Přihlášení

První čísla k vytíženosti linky MHD jedoucí na Živec

18. 7. 2023 | Michaela Šťastná | Diskuze (0) | Vaše názory

Překvapivě rychle je zveřejněna statistika o vytíženosti nově zavedené linky MHD umožňující vjezd do Píseckých hor na Živec. Tedy takhle, nejsou zveřejněny detailní počty cestujících, tedy kolik cestujících kde nastoupilo a především kde vystoupilo, uvádí se jeden počet cestujících na celý měsíc a celou trasu linky MHD. Je možné, že se detailnější podoby statistiky ještě dočkáme. Já osobně jsem na detaily zvědavá.

    Dnes byla na webu města zveřejněna tato informace:

Linkou na Živec se za první měsíc provozu svezlo 250 cestujících autobus MHD

Za první měsíc provozu se novou linkou MHD číslo 7, která jezdí v pátek, sobotu a neděli z vlakového nádraží přes Velké náměstí, Harantovu ulici a sídliště Logry na Živec a zpět, svezlo 250 cestujících. Využívaly ji zejména rodiny s malými dětmi, ale také lidé, kteří jsou například hůře pohybliví a na Živec nedokážou vyjít. „Velmi mě potěšilo, že si nová linka, která je v provozu teprve od 11. června, své cestující našla. Podle prvotních ohlasů s ní jezdí zejména rodiče s dětmi v kočárku, senioři nebo lidé se zdravotním handicapem, tedy skupina cestujících, kterou jsme očekávali. Doufám, že si nový autobus další cestující ale ještě najde,“ řekl místostarosta Josef Soumar.

Linka číslo 7 jezdí na trase Vlakové nádraží–U autobusového nádraží–Nádražní–Budovcova–Velké náměstí–Harantova–Logry–Živec celkem šestkrát týden, a to v pátek, v sobotu a neděli. Jízdní řády jsou nastaveny tak, aby na tento autobus mohli lidé přestupovat z jiných spojů MHD. Jedná se o sezónní linku, která jezdí od června do konce září. Město má v plánu vyhodnotit první rok provozu a na základě získaných dat rozhodne o případných úpravách.

Petra Měšťanová, tisková mluvčí

 

    Dejme tomu, že se od 11.6. do 11.7. přepravilo linkou 250 cestujících: seniorů, hůř se pohybujících cestujících (?), rodin s malými dětmi (?). Přidala jsem otazníky, protože tyhle skupiny cestujících nejsou dál specifikovány čísly, ale přesto jsou označeny ve zprávě.

A nyní uvedu statistiku omezenou pouze na pojem cestující, bez další specifikace, https://www.mesto-pisek.cz/assets/File.ashx?id_org=12075&id_dokumenty=50904

Úpravy jízdních řádů MHD:

Na základě vyhodnocení provozu a obsazenosti jednotlivých spojů MHD Písek za uplynulý rok navrhujeme z podnětu dopravce – ČSAD AUTOBUSY České Budějovice a.s., provést k datu celostátních změn jízdních řádů, to je s platností od 11.6.2023, dílčí úpravy stávajících jízdních řádů MHD Písek. Jedná se o následující změny :

Linka 1 – spoj č. 19 :

Spoj je z důvodu velmi malé poptávky cestujících navržen k trvalému zrušení. Tento spoj využívá průměrně 150 cestujících za měsíc, což je přibližně 5 cestujících na jeden spoj. Vzhledem k večerním hodinám a zároveň vypravení párového protisměrného spoje na lince 1 je tento spoj ohodnocen jako nadbytečný. Zároveň je možné tento spoj nahradit spojem 11 linky 6, který jede v podobné trase o hodinu dříve a je tedy pro cestující atraktivnější. Zároveň je ponechán poslední spoj linky 1, aby i přes nízkou poptávku bylo zajištěno večerní spojení skrz město

Linka 2 – spoje č. 1, 25 a 29

Jedná se o velmi málo vytížené spoje navržené k trvalému zrušení. V případě spoje č. 1 se jedná o jednotky cestujících za měsíc. U ostatních spojů se pohybuje poptávka okolo 40 cestujících za měsíc. …….

