Zvýhodněná doprava pro sdílená kola
Dříve než jaro se ve městě objevila sdílená kola. Se sdílením věcí vlastně nemám výrazný problém, pokud se tím nenarušuje rovnováha systému, ke kterému přísluší. Sdílená kola slouží veřejné dopravě ve městě, tedy stejně jako naše MHD a Taxík Maxík. Sdílená kola však požívají výsady, kterou zbytek veřejné dopravy ve městě nemá, a to vysokou cenou úlevu na jízdném pro jejich uživatele. Úleva ceny jízdného pro uživatele sdílených kol dávala smysl v době, kdy byl tento způsob veřejné dopravy do města zaveden, dnes je úleva vlastně nevhodným zvýhodněním ve veřejné dopravě.
Sdílená kola nepatří městu, ale firmě zabývající se výpůjčkou vlastního majetku za úplatu. Tuto úplatu firmě hradí město z 93 %, zbytek pouhých několika procent zaplatí uživatelé sdílených kol za jejich výpůjčku.
Zatímco u jízdného MHD uživatelům této dopravy takovou výhodu město neposkytlo.
O výhodách pro sdílená kola informuje město: … V ulicích města bylo k dispozici sto kol, která bylo možné vypůjčit si a odevzdat na 77 stanicích. Za devět měsíců provozu bylo zaznamenáno téměř 35 400 výpůjček, v průměru přes 3 900 měsíčně a 129 denně. „Lidé kola využívali zejména pro krátké přesuny po městě, nejčastěji na nich jezdili na trase mezi plaveckým stadionem a hlavním nádražím. Jedna průměrná cesta měla necelý jeden kilometr,“ uvedl Josef Soumar … Prvních 15 minut jízdy je zdarma, za každou další půl hodinu člověk zaplatí 16 korun, maximálně však 150 Kč za den. … Město za službu zaplatilo celkem 1,67 milionu korun bez DPH … Ze statistik vyplývá, že 93 % všech výpůjček bylo do 15 minut. Investice města tedy směřuje v maximální míře do jeho obyvatel,“ doplnil Tomáš Karpov ze společnosti Nextbike Czech Republic …
Nastavení podmínek pro zapůjčení kola zahrnující úhradu půjčovného za prvních 15 minut jízdy městem bylo poplatné v prvním roce zavedení této veřejné dopravy. Ovšem město tuto podmínku nemění ani po několika letech, a jak ze statistiky vyplývá, kola jsou tak zapůjčována především na dobu poskytovanou uživateli zdarma.
Ačkoliv zavedení tohoto typu cyklodopravy do města je odůvodňováno různě, nejvíc užívaným argumentem je, že ti co použijí kolo nechají doma auto, což považuji za alibi pro vysokou dotaci sdílených kol.
Jestliže statistika užívání sdílených kol vloni potvrzuje jak čas jízdy, tak vzdálenost necelého kilometru, dostaneme se k tomu, že by uživatel kola tuhle vzdálenost překonal pěšky jen o malinko pomaleji (odemknout kolo aplikací, zamknout kolo … ) a na delší trasy by mohl využít MHD, pokud by bylo podobně královsky dotováno jízdné, třeba na stejné vzdálenosti nebo lépe na stejný časový úsek.
Aby se to nepletlo, také podražilo jízdné MHD i u Taxík Maxík, což považuji za další kapitolu problému. Uživatelé taxíku nemohou z principu využít sdílená kola, uživatelé z celého města jsou odkázáni na jeden vůz, který si musí dopředu objednat. Možná by nemuseli taxíkem jezdit prvních 15 minut zdarma, ale určitě by uvítali jinou výhodu poskytovanou městem, např. v posile vozového parku taxíku.
Jakože v rámci solidarity u dopravy po městě všem generacím a všem podle potřeby vzhledem ke zdravotnímu stavu.
Jinak se dá hovořit o zvýhodnění jednoho provozovatele dopravy po městě před jiným, o zbytečném dotování jednoho dopravního prostředku před druhým … proč je zvýhodněn jen jeden …
Je mi jedno, jak se lidé po městě pohybují, ale vadí mi vysoká dotace najímané služby s populistickým odůvodněním cituji: „ Písečané letos „ušetřili“ 5 720 kg CO2,“ (93% jízd bylo na trase od bazénu na nádraží, nebo na trase kratší než kilometr, na to používá auto ve městě, vyjma cesty na nákup do obchodní zóny, kdo?).
