Přihlášení

Výzva nevýzva k zeleni města

17. 5. 2019 | Michaela Šťastná | Diskuze (6) | Vaše názory

Přišel mi mail s gratulací, že se bude sekat tráva mozaikově, že na tom mám asi také zásluhu a že si lidé mají navrhnout místa kde, protože si musíme uvědomit, že tam, co lidé na trávě dělají pikniky nebo si hází míčem, nemůže být tráva vysoká, jinde, kde to nebude vadit ani pejskařům, by naopak být mohla.

   Pátrala jsem, kdo má navrhovat ta místa s mozaikovou sečí. Zjistila jsem, že je to aktivita na sociální síti, ani web města, ani web Městských služeb k ničemu takovému občany nevyzýval, není jasné, kdo za výzvou vlastně stojí. To znamená, že tipují jen někteří, na někoho napojení, bez ladu a skladu, ale na FB. Nebudu spekulovat, jak mě někdo nabádá, proč byla oslovena jen skupina lidí na sociální síti, ale tenhle postup považuji za nešťastné řešení. Kdo bude vybírat ta místa? Pár lidí z FB, které to zajímá, takže pardon, jako by to nevybral nikdo, mají ti lidé z FB souhlas svých sousedů, konzultovali to ve svém bydlišti, za koho mluví, o kolik jich je víc, než těch z Městských služeb? Cítíte tu absurditu? Podle volební účasti volila necelá polovina obyvatel města. Ostatní lidi dění ve městě nezajímá, maximálně to někde komentují. Takže nemůžu chtít po lidech, aby spravedlivě rozhodovali o městě, notabene o zeleni, to můžu chtít, až budu mít účast aspoň 80%, a oslovit je prostřednictvím FB.

   Na jednání ZM jsem se na to v bodě Různé zeptala, abych dostala oficiální odpověď, doufám, že dostatečně srozumitelně, bylo mi vážně hodně špatně celý den.

   Inu, postup má být naprosto opačný, místa navrhuje ten, kdo o trávu pečuje. Ten ví nejlépe, kde ta místa víc a míň zatížená jsou, kde zasel zátěžový trávník, o který se v jiném režimu stará. Ptát se lidí má smysl teprve tehdy, až budou k dispozici trávníky se zátěžovou trávou, s lučním porostem, s květinovou loukou, pak teprve se ptejte, jestli jim k tomu přidat mozaikovou seč. Chtít po lidech, aby rozhodovali o něčem, o čem většina z nich nemá vůbec žádnou představu, vůbec se o zeleň nezajímá, o druzích trav a květin nemá ani ponětí a bez představení záměru, to mi připadá velice ne fér, a neprofesionální. Neexistuje pravidlo, jak vysoká má být tráva na trávnících ve městě, protože to nejsou hřiště ani zahrady, ani že zelení města se rozumí automaticky trávníky, můžeme to nazvat mýtem, stejně jako parkování aut na veřejném prostranství.

   Kde nechat vyšší trávu? Kdekoliv. Většinou jsou to jen pruhy trávy, různých tvarů, malé rozlohy. Na to, kde lidé dnes v Písku rekreačně piknikují, na pejskaře a další není třeba reagovat, záleží totiž na správci trávníků, jakou mozaikovou seč typem zvolí!! Když se pro ni rozhodne a zvolí jí jen v pruzích, na sebe navazujících, spojí trávníky v celém Písku a lidé si toho ani nevšimnou. Městské služby nemají trávníky v kondici, dílem počasím, dílem údržbou. Já po nich nemůžu chtít rekreační trávník na trávě určené mezi záhony, ale na trávě hřišťové, golfové, zátěžové … zrovna tak nemůžu vybírat neposečená místa, když nevím, co na nich roste (co je pod nimi, s čím sousedí…), to přece ví nejlépe jejich správce.

