Hrací automaty - reakce na starostu Ondřeje Veselého
Vážení čtenáři Píseckého světa, se zájmem jsem si přečetl článek pana starosty „Podnikání a správa věcí veřejných…“ ze dne 2. března 2011. První polovinu si dovolím nekomentovat, byť bych k ní měl určité výhrady. K čemu se však musím vyjádřit, je záležitost týkající se finančního výboru.
Starosta hovoří o tom, že se finanční výbor zabýval otázkou VHP přístrojů, když k nim neměl žádné podklady, protože věc nebyla předkládána do zastupitelstva. Materiál, který šel do lednového zastupitelstva, se jmenoval „Vyhláška o místním poplatku za výherní hrací přístroj (ve zkratce „VHP“) nebo jiné technické zařízení povolené MF podle jiného právního předpisu (pro nezasvěcené „VLT“)“. Má pan starosta snad pocit, že to nebylo na programu jednání zastupitelstva? Na zastupitelstvu, a to jak lednovém, tak i únorovém, jsem se (s výjimkou historického exkurzu předkladatele, opět raději bez komentáře) v rozpravě nedozvěděl více, než zaznělo na zasedání finančního výboru. Chce snad pan starosta odebrat finančnímu výboru zákonnou iniciativní pravomoc? Z tvrzení starosty může vyplývat, jako by jednotliví členové FV nebyli schopni sami si opatřit podklady pro své rozhodnutí a na jejich základě se následně kolektivně usnést. Jsou členové FV snad povinni čekat jen na výstupy z rady města, popř. zastupitelstva? Dovoluji si tvrdit, že nikoli.
Možná by bylo vhodné čtenářům PS velmi stručně sdělit, co finanční výbor na lednovém zasedání vedlo k usnesení: „Doporučit zastupitelstvu zrušit OZV č. 1/2010, kterou se de facto zakázalo provozování výherních hracích přístrojů (VHP) v Písku“:
- Před účinností vyhlášky č. 1/2010, schváleno ZM v březnu 2010, bylo ve městě v roce 2008 poveleno 288 VHP zařízení. V roce 2009 pak 245 ks a v roce 2010 -144 přístrojů. V roce 2008 činil výnos pro město z těchto zařízení necelých 12 milionů Kč a v roce 2009 pak 11 mil Kč. Za rok 2010 není přesný údaj doposud znám. (K zamyšlení: rekonstrukce plaveckého bazénu má činit cca 93 mil Kč včetně několika desítek parkovacích stání. Tedy za cca 9 let trvání provozu VHP přístrojů, což je doba povolení MF pro VLT zařízení, bychom měli zaplacenou kompletní rekonstrukci.)
- Po účinnosti vyhlášky č. 1/2010 bylo ve městě Písku povoleno ministerstvem financí 347 ks VLT přístrojů. V porovnání s VHP přístroji za rok 2009 se jedná o narůst o cca 100 ks automatů!!!
- Výnos z jednoho VHP přístroje pro město činí necelých 50.000,- Kč ročně, výnos z jednoho video terminálu (VLT přístroje) může být max. 20.000,- ročně, nicméně dle stávající vágní právní úpravy a podané ústavní stížnosti lze odhadovat na max. 1/3 z plánované výše (zdroj: stanovisko Finančního odboru magistrátu města České Budějovice).
- Ve stávající době neexistuje taková právní úprava, která by umožňovala obcím účinně regulovat VLT přístroje. Parlament ČR projednává nový loterijní zákon. Jsou zde 3 různé návrhy, jak dát obcím určitou pravomoc omezovat hazard. Lze očekávat určité kompromisní řešení tedy: VLT přístroje, které povolilo MF, budou po dobu 5 let v platnosti. Až po uplynutí této lhůty budou dány obcím účinné nástroje k omezení hazardu. Jinými slovy v nejbližších 6-7 letech s největší pravděpodobností budeme povinni strpět tato zařízení na území našeho města.
- Dle názoru FV se jedná o nekalosoutěžní jednání, neboť tím Město Písek zvýhodňuje jednoho soutěžitele před druhým a diskriminuje tím provozovatele VHP přístrojů.
- Na rozdíl od VHP přístrojů, VLT přístroje jsou zařízení na provoz hazardních her s vysokými sázkami, a to až 2.000,- Kč na jednu hru, což několikanásobně zvyšuje sumy jak výher, tak proher.
- V den zasedání FV, který se usnesl o návrhu na zrušení vyhlášky, nebyl následující argument znám, nicméně v den hlasování ZM o zrušení vyhlášky byla zastupitelům doručena petice na změnu OZV č. 1/2010. Tuto petici podepsalo 399 občanů, což je dvojnásobek těch, kteří iniciovali zavedení OZV č. 1/2010.