P.S. Ačkoliv jsou sdílená kola součástí veřejné dopravy několik let, nadále přetrvávají potíže s jejich parkováním po celém městě, kde je potom vídáme na trávnících, chodnících, parkovištích, prostě na místech, kam nepatří a hlavně kde překáží. A ani po zahájení letošní sezóny tomu není jinak. Bohužel.
Diskuze k článku
Na svém kole jsem několik let neseděl a na tom sdíleném už teprve ne, přesto s touto podporou nemám zásadní problém. Moderními slovy by se dalo říci, že jde o investici do zdraví – dotyčný musí vyvinout nějaký pohyb. Na druhou stranu bych si odpustil bláboly o záchraně planety, protože třeba ten autobus generuje podobné emise plný i poloprázdný, takže přesednutí pár lidí na kola nic neřeší. Pohádkám o tom, že na těch kolech jezdí ti, kteří doposud jezdili autem, nevěřím.
Než zavádět další Taxík Maxík, spíše bych dotoval cenu za kilometr běžným taxislužbám. Se divím, že proti městské konkurenci ještě neprotestují.
Taxík Maxík slouží pouze pro seniory a dokonce vyššího věku, město má jasná pravidla, kdo jej může použít, a je o něj i tak velký zájem, pokud vím.Takže taxíkům ve městě kšefty nebere.
" jde o investici do zdraví – dotyčný musí vyvinout nějaký pohyb."
Pokud si znovu přečtete, na jakou vzdálenost a kde byla kola nejvíc půjčována, lze tuto investici do zdraví učinit chůzí pěšky a bez dotace města přesahující jeden a půl milionu, protože se jedná o krátké trasy po centru a od bazénu na nádraží. Myslím, že chůzi lze postavit na roveň jízdě na kole a i co do označení, že obojí je zdravý pohyb.
Sdílená kola ať ve městě klidně fungují (pokud jsou řádně zaparkovaná), akt sdílení mi také nevadí, ale ať si firma provozuje tuhle službu bez dotace města (letos dokonce bez výběrového řízení).
Město může firmě zapůjčit místa na pozemcích města na parkování kol, podpora je to z mého pohledu dostatečná.
Myslím, že půjčování kol ve městě probíhalo už dříve, v projektu na nové Infocentrum na náměstí najdeme místo na půjčovnu kol, není to novinka, která by zasloužila podpořit tak vysokou částkou na rozjezd, rozjetá je už dávno.
Kdyby si tu nějaký místní podnikavec chtěl stejnou službu ve městě provozovat jako svou živnost, myslíte, že by také získal od města tak štědrou podporu?
Děkuji Vám za ta čísla, jsou opravdu zajímavá. Zkusme trochu počítat. Město zaplatilo 1.67 milionu za 35 400 výpůjček. To znamená že město zaplatilo téměř 50kč za jednu výpůjčku. Nemám přehled jaké jsou třeba ceny taxiků a MHD (ani jedno nevyužívám), ale mám pocit že na některém taxi jsem viděl reklamu že po Písku jezdí za 50 kč také a MHD je jistě levnější…
Dobrý den,
pominu opět populistická sdělení od necyklistky a vyjádřím se k datům.
Dle analýzy jízdních dat za květen – listopad 2021 došlo celkem k 22 510 výpůjčkám s celkovým nájezdem 31 739 km a úsporou CO2 oproti cestě automobilem 3,49 tun. Mezi nejvytíženější stanice s pohybem patřil starý most (U Mozarta), zimní stadion a obchodní galerie.
Dle analýzy jízdních dat za březen – říjen 2022 (služba probíhala i během listopadu, v analýze není začleněno) celkem 32 525 výpůjček, průměrně 133 za den, společný nájezd 44 234 km a zmíněná úspora oproti krátkým cestám po městě ve výši 6,8 tun CO2. Mezi tři nejvytíženější stanice se dostává stanice "plavecký bazén".
smlouva s provozovatelem byla podepsána na obě období od 1.5.2021 do 30.11.2022, platby z celkové částky byly splatné v 16 měsíčních splátkách.
Sdílenou motorovou a nemotorovou dopravu obsahuje na straně 207 dokument Plán udržitelné mobility – analytická část, obsahuje analýzu z roku 2019, kdy se se sdílenými koly začínalo. V Navrhované části PUM se v části cyklistické dopravy dočtete ve výhledové části C21 dočtete o muliefektu a návaznosti na cíle. Upozorním, že v části motorové dopravy – M je předpoklad i podpory sdílených osobních automobilů, aby to s Vámi někdy v budoucnu neseklo.
