Přihlášení

Kolik by mohla stát skutečná MHD v Písku s 15 minutovým intervalem

2. 12. 2020 | Pavel Šebelle | Diskuze (2) | Věci veřejné

Došlo ke změně jízdních řádů u MHD v Písku, těšil jsem se na intervalovou dopravu, kterou vedení města občas avizovalo, ale bohužel jsme se jí opět nedočkali. A tak jsem si sám udělal takovou mikrostudii, kolik by mohla stát skutečná MHD v Písku s 15 minutovým intervalem.

Nejprve se podívejme na současný návrh, který představilo vedení města. Osadní výbor vedení města chválil, ale je za co chválit? Z Hradiště do města, autobusy jedou v těchto časech  5.20 –  6.05, 6.25, 6.50 –  7.20, 7.25, 7.35 –  8.20, 8.25  –  9.25 –   10.25 –  11.25 –  12.25 –  13.20, 13.20, 13.22, 13.25 –  14.25, 14.35  –  15.20, 15.25  –   16.20, 16.25 –   17.25 –  18.25, 18.35 –    19.25 –  21.15

Autobusy z Hradiště do města budou jezdit většinou v intervalu 1 h. Když už během jedné hodiny jede autobusů více, jedou nepochopitelně v podobný čas. Např. po 13 h jedou do města sice 4 autobusy, ale  v rozmezí pouhých 5 minut. Opakuje se to ve více hodinách po 8, po 14, po 15 i po 16 hodině. To je opravdu velmi zvláštní a nepochopitelné. Jestli je třeba vykrýt špičku lidí jedoucích do práce, měli by jet další autobusy v rozestupu 15-20 min. Jakž takž vyhovující je tedy jen čas 6-7 h, kdy autobusy jedou v intervalu cca 20 min.

Nově navržený jízdní řád není tedy řád skutečné MHD, ale jedná se spíš o jakési příměstské linky v četnosti počtu linkových autobusů do Prahy. Je to posun, protože dosud jezdilo na Hradiště autobusů méně než do Prahy, ale je to posun nedostatečný. Takto MHD lidé moc využívat  nebudou a přínos pro město bude malý. Náklady na přepravenou osobu budou naopak velké, protože budou jezdit poloprázdné autobusy a my budeme nuceni stále jezdit do města auty s obavou, že nebudeme mít kde zaparkovat. Podobné to bude na Hradišti kolem hřiště, kdy k nám zas budou hojně jezdit lidi z města.

Pro masové používání MHD a následný úbytek aut ve městě by byl i interval 30 min nedostatečný, protože za 25 min. dojdete do centra i z Hradiště. Proč byste tedy čekali na autobus. Písečáci se potřebují dostat z Hradiště, od Václava, z Logrů, ze Smrkovic a z dalších částí města do centra ke kostelu třeba (do Budovcovy), odkud už všude dojdou pěšky. Potřebují se dostat na autobusové a vlakové nádraží, do práce, do škol, na kroužky, za sportem, za kulturou, do restaurací. Za tímto účelem je třeba zřídit MHD s  intervalem 15 min, z oddělených částí jako jsou Smrkovice max minut 20-30.

Já jsem si pro zajímavost udělal takovou jednoduchou kalkulaci, kolik by skutečná intervalová doprava v Písku mohla stát. Poptal jsem u dopravních firem cenu za pronájem autobusu v čase 8-19 h pro kyvadlovou dopravu s nájezdem cca 120 km/den. Dostal jsem nejnižší nabídku na minibus o 16 lidech s cenou  4719 Kč/den  a na autobus o 29 lidech s cenou 5929 Kč/den. Tato cena je včetně přistavení autobusu do 25 km. Kdyby se objednal na rok v jednom místě, cena by mohla být tedy i nižší. Pokud by se autobus využíval jen v pracovní dny, těch je cca 255 v roce, stál by menší  1,203 mil Kč/rok, ten větší 1,512 mil Kč/rok.

Intervalovou kyvadlovou  dopravu lze udělat tak, aby z periferií jezdili busy do centra a zpět. Např. trasa Hradiště-Budovcova-Nádraží-Hradiště, okruh cca 7 km normálně ujedete za 11 min. Autobusu se všemi zastávkami po cestě to může trvat 40 min. Na 20 minutový interval tedy stačí 2 autobusy, na 15 minutový interval tři. Stejné okruhy by mohli být Václav-Budovcova-Nádraží-Václav, opět okruh 40 min, tedy stačí na 15 min 3 autobusy. Trasa Smrkovice-Budovcova-Smrkovice je tak na 30 min, tedy stačí 1 autobus na interval 30 min, 2 busy na 15 min. Trasa Logry-Budovcova-Logry opět cca 30 min, 1 nebo 2 autobusy.  Budovcova pokud by to kapacitně unesla, může být stanicí přestupní a i z Logrů se dostanete na nádraží, na které by jelo min 6 autobusů za 1 hodinu, což by byl luxus.

