Přihlášení

Radní téměř ve shodě

16. 3. 2019 | Michaela Šťastná | Diskuze (3) | Vaše názory

Dobrý den, ráda bych znala Váš osobní názor (za člena RM) na povinnost města vytvářet parkovací místa v obytných zónách – sídlištích. Existuje zde zákonem daná povinnost pro město? Mohu znát také Váš názor na stavbu jednoduchých víceúrovňových parkovišť v Písku? Děkuji Šťastná M.

   Nedávno jsem prostřednictvím Píseckého světa oslovila všechny členy rady města s tímto dotazem.  Neodpověděli jen MUDr. M. Turek a Mgr. M. Janovský. Odpovědi ostatních jsou dostupné na Píseckém světě. Neptala jsem se z dlouhé chvíle, ale kvůli tomu, že otázka parkování aut podle všeho trápí všechny, dlouhodobě a přesto není řešení v pořadí top problémů města. Sem tam si někdo poklepe na rameno, když nechá pro pár aut pokácet něco stromů, zabrat kus zeleně, nebo výstaviště nebo hřiště pro děti. Zmizelo do titulků nacpané řešit v souvislostech a komplexně, zase se to stáčí do zeleně a do ztracena.

   Abych nemařila čas dotázaných, ptala jsem se konkrétně. Ing. Tomáš Franců a MUDr. Karel Chytrý odpověděli spíše šalamounsky, opatrně:

  << Dobrý den, paní Šťastná. Děkuji za Vaši otázku, kterou (jak jsem zjistil) obdrželi všichni písečtí radní. O parkování v Písku a zejména na sídlišti JIH psal poměrně obsáhle kolega Dr.Ing. Čapek v posledním tištěném vydání PS, s jeho názorem souhlasím a nebudu proto šířeji reagovat. A nyní k Vašim otázkám: 1) Povinnost vytvářet parkovací kapacitu v obytných zónách (např. RD) ve smyslu instalované dopravní značky je dána stavebními předpisy, kde ke každému bytu musí být zajištěno jedno místo pro osobní auto – OA, to jest garáž v domě nebo stání u domu či v jeho blízkosti. Totéž však platí i pro sídliště, které není označeno zmíněnou dopr. značkou. Je zřejmé, že v sídlištích s vícepodlažní zástavbou a množstvím bytů je splnění této povinnosti velmi obtížné, a to zejména v současnosti, kdy počet OA v rodinách roste. Bude-li město investorem bytového domu, pak je jeho povinností příslušný stavební předpis dodržet. 2)Máte-li na mysli víceúrovňové parkoviště v podobě např. návrhu obsaženého v projektu v ulici U obory u nemocnice v Písku, pak souhlasím. Má-li to být vícepodlažní parkovací dům, souhlasím také. Ing. Tomáš Franců>>>

  << Dobrý den, dovoluji si vyjádřit osobní názor ohledně vytváření parkovacích míst v obytných zonách v Písku ve smyslu jejich podpory, neboť sám bydlím na sídlišti Portyč s každodenním potýkáním se o parkovací místo. Rovněž tak podporuji stavbu víceúrovňových parkovišť za účelem uvolnění parkovacích míst z centra města.>>> MUDr. Karel Chytrý

   Odpověď Ing. arch. Petry Trambové: << Dobrý den paní Šťastná, Pro obce neexistuje žádná zákonná povinnost vytvářet parkovací místa. Samozřejmě je v zájmu města uspokojit potřeby obyvatel a reflektovat nárůst automobilové dopravy. Je třeba si ale uvědomit, že města a jejich části (včetně sídlišť) vznikaly v nějaké době a jsou poplatná tehdejšímu způsobu života. Současná situace s nedostatkem parkovacích míst vznikla za poslední 2 roky. Souvisí s blahobytem a cenovou dostupností automobilů i jejich provozem. Je velmi těžké reagovat stejně rychle a stavět nová parkovací místa. Například na sídlišti Jih by momentální situaci vyřešilo 300 nových parkovacích míst, ideálem by bylo 500 míst. Parkovací domy jsou určitě řešení. Já osobně v nich vidím budoucnost. V současné době zjišťujeme možnosti a tipujeme vhodné pozemky v různých lokalitách. Jestli Vás to uklidní, parkování (kdekoliv ve městě) je téma č.1, proto na něm intenzivně pracujeme a ponese se určitě celým volebním obdobím.>>