Ke zvýhodňování dopravních prostředků. Město Písek dotuje Taxík Maxík, dotuje mnoha miliony MHD, dotuje sdílená kola tak, aby prvních 15 minut mohlo být pro občany zdarma. Vše podléhalo a podléhá řádné veřejné soutěži, přejeme si v Písku mít vždy jednoho kvalitního dodavatele na jednu službu. Odmítám kolizi několika provozovatelů sdílených kol, koloběžek a elektrických kol v našem městě, jako známe například z Prahy. Město tak dotuje širokou paletu dopravních spojení pro své občany, ale vyžaduje částečnou participaci obyvatel, za jízdenky, kupóny, delší výpůjčky či delší dopravní časy.
S provozovatelem sdílených kol pravidelně řešíme připomínky občanů, pracujeme na možnosti označení výpůjčních míst a od letošního roku také došlo k přeložení některých výpůjčních míst tak, aby občanům nečinily problémy. Společnost má v Písku zázemí a denně se stará o rozvážku a kontrolu umístění kol dle smlouvy a podkladové mapy. Druhá polovina potřebné aktivity je na občanech, kteří nejen službu sdílených kol využívají.
Hezký den, JS
Heleme se, podívejme na nálepkování občana od politika!
Jakým právem mě nazýváte necyklistkou? Nebo spíš podle jakého klíče jste mi přisoudil tohle přízvisko? Činíte tak jen v pokusu o zlehčení nebo degradaci podstaty dotačního dopřávání uvedené v mém článku, že dotací sdílených kol se vytváří nepoměr v podpoře podnikání za peníze města? Dle vyjádření na stránkách DI PČR je uvedeno:
Cyklista musí umět správně jezdit na kole – udržet rovnováhu, zvládat jízdu i v obtížných podmínkách a ovládat pravidla silničního provozu.
Tak v tom případě jsem způsobilá, jízdě na kole jsem se naučila v dětství, kolo používala dokonce i v tomto tisíciletí!
Jinak v komentáři jen popisujete znění odkazu, který je pod článkem,(a vlastně nesdělujete nic, co již nebylo sděleno, nebo není již známo) a ze kterého celý článek vychází, nemá cenu nijak reagovat.
Snad je na –
Cituji: "Vše podléhalo a podléhá řádné veřejné soutěži,…" Tak to jo, proto existuje tohle usnesení RM:
Usnesení č. 49/23
1. Rada města schvaluje udělení výjimky z Pravidel stanovujících postup zadávání veřejných zakázek malého rozsahu a rámcových pravidel pro zadávání veřejných zakázek dle čl. 6, odst. 3 pro akci projekt sdílení jízdních kol v roce 2023.
2. Rada města schvaluje společnost nextbike Czech Republic s. r. o., Libušina 526/101, 779 00 Olomouc, IČO 07389108 za celkovou cenu 941.625 Kč bez DPH dodavatelem projektu sdílení jízdních kol v roce 2023 a pověřuje starostu města podpisem smlouvy o realizaci projektu sdílení jízdních kol
Pozastavím se u poznámky – "Upozorním, že v části motorové dopravy – M je předpoklad i podpory sdílených osobních automobilů, aby to s Vámi někdy v budoucnu neseklo."
Vaše obavy jsou naprosto neoprávněné, tento dokument jsem na rozdíl od Vás i připomínkovala. A světe div se, jsem i řidička, a několik dlouhých let veřejně hlásám svou přízeň k zavedení sdílení osobních aut a to i ve formě komunitního sdílení, které je pro uživatele příznivější, než podmínky u všeobecného sdílení aut již v republice fungující. To samozřejmě nevylučuje ani službu půjčoven aut, i já si auto v půjčovně půjčila a byla jsem nadmíru spokojena!
A nakonec Vám připomenu jednu z myšlenek, kterou jste veřejně hlásal. Připomínám ji jen proto, že se poslední dobou pokoušíte do svých komentářů vměstnat všelijaké "označení" mé osoby a znovu Vás upozorňuji, že to není v pořádku. Já neakceptuji změnu Vašeho slovníku užívaného směrem k veřejnosti, od označení blbci, retardi až po populisty.
