíží přitom náležitě k právu veřejnosti na přístup k informacím v rozsahu daném příslušnými zákony.
Zaměstnanec je povinen zachovávat mlčenlivost o skutečnostech, o nichž se dozvěděl při výkonu zaměstnání a které v zájmu zaměstnavatele nelze sdělovat jiným osobám.
Článek 4
Střet zájmů
Zaměstnanec nepřipustí, aby došlo ke střetu jeho soukromého zájmu s jeho postavením jako zaměstnance ve veřejné správě. Soukromým zájmem se rozumí jakákoliv výhoda pro něj, jeho rodinu, blízké a příbuzné osoby a fyzické či právnické osoby, se kterými měl nebo má obchodní, politické nebo jiné (osobní) vztahy.
Zaměstnanec se neúčastní žádné činnosti, která by mohla být v rozporu s řádným výkonem jeho pracovních povinností nebo tento výkon omezuje.
Pokud si není zaměstnanec jist, zda výše uvedená činnost je slučitelnou s jeho podílem na výkonu veřejné správy, projedná záležitost se svým nadřízeným.
Článek 5
Politická nebo veřejná činnost
Zaměstnanec jedná při výkonu veřejné správy politicky nestranným způsobem.
Zaměstnanec nebude vykonávat takovou politickou nebo veřejnou činnost, která by mohla narušit důvěru občanů v jeho schopnost nestranně vykonávat své povinnosti vyplývající z pracovního poměru.
Článek 6
Dary a jiné nabídky
Zaměstnanec při výkonu pracovní činnosti nevyžaduje ani nepřijímá dary, úsluhy, laskavosti, ani žádná jiná zvýhodnění, která by mohla ovlivnit nebo i zdánlivě ovlivnit rozhodování ve věci.
Zaměstnanec se vyhýbá takovým činnostem, chování a jednání, které by mohlo snížit důvěru ve veřejnou správu v očích veřejnosti nebo dokonce zavdat příčinu k vydírání zaměstnance v důsledku jeho jednání v rozporu s právními předpisy nebo etickými normami.
Článek 7
Zásady chování ve vztahu k veřejnosti
Zaměstnanec je povinen být vhodně upraven a oblečen způsobem, který je adekvátní práci a činnostem jemu svěřeným. Za nevhodné se považuje zejména sportovní oblečení, krátké pánské kalhoty.
Zaměstnanec je povinen dbát na to, aby jeho pracoviště bylo vždy přiměřeně upravené a při opuštění pracoviště zajistit řádné uložení razítek a ostatních dokumentů.
Při odchodu ze svého pracoviště v pracovní době zaměstnanec zanechá informaci o době a účelu své nepřítomnosti u osoby, která ho zastupuje a ponechá pro veřejnost informaci o tomto zastoupení. Přímý nadřízený s tímto odchodem z pracoviště musí být seznámen a odsouhlasit jej.
Článek 8
Zásady telefonického jednání s veřejností
Při telefonickém jednání je zaměstnanec povinen se představit, dále představit Městský úřad a odbor, případně oddělení, do kterého je pracovně zařazen.
Pokud zaměstnanec není kompetentní k poskytnutí požadované informace či vyřízení věci a nebo pokud není schopen informace poskytnout a věc vyřídit, je povinen poskytnout klientovi kontakt na zaměstnance úřadu, která je k poskytnutí informace případně vyřízení věci příslušná nebo hovor směrovat na kompetentního zaměstnance.
Článek 9
Zásady pro práci recepce
Zaměstnanci, kteří jsou zaměstnáni na recepci – podatelně úřadu jsou většinou první, s nimiž se občan na úřadě setká.
Proto zvláště oni svým zjevem, chováním a osobním empatickým přístupem a flexibilitou reprezentují Městský úřad Písek.
Zaměstnanci recepce mají povinnost zjistit, za jakým účelem občan na úřad přišel, poskytnout základní informace a popřípadě ho nasměrovat na konkrétního zaměstnance úřadu. Je povinností ho informovat, ve které budově, ve kterém patře a v jaké kanceláři je kompetentní zaměstnanec k zastižení.
V případě, že není možné návštěvníka směrovat na zaměstnance úřadu, předá recepce občanovi všechny dostupné potřebné kontaktní informace.
V případě, že zaměstnanec recepce přepojuje externí telefonní hovor na jiného zaměstnance úřadu, vždy předem ověří přítomnost toho zaměstnance / případně zastupujícího/ na pracovišti a příchozí hovor mu oznámí.
V případě, že není možné externí hovor přepojit na příslušného zaměstnance úřadu, předá zaměstnanec recepce volajícímu všechny potřebné kontaktní informace.
Článek 10
Závěrečná ustanovení
Všichni vedoucí zaměstnanci jsou povinni s tímto kodexem prokazatelně seznámit své podřízené zaměstnance.
Nedodržování kodexu etiky zaměstnanců bude hodnoceno jako porušování povinností vyplývajících z právních předpisů vztahujících se k zaměstnancem vykonávané práci.
Tento Kodex etiky zaměstnanců Městského úřadu Písek nabývá účinnosti dnem 01.02.2010.
V Písku dne 11.01.2010
Ing. Miroslav Sládek v. r. Ing. Zlatuše Hofmanová v. r.
starosta tajemnice úřadu
Diskuze k článku 
zajímavé. první co mě po přečtení napadlo je, že autor opsal několik bodů Zákona č.500/2004 Sb, "Správního řádu" a doplnil několika povinnostmi zaměstnance.
Zvlášť se mi líbí v části "Zásady chování ve vztahu k veřejnosti", že si má zaměstnanec uklízet razítka.
Je to sice chválihodný počin, pokusit se vytvořit zásady chování úředníka, ale autor by si měl v enciklopedii alespoň přečíst co že to "Etický kodex" je.
Podle mých zkušeností s některými úředníky by měli nadřízení své podřízené proškolit ve správním řádu, a hlavně v zákonech, podle kterých mají pracovat.