Jak na parkování v centru města Písek
Všemi politiky, kteří jsou v zastupitelstvu města Písku, je intenzivně zmiňován problém parkování v centru. Je to považováno za jeden ze zásadních problémů města, který je potřeba po letech příprav konečně řešit. Nejlépe výstavbou parkovacího domu. Jsou ale vyčerpána všechna jednoduchá řešení a je pro takovou investici vše připraveno? Dovolím si přinést svůj pohled na věc.
Nejsem přítelem nepromyšlených velkých akcí. Myslím si, že je vždy nejprve potřeba zjistit stav věcí a následně zvolit vhodnou strategii. V ní pak jako první prověřit jednoduché a levné úpravy a až pak přistoupit ke složitým a drahým. Důvěřuji spíše na doporučení a defaultní nastavení, tedy na lidskou pohodlnost, než na zákazy a příkazy. Nemyslím si, že by se z náměstí měly vytvářet přísně vymezené pěší zóny. Můj přístup je dobře patrný z řešení, které jsme s kolegy z ateliéru Projektil navrhli v projektu pro historické náměstí Kadaně: pojmout náměstí jako plochu, která je maximálně bezbariérová, aby na ní bylo možné nastavit podle potřeby více režimů užívání. Díky tomu může snadno sloužit pro běžný provoz i výjimečné akce. Při spojení s dobrou možností různého sezení, zelení, výtvarnými a vodními prvky pak život v centru podporuje. http://www.projektil.cz/cs/projects#mirove-namesti-kadan
V současném územním plánu je parkování v městě uváženo z pohledu rezidentů, tedy občanů bydlících v daném místě. Z tohoto pohledu je konstatován velký deficit parkovacích ploch na sídlištích, kdežto centrum není spatřováno jako výrazný problém. Zároveň ale územní plán doporučuje zpracovat studii parkování pro centrum, nebo v něm jde nejen o rezidenty, ale mnohdy spíše o návštěvníky místní i vzdálenější. Taková studie dosud zpracována nebyla. Není tedy známo, jak parkování v centru funguje, jak se mění během denní a týdenní doby a jak ve složení mezi rezidenty, místními návštěvníky a turisty. Odbor dopravy městského úřadu má několik úvah ve vztahu k veřejným budovám v centru (divadlo, sportovní hala, plavecký bazén,…). Městský architekt má shromážděné údaje k pozemkům, na nichž se za poslední léta uvažovalo s výstavbou parkovacího domu. Nedávno byla starostou zadána částečná dopravní studie na centrum.
Podle mého soudu je v přístupu k řešení parkování v centru potřeba:
Tento text není zamýšlen s nárokem na objevnost, ale spíše se snahou o systematizaci co nejlepšího postupu ke zdárnému výsledku. Je zapsán architektem, a tak k němu může mít dopravní inženýr řadu upřesnění a doplnění. Měl by proto především inspirovat a přispět k odbornému a srozumitelnému řešení konkrétní otázky, jedné z mnoha, které patří k dnešnímu městu.