Linka 2 – spoje č. 3 a 16

Navržené spoje jsou výrazně ovlivněny poklesem poptávky v období letních prázdnin. Tento trend významně potvrzuje dopravní průzkum, kdy poptávka klesá u ranního spoje z přibližně 900 cestujících za měsíc na přibližně 80. Stejně tak je trend pozorovatelný v opačném směru odpoledne. ……

Linka 5 – spoj č. 16

U spoje č. 5 linky 16 je navrženo trvalé zrušení provozu ve všední dny z důvodu velmi malé poptávky, kdy často není dosahováno ani 100 cestujících za měsíc. Stávající spoj č. 16 tedy nemá v pracovní dny potenciál poptávky cestujících. Zachovává se však v upravené časové poloze provoz tohoto spoje o víkendech, kdy slouží jako alternativa ke spoji č. 14, který jezdí v pracovní dny ( bez zájezdu do průmyslové zóny, ale naopak se zájezdem na Flekačky ) .

Linka 5 – spoj č. 23

Spoj je navržen pro redukci o prázdninovém provozu. Tento spoj je speciálně určen pro studenty dojíždějící do škol s výukou od 8:00. Dopravní průzkumy tento trend školního spoje potvrzují, kdy z průměrné poptávky 550 cestujících za měsíc je poptávka v letních měsících okolo 50 cestujících za měsíc. Spoj je navržen provozovat opět se začátkem školního roku.  ………………

Nová linka 7

Dále je na základě vesměs pozitivních ohlasů na provoz Taxíku Maxíku, který v loňském roce nepravidelně zajížděl na Živec, navrhováno zavedení nové pravidelné linky MHD č. 7 po trase Vlakové nádraží – U autobusového nádraží – Nádražní – Budovcova – Velké náměstí – Harantova – Logry – Živec. Tato linka by byla letos v provozu v od 11. června ( v dalších letech pak od 1. června ) až do 30. září a byla by obsluhována výhradně nízkokapacitními elektrobusy, které ve všední dny obsluhují centrum města. Autobus by na Živec zajížděl celkem 7x týdně, a to 2x v pátek – po poledni a v podvečer, 3x v sobotu – dopoledne, po poledni a v podvečer a 2x v neděli – dopoledne a po poledni – viz návrh jízdního řádu linky č. 365007 níže.

Celková bilance výše navrhovaných úprav jízdních řádů je roční úspora cca 6,5 tis. km.

 

Tohle je důvodová zpráva k projednání úpravy jízdních řádů MHD předložená RM v květnu, její celé znění najdete v odkazu.

   Já uvádím vybraný text s uvedeným počtem cestujících, kteří jezdili spoji linek, které byly zrušeny v červnu. Protože došlo ke zrušení večerního spoje, který využilo 150 cestujících za měsíc, domnívám se tedy, že 150 cestujících je pro udržení spoje nedostatečný počet cestujících.

 

   I když je dnes zveřejněná informace prosta detailů, kterými by se opravdu dalo argumentovat o potřebnosti vjezdu MHD do přírodního parku, doufám, že se už v příštích informacích tento detail zohlední. U linky MHD č. 7 se totiž může stát, že bude využita jen po trase Vlakové nádraží – U autobusového nádraží – Nádražní – Budovcova – Velké náměstí – Harantova – Logry, což by bylo sice pro obyvatele města v pořádku, ale ta linka vznikla kvůli dopravě na Živec, takže tato konečná zastávka je pro statistiku nejpodstatnější. Zájem mám o informaci, kolik lidí nastupuje a vystupuje na Živci, zbytek trasy budiž přínosem pro cestující jako posílení jiných spojů.

 

0
0

Diskuze k článku +

Článek zatím nikdo nekomentoval – buďte první!

Nový komentář k článku

Pro zapojení do diskuze se nejprve přihlašte ke svému účtu.

Nejste-li registrovaným uživatelem, zaregistrujte se zde. Registrace je jednoduchá a rychlá.