7. 10. 2019 (15:40) – Josef Soumar
K podstatě a meritu věci, myslím.
Politik, zastávající aktivně svou funkci, není běžný občan. Běžný občan může při vyhrocené debatě nazvat druhého hulvátem, nebo analfabetem, ne ale politik občana. Pokud máme z více stran potvrzené, že lidé jsou kvůli svým názorům a návštěvám debat a veřejných projednání shazováni, že ničemu nerozumějí a jsou užívána nepodložená a i dokonce pro běžné občany rozporuplná vyjádření, je na místě tyto informace politiky a odborníky vysvětlovat, nikoliv se lidem vysmívat, že jsou hloupí a neznalí problému. Neřkuli je nepřímo nálepkovat "idioty, problémisty či aktivisty" a tlačit projekt na sílu dál.
Proč? Protože politik má zastupovat všechny lidi a hlavně menšiny, na kterých může být v určitých situacích napácháno největší zlo, například kolektivním rozhodnutím zastupitelů. Politik má dle mého názoru otevírat a vést diskusi a přispívat do ní a pokud místní občané s něčím nesouhlasí, má poděkovat za možnost účasti, nabídnout poslední vysvětlení svého návrhu a odejít. To je o charakteru a hodnotách a také o tom, že se za čas může vrátit s řešením novým a lidé ho budou poslouchat, protože vědí, že i politik se může mýlit, mít přehnané ambice a v prvním případě je poslechl a se svým prvním návrhem v klidu odešel a slušně poděkoval za zpětnou vazbu k prvnímu návrhu.
Občané by měli mít na politiky ostřejší náhled, zejména v situacích, kdy cítí, že jim není odpovězeno adekvátně, přehledně a srozumitelně. Občané také nejsou hloupí a vědí, jak se může podvádět ve veřejných zakázkách a dotace se v jejich očích staly, bohužel často velmi oprávněně, synonymem pro moderní zloděje, zejména v oblasti stavebnictví a IT zakázek.
Chce to čas, trpělivost, schopnost akceptovat odlišný názor a otevřený přístup k občanům, protože jak bývá politická kariéra rychlá, stejně tak rychle dokáže i skončit a je zbytečné se pak celý život s dobrými sousedy nebavit a být za gaunera jen pro pár dotačních korun z rybníků, které ale dokáží několika lidem za jejich domy otočit život vzhůru nohama
Madam, já se s Vámi nemohu bavit jako s "občanem", jehož definice v tomto kontextu vychází z politické nestrannosti.
Vy jste politicky aktivní, bavím se s Vámi jako s členkou politického uskupení Písek srdcem a rozumem, za které jste kandidovala a které podporujete. Zde skončila Vaše nestrannost.
Můj slovník se směrem k občanům i politicky aktivním lidem nezměnil, nabízím jak vlídnost a pochopení, tak i politický důraz.
Ať se Vám daří.
Chápu, že na vymyšlení těchto čtyř vět bylo potřeba ve vašem případě několik dní. Na první dobrou je vidět, že obsahově se jedná opravdu o až filosofické dílo odpovídající autorově …. ….. naturelu.
Madam, jste o pár let starší a asi bychom si osobně moc nerozuměli…
Nemohu se Vám tak věnovat denně jako své rodině a svému povolání, ale občas se za Vámi tady zastavím a napíši, abyste si tu nepřišla osamocená.
Hezké jarní dny.
Víte, vaše komentáře se netýkají ani článku, ani obsahu komentářů, jen se tu už napočtvrté pokoušíte mě "chytře" urazit namísto argumentace k nesoutěžení zakázky sdílených kol například.
Nemusíte mé články komentovat, ve vašem případě je dávno evidentní absence argumentů, které by mohly pozměnit cokoliv z obsahu textů článků, já se vašich komentářů nedožaduji, a jsem přesvědčena, že nikoho ze čtenářů neobohatily vámi uvedenými údaji. Určitě ne pod tímto článkem.
Komentujete jen proto, abyste mohl osobně napadat mě – jako autorku článku, nic víc. Ubohé, že?
I já touhle odpovědí porušuji pravidla diskuze pod článkem, ale vzhledem ke stoupajícímu hulvátství z vaší strany to risknu.
Nakonec, obrázek o tom, jak se vyjadřuje místostarosta města si udělá každý sám.
Josefe, přibrzdi trošku, prosím. Tohle snad nemáš zapotřebí.