Na základě výše uvedeného, než bude obcím dána pravomoc regulovat VHP i VLT přístroje, se finanční výbor jednomyslně rozhodl doporučit zastupitelstvu zrušení OZV č. 1/2010, o zákazu VHP přístrojů na území města. Jakmile budou obcím dány takové mechanismy, které umožní regulovat i VLT přístroje, finanční výbor se bude zabývat otázkou zákazu obou druhů zařízení. Do té doby, nechť jsou obě zařízení v provozu.
Chápu, že s tímto stanoviskem nemusí všichni občané souhlasit, ale jako členové FV jsme se snažili dívat se na celou problematiku netendenčně a nepopulisticky. Ty občany a zastupitele, kteří mají na věc opačný názor, než členové FV, za jejich postoj neodsuzujeme, ale o totéž žádáme i je.
Co se srovnání skóre finanční výbor vs. komise týče, dovolte mi, abych čtenáře ještě informoval, že výbor je odpovědný zastupitelstvu, kdežto komise radě města. V čem je rozdíl? V tom, že výbor dle § 117 zákona o obcích volí zastupitelstvo, tedy napříč politickým spektrem, na rozdíl od komise, kterou dle § 122 volí rada obce, tzn. koalice.
Snad poslední poznámku k celé kauze. Zastupitelstvo města se na obsazení jednotlivých členů finančního výboru usneslo, tak bych očekával, že zastupitelé budou tomuto, obligatorně ze zákona zřizovanému orgánu, naslouchat, brát jeho usnesení v potaz a nikoli je znevažovat. Mám pocit, že i pan starosta pro většinu členů FV hlasoval.
Přeji všem čtenářům PS příjemný den!
Josef Knot, předseda finančního výboru
PŘÍLOHA: ODPOVĚĎ Z MAGISTRÁTU ČB
Dobrý den pane doktore,
na základě Vašeho dotazu ohledně našich zkušeností s výběrem místního poplatku za THZ Vám sdělujeme :
Dne 1.10.2010 nabyla účinnost OZV č. 1/2010 o místním poplatku za provozovaný výherní hrací přístroj nebo jiné technické herní zařízení povolené Ministerstvem financí podle jiného právního předpisu. Tak, jako i jiné obce, při výběru tohoto místního poplatku řešíme problém legislativně nejasného pojmu „jiné technické herní zařízení“ a proto i výše vybraného místního poplatku vztahující se k těmto zařízením neodpovídá plánované výši dle počtu THZ povolených MF v rámci našeho města. Za období od 1.10.2010 do 31.12.2010, tj. období platnosti naší OZV, skutečně vybraná výše tohoto poplatku vztahující se k THZ činí cca 30 % z plánované výše. V porovnání s výši vybraných správních poplatků, místních poplatků a odvodu části výtěžku v roce 2009 vztahují se k výherním hracím přístrojům, činí vybraný místní poplatek za jiné THZ 15 % z této částky ( po odhadu, kdyby platnost dané OZV byla již od 1.1.2010 a ne jen od 1.10.2010 – 31.12.2010 ).
Vybraná výše místního poplatku za jiné THZ z důvodu uvedené legislativní nejasnosti, prozatím není srovnatelná s vybranou výši místního poplatku za provozované výherní hrací přístroje.
S pozdravem Ing. Erika Kopetová
finanční odbor, Magistrát města České Budějovice
Diskuze k článku
Jako čtenář PS Vám, pane doktore, děkuji za přání příjemného dne. Hned je lépe na světě. Zdá se, že jsem ve Vás dříve nerozpoznal gentlemana s až tak vybraným chováním.
Mám takovou prosbu, nemohl by mi někdo z laskavých a zasvěcených spolučtenářů několika větami shrnout podstatu celého problému? Jaksi se v tom neorientuji, časových i intelektových rezerv nemaje.
Především pak, kdo jaký zastává názor, abych věděl, koho případně zlou slinou poskvrnit, až to na mne zase příjde. Lepší, než si to vylévat na, mně do péče svěřených, dětech.
Pokusím se o co nejkratší a nejsrozumitelnější vysvětlení.
Existují 2 typy výherních automatů, VHP a VLT.
VHP může město regulovat a pokud jsou v provozu, má z nich velký zisk.
VLT nemůže město regulovat a pokud jsou v provozu, má z nich minimální zisk.
Jsou dvě skupiny zastupitelů dle posledního hlasování.
1. TOP 09, SNK – ED, ODS (mimo zastupitele Jedličky) a KSČM. Ty tvrdí, že dokud nemůžeme zakázat všechny výherní automaty, nebudeme postupovat diskriminačně, necháme oba dva typy v provozu a zachováme tak zisk pro písecké podnikatele, městskou pokladnu a dotace píseckému sportu, školství, kultuře a zdravotnictví.
