Kam kráčí Sladovna - nová koncepce
Právě dnes uplynulo 100 dní od nástupu Terezy Dobiášové do funkce nové ředitelky Sladovny Písek o.p.s.. Ta zvítězila ve výběrovém řízení a převzala kormidlo po Renatě Skronské. Zveřejňujeme tedy vizi nového vedení, kam se městem zřizovaná Sladovna bude v nejbližším období ubírat. Sladovna je příjemcem městské dotace ve výši 6,8 mil Kč. Osobně jsem přesvědčen, že zvolený kurz je správný. A co si o tom myslíte vy?
Koncepce - Kulturní prostor Sladovna Písek 2013
pro Sladovnu Písek zpracovala: Tereza Dobiášová
Východisko: Sladovna je kulturní prostor v samém srdci Písku, který vznikl celkovou rekonstrukcí výrobny a úložiště sladu, zaměřený zejména na dětskou knižní ilustraci. Ve Sladovně jsou dvě stálé expozice – Po stopách ilustrace a Radek Pilař. Tím je kódován akcent na prezentaci významných osobností regionu. Původní charakter tohoto historického objektu, společně s tématem dětské ilustrace, které bylo od založení Sladovny Písek o.p.s. leitmotivem prostoru, tvoří základní dvě východiska koncepčního uvažování o této budově.
1) Slad a jeho role společenského tmelu
Považuji za podstatné zmínit, že slad (naklíčené obilí), z něhož se vyrábí pivo, hrál už od neolitu důležitou roli v pěstování pospolitosti etnických skupin pobývajících ve středu Evropy: pití piva fungovalo od pradávna jako jeden z centrálních společenských rituálů. A i přes všechny historické veletoče pivo stále zůstává jedním z klíčových pilířů naší kultury.
Slad už se dnes vyrábí jinak, sofistikovaněji, „technizovaněji“. Obrovská budova v srdci Písku jako sladovna už před lety dosloužila. V roce 2007 jí město dalo nový smysl. Byla rekonstruována jako kulturní centrum a jako kulturní centrum vybalancovává v Písku to, co vedlo k zániku sladovny: technizace společnosti i osobních dějů, ztráta pospolitosti, přímé sdílené zkušenosti. Díky popularitě piva už jeho pití není v roce 2013 třeba podporovat (tato tradice je živá pořád / zejména u mužů), ale o to, co s sebou pivo a jeho pití původně neslo: o pospolitost a kulturu (chápej kulturu jako soubor aktivit, které udržují rovnováhu společenství a jednotlivců v nich a které pozvedají lidskou existenci nad pouhou existenci predátora) o tuto kulturu je třeba stále se starat.
Tento smysl je dnes – za krize ekonomické, společenské a etické – opět velmi aktuální a jeho naplňování tvoří jedno ze základních východisek této koncepce a vize. Sladovna se stane místem setkávání, pospolitosti a družné zábavy, vzdělávání i výchovy.
2) Dětská ilustrace a animace
Při pohledu zvenčí, nejen v evropském měřítku, je dětská knižní ilustrace a animovaný film pro děti jedním z nejpozoruhodnějších českých kulturních projevů ve 20. Století. Jde bezesporu i o dobrý vývozní artikl. Zdá se, že se v této oblasti mimořádně daří výtvarnému umění, které si za předmět svého zobrazování bere příběhy a to zejména příběhy pro děti.
Písecká Sladovna má to štěstí, že po nákladné rekonstrukci obstálo rozhodnutí věnovat se dětské ilustraci, vznikly tu stálé expozice nejvýznamnějších českých ilustrátorů a Radka Pilaře, a tím se stala jedinou českou institucí, která se tímto fenoménem zabývá.