Současná situace s nedostatkem parkovacích míst vznikla za poslední 2 roky. Souvisí s blahobytem a cenovou dostupností automobilů i jejich provozem… Po prvotním překvapení bych oponovala, situace je podstatně staršího data, její řešení měla v programu strana, za kterou Ing. arch. Trambová při volbách už v roce 2014. Překvapilo mě i: ...V současné době zjišťujeme možnosti a tipujeme vhodné pozemky v různých lokalitách. Jestli Vás to uklidní, parkování (kdekoliv ve městě) je téma č.1, proto na něm intenzivně pracujeme a ponese se určitě celým volebním obdobím…, ono totiž tipování vhodných lokalit probíhá přinejmenším od roku 2011, copak 6-7 let na tipování nestačí?

   Jako téma č. 1 se však ani jeden parkovací dům nedostal do střednědobého výhledu na příští čtyři roky! Aha, není to divné? Všichni chceme s parkováním něco dělat, sbíráme informace, data a kdoví co ještě, a tím to končí. Ani do požadavků u vypracování studie na Žižkovy kasárna nikdo z města s výstavbou parkovacího domu nepočítal, i když ke sportovní hale se auty jezdit bude. V návrzích studií pak parkoviště leckdy zabíralo víc prostoru, než samotná hala, což nepovažuji za chybu tvůrců studií, zadání neobsahovalo parkoviště umístit pod halou anebo podobně skrýt.

   Já jsem z odpovědi nabyla dojmu, že momentálně se budou parkovací domy odsouvat a zase se prosadí jen záplatování plošným parkovištěm, na úkor čehokoliv.   Z ostatních odpovědí tedy vyplývá že:

    –žádná zákonná povinnost vytvářet parkovací místa pochopitelně neexistuje a je zcela na zvážení konkrétního města či obce, jak s problematikou nakládá

    –s ohledem na počty aut to evidentně bez víceúrovňových parkovišť nebude do budoucna možné

    –stavba jednoduchých parkovišť, popř. parkovacích domů je určitě dobrým řešením

   –nyní pracujeme i na nutnosti výstavby víceúrovňových parkovišť – parkovacích domů na sídlištích, které by výrazně pomohly problém vyřešit .

   Takže si všichni plně rozumíme v tom, že město nemá žádnou povinnost parkoviště stavět, ale pro pohodu života ve městě staví. To chápu, ale jen do té míry, když se nestaví na úkor pohody ostatních obyvatel, protože auta zabírají jejich společné životní prostředí. Z aut na ulici se stal vžitý fenomén, vytratila se povinnost řidičů si auta odložit na vlastní pozemek, ačkoliv má jednoznačnou oporu v zákoně, je všemi opomíjena. V jiných městech se pak překvapení řidiči těžce nesou zpoplatnění parkovišť, zonace ulic a podobná opatření. Dnes přichází posun v tom, že vlastně skoro všichni naši radní, vidí budoucnost a řešení situace, ve stavbách jednoduchých víceúrovňových parkovišť. Nejlépe to shrnul MUDr. Vratislav Němeček:

  << Dobrý den paní Šťastná, jak Vám již odpověděli zkušenější členové rady města, město nemá povinnost parkovací místa zajišťovat. Přesto všichni občané včetně zastupitelů ví, že je enormní nárůst vozidel ve městě a je snaha situaci řešit. Víceúrovňová parkoviště jsou jednou z variant, která může situaci zlepšit a je finančně přijatelnější , než urbanisticky příjemnější varianta parkovišť podzemních. Osobně si myslím, že bude vhodné postavit na všech sídlištích jednoduchý vícepodlažní parkovací dům. Pokud by bylo možné, aby šlo o typově stejnou stavbu jen s rozšířením modulů, celá investice by byla ekonomičtější. S pozdravem Vratislav Němeček>>

   Dobrý nápad, dovedu si představit jeho realizaci v Písku. Tak jsem z toho měla radost, že se aspoň v tomto posuneme, stavbou s přesahem do budoucnosti, předejdeme modrým čárám, možná i rozšíření placených zón parkování směrem k sídlištím… Zpátky na zem mě vrátila diskuze na únorovém jednání ZM, kdy se M. Brož snažil zařadit do zásobníku města parkovací dům na Jihu:

   << K bodu 13) Projektový zásobník města Písku

P. Soumar – poděkoval za přehledný seznam plánovaných investic.

P. Brož – navrhuje doplnit do zásobníku parkovací dům na Jihu.

Ing. Hladík – s odborem dopravy hledáme možnosti řešení parkování nejen na sídlišti Jih, prověřujeme jednotlivé lokality, zatím nemáme konkrétní návrh.

