Přihlášení

Kterak úředníci písečtí zakázali Píseckému světu zveřejňovat znak města :-)

1. 4. 2010 | Zdenka Jelenová | Diskuze (11) | Věci veřejné

Koukám na to jako sůva... Foto jelenová

Pravda, ten dopis přišel právě na apríla, ale jako žert asi myšlen není... Napsala nám totiž paní Ludmila Koštová, vedoucí odboru kultury, a upozornila nás v obálce s modrým pruhem, že jsme prý neoprávněně použili znak města Písku bez svolení rady města. Upozorňujeme tedy tímto zase my písecké úředníky na Zákon o autorských právech §121/2000 Sb.

Znak města Písek v jeho historické podobě jsme použili u tohoto článku.

Znak města Písek je například zveřejněný na největší a nejznámější internetové encyklopedii WIKIPEDIA – viz zde: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Pisek_CoA_CZ.jpg  – a jak se na této stránce můžete přesvědčit, je tam zveřejněný „k volnému použití“, jak vyplývá z ustanovení Zákona o autorských právech.

Soudit se pro tuto záležitost s Městem Písek nechceme, na to máme příliš málo času – a proto (jakožto moudřejší:-)) ustoupíme a nebudeme, dle přání paní vedoucí odboru, znak města dál využívat. Logika tohoto postupu města nám ovšem skutečně uniká. Logika toho, že si úředníci a radní privatizují znak, který snad by měl patřit především všem Písečanům... A další věc, která nás napadá: smíme například vyfotografovat radnici, když je na ní znak města také použit? Nebo některé historické památky??? Co si o tom radní myslí?

Zákon o autorských právech §121/2000 Sb.

Odst. 3
Výjimky z ochrany podle práva autorského ve veřejném zájmu
Ochrana podle práva autorského se nevztahuje na
a) úřední dílo, jímž je právní předpis, rozhodnutí, veřejná listina, veřejně přístupný rejstřík a sbírka jeho listin, jakož i úřední návrh úředního díla a jiná přípravná úřední dokumentace, včetně úředního překladu takového díla, sněmovní a senátní publikace, pamětní knihy obecní (obecní kroniky),
státní symbol a symbol jednotky územní samosprávy a jiná taková díla, u nichž je veřejný zájem na vyloučení z ochrany,
b) výtvory tradiční lidové kultury, není-li pravé jméno autora obecně známo a nejde-li o dílo anonymní nebo o dílo pseudonymní (§ 7); užít takové dílo lze jen způsobem nesnižujícím jeho hodnotu,
c) politický projev a řeč pronesenou při úředním jednání; autorovo právo k užití takových děl v souboru zůstává nedotčeno.

Konflikt zákonů?

Je zřejmé, že v tomto případě je Zákon o právech autorských v konfliktu se Zákonem o obcích, tj. 128/2000 Sb. Jako novináři se pochopitelně řídímě především tiskovým a autorským zákonem – ovšem celou věc by pravděpodobně musel rozřešit jedině soud.

Zákon o obcích č.128/2000 Sb.

§ 5
(1) Obce, městské obvody a městské části a jimi zřízené nebo založené organizační složky a právnické osoby mohou užívat znak a prapor obce. Jiné subjekty mohou užívat znak obce jen s jejím souhlasem; k užívání praporu obce není nutný její souhlas.
(2) Má-li městský obvod nebo městská část svůj znak a prapor, platí o jejich užívání odstavec 1.
(3) Obci, která nemá znak a prapor obce, mohou být na její návrh znak a prapor obce uděleny předsedou Poslanecké sněmovny. Obec může navrhnout předsedovi Poslanecké sněmovny změnu znaku a praporu obce.
(4) Městskému obvodu nebo městské části, které nemají znak a prapor, mohou být na jejich návrh, po vyjádření statutárního města, uděleny předsedou Poslanecké sněmovny. Městský obvod nebo městská část může navrhnout předsedovi Poslanecké sněmovny změnu znaku a praporu městského obvodu nebo městské části.
(5) K označení budov, v nichž mají sídlo orgány obce, může obec užívat vedle velkého státního znaku1) svůj prapor a i znak obce; jde-li o městské části a městské obvody, též znak a prapor městské části nebo městského obvodu.

Znak jsme ale nezneužili...

Účelem ustanovení Zákona o obcích je ovšem zcela nepochybně zamezit tomu, aby znak dané obce někdo zneužíval k identifikaci jiného subjektu, než je daná obec či její úřad. Písecký svět jej ovšem využil právě naopak – ke správné identifikaci našeho města – a zdůrazňuji že nekomerčně!

