Lávka našich politiků
Nová lávka přes řeku mi od počátku svého zrodu připomíná pamětní pomník. Její zrod a postupná realizace byla, stejně jako přestavba bazénu, více politickou než jinou chloubou. V co nám to přerostlo, kam se poděl původní záměr a kdo si na čem přihřál svou polívčičku, to ponechám bokem, je to spíš politický boj, tím se nechci zatěžovat. Mě zajímá, co to přinese nám, obyvatelům města.
Zůstanu jen u lávky, bazén až jindy. Potřebnost lávky pro běžný život zřejmě nějaké body uhájí. Když se k ní jednou napojí cyklostezky, asi získá pár bodů navíc. Nepovažuji ani jednu část projektu za nezbytně nutnou a výrazně potřebnou pro spokojený život občana ve městě. Takže se dívám jen na stránku finanční.
Původní projekt a odhad ceny byl na 29 000 000,- Kč bez DPH. Po přihřátí polívčičky a přilepení cyklostezky se lávka pro pěší stala cestou i pro cyklisty a „někdy došlo“ k jejímu rozšíření. Fajn, ale čas utíká a pomníček nikde. Chvátá se tedy na zahájení stavby a tak se zadává soutěž na zhotovitele, a to z původní ceny 29 milionů na 33 milionů, ale s pozměněným projektem, jak se domnívám.. Přihlásí se dva zájemci, kteří věc posuzují právě podle dokumentace. Metrostav si to spočítá na 32.895.228 Kč bez DPH, SMP CZ a. s. na 41.819.960 Kč bez DPH. Vybrán jako zhotovitel je Metrostav, sláva, na podzim se může začít. Jenže vítěz asi taky přepočítal, prostě od smlouvy odstoupil. Během několika dní Rada města zruší minulou soutěž a bleskově vypíše město soutěž novou, kde se přihlásí totožní zájemci, SMP CZ a. s. za 41.819.960 Kč bez DPH, a Metrostav už za cenu 39.779.998 Kč bez DPH. Vítěz je radou města ihned schválen, termín dokončení stavby těsně koliduje s volbami.
A já se dívám na ta čísla, na sumu, co to bude stát, dívám se na ten spěch a upřímně, místo radosti nad pružností samosprávy začínám mít pocit, že tu něco není úplně v pořádku. Někdo totiž lhal, a kdoví proč.
Z materiálů na jednání RM 9. 11. 2017: << Důvodová zpráva: Na základě usnesení rady města ze dne 7. 9. 2017 usnesení číslo 515/17 schválila rada města dodavatele Metrostav a.s. jako dodavatele stavby a zastupitelstvo města dne 5.10. 2017 projednalo informaci o postupu prací na projektu „Cyklistická stezka a chodník Hradiště – průmyslová zóna Písek – 1. etapa“ a o průběhu výběrového řízení na zhotovitele lávky přes řeku Otavu. Zadavatel obdržel v tomto zadávacím řízení ve lhůtě pro podání nabídek dvě nabídky. Dne 25. 10. 2017 těsně před uzavřením smlouvy však vítězný dodavatel společnost Metrostav a.s. od podpisu smlouvy odstoupila z kapacitních důvodů. Zadavateli tedy zůstala k dispozici jediná nabídka od společnosti SPM CZ, a.s., jejíž nabídková cena však převyšuje nabídku odstoupivšího dodavatele o cca 9 mil. Kč. Zadavatel shledává tuto skutečnost jako ekonomicky nevýhodnou a domnívá se, že po něm nelze objektivně požadovat, aby za předmět této zakázky zaplatil o tolik vyšší cenu, když navíc nabídková cena dodavatele druhého v pořadí převyšuje i předpokládanou hodnotu této veřejné zakázky o téměř 13 mil. Kč." ( na vysvětlenou té výše o 13 milionů, původní kalkul počítá pouze s 29 miliony bez DPH).>>
RM ve čtvrtek 14. 12. 2017:<< K bodu 11) Návrh na schválení dodavatele veřejné zakázky „Cyklistická stezka a chodník Hradiště – průmyslová zóna a centrum města Písek; objekt č. 2 – lávka pro cyklisty a pěší II.“
Ing. Hořánek – jedná se o opakovanou soutěž, je stejné pořadí, vítězná firma Metrostav, odstoupila z kapacitních důvodů a nyní již tyto důvody nejsou? Nelíbí se mu nekorektní jednání firmy Metrostav při výběrovém řízení a navrhuje usnesení 1c, 2c .