Ing. Hořánek – v souvislosti s parkovacími domy bylo v minulosti uvažováno s využitím výměníků na miniparkovací domy.

Ing. Trambová – v současné době sbíráme informace týkající se parkovacích domů, až budeme mít dostatek poznatků, doplníme do projektového zásobníku.

P. Brož – navrhuje oslovit občany, kde chtějí mít parkovací domy.

Ing. Hladík – s občany budeme projednávat, ale město musí vytipovat lokality s ohledem na majetkové vztahy a sítě.>>>

   Chápu, že legislativa si žádá své, ale v tomhle případě se mi zdá, že příčinou odkládání parkovacích domů nebude legislativa. Správně podotkl J.Hořánek, že se město touto otázkou zaobíralo v minulosti (tím by se např. místo 20 aut na ploše navýšilo na 40 aut na stejné ploše, věřte, pomůže to). Ve kterém šuplíku jsou posbírané, informace či návrhy, dneska? Jak dlouho se budou sbírat data a informace a tipovat lokality? Už včera bylo pozdě, takže když u jiných projektů a akcí to lze stihnout během jednoho volebního období, začněme hned!

   Neodpustím si poznámku, na jednání ZM Ing. Hladík totiž řekl víc, než uvádí zápis z jednání. Mimo jiné o parkovacích domech zaznělo:<< … samozřejmě je taky nechceme vystavit na místech, který jsou hezký, - nějaký šedý, železobetonový obludy…. >>

V dnešní době nejlépe s prostředím splynou jednoduché ocelové stavby, železobetonové stavby parkovacích domů, jsou typem "skládačky, neženou se do výšek, a velice rychle je obroste vhodně zvolená zeleň, mohou tak zdařile splynout s okolím.

   A když jsme u toho, jak nenarušit architekturu či urbanismus města, dojděte se podívat do Švantlovy ulice a popravdě mi řekněte, jestli ty nově postavené domy splňují tyhle požadavky. Nejenže stojí v ochranném pásmu památkově chráněného území, kde jsou pravidla pro vnější vzhled stavby jasně stanovena, ale určitě nebude v pořádku počet podlaží u domů, určitě není v pořádku, že stavba alespoň jednoho z nich je na chodníku, který nejspíš stále patří městu, a o tom, jak daleko zasahuje do komunikace v Zeyerově ulici, se lze přesvědčit pohodlně pohledem do ulice, třeba od křižovatky s ulicí Nádražní. Opravdu je v zrovna u těchto staveb všechno v pořádku?

   Od řeky, od hradeb tvoří uličky nízké domky, v jejich středu stojí bývalý hřebčinec, malebné zákoutí by to bylo. Na konci jedné z uliček zastínil hřebčinec vysoký dům, který ostrým úhlem vplouvá za daleko za nároží. Opravdu tyto stavby doplňují širší historické centrum? Neopakuje se tu náhodou situace z vnitrobloku Gregorova? Fascinuje mě to ticho, které nastalo po jednání u vnitrobloku Gregorova, fascinuje mě, že stavebník si žádá o Změnu stavby před jejím dokončením a je mu povolena, ale na druhou stranu není stavebník schopen dostavit se k jednání na stejný úřad, a to už čtyři roky!  Hm, doufám, že stavba na nároží ulic Zeyerova-Švantlova zůstává stále pod pečlivým dozorem města, aby se snad nakonec nemuselo něco bourat.

   Já vítám, že se k parkovacím domům mohou vyslovit i občané. Přesto bych obavy o to, zda budou parkoviště "ladit s okolím" , zařadila na poslední, nejposlednější místo v žebříčku kritérií při výběru míst pro víceúrovňová parkoviště. A prosím, nepředstavujte si parkovací domy v parametrech parkování v obchodních centrech, potřebujeme jednoduché, nenáročné, menší stavby.

