Přihlášení

Chytré zastávky MHD s wifinou už v září

20. 7. 2017 | Redakce PS | Diskuze (3) | Věci veřejné

Písek má našlápnuto stát se digitálním městem čidel, dat, aplikací a technologií. Zatím sice ještě nedokážeme vyřešit řadu banálních problémů, jako například opravit roky vymlácený průchod z náměstí do parku, nebo eliminovat smrduté puchy z nově opraveného průchodu U Reinerů, ale třeba nás spasí chytré technologie? 19 píseckých zastávek MHD potká to štěstí, že budou už od září za dva miliony z naší pokladny proměněny v inteligentní a chytré stanice. Digitální panely s nízkoenergetickým systémem napájené sluneční energií budou propojeny se softwary autobusů a data o aktuálních časech příjezdů díky nim doletí až k cestujícím, aby se v dopravní změti naší metropole neztratili. Ti si budou zatím krátit čas brouzdáním po internetu, pokryti bezplatnou wifinou v zastávkách i na palubách autobusů. Jízdní řády současných jedenácti linek MHD se kompletně překopou a digitální mapy či QR kódy si stáhneme do svých chytrých telefonů. Cestující ochotně zanechají svá vozidla na chytrých parkovištích na periferii a budou se v centru přesouvat chytrými autobusy nebo systémem bikesharing. Podrobnosti v připojené tiskové zprávě PR specialisty Chytré organizační složky.

18. červenec 2017 v Písku
 
Chytré zastávky by mohly cestujícím nabízet i bezplatnou wi-fi
 
Výběrové řízení na zhotovitele projektu chytré zastávky v Písku má už svého vítěze. Kancelář Smart Písek ale navrhuje i další změny, jejichž cílem je udělat veřejnou dopravu atraktivnější.
 
Devatenáct digitálních označníků zastávek MHD na nejdůležitějších dopravních uzlech by se mohly cestující písecké městské veřejné dopravy dočkat už během září.
 
„Na základě výběrového řízení zvítězila dle požadovaného kritéria cenová výhodnost nabídka společnosti BNV Consulting s.r.o., která v ČR zastupuje slovinskou firmu Lecip ITS, která má s instalací telematických systémů do městských hromadných doprav celosvětové zkušenosti,“ informuje obchodní ředitel ČSAD AUTOBUSY Karel Coufal a dodává: „Digitální panely budou cestujícím podávat informaci o aktuálním příjezdu spoje, případně o jeho zpoždění. Umožní to propojení těchto panelů se softwarem v jednotlivých autobusech, který bude posílat data o aktuální poloze spoje.“ „
 
Do tohoto projektu byly vybrány nejvytíženější zastávky městské dopravy a zastávky, kde dochází k přestupům mezi jednotlivými druhy veřejné dopravy. Celkem je to 19 zastávek, například v ulicích Budovcova, Dvořákova, Nádražní či Průmyslová zóna,“ dodává místostarosta Písku Josef Knot.
 
Označníky budou používat stejnou technologii, jako třeba elektronické knihy. „Ebooky využívají nízkoenergetický systém epaper. To umožní, aby byly jednotlivé označníky energeticky soběstačné, napájené pouze z vlastních solárních panelů,“ uvedl Patrik Horažďovský, garant oblasti mobilita Smart Písek.
 
To ale zdaleka není jen jediná inovace, která veřejnou dopravu v Písku čeká. „V rámci naplňování konceptu Smart Písek je naším záměrem udělat veřejnou dopravu v Písku srozumitelnější, přehlednější a atraktivnější a zároveň ji propojit s cyklodopravou,“ nastiňuje plány Josef Knot.
 
Dalším krokem proto bude udělat veřejnou dopravu v Písku přehlednější. „Z našich zkušeností totiž vyplývá, že se v jízdních řádech řada cestujících neorientuje. V současnosti má totiž Písek na svou velikost nadměrné množství 11 linek a některé jedou jen jedenkrát denně. Řešením by proto byl systém několika páteřních linek, které by mezi pevnými cíli jezdily pravidelně, rozšířený o doplňkové linky, obsluhující podle potřeby zájmové body, jako jsou například školy, úřady či velké firmy,“ vysvětluje Patrik Horažďovský.
 
Se záměrem přepracovat jízdní řády souvisí i snaha poskytnout cestujícím informaci o trasách jednotlivých linek. „V současné době chybí návštěvníkům města na jednotlivých zastávkách, ale i například na nádražích schéma veřejné dopravy. Mapa s vyznačenou linkou navíc pomůže odlišit městskou dopravu od meziměstské. Návštěvníci by si ji mohli načíst do svých chytrých telefonů i prostřednictvím QR kódů,“ poodkrývá další záměry Patrik Horažďovský.
 
Smart kancelář má ale i smělejší plány, jak zvýšit atraktivitu veřejné dopravy. „Chtěli bychom s provozovatelem veřejné dopravy v Písku diskutovat i možnosti zavedení bezplatné wi-fi na jednotlivých zastávkách, případně i v jednotlivých vozech,“ plánuje Josef Knot. O zavedení bezplatné wi-fi je ČSAD připraveno s vedením města jednat. „V současné době provozujeme wi-fi připojení v autobusech na vybraných příměstských linkách, a jsme proto schopni v podstatě ihned takovéto řešení nabízet i v autobusech MHD. V případě, že město bude preferovat navyšování komfortu nejen cestující veřejnosti, jsme připraveni vybavit wi-fi i zastávky,“ dodal Karel Coufal.
 
