Singltrek, argumenty zvolených I.
Bylo by víc než naivní se domnívat, že návrh na schválení projektového záměru vybudování „Singltrek Písecké hory“ předložený v týdnu zastupitelům nebyl dopředu předjednán v koalici. Ale to v tuhle chvíli není tak podstatné, jako obsah tohoto návrhu. V tuhle chvíli se jedná o projev vůle zastupitelstva tak, že ukládá odboru investic a rozvoje ve spolupráci s městskou organizací Lesy města Písku s.r.o. zahájit projektovou přípravu akce a současně zahrnout předpokládané realizační náklady ve výši 10 milionů Kč bez DPH do návrhu rozpočtu na rok 2025.
Podporu projektu vyjádřilo 15 zastupitelů. Jakou váhu má jejich usnesení, to nemá cenu zjišťovat, prozatím se na základě toho usnesení investuje minimálně 150 tisíc Kč do projektu.
A aby se ta podpora projektu, který v minulosti doslova rozdělil obyvatele města a který v minulosti vyvolal poměrně dost diskuzí ve veřejném prostoru, tvářila jako ta nejlepší, nejpřívětivější, nejrozumnější ze všech, které dosud na zasedáních zastupitelstva probíhala, bylo třeba diskuzi osladit. Někteří zastupitelé se vynasnažili a jejich argumentace podpory projektu stojí za bližší rozbor.
Jedná se o projekt stavby další – nové stezky pro cyklisty. Stezka by vedla Přírodním parkem Písecké hory, cyklisté by po ní jezdili jen jedním směrem, v podstatě jen seshora dolů. Jinému účelu nemá stezka sloužit.
Od zastupitelů zaznělo, proč by měla taková cyklostezka vzniknout:
- protože cyklisté chtějí zažít jiný terén, než který jim cesty v Píseckých horách poskytují
Tento argument zazněl vícekrát s tím, že cyklisté chtějí zažít ten adrenalin při sjezdu, na druhou stranu to má být přívětivá stezka i pro děti. Je jasné, že stezka nemá sloužit rekreaci, jak také zaznělo, stezka nemá být postavena za účelem propojení nových míst v lesích, jedná se jen o stavbu zdroje zábavy pro vybranou skupinu cyklistů, která nebyla na zasedání konkrétně vyjádřena čísly. Jednosměrnost stezky nedovoluje ani rekreační, ani kondiční, ani jiné podobné využití, je určena jen pro zážitek sjezdu terénem z bodu A do bodu B.
- protože se cyklisté na stávajících cestách v okolí města už nudí, mají je projeté, chtějí novou
Nejsem si jistá, jestli je tato stezka vhodná pro všechny cyklisty a jejich kola, nicméně vyčlenit z rozpočtu města víc jak 10 milionů Kč jen pro nudící se skupinku cyklistů mi připadá jako dost velký přepych. Za tuto částku by se dal opravit některý z chodníků v ulicích města tak, aby se stal bezpečně schůdným všem obyvatelům města, a těm, kterým je po několik odpovídáno městem, že oprava jejich ulice bude, ale kdovíkdy. Za tuto částku by se dala provést rekonstrukce inženýrských sítí v nějaké ulici města, dokončila by se rekonstrukce chodníku v ulici Budějovická po viadukt železniční tratě před křižovatkou pod hřebčincem, dovybavily by se kuchyně základních škol o nové spotřebiče, dovybavila by se některá hřiště pro děti nebo by vzniklo nové hřiště jako mají nyní na Jihu, prostě by se taková částka využila pro smysluplnější účel a pro vyšší počet uživatelů. Určitě by se našlo dost jiných nerealizovaných akcí města, sloužících prospěchu většině obyvatel města.
- protože taková stezka bude jen pro místní, bude původní projekt upraven, přesto se bude jezdit na Živec, aby turisté podpořili podnikatele
Stezka nebude oplocena, nebude opatřena branou, u stezky nebude hlídač kontrolující podle místa bydliště vstup na stezku, nelze tak zajistit, aby stezku užívali jen místní. Není doloženo, že cyklisté opravdu zastaví na Živci, že navštíví provoz restaurace a podpoří tím podnikatele. Nelze nijak zabránit komukoliv z návštěvníků města přijet autem někam k Píseckým horám a na stezku vjet s kolem až tam, tudíž pro turisty podmínku příjezdu do lesa z města už na kole nelze vymáhat.
Ani tvrzení, že místní do lesa na stezku pojedou už z domova na kole nebylo nijak podloženo, stejně tak nebylo podloženo ničím tvrzení, že všichni uživatelé Lesoparku Oldřichov by na místo jezdili autem a ne na kole. (O výkupu tankové cesty za účelem cyklostezky vedoucí do Lesoparku se nehovořilo vůbec.)
- protože takovou stezku mají jinde, je super, chceme ji také
Inu, vzhledem k nevyčíslenému počtu potenciálních uživatelů stezky, je to až drzý požadavek na tak vysoký výdaj z pokladny města odůvodněný tím, že je to zábava, kterou jinde mají.
Určitě je spousta jiných užitečnějších věcí, které ve městě nemáme a byly by prospěšné skoro všem obyvatelům města. Tyhle miliony by se daly použít na přímou podporu obyvatel města třeba u snížení poplatků, jinde neplatí za domovní odpad žádný poplatek. Jinde jezdí všichni cestují MHD zadarmo. Jinde mají odhrnutý sníh z chodníku po obou stranách ulice. Jinde mají poschoďová parkoviště nebo parkovací domy. Jinde mají levnější teplo nebo vodné a stočné. Jinde mají zdarma ukládání odpadu ve sběrných dvorech. Jinde mají nižší daň z nemovitostí nebo neplatí poplatek za psa, a pokračovat by se dalo dál. Tím chci říct, jak je fajn vědět o tom, co mají občané od města jinde. A zastupitelé by měli podle slibu dobrého hospodáře s majetkem města napřed vypořádat základní potřeby většiny obyvatel a teprve v druhé řadě investovat do zábavy pro malou a navíc úzce specializovanou skupinu obyvatel, jinde to zastupitelé pro své obyvatele totiž dovedou udělat.
V našem městě se víc akcí zaměřuje na zábavu. A nově otevřený skatepark je bohužel důkazem toho, že se akce zaměřují na zábavu pro někoho s vlivem na radnici. Kolik let se čekalo na skatepark? Ale KEMP pro vodáky se realizuje daleko rychleji, úprava lyžařského svahu na zimní lyžování také rychleji, lanové hřiště v Přírodním parku také rychleji a tak dál.
Stejné je to s touto stezkou pro cyklisty. Cyklisté mají ve městě i v přilehlém okolí města několik cyklostezek. Zároveň je cyklisty využíváno 126 km zpevněných lesních cest na území Píseckých hor. Ale několika jedincům se zachtělo adrenalinu a extra stezky. A argumenty zastupitelů pro podporu vzniku stezky se pohybovaly od urážek až po lhaní, další zveřejním příště.