   My nemáme ve městě pozemky rozlišené podle využití osevem různých druhů trav, parková tráva asi v parcích není, když v parcích neroste (nemyslím udupaná místa od akcí, které tam dává město a tím park ničí), zátěžová tráva se také neseje. Poslední roky trávníky ani neprovzdušňují, i když je jasné, že sucho zem utužuje a tvoří škraloup, který pak nepropustí dešťovou vodu….Takže celý proces změny musí vymyslet správce pozemků na pokyn majitele-města, lidé to potom mohou okomentovat a třeba před svým domem souhlasit s mozaikovou sečí, i když nebylo v návrhu. O exponovaných místech bychom mohli mluvit, kdyby naše trávníky byly v kondici a celou dobu by se udržovali za daným účelem. To se v našem městě ovšem neděje. Nemáme pobytové trávníky s jiným druhem trávy a údržby, v celém městě máme jeden jediný typ trávníků! Naprosto zbytečně se potom lidé snaží typovat nějaká místa, když dosud nebyla správcem trávníků na popud města vytvořena.

   Navíc město vůbec (nebo velmi poskrovnu), neprezentuje svoje záměry v oblasti zeleně. Pokud by se v březnu ve Zpravodaji města a na webu města, v tisku psalo, dokola, že chce město mozaikovou seč a kde všude, lidé by to přijali, podali by pár stížností typu "u nás teda ne"- a ticho, protože by to pak nejednou četli i jinde, u jiných měst, viděli by to v TV a přišlo by jim přirozené, že u nás je to taky tak, stejně jako u jiných věcí. Obrovská chyba je chtít předělávat lidi dnes samovzděláváním a po tom, co jim doteď trávu sekali na drn s tím, že jedině tak je to dobře, lidé si myslí, že tráva má být zadušená, o trávě, co si myslí, že je plevel, tak to postříkat jedem, tak si město lidi vychovalo, a chtít po lidech, aby se měnili sami, bez toho, aby jim město řeklo, jak je to vlastně správně, je podle mě nesmysl. Vždyť ani pejskařům nevadí používání jedů na "plevel", jejich pes se postřikem proběhne, co nelapí do kožichu, to si vdechne a páníček je v pohodě.

Ještě podstatnější je princip věci.

   Městské služby jsou s.r.o., patří městu, vox populi, vox Dei, tady asi uplatnit nejde z podstaty.  Proto také mají s návrhem výběru míst na mozaikovou seč(na všechny změny) přijít Městské služby, nesou za provedení, za údržbu pozemků, za nápad plnou zodpovědnost, kterou si musí u zřizovatele obhájit. Argument-tak to chtěli lidi přece nemůže vůbec obstát. Je tu rozpočet určený na údržbu zeleně, ty nápady se musí zafinancovat. Převeďte si situaci na sebe, kdyby MS patřili Vám a nějací lidé z FB by Vám určili, kam máte jezdit sekat, kam ne…asi tak. Začít se tedy musí od hlavy, města, to musí projevit vůli změnit zaběhnuté koleje a přizpůsobit se 21.století a klimatickým podmínkám, lidem zpříjemnit život ve městě. Město potom bude iniciovat Městské služby, aby to za město zrealizovaly. Souhlasím pouze s tím, že popud k činnosti města mohou vyslat občané, když vidí, že město tento úsek zanedbává, nebo zaspalo dobu, že zeleň strádá a neplní svůj účel…

  A co komise životního prostředí? Správně, odbor ŽP má hájit zájmy životního prostředí i ve městě. Jenže, pokud podléhá politickým tanečkům a obavám, že je občané zavalí kritikou o údržbě zeleně, je to chyba, a možná pramení z nedostatečné podpory ze strany města. Je to důsledek pořádků minulosti, a pohodlnosti současnosti. Jak se asi na odboru dopravy bojí bavit s lidmi, co volají, že je někam zákaz vjezdu nebo stání? Stejná situace, prostě je to potřeba, město si to odsouhlasilo, tak se to dá na úřední desku a nazdar. Koneckonců dnes je rozkopané celé město a co, bere se ohled na nechápající volající lidi? A ten, kdo odolává vzdělání se ohledně zeleně tam zavolá tak jako tak, s tím se, bohužel nedá nic dělat, ale to se děje u všech odborů, si myslím.

   Odpověď z města sem připojím, jen co ke mě dorazí, a uzavřu to drobností. Poněkolikáté zmiňuji Městské služby a jejich práci, chápu, že tam nebudu zapsaná " v přátelích", ale tak nějak doufám, že z mých příspěvků vyplývá, že nejsem jejich protivník.