Ing. Filip – nemůžeme vzít dražší firmu, soutěžíme jen o cenu. V 1. kole VŘ proběhlo jednání s Metrostavem – důvodem odstoupení bylo odmítnutí subdodavatele držet dál dohodnutou cenu. Navržené materiály lávky jsou velmi drahé, Metrostav to neudělal úmyslně. Máme objednaný oponentní odhad, zatím není hotový, ale dle předběžné konzultace je vysoutěžená cena reálná.
Ing. Franců –zastupitelstvo lávku podpořilo navýšením finančních prostředků, je pro pokračování, navržená lávka je subtilní, proto je cena oceli vysoká.
Ing. Sládek – podporuje záměr, konstrukce je složitá, firmy prokazují odvahu jít do zakázky.
Ing. Hořánek – dotazuje se na dotace?
Ing. Filip – máme podanou žádost v IROPu v souvislosti s cyklostezkou, budeme žádat i jinde. Do navýšení ceny se promítlo i to, že došlo k rozšíření lávky.
MUDr. Tyll – nelíbí se mu navýšení, dotazuje se, zda máme zdůvodnění odstoupení v 1: kole od Metrostavu?
Ing. Filip – ano, důvodem odstoupení bylo, že subdodavatel mu negarantoval cenu ocelové konstrukce a tam také došlo k navýšení původní ceny cca o 5,5 mil. Kč.
Hlasování č. 5 o návrhu 1c, 2c pro: 1 proti: 1 zdržel se: 5 Hlasování č. 6 o návrhu 1a, 2a pro: 6 proti: 1 zdržel se: 0 >>
Tady se dozvídáme, že Metrostav odstoupil z jiných než uvedených důvodů. Místostarosta se na to ptá, MUDr. Tyll se ptá a Ing. Filip odpovídá, a uvádí zcela jiné důvody pro odstoupení, než uváděl do materiálů v listopadu.
Zeptala jsem se druhé firmy v soutěži, proč podržela svou cenu. Můj dotaz ze 17. 12. 2017:
From: stastna-mi@seznam.cz [mailto:stastna-mi@seznam.cz] Sent: Sunday, December 17, 2017 2:13 PM To: _DL-FEC-CZ-SMP-Info <info@smp.cz> Subject: VS lávka a cyklostezka v Písku
Dobrý den, ráda bych se zeptala na nabídky vaší společnosti na veřejnou zakázku s názvem
„Cyklistická stezka a chodník Hradiště – průmyslová zóna a centrum města Písek; objekt č. 2 – lávka pro cyklisty a pěší“. V Písku je to téma dlouhodobě diskutované, tedy i sledované. V září Rada města schválila, na základě veřejné soutěže, nabídku firmy Metrostav a.s. z Prahy s cenou 32.895.228 Kč bez DPH. Druhá, a poslední, byla nabídka vaší firmy SMP CZ a.s. z Prahy s cenou 41.819.960 Kč bez DPH. Předpokládané finanční náklady akce: 33.000.000 Kč bez DPH
V listopadu však Rada města zrušila své rozhodnutí, byla vypsána nová veřejná zakázka, jak se uvádí v materiálech pro jednání RM: "Důvodová zpráva: … Na prosincovém jednání rady města se snad definitivně schvaluje zhotovitel díla, kdy do soutěže se přihlásily dvě firmy, stejné jako poprvé, jen s rozdílem výše nabídky: Metrostav a.s. za cenu 39.779.998 Kč bez DPH a SMP CZ, a.s. za cenu 41.819.960 Kč bez DPH. Rada města vybrala firmu Metrostav, i přes navýšení ceny za dílo a předpokládané finanční náklady akce: 33.000.000 Kč bez DPH.
V této souvislosti mám dotaz. Vaše společnost podala do obou soutěží nabídku ve stejné výši, dokonce na haléř přesně. Otázka tedy je, proč zůstala nabídka vaší společnosti naprosto totožná, bez rozdílu v ceně za dílo?
Za odpověď budu velmi ráda, i když chápu, že mi odpovědět nemusíte. S pozdravem …
18. 12. odpověď: Od: VLČEK Václav <vlcekv@smp.cz> Komu: stastna-mi@seznam.cz <stastna-mi@seznam.cz> Datum: 18. 12. 2017 11:37:08 Předmět: RE: VS lávka a cyklostezka v Písku
Dobrý den paní Šťastná,
V návaznosti na vaši otázku ohledně naši nabídkové ceny uvádím:
Zadávací dokumentace při druhém kole výběrového řízení zůstala totožná se zadávací dokumentací v kole předchozím. Tudíž i naše cena zůstala zcela pochopitelně stejná.