Chceme se dále věnovat tématu dětské ilustrace. Nejen že je světová, ale je plná neobjevených pokladů, zdrojů inspirace. Je světem přístupným dětem i dospělým, světem snů, ideálů, radosti a svobodné hry. Sladovna tak může být centrem, jakýmsi rodinným „pelíškem“ či „doupětem“, kde si je možné představit rozvíjející se kvalitní a živou kulturu.
Vize / čili ideální obraz Sladovny:
Kulturní prostor / tedy prostor pro živou kulturu, prostor, kde se kulturou žije, kde není kultura výsadou jen těch nejchytřejších, nejtalentovanějších, případně nejbohatších.
Děti a dospělí / Od dětské hry je blízko k tvorbě. Sladovna chce být prostorem, kde si hrají a tvoří děti i dospělí, kde se od sebe navzájem učí, kde je možné volně přecházet hranici mezi světem dětí a dospělých. Dětem dáváme to nejlepší ze sebe, co máme. Sladovna chce být prostorem, kde s dětmi můžeme být více a intenzivněji.
Město a lidé za hranicemi města / Obyvatelé města sem chodí žít a prožívat své kulturní potřeby a to, co se tu děje, je tak mimořádné, tak sladké a lákavé, že za splněním těchto kulturních potřeb sem přijíždějí i lidé z větší dálky. Určitá cílová skupina sem přijíždí za kvalitními jmény české umělecké scény.
Přinášíme vizi interaktivních expozic pro rodiče a děti, které jsou spjaty s českou dětskou ilustrací, ať už přímo a nebo i nepřímo (přes tvůrce, téma vyprávění příběhů, fenomén knihy, komiksu, animovaného filmu, vzdělávacích počítačových her). Budeme tu vytvářet kulturní prostředí pro dospělé a děti, které se stane jejich fantastickým hnízdem her, obrázků a příběhů.
Sladovna krásná, sladká a živá.
Koncepce 2013:
Koncepce pro rok 2013 sleduje dvě základní koncepční linie, které vychází jednak z výše pojmenovaných východisek, vize, ale také z tradice Sladovny a jejích závazků vůči kulturní obci v Písku a regionální kultuře.
1) První z nich je navázána na linii dětské ilustrace, vyprávění příběhů přes obrazy, na vizi interaktivního kulturního prostoru a je koncipována jako linie „globální“, přístupná návštěvníkům z jakéhokoliv kulturního prostředí:
Hnízdo her, obrázků a příběhů.
2) Druhá se soustředí na lokální kulturu / dává prostor regionálním umělcům a tématem
Podrobně:
1) Hnízdo her, obrázků a příběhů
– 3 konstanty lidské kultury: příběhy, obrazy, knihy / Vyprávěním příběhů se učíme o životě, děti i dospělí, předáváme lidskou zkušenost. Knižní ilustrace je s vyprávěním příběhů nerozlučně spojená.
– Tato linie má 2 dramaturgické linie: velkou a malou dramaturgii
– Velká: 4 základní velké interaktivní výstavy, které jsou spojeny vyprávěním příběhů, hrami, vizualitou. Všechny tyto výstavy jsou koncipovány tak, aby byly atraktivní pro všechny věkové skupiny, navazující program (workshopy a další akce) zohledňují jednotlivé skupiny cíleněji. Pracujeme s příběhem, s obrazem, s hudbou a pohybem. Prostor Sladovny pojednáváme jako bohaté kulturní prostředí, aby si každý z návštěvníků odnesl SVŮJ zážitek. Kombinujeme statické prvky s proměnlivými, s různě koncipovanými aktivitami.
– Malá: cca 8 expozic statického – tichého – typu zahrnující profilové výstavy českých a světových ilustrátorů, příp. Další (zejména fotografické výstavy)
Kromě realizace dramaturgického plánu vnášíme do Sladovny interaktivními prvky a mobiliářem tak, aby tu „v hnízdě“ lidem bylo lépe.