 

0
0

Diskuze k článku +

18. 5. 2019 (20:48)  –  Luděk Blaha

0
0

"lidé na trávě dělají pikniky nebo si hází míčem"

Na Jihu si děti kopou míčem mezi stromky.
Až se dostanou na nějaké běžné hřiště, budou jim tam nejspíš nějaké ty dřeviny chybět.

Odpovědět

18. 5. 2019 (23:45)  –  Michaela Šťastná

0
0

Mě piknikování jako pojem v našich podmínkách dostalo, je fakt, že nemám Písek obšláplý dokola, třeba to někde frčí, ale fakt jsem dávno neviděla někoho piknikovat v parcích, na loukách, na území města(pominu noční piknikáře po akcích, skolené přemírou zábavy).
To bude předzvěst toho, jak komerčně vyždímat lokalitu u rybníků, chudáci lidi nemají kde deku rozložit, tak co nezničit kus přírody tam. Lidé mají potřebu využít kolem sebe a jen pro sebe všechno, obzvlášť to, co příroda poskytuje zdarma všem, pojem trávník se transformuje na piknikoviště, les na závodní dráhu, rybník na koupaliště, a že jsou tu ještě jiní živí tvorové, závislí na přírodě životem, to je lidem jedno, a město jim to většinou i dovolí.
A děti ze sídliště Jih jsou průkopníci, to ony mají stálý kontakt s přírodou, protože nemají kam jít s míčem nebo s kolem. Mohou na cyklostezku za humny, nebo na hřiště na Nový Dvůr, na Hradiště….

Odpovědět

19. 5. 2019 (09:15)  –  Zdenka Jelenová

0
0

Pobytové trávníky jsou trendem v mnoha městech a myslím, že i v Písku by byly využívané, především maminkami nebo rodinami s dětmi. Není to nic proti parkům nebo "normálním trávníkům". Naopak, jejich další funkce. A pokud se správně v městské zeleni prostřídají místa se zátěžovým trávníkem, který se musí pravidelně udržovat, a místa rozkvetlých louček, sečených 2x ročně, bylo by to ideální. O nedostatku míst, kde by si mohly děti volně hrát s míčem, pink-ponk, street basket a podobně, víme snad v Písku všichni. Opravdu není řešení posílat děti z Jihu na Hradiště, když si chtějí za domem zakopat nebo zahrát vybíjku…;-)

Odpovědět

19. 5. 2019 (09:49)  –  Luděk Blaha

0
0

"O nedostatku míst, kde by si mohly děti volně hrát s míčem… víme snad v Písku všichni."

Nejsem si až tak jistý, jestli to vědí i ti, kteří revitalizace sídlišť zadávají, navrhují a schvalují.

Odpovědět

19. 5. 2019 (12:04)  –  Michaela Šťastná

0
0

Souhlasím, během tří etap revitalizace se pro děti neudělalo nic. Vlastně ano, zbourala se lávka ke školce, aby si dětičky nacvičily chůzi po strmém schodišti nebo jinudy obešly čtvtku sídliště.
Mimo jiné územní plán města určuje, že v rámci revitalizací se má řešit i situace s parkováním, při nedostatku parkovacích míst. Revitalizace 3. etapou na sídlišti ubrala 24 parkovacích míst- 4 místa chybí podle projektu, 20 míst prodalo město LIDLu.

Odpovědět

19. 5. 2019 (12:15)  –  Michaela Šťastná

0
0

Já jsem pro pobytové trávníky ve městě, pro různé druhy trávníků, v kombinaci s mozaikovou sečí…
Připomínám, že návrh zněl, aby si ti oslovení na FB už dnes určili, kde lidé ve městě rádi piknikují. O takových místech já totiž nevím…
Ne kde by rádi v budoucnu piknikovali.
Z toho mi vychází, že než se založí nový zátěžový trávník, než vyroste k používání, město by mohlo poslat lidi k rybníkům, a toho se obávám, že se pro populismus zničí další přírodní lokalita, která nám doplňuje to kamenem vyložené město.

Odpovědět

Nový komentář k článku

Pro zapojení do diskuze se nejprve přihlašte ke svému účtu.

Nejste-li registrovaným uživatelem, zaregistrujte se zde. Registrace je jednoduchá a rychlá.