Končí bezvládí, komise dostanou nový jednací řád
Rada města projedná 10.3.2011 nový Jednací řád komisí rady města Písku. Po volbách rada zřídila komise jako své iniciativní a poradní orgány. Ač jsou to poradní orgány rady, de facto jejich členy vybíralo zastupitelstvo z přihlášených uchazečů, a to hlasováním zastupitelů. Rada města předem, na základě politických dohod, jmenovala 11 předsedů jednotlivých komisí a komise pak byly naplněny osmi osobnostmi, zvolenými zastupiteli. Usnesením č. 884/10 byl zrušen ke dni 16.12.2010 jednací a organizační řády komisí rady města. Nové komise se sešly a vyjádřily se ke znění minulého jednacímu řádu. Nový návrh komisím k projednání předložen nebyl.
Co tedy přináší jednací řád nového?
- Předkládaný návrh je z velké částí zachován podle stávajícího znění.
- Návrh rozšiřuje a upravuje okruhy témat, kdy nemůže být věc radě města ani zastupitelstvu města předložena k projednání, dokud k ní příslušná komise nezaujme stanovisko.
- Novinkou je zavedení funkce místopředsedy, kterého si volí komise a který zastupuje předsedu v době jeho nepřítomnosti.
- Nově se zápisy z jednání komisí zveřejňují na webových stránkách města
Jaké má nový řád nedostatky?
- Zásadním nedostatkem je změna v čl.2 odstavci 6 – „Jednotlivá usnesení komise předají sekretáři ke zpracování materiálu do rady města příslušnému odboru úřadu či organizaci zřizované městem, předkladatel rozhodne o projednání v radě města.“ Dle uvedeného se může stát, že podnět, doporučení nebo dokonce usnesení ani rada města nedostane k projednání, protože předkladatel to neuzná za vhodné.
Zde je rozpor s nadřazeným zákonem o obcích, který definuje základní rámec pro fungování komisí takto:
§102 (2) Radě obce je vyhrazeno
e) projednávat a řešit návrhy, připomínky a podněty předložené jí členy zastupitelstva obce nebo komisemi rady obce,
Komise
§122 (1) Rada obce může zřídit jako své iniciativní a poradní orgány komise. Svá stanoviska a náměty předkládají komise radě obce.
§122 (5) Komise je ze své činnosti odpovědna radě obce;
- Dalším bodem, který lze vnímat jako sporný s výkladem zákona o obcích, je ustanovení v čl. 1 odst.1 „Komise neřídí žádné zaměstnance ani jim neukládají úkoly.“
§109 (3) Obecní úřad = (dle §109 (1) Obecní úřad tvoří starosta, místostarosta (místostarostové), tajemník obecního úřadu, je-li tato funkce zřízena, a zaměstnanci obce zařazení do obecního úřadu. V čele obecního úřadu je starosta.)
a) v oblasti samostatné působnosti
2. pomáhá výborům a komisím v jejich činnosti,
Komise pro svojí práci potřebuje zajistit nezbytné podklady, které jsou zajištěny následovně čl. 2 odstavec 1: „Pro jednání komise zajistí sekretář komise potřebné podklady.“ Lze to tedy vnímat tak, že komise může zadávat úkoly jen sekretáři?
- Zachovává v minulosti neosvědčené funkce konzultantů komisí. V minulém volebním období měly konzultanty jmenovány pouze sportovní a kulturní komise. Sešli se jen jednou za celé čtyři roky. Současné komise nemají zatím jmenovány žádné konzultanty.
- Neřeší střet zájmů členů komisí. Vzhledem k tomu, že odborníků v dané oblasti je málo, stává se poměrně často, že člen komise je ve střetu zájmů při projednání nějakého bodu. Jednací řád by měl stanovit postup, jak střet zájmu řešit – např. stejně jako v jednacím řádu zastupitelstva. (Před projednáním konkrétního bodu musí člen střet zájmu nahlásit. Komise nebo předseda pak rozhodne, zda bude účasten projednání tohoto bodu. Vše musí být uvedeno v zápise.)
- Nezavádí žádné slibované kritérium pro odvolání člena komise pro jeho nečinnost (např. min 60 % účast na jednání komisí za rok)
Přispěje tedy tento materiál ke zlepšení funkčnosti komisí jako iniciativních a poradních orgánů pro kvalitní rozhodování rady města?
Kompletní znění návrhu je v příloze
Konkrétní připomínky byly sděleny v zápisech z komisí a jsou v návrhu zapsány červenou barvou. Připomínky vedení města, ať k původnímu řádu či k navrhovaným změnám, jsou zapsány zelenou barvou.
Zdroj: Město Písek
Související články:
Dokumenty k článku
- Návrh Jednacího řádu (PDF, 274.9 kB)
Diskuze k článku
Souhlasím s připomínkami Martina Zborníka. Za přínos považuji zveřejňování zápisů z jednání komisí na webových stránkách města. Je nutné ctít § 122 (1) zákona o obcích, který je nadřazený jednacímu řádu. Tento zákon specifikuje, že svá stanoviska a náměty předkládají komise radě obce. Proto doporučuji v bodě 6 návrhu nového jednacího řádu vypustit poslední část věty: ,,předkladatel rozhodne o projednání v radě města." Předkladatel (jednotlivec?) by o předložení návrhu komise radě obce neměl rozhodovat sám. Některé návrhy komisí by se k projednání v radě města nemusely díky předkladateli dostat.