Přihlášení

Architekt navrhl bazén v kasárnách a nový bulvár – Píseckou třídu

30. 11. 2016 | Zdenka Jelenová | Diskuze (1) | Věci veřejné

Dokážete si představit, že průtah by mohl vypadat takto?

Měli by Písečáci zájem o zcela revoluční pojetí současného nepřívětivého a kritizovaného silničního průtahu městem? A mělo by vedení města odvahu takové řešení začít prosazovat? Byla by to samozřejmě velmi dlouhá cesta… Architekt Starčevič v rámci své studie předkládá zcela novu možnost pro řešení prostoru – proměnu ve funkční zelený městský bulvár přívětivý k lidem, který nazval Písecká třída. Veřejné představení architektonicko-urbanistické studie Ing. arch. Petr Starčevič: Kasárna 2016 – řešení umístění plaveckého bazénu a všesportovní haly v areálu bývalých Žižkových kasáren – se odehrálo v zasedací síni Městského úřadu v Písku, úterý 29. listopadu 2016.

S velmi převratnou myšlenkou, po které nicméně volá část architektů a mnoho občanů již dlouhá léta, přišel poměrně nečekaně Ing. arch. Petr Starčevič v rámci své architektonicko-urbanistické studie KASÁRNA 2016. Studie měla v zadání, jak zdůraznil místostarosta Josef Knot, pouze řešení lokality bývalých Žižkových kasáren a způsob začlenění nového plaveckého bazénu a všesportovní haly do tohoto prostoru (včetně finančních odhadů), dle zadání zastupitelstva města v několika variantách. Architekt Starčevič se svým týmem ale přistoupil k úkolu mnohem šířeji, s propracovanou urbanistickou vizí a v celoměstských souvislostech. Studii vypracovával od srpna do října 2016.

Předmětem veřejného představení v úterý 29. listopadu byla především varianta označovaná jako 04 (stejně jako předtím na listopadovém jednání zastupitelstva). Ta počítá s výstavbou propojeného objektu haly a bazénu v jižní části kasáren, zatímco na sever od Technologického centra Písek (Vladislavova ulice) by vznikl poměrně rozsáhlý nový multifunkční odpočinkový park, který by se stal volnočasovým zázemím mj. pro sídliště Portyč.

Otázkou se ukázalo, kterým směrem by měly být nové stavby situovány – a tady se autorský tým přiklonil k řešení otevřít celý prostor směrem k současnému silničnímu průtahu, ovšem s ideou jeho postupné budoucí proměny. Výškový rozdíl, který by zde bylo třeba překonat, je podle architektů přibližně dva metry, což by nebyl problém.

VIDEOZÁZNAM celé besedy, který pořídil Písecký svět, najdete ZDE.

Součástí návrhu je tedy myšlenka na zcela nové pojetí silničního průtahu E49 městem. Jako první krok, který by bylo možno začít prosazovat okamžitě, navrhl architekt Starčevič úpravu povolené rychlosti ze současných 80 km/h na padesátku, což by velmi významně snížilo hlučnost dopravy, která v současnosti obtěžuje nejen obyvatele Hradiště. Zatímco někteří z přítomných občanů tuto myšlenku okamžitě uvítali, přítomní zastupitelé – tedy starostka města Eva Vanžurová, místostarosta Josef Knot a zastupitel za KSČM Karel Vodička – zatím vysílali spíše signály, že něco takového považují za nepředstavitelné a v současné době neprosaditelné…

Podle Petra Starčeviče by mělo záležet především na tom, co si skutečně přejí a budou přát občané Písku – zda zachovat i nadále dosavadní podobu komfortní průjezdní komunikace, která je ovšem dělaná výhradně pro rychle jedoucí auta a tvoří ve městě těžko překonatelnou bariéru, anebo raději prostor, který by byl začleněn do života města, doprava by byla zpomalena např. kruhovými objezdy, silnici by bylo možné přejít po několika přechodech pro pěší a celkově by se prostor proměnil v živý městský bulvár.

Jak vidno, studie by mohla vyvolat mnohem širší – a pro budoucnost města řádově podstatnější – diskusi, než jen donekonečna protahované hádky o to, zda ten bazén máme postavit pod lesárnou, nebo jinde, nebo vůbec.

JAKÝ JE VÁŠ NÁZOR?

Dokumenty k článku

0
0

Diskuze k článku +

1. 12. 2016 (10:58)  –  Martin Kůra

0
0

Nad drobnými chybičkami v předkládané studii by jeden zaplakal. Jak se takhle může někdo prezentovat?
Při pročítání textů bych použil trochu jiný přístup: "Snažte se věci vysvětlovat a předkládat tak, aby jim rozuměla i vaše babička."

Odpovědět

Nový komentář k článku

Pro zapojení do diskuze se nejprve přihlašte ke svému účtu.

Nejste-li registrovaným uživatelem, zaregistrujte se zde. Registrace je jednoduchá a rychlá.