Dalším velkým tématem je propojení veřejné dopravy s cyklodopravou.
 
„Písek je ideálním místem pro rozvoj cyklodopravy, chceme proto nabídnout její propojení s dopravou veřejnou, například vybudováním potřebné infrastruktury v klíčových dopravních uzlech. Tady by si mohl cyklista bezpečně zaparkovat nejen kolo, ale uložit i přilbu a dále pokračovat veřejnou dopravou. Zázemí pro cyklisty by mělo nabízet i další servis, jako je dofoukání pneumatik či dobití ebiku,“ nastiňuje další plány Patrik Horažďovský. S budování takovýchto zázemí pro cyklisty počítá i připravovaný cyklogenerel.
 
Postupně se počítá ještě s větším propojením veřejné dopravy s cyklodopravou a nakonec i individuální automobilovou dopravou. „V rámci podpory nízkoemisní a bezemisní dopravy chceme v co největší míře preferovat veřejnou dopravu a cyklodopravu. Máme proto v plánu doplnit chytrá parkoviště o bikesharing jako alternativu k veřejné dopravě. Návštěvník Písku tak zaparkuje svůj automobil na okraji Písku a odtud bude buď cestovat veřejnou dopravou, nebo si vypůjčí kolo,“ uzavírá Josef Knot.
 
Martin Volný
PR specialista organizační složky
 
Smart Písek Smart Písek, organizační složka
Velké náměstí 1/24
397 01 Písek
Email martin.volny@mupisek.cz
Mobil 734 269 584/608 537 410

 

0
0

Diskuze k článku +

20. 7. 2017 (14:07)  –  Martin Brož

0
0

Dodal bych asi jen to co padlo v jednom filmu: "A skláři nebudou mít co žrát!" nechápu proč město se pořád musí navážet do věcí, které fungují v podnikatelské sféře! Nejdřív to byla pohřební služba, plavecká škola ted kravina živená z dotací jménem wifi zdarama! Nechce rovnou město udělat pneuservis a vyměnovat lidem pneumatiky zdarma? Vždyt to je taky služba lidem! Nebo rozdávat rohlíky zdarma! Panu Volnýmu bych vzkázal, uvědomte si, kde se berou peníze na dotace, ze kterých pak tyhle "chujoviny" děůáte, je to od lidí, co makají a odvádějí daně!

Odpovědět

20. 7. 2017 (17:17)  –  Michaela Šťastná

0
0

Hustýý, to není z filmu, to je od dětí… Jeden známý má odposlechnutou přezdívku pro lidi, co budou žít Smart nápady-frikulíni (free+cool+in). To mě baví. Na úroveň toho všeho, co se v článku plánuje, je potřeba, aby k tomu dospěla i společnost, která to bude používat.Neznám jediného řidiče, co chce dojet na výstaviště, skočit na kolo a dofrčet do práce. Nápad je to prima, ale dospěla k tomu naše společnost? Kolik lidí dodnes netřídí odpad, hází papírky ( a jiný odpad) po zemi, parkuje, kde se mu to hodí, chce stavět domy na zahradě školky, nebo v lese, kašle na zákony… A to jsou maličkosti proti těm plánům Smart pojetí, přesto nefungují u poloviny populace. Pro parkování u školky na Jihu se zničí kus solidního bydlení a přírody, aby rodič neudělal krůček navíc, ale jinde pofrčí na kolech? Dost zmatek v pojetí budoucnosti.
Nedávala jsem pozor ve škole, na co zanikly vyspělé společnosti, ale hádám, že na něco podobného. Přestaly se starat podstatu života. Nejsem proti pokroku, ráda vymoženosti použiju, vždyť tady píšu, ale nemyslím si, že tudy vede jediná cesta.. Napřed základy, potom do patra.

Odpovědět

21. 7. 2017 (23:18)  –  Luděk Blaha

0
0

Pokud cokoli, co by mělo být zcela běžnou součástí rozvoje praktických a tedy vhodných služeb pro občany a návštěvníky města, vyžaduje nemalé aktivity 'PíáR specialisty organizační složky', stává se to pro mne značně podezřelé. Zkušenost mi velí v obdobných případech setrvávat průběžně ve stavu nejvyšší bdělosti a opatrnosti.
Nebo snad má k dispozici obdobně čilého mediálního mága třeba složka letní údržby městské zeleně nebo zimní údržby chodníků? Jo, jo. Dotace vesměs křiví podnikatelské prostředí a mnohdy i charaktery účastníků čerpání.

"… Návštěvník Písku tak zaparkuje svůj automobil na okraji Písku a odtud bude buď cestovat veřejnou dopravou, nebo si vypůjčí kolo,“ uzavírá Josef Knot.

A jak po Písku cestuje místní místostarosta Knot? Na okraji města už zaparkováno má…

Odpovědět

Nový komentář k článku

Pro zapojení do diskuze se nejprve přihlašte ke svému účtu.

Nejste-li registrovaným uživatelem, zaregistrujte se zde. Registrace je jednoduchá a rychlá.