2) Regionální galerie
Tato koncepční linie bude centralizována v samostatném sálu malé galerie, kde bude fungovat v symbióze s píseckým informačním střediskem v rámci Sladovny jako samostatná galerijní jednotka (se samostatným vchodem, bez vstupného). Jednotlivé výstavy se tu budou proměňovat zhruba v měsíčních intervalech. Dramaturgie vznikne stavbou z nabídky regionálních umělců (malba, fotografie, plastiky), ve spolupráci s fungujícími spolky. Důraz bude kladen na představení tvorby mladých umělců, pocházejících z Písku a prácheňského regionu.
Dramaturgický plán 2013
Těžiště dramaturgie Sladovny je ve velkých, interaktivních výstavách. Ty jsou finančně nejnáročnější, zároveň by ale měly Sladovně zajistit nejvyšší návštěvnost. Všechny tyto výstavy jsou koncipovány tak, aby mohly poskytovat školkám, základním a středním školám vhodné školní programy, ale zároveň aby byly atraktivní i pro jakéhokoliv návštěvníka.
Hlavní cílová skupina: rodiny s dětmi
Druhá hlavní cílová skupina: návštěvník s regionálním zájmem (zejména dramaturgie regionální dramaturgie)
1) Hnízdo her, obrázků a příběhů
a) „Velké, interaktivní“ výstavy
- Cesta do neznáma
- Petr Nikl: PLAY
- Renáta Fučíková: Dějiny Evropy
- Tvůrčí hnízdo Baobabu
b) Doplňující – „Malé, tiché“ výstavy
b.1) Cyklus: Ilustrátoři
b.2) Doplňující výstavy
Mohlo by vás zajímat (další informace):
Financování programu
Za stávající finanční situace považujeme za nereálné (a neetické) chtít vyšší příspěvek na fungování. Abychom mohli zajistit kvalitní kulturní program, plánujeme zvýšit podíl prostředků z dalších zdrojů (granty, sponzoring), ale také skrz zvýšení návštěvnosti a vytíženosti objektu.
Těžiště dramaturgie je ve velkých, interaktivních výstavách. Ty jsou finančně nejnáročnější, zároveň by ale měly Sladovně zajistit nejvyšší návštěvnost. Všechny tyto výstavy jsou koncipovány tak, aby mohly poskytovat školkám, základním a středním školám vhodné školní programy, ale zároveň aby byly atraktivní i pro jakéhokoliv návštěvníka.
Hlavní cílová skupina: rodiny s dětmi
Plánovaný náběh návštěvnosti
- Informace o nové koncepci a dramaturgickém plánu: prosinec 2012
- Leden 2013: slavnostní otevření první expozice spojené s tiskovou konferen-cí a marketingovou podporou (zvednutí návštěvnosti: cca 50% _ rozběh kon-cepce)
- Květen 2013: otevření turistické sezóny v Písku, otevření výstavy PLAY a její masivní propagace (zvednutí návštěvnosti 100%) / PLAY je plánována jako průlomová expozice zapisující Sladovnu do širokého kulturního povědomí v ČR
- Srpen – prosinec 2013: pokračování dramaturgického plánu klíčovými výsta-vami s vysokým potenciálem návštěvnosti / přesto o něco méně „profláknu-tými, než je Nikl)
Vedle interaktivních výstav, ale počítáme při stavbě dramaturgického plánu vždy i s minimálně jedním sálem, který může sloužit pořádání nejrůznějších kulturních, společenských, či případně i komerčních akcí tak, aby Sladovna mohla stále reagovat na podněty a iniciativy přicházející s města a byla schopná jim dynamicky poskytovat prostory a produkční zajištění akcí. Jsme otevřeni jakékoliv iniciativě a návrhu spolupráce a budeme se snažit o co největší otevřenost v tomto směru.
Nad rámec jednotlivých sálů se budeme samozřejmě snažit využívat i ostatní prostory vevnitř a nebo ve venkovních prostorách v okolí Sladovny.