Ne, paní Šťastná. Nemám potřebu Vás ani nikoho jiného urážet. Přispívám pod články, které se týkají mé práce. Reaguji na domněnky a účelně zabarvená tvrzení s cílem vzbudit u čtenáře senzaci, bez sdělení informace, že dotace na MHD pro všechny občany města Písku je více než desetinásobná.
Pokud komentuji na svobodném fóru, kde se zaběhla myšlenka prezentace vlastních názorů a domněnek, které mohou být v rozporu s realitou či pravdou, nevidím na svém počínání nic ubohého.
Pravděpodobně jsou pryč doby, kdy jste zakládala Vaše články výhradně na faktech a informacích, kdy snaha o spravedlnost a zlepšení měla přednost před potřebou vlastní důležitosti. V tomto nemohu nikomu radit. Každý žijeme naše životy, jak nejlépe umíme, dokud není napsána poslední věta příběhu. Mou vizí je a bude nabízet lidem vysvětlení a doplnit zde uváděné informace a osobní interpretace.
Přes názorový nesoulad Vám přeji vše dobré.
Inu, schválená dotace na MHD je sama o sobě na pováženou, to že byla schválena v takové výši by mělo budit podezření, v porovnání s jinými městy je to štědrá dotace vzbuzující množství otázek. Tvrdíte tedy, že dotace ceny jízdného MHD na km se rovná dotaci ceny jízdného na kole na km? A je snad v pořádku, že město platí přibližně 70 Kč/km u MHD? Je to snad běžná cena i v jiných městech? To jste v článku postrádal? Tak můžeme se v dotování MHD povrtat, jen jestli to nebude pro věc samou kontraproduktivní …
Konečně byste si měl uvědomit, že jen já rozhoduji o tom co, jak a kdy napíšu, že nemusím sepisovat souvislosti, porovnávat události, srovnávat nesrovnatelné nebo nepsat o vaší práci. Jak vyjádřím názor na tu kterou věc je jen a jen moje věc a vás to neopravňuje ke psaní urážek na autory takových článků.
"Nemám potřebu Vás ani nikoho jiného urážet." Neuvědomujete si, že to děláte, dokonce i v tomto komentáři?
"Pokud komentuji na svobodném fóru, kde se zaběhla myšlenka prezentace vlastních názorů a domněnek, které mohou být v rozporu s realitou či pravdou, nevidím na svém počínání nic ubohého."
Takže proto sem píšete v rozporu s pravdou, že: … Vše podléhalo a podléhá řádné veřejné soutěži, … ale nenapíšete, že letos, kdy jste ve vedení města, to tak neproběhlo, protože jste pro společnost nextbike schválili udělení výjimky a bez soutěže dotaci na projekt sdílených kol dostala.
Zbytečně moc se zabýváte mou prezentací mých názorů a vlastně i vysvětlujete proč. Dokud se ta sdělení netýkala přímo vás, komentáře jste nepsal, tu potřebu pociťujete až nyní.
Nepodsouvejte mi změnu způsobu psaní článků, nepodsouvejte mi žádnou z vašich dedukcí o mně nebo mé povaze psaní. Je to jen váš subjektivní náhled, který ventilujete hrubostí …
"Konečně byste si měl uvědomit, že jen já rozhoduji o tom co, jak a kdy napíšu, že nemusím sepisovat souvislosti, porovnávat události, srovnávat nesrovnatelné nebo nepsat o vaší práci. Jak vyjádřím názor na tu kterou věc je jen a jen moje věc a vás to neopravňuje ke psaní urážek na autory takových článků."
Rovněž si uvědomte, že jen já rozhoduji o tom co, jak a kdy napíšu. Na rozdíl od Vás musím sepisovat souvislosti, porovnávat porovnatelné, srovnávat srovnatelné a psát o své práci. Jak vyjádřím názor na tu kterou věc je věcí veřejnou a Vás to neospravedlňuje k psaní polopravd, nesrovnatelného a nepovinnosti uvádění souvislostí u takových článků.
Já si Vás vážím, že to alespoň přiznáte. Budu mít klidnější spaní, když jsem si konečně uvědomil, že Vy nemusíte nic z výše zmíněného. Zbytečně moc se zabýváte mými odpověďmi. Stále je zde možnost diskuse a tak jediné, co si musíte uvědomit je, že pokud něco napíšete, může na to někdo i nesouhlasně reagovat, byť je to jeho subjektivní náhled.