Současně tato skupina veřejně deklarovala, že až bude možnost zakázat oba typy výherních automatů, tento zákaz podpoří.
2. ČSSD, VPM a zastupitel Jedlička. Tato skupina zastává názor, že s výherními automaty je třeba bojovat i částečným zákazem, byť jednoho typu a tento morální postoj je pro ně zásadnější než příjem města a rovný přístup k provozovatelům výherních automatů.
Osobně respektuji obě skupiny a je na rozhodnutí každého zastupitele, který postoj u něj převáží. A je samozřejmé, že volič v příštích volbách bude hlasovat podle těchto veřejně známých názorů.
Předem se omlouvm všem zastupitelům, pokud jsem ve snaze o stručnost, špatně či nepřesně definoval obě dvě názorové skupiny.
Děkuji Vám, pane Tylle. Aha.
Pokud tomu dobře rozumím, herny jsou chápány jako skvrnka na počestnosti města Písku, připadně semeniště sociálně patologických jevů a čistírna peněz.. Trýzní nás představa, že bez regulace bude v každé ulici průměrně sedmnáct a půl herny a z malebného Písku se stane neónové Las Vegas, do kterého se budou sjíždět sociopati až z Chyšek a Kovářova.
Slyšel jsem o zastupitelstvech, která nastavila v souladu se stávající legislativou ve svých obcích pro zmíněné živly takové podmínky, že dotčení se houfně stěhují jinam. Věřme, že ne do Písku.
Já taky děkuji pane Tylle, škoda jen, že naši zastupitelé nemají tu odvahu postavit se k problému gamblérství čelem, aby se i v Písku dotční houfně stěhovali jinam.A moc hezká je i věta: "Současně tato skupina veřejně deklarovala, že až bude možnost zakázat oba typy výherních automatů, tento zákaz podpoří." Až to tak dle zákona bude možné, nebudete muset podporovat už vůbec nic.Jedině, že by zase někdo vymyslel podobnou "Deklaraci", ve které se provozovatelé zaváží k tomu, co jim ukládá zákon.
Přeji pěkné odpoledne všem,
stejně jako pan Tyll i já respektuji pohled obou jím popsaných skupiny.
Nicméně bych měl k tomu jeden komentář.
Faktem je, že lidé z první skupiny očividně znají cenu všeho a hodnotu ničeho.
Těžko může mít Písecké dítě radost např. z nového basketbalového míče,když jeho např. otec – gambler ničí celou rodinu.
Jistě,i třeba částečný zákaz VHP nic neřeší,zrovna jako některé léky,které pouze tišší účinky nemoci na člověka,ale nedokážou nemoc vyléčit.A přesto je podáváme.Proč?
Nejsem si, pane Davide, jist, je-li ten příklad s tišením bolesti neléčitelné nemoci odpovídající.
Zkuste pohled druhé skupiny uplatnit na všelijaké písecké nálevny, kdy otcové – alkoholici taktéž ničí celou rodinu nejen finančně, ale i fyzicky.
Přesto není prodej alkoholu regulován. Proč?
Za 3 hodiny v hospodě u piva – útrata 500 Kč, za těch 500 Kč mohu hrát 3 hodiny VHP (hraju si pro zábavu) – na rozdíl od první skupiny odcházím zcela vyrovnaný, uspokojeny moje hravé potřeby, v pohodě. U VLP mi stačí na prohru 500 Kč pár vteřin! Přeju hezký den.
Vačice je online.
Pane Blaho, tentokrát jste uhodil hřebíček na hlavičku. Jenom bych dodala, že voličů gamblerů je jen pár a na druhou stranu alkoholiků je celá řada. A ty by to našim politikům při volbách pěkně spočítali, kdyby se neměli, kde nabumbat.
V Americe to už jednou zkusili, myslím, že se tomu říkalo prohibice a moc dlouho to nevydrželo. Jenom pár mafiánů si nam tom nadělalo jmění.
pro: p.Blahu,Elina
Jistě,žádná regulace(zákaz) nic skutečně nezmění.Každý člověk se stejně rozhodne dle sebe,co chce dělat a co ne regulace-neregulace. Navíc si myslím,že např. výherní společnosti budou vždy o krok před zákony.Nicméně určitým nastavením (např. regulace,zákaz) můžeme dát signál,co považuje(společnost) za správné a co ne.A o to tu dle mě jde.Jistě mi namítnete,že např. u dospívajících může vést toto k opačnému efektu.A budete mít nejspíše pravdu.Proto se domnívám,že se(zatím?) jedná o nevyléčitelnou nemoc.Vždy se najde někdo,kdo tomu z různých důvodů propadne.Po zavedení regulace(zákazu) jen možná klesne celkový počet závislých=ztišení.A o to jde.