Stavební inženýr hodnotí současné stavby v Písku: některé na 1*, protipovodňová zeď = hrůza

Vážená redakce Píseckého světa, děkuji, že vycházíte a že dáváte občanům města i organizacím možnost se vyjádřit. V minulosti jsem dost odborně publikoval a psal úspěšná skripta pro vzdělávání dospělých. Nyní chodím po Písku a pozoruji…
Aktuální je stavba protipovodňové stěny v úseku most TGM („nový most“) až bývalý mlýn (konec slepé větve ulice Topělecké). Akce, která spala celý rok od data stavebního povolení, začala letos v dubnu záborem pro zařízení staveniště a symbolickou ochranou kmenů stromů deskami z dřevotřísky. Také pokácením několika stromů aleje mezi lávkou a mostem TGM, uzavřením stezky v celém úseku a pokrytím povrchu štěrkodrtí pro „ochranu“ dlažby a krytu ze živice. Výkopy byly prováděny pomalu a problematicky. Na dotaz občana v Píseckém světě – proč se neřeší především zaústění potoka JIHER – odpověděl místostarosta Knot, že se čekalo na statický posudek a že 15. 5. již realizace začala. Což byla a je nepravda. JIHER se začal „řešit“, a to po částech, až od 12. 8., s pauzami úplné nečinnosti – a to dosud. Je nesmysl čekat na statický posudek u stavby vyprojektované a povolené již před rokem. Podle toho vypadá celý postup provádění. Denně kolem chodím a odborně pláču… Hrůza.
Zde nejde o práci vítěze výběrového řízení, firmy Eurovia CS, a.s., ale zemní práce provádějí jednotliví soukromníci dle pokynů z firmy Eurovia CS. Někdy nevědí, co mají dělat, někdy se vůbec nepracuje (zejména v srpnu). Trvalé obnažení kořenů stromů od června se při letošním létě již projevilo více, než u jiných porostů. Výkopy, pak zpět zásyp, trochu zhutnění, pak zase ten samý výkop; pokládka jen jednoho potrubí vody od lávky k čp. 425. Firma Eurovia CS by měla mít tzv. realizační projekt (dříve prováděcí projekt s podrobnostmi). To není, protože se stále tápe, hledá se, vymlouvá se na geologii (!!!), což je podle mne směšný argument. Nyní se zabrala část parku a především chodník od čp. 425 na velké parkoviště, a tím i cesta směrem k lávce, musí se více obcházet. V pátek 7. září se objevili ve výkopu mezi lávkou a Jiherem potrubím tři kluci z Metrostavu a vázali výztuž pro betonáž stěny se spolupůsobením štětovnic. Dokazuje to, že Eurovia CS jen pracuje s cizími pracanty a sama jen bude inkasovat. Odhaduji, že tato akce se letos nedokončí a bude zvýšení nákladů na „vícepráce“. (Proto prosím, zda byste se tomu mohli ještě věnovat.)
Postup, jakým METROSTAV realizuje stavbu lávky DAGMAR ŠIMKOVÉ u Václavského jezu, je příkladný (jsem rád, že jsem v Metrostavu pracoval 1983 – 1988). Při kontrolním dni po provedení prvního pole na levém břehu jsem se setkal krátce i s architektem Pleskotem. Velmi dobře si pamatuji debatu ve Sladovně z doby počátku starostování Ondřeje Veselého, kdy se o lávce začalo diskutovat. Starosta byl pro, nově instalovaný místostarosta za TOP 09 Josef Knot byl PROTI. Nyní Josef Knot je velice PRO lávku! Poznámka k věci: Děkuji za zveřejnění článku „Sednout si do teplého…“ (PS 14/2018), který srovnává mnoho slov ve vyjádřeních pana místostarosty Knota.
Ještě k nové lávce: vedle mimořádně praktického přínosu pro pěší z Hradiště (nejen směr koupaliště) je zasazena do krajiny přímo učebnicově. A statická konstrukce mne nadchla, výtečné. Vynořila se mi přímo vzpomínka na profesora Jiřího Klimeše (1958) z katedry mostů (hlavní autor Nuselského mostu v Praze), který nám zdůrazňoval při projektování mostů všech druhů právě spolupráci s architekty.
Dokončení koupaliště je skvělé, perfektní. Chválím nejen projektanty s řešením, celkovým projektovým návrhem, ale i s provedení od zhotovitelů a navržení detailů. Včetně pokládky dlažby na terče, atd. Protože DETAIL DĚLÁ STAVBU! Projektant i zhotovitel: známka 1*.
Revitalizaci sídliště Topělecká, kde mám svůj nájemný byteček, také chválím, jak projektanta, tak provedení (STRABAG). Volba konstrukce vozovek s využitím toho „co tam bylo z minulosti“ je příkladná, stejně jako řešení parkování, ohled na stávající zeleň a doplňující výsadby.
Jsem už ve stupni kmetství (82 let), ale celý život jsem pracoval ve stavebnictví, v širokém intervalu druhů staveb a zaměření (stavbyvedoucí, projektant, stavební dozor) až do svých 76 let.
RADOMÍR SŮVA, vyšlo v tištěném vydání Píseckého světa č. 18/2018.