 

Fotogalerie k článku


0
0

Diskuze k článku +

17. 3. 2019 (00:25)  –  Michaela Šťastná

0
0

Ano, vím, že mám přehozená slova v textu, ano, chybí tu poznatek, proč si myslím, že stavebník nedošel na úřad už 4 roky: MATERIÁL PRO JEDNÁNÍ RADY MĚSTA PÍSKU DNE 21.01. 2019 – Kontrola plnění usnesení

Rada města dne 19. března 2015 Usnesení číslo:151/15 Úkol pro:SM –Ing. Hladíková
K bodu 22) Dispozice s majetkem města – Vnitroblok Gregorova –komunikace včetně parkovacích míst a veřejné osvětlení –majetkové vypořádání –IVAN SVATOŠ, a. s.
Popis úkolu:
Rada města ukládá odboru správy majetku vyvolat jednání se společností IVAN SVATOŠ, a. s., se sídlem Vodňany II, Palackého 1231 ohledně dořešení majetkového vypořádání, týkajícího se vybudované komunikace včetně parkovacích stání a veřejného osvětlení ve vnitrobloku Gregorova.
Plnění úkolu:
Kupní smlouva na výkup komunikace včetně parkovacích míst do vlastnictví města nebyla dosud uzavřena. Odbor SM neustále upomíná Ing. Svatoše. Zatím bezvýsledně. Úkol trvá

Odpovědět

18. 3. 2019 (15:32)  –  Martin Špírek

0
0

Dobrý den.
Nerozumím, PROČ někdo dal k tomuto „upřesnění“ červený palec dolu?
Vždyť to je objektivní konstatování skutečnosti!

Dovoluji si doplnit, že:
konkrétně tato záležitost se táhne již od 11/2003 a dosud nedošlo k naplnění usnesení ZM č. 420/03
kolaudace komunikací proběhla v 03/2014

M. Šp

Odpovědět

18. 3. 2019 (16:51)  –  Michaela Šťastná

0
0

Chtěla jsem se doplnit Usneseními o pronájmu a odprodeji pozemků, o handrkování u chodníku, ale protože je stavebník uváděn jako příklad k parkovacím domům – a jejich splynutím v místě stavby, použila jsem jen poslední zápis z RM ve věci. Ale:
<<…….. s pronájmem pozemku parc.č. 948/69 o výměře 72 m2 k.ú. Písek na dobu určitou od 01.01.2011 do 31.12.2015 a s pronájmem pozemku parc.č. 948/32 o výměře 1222 m2 k.ú. Písek na dobu určitou od 01.10.2011 do 31.12.2015, s nájemným ve výši 1.000 Kč/rok za oba pozemky, pro společnost IVAN SVATOŠ a.s., se sídlem Vodňany II, Palackého 1231 a pověřuje starostu města podpisem nájemní smlouvy. Pro tento účel požaduje předmětné pozemky zahrnout do plochy bydlení v bytových domech(BM3)
jako součást plochy přestavby P1-47, kde požaduje navýšit maximální kapacitu plochy na 90 bytových jednotek a 200 podzemních garáží
Vyjádření majetkoprávní komise:
Komise nedoporučuje další pronájem, ani prodej parcel č. 948/32 a č. 948/69 vše k. ú. Písek společnosti Ivan Svatoš, a.s., IČO 25151673, sídlem Vodňany II, Palackého 1231.
Komise nedoporučuje vyhovět zamýšlené změně ÚP u parc. č. 948/64 a st. parc. č. 2369/1 vše k. ú. Písek (změnu z „bydlení v rodinných domech B/1“ na „bydlení v bytových domech BM3“) z důvodu nevhodného zahuštění obyvatel v prostoru Bakaláře.
-----------------------------------------------------------------------
…… § 23
Obecné požadavky na umisťování staveb
(3) Nástavba staveb [§ 2 odst. 5 písm. a) stavebního zákona] je nepřípustná tam, kde by mohlo navrhovanými úpravami dojít k narušení dochovaných historických, urbanistických a architektonických hodnot daného místa nebo k narušení architektonické jednoty celku, například souvislé zástavby v ulici.
(4) Změnou stavby [§ 2 odst. 5 stavebního zákona] nesmí být narušeny urbanistické a architektonické hodnoty stávající zástavby.

Dík za doplnění, ty paprče neřeším, ty jsou problém těch, kdo na ně klikají.

Odpovědět

Nový komentář k článku

Pro zapojení do diskuze se nejprve přihlašte ke svému účtu.

Nejste-li registrovaným uživatelem, zaregistrujte se zde. Registrace je jednoduchá a rychlá.