Tedy na interval 10 min na obě nádraží, 15 min z Hradiště, od Václava, ze Smrkovic a z Logrů potřebujete 10 autobusů – cena 10 minibusů za rok 12,03 mil Kč/rok, 10 autobusů 15,11 mil Kč/rok.

Na interval 20 min z Hradiště a od Václava a 30 min Smrkovice, Logry stačí 6 busů – cena minibusů 7,22 mil Kč/rok, autobusů 9,07 mil Kč/rok. Snad jsem to vše dobře počítal a nespletl se.

Pak se mohou doplnit ty příměstské linky, které vykryjí i bezpečnostní pauzy řidičů a další místa – cca 4-6 mil Kč. Minibusy a větší busy se dají kombinovat.

Tedy za 14 mil Kč můžeme mít intervalovou dopravu 20 min Hradiště, Václav a 30 min. Smrkovice, Logry. Z rozpočtu města o 950 mil Kč je to 1,5%, náklad na občana při 30 000 obyvatel 39 Kč/os/měsíc. Za 19-20 mil Kč můžeme mít interval 15 minut téměř  po celém městě, tj. 2,1 % z rozpočtu a 55 Kč/os/měs. To nejsou žádné závratné částky, když město dostane z daní do rozpočtu na občana cca 31 000 Kč/os/rok ( 2 640 Kč/os/měsíc) . Pokud by města dalo lidem permanentku za 50 Kč/měs, tak většina nákladů by se mu vrátila a za tyhle peníze by si ji téměř každý rád koupil. Na linky i do průmyslové zony, kam jezdí jen lidi s příjmem, by mohla být třeba cena permanentky i vyšší 100-150 Kč/os/měs, cena stále velmi přijatelná. Vždyť jedna cesta z Hradiště autem mne stojí při započítání amortizace vozidla 6,5 Kč/km, při 6 km je to tedy 39 Kč+ 10 Kč za parkovné a mám jednu jízdu za 49 Kč. Za to bych mohl mít permanentku a neomezený počet jízd do města, pokud bych jel 1x denně tam a zpět, měl bych za to cca 21 jízd. Autem 21 Jízd stojí 819 Kč/měs, s parkovaným 10 Kč už 1029 Kč/měs.

Skutečná intervalová MHD by výrazně zlepšila kvalita života v Písku, protože by ubylo ve městě aut, zlepšilo by se tak výrazně ovzduší i možnosti parkování. A možná by lidé začali i chodit víc pěšky, protože nyní dojedou autem až na místo, takto by dojeli jen do centra a pak už by  chodili pěšky.

Když to srovnáme s tím kolik dává město třeba na Sladovnu, tak na Sladovnu dá město 6 mil Kč/rok, za rok ji navštíví jí 60 tis osob. Z toho cca polovinu tvoří turisti. Tzn. že průměrný písecký občan navštíví Sladovnu 1x za rok a stojí ho to 6 mil Kč, tj. 200 Kč/obyvatele.  U MHD by za rok mohli jen minibusy, při 30% využití, přepravit 205-250 000 osob, cca 1000 os/den a stálo by to třeba jen 1,5x tolik. 

Jde o moji „rychlostuduji“ spočítanou během víkendu, která by se musela dopracovat, ale ukazuje, že za rozumné peníze můžeme mít v Písku normální MHD s 15 minutovým intervalem nejen z Hradiště, ale třeba i ze Smrkovic. Tento článek nemá být jen kritikou, ale především námětem k diskusi a inspirací pro všechny občany  a písecké zastupitele, jak udělat kyvadlovou intervalovou dopravu v Písku.

0
0

Diskuze k článku +

6. 12. 2020 (20:15)  –  Bc. Ladislav Douša, DiS.

0
0

Jenže u těch turistů ve Sladovně se počítá s tím, že si ještě zajdou na oběd k Reinerům a sednou někam do cukrárny, takže to svůj přínos třeba má, jen to nutně nemusí být do městské pokladny.

A pokud jde o autobusy, za sebe říkám, že 15minutový interval nebude tím, co by mě donutilo je ke svým cestám po městě využívat a ještě za jízdu něco platit. Muselo by výrazně ubýt možností k bezplatnému celodennímu parkování, a i pak bych spíše upřednostnil nějakou elektrokoloběžku, protože jestli má člověk zmoknout cestou na zastávku MHD, tam 10 minut čekat, a pak zase jít kus pěšky v dešti, může být za stejnou dobu doma.

Odpovědět

8. 12. 2020 (14:35)  –  Pavel Šebelle

0
0

Nemyslím si, že by lidé do Písku jezdili jen kvůli Sladovně.

Odpovědět

Nový komentář k článku

Pro zapojení do diskuze se nejprve přihlašte ke svému účtu.

Nejste-li registrovaným uživatelem, zaregistrujte se zde. Registrace je jednoduchá a rychlá.