V případném soudním sporu by tedy soudce musel rozhodnout o tom, který ze zákonů by měl pro daný případ přednost. Možná, že se již někde podobný spor odehrál – pokud se o tom časem dozvíme, budeme naše čtenáře (a úředníky a radní města Písek) samozřejmě informovat.

P.S.: A také by nás samozřejmě zajímalo, kolik času (placeného občany města) úředníci řešení tohoto pseudo-problému věnovali...

Dokumenty k článku

0
0

Diskuze k článku +

1. 4. 2010 (14:18)  –  Petr Putna

0
0

Čekám už jen, až u vchodu na Kamenný most zřídí radnice budku, kde bude vybírat za přechod "svého" mostu mýtné. Opravdu nemáte nic lepšího na práci, paní Koštová?

Odpovědět

1. 4. 2010 (15:21)  –  Otomar Gottstein - radní a zastupitel

0
0

Podejte si žádost na Radu města Písku a já Vaši žádost o užívání městských symbolů podpořím. Písecký svět je dobrý projekt a myslím, že si podporu radnice touto formou zaslouží.

Odpovědět

2. 4. 2010 (08:13)  –  k.e.n

0
0

On je také rozdíl mezi "užíváním" a "užitím". Užíváním se rozumí třeba na sportovních dresech, v hlavičce novin nebo webu, tedy něco dlouhodobě trvajícího, soustavného a opakovaného. Užití je jednorázová záležitost, jako třeba u toho článku (webové články se berou analogicky s tiskovinami). Rozdíl je ve vidu.

Odpovědět

2. 4. 2010 (18:14)  –  zj

0
0

To zní sice docela logicky, já (jako češtinářka :-)) to také tak chápu, ale představitelé města bohužel nikoliv, takže po případných sankcích bychom se fakt mohli dostat až k soudu, a to raději za tu dobu napíšu několik dalších článků, proběhnu se v lese nebo si s dětmi zahraju Dobu kamennou… :-) A k výzvě p. Gottsteina: Díky za podporu i za uznání pro náš web, ale to nám za to fakt nestojí, někde se doprošovat něčeho, na co máme dle našeho názoru zcela přirozené právo…
Zdenka Jelenová

Odpovědět

2. 4. 2010 (18:15)  –  zj

0
0

To zní sice docela logicky, já (jako češtinářka :-)) to také tak chápu, ale představitelé města bohužel nikoliv, takže po případných sankcích bychom se fakt mohli dostat až k soudu, a to raději za tu dobu napíšu několik dalších článků, proběhnu se v lese nebo si s dětmi zahraju Dobu kamennou… :-) A k výzvě p. Gottsteina: Díky za podporu i za uznání pro náš web, ale to nám za to fakt nestojí, někde se doprošovat něčeho, na co máme dle našeho názoru zcela přirozené právo…
Zdenka Jelenová

Odpovědět

3. 4. 2010 (19:31)  –  miloš

0
0

Držím Vám palce,konečně začíná vát vítr změny i v Písku.Ona by pomalu celá radnice mohla odejít do lovišť věčných…….

Odpovědět

4. 4. 2010 (21:18)  –  Sylvie Fučíková

0
0

No to je smutné. Ale být to vtip od vedoucí odboru kultury, bych se upřímně zasmála. A také by mne opravdu zajímalo, kolik placeného času na to potřebovali?!

Odpovědět

5. 4. 2010 (08:57)  –  Iva

0
0

Vždyť jo, koukněte na datum. Je to apríííl!

Odpovědět

5. 4. 2010 (10:21)  –  zj

0
0

No, to bychom byli docela rádi, ale pro "Ivu" připojuju pod článek sken ofic. dopisu (podle autorského zákona nepodléhá omezením zveřejnění :-)).

Odpovědět

5. 4. 2010 (11:40)  –  Iva

0
0

I k sakru…..

Odpovědět

15. 10. 2010 (12:59)  –  AVE

0
0

Budete se asi divit, ale pravdu má zřejmě paní z odboru kultury, která jen poctivě plní své povinnosti. A to podle právního rozboru Ministerstva vnitra. Souhlas města požaduje pro použití znaku Zákon o obcích. Autorský zákon znak nechrání, ale je chráněn zákonem jiným – přestupkovým. Za přestupek ( zneužití) může být povážováno už pouhé použití znaku bez souhlasu města. Je to na přestupkové komisi, jak to posoudí.

Odpovědět

Nový komentář k článku

Pro zapojení do diskuze se nejprve přihlašte ke svému účtu.

Nejste-li registrovaným uživatelem, zaregistrujte se zde. Registrace je jednoduchá a rychlá.