S pozdravem VÁCLAV VLČEK Ředitel závodu SMP CZ, a. s. Závod Severozápad Jateční 46, 301 00 Plzeň
Usuzuji, že podle dokumentace se lávka nedá zhotovit za původně plánovanou cenu, usuzuji tak dle nabídky firmy SPM CZ a.s., protože s cenou nehýbe. Pro chvat a sliby a politiku se původní lávka mění a zdražuje, ale to se nezveřejní, jen se potichu přihodí do rozpočtu milionky, takže na příští rok je na lávku v rozpočtu milionů 50!
Pro nedostatek času se soutěží o CENU, ale schválí se cena NÁSOBNĚ VYŠŠÍ, i když jen o malinko nižší, než nabízí v soutěžích stále druhá firma SPM CZ, a.s. za Metrostavem, stálým vítězem.
A protože nám, tedy veřejnosti a také RM, bylo odstoupení Metrostavu od smlouvy prezentováno pokaždé jinak, stejně tak cena za stavbu lávky, nesouhlasím se zahájením stavby lávky za této situace. Ing, Filip v materiálech na jednání RM v listopadu odstoupení Metrostavu od smlouvy zdůvodnil zcela jinak, než při jednání RM v prosinci.
Buď o těch důvodech lže Metrostav, nebo ing. Filip. Ani jedno není v pořádku.
Přesto RM schválila dodavatele stavby lávky a její zahájení. Je vhodné stavbu za těchto okolností realizovat?
Diskuze k článku
Převeliká škoda, že nám zůstávají tyto dokumenty, na základě kterých se dává stavbě zelená, utajené:
Příloha č. 1 – Protokol o posouzení nabídek – neveřejné
Příloha č. 2 – Písemná zpráva o hodnocení nabídek – neveřejné
Příloha č. 3 – Rozhodnutí o výběru – neveřejné
Protože bych si ráda přečetla názory hodnotitelů zakázky, především architekta a autora lávky, kterého si při obhajobě potřeby stavby lávky citoval tehdejší starosta: "Ostatně mohu citovat i pana architekta Pleskota – „lávka do 30 mil. Kč je účelná a velmi potřebná, lávka za 40 mil. Kč je rozmařilost“ a tu si rozhodně nehodláme dovolit. I přes uvedený citát se však limit 28 mil. Kč nemění." Jak asi komentoval výběr Metrostavu v tomto druhém kole, soutěženou cenu, i konečnou podobu stavby…
Po zavrhnutí stavby přišlo oživení v podobě Lávka+cyklostezky = 50 milionů CELKEM!
Už prvním vypsáním veřejné soutěže se idea zhroutila, cena se došplhá výš…
Vybírám z tisku komentář k lávce, připadá mi malinko nejistý, na hodnocení zástupcem vítězného Metrostavu:
< … Největší rozsah prací budeme provádět v létě. Vzhledem k tomu, že hotovou lávku musíme městu předat do 15. září, bude to znamenat velký tlak na naše pracovníky….
… Velice zajímavá je už samotná unikátní konstrukce lávky navržená architektem Josefem Pleskotem. Zrealizovat takto technicky náročnou stavbu je pro mě i pro mé kolegy obrovskou výzvou, ale věřím, že zúročíme naše zkušenosti a obyvatelům Písku předáme lávku včas a v perfektní kvalitě….
Stavba sotva počala, víc radosti bych čekala.
'Zrealizovat takto technicky náročnou stavbu je pro mě i pro mé kolegy obrovskou výzvou'
Věřme, že ona technická náročnost nezpůsobí například propad záhonu macešek až v Palckého sadech. Viz
http://bit.ly/2GXFN7M
Což o propad, třeba by se dal k něčemu využít, hlavně aby tahle divize Metrostavu byla "zdravá", aby tu taky "nedošlo" k nějakému vyšetřování, jako ve středních a východních Čechách! Tam se šetří braní úplatků a my jsme tu přeci jen měli tu soutěž nadvakrát, s navýšením těch milionů, a stejně se nečeká, jestli by to nešlo udělat levněji. No to by bylo ale nepříjemné.