Přihlášení

Přijdeme o chráněné území historického centra?

28. 11. 2023 | Michaela Šťastná | Diskuze (1) | Vaše názory

Starosta města navrhuje zrušit hned tři městské vyhlášky. Vyhlášku o chráněném území historického centra města Písek – památková zóna, vyhlášku o provádění výkopových prací na pozemních komunikacích města Písku, vyhlášku o některých omezujících opatřeních k zabezpečení místních záležitostí veřejného pořádku. Tento návrh obsahují materiály na zasedání zastupitelstva 7.12. a jako u pravidla s poskytováním příspěvku na obědy pro seniory, neupraví se vyhlášky v tom, co starostovi vadí, ale bez návrhu nahrazující vyhlášky je zruší.

   Odůvodnění pro zrušení vyhlášek:

Obecně závazná vyhláška č. 6/ 98 ze dne 17.09.1998, Obecně závazná vyhláška č. 1/ 2005 ze dne 20.01.2005 a Obecně závazná vyhláška č. 4/2012 ze dne 21.06.2012 obsahují ustanovení, dle kterých může rada města udělit výjimku z těchto obecně závazných vyhlášek.

Podle výkladu ministerstva vnitra město sice má možnost stanovit určité výjimečné případy, na které se obecná právní úprava vztahovat nebude, pokud se však rozhodne stanovit takové výjimky, musí tak učinit přímo v obecně závazné vyhlášce a musí je formulovat jako přímo použitelné obecné pravidlo chování.

V souvislosti s nálezem Ústavního soudu, sp. zn. Pl. ÚS 7/21, nelze zmocnit orgán obce k udělování individuálních výjimek na základě žádostí. Obecně závaznou vyhláškou nelze dle současného názoru Ústavního soudu založit pravomoc k vydání zákonem neupraveného vrchnostenského správního aktu, který z materiálního hlediska naplňuje znaky správního rozhodnutí nebo opatření obecné povahy. Pravomoc k vydání správního rozhodnutí nebo opatření obecné povahy lze podle čl. 2 odst. 3 Ústavy České republiky a podle čl. 2 odst. 2 Listiny základních práv a svobod založit výhradně zákonem. Ustanovení obecně závazných vyhlášek, která uvedené zmocnění obsahují, odporují s ohledem na předmětný nález Ústavního soudu zákonu.

Vzhledem ke skutečnosti, že obecně závazná vyhláška může být zrušena pouze jinou obecně závaznou vyhláškou, jsou zastupitelstvu města předkládány tyto zrušovací obecně závazné vyhlášky. Obecně závazné vyhlášky uvedené pod č. 1 a 2 se navrhují zrušit bez náhrady. V případě Obecně závazné vyhlášky č. 4/2012 ze dne 21.06.2012 bude zastupitelstvu města na zasedání v roce 2024 předložen návrh obecně závazné vyhlášky o nočním klidu, kterou se stanovují výjimečné případy, při nichž je doba nočního klidu vymezena dobou kratší nebo při nichž nemusí být doba nočního klidu dodržována.

 

 

  Ať už byli předchozí zastupitelé jací chtěli, jistě nepřijali tyhle vyhlášky z plezíru. To, že s nimi neumí současní radní nakládat, je věc jiná.

  Jen jedna vyhláška, ta týkající se nočního klidu, bude prý v neurčeném termínu příštího roku navržena nově, dvě mají být zrušeny bez náhrady. Vyhlášku o povolování výkopových prací nerozeberu zcela, pokud se zrušením vyhlášky dovolí, že se ve městě bude kopat i v zimě, že se bude do komunikací kopat třeba hned po jejich kolaudaci, nebo že si město přestane kontrolovat svůj majetek nemá pro vedení města žádný význam, pak určitě počítají i s reakcí vlastníků přiléhajících nemovitostí.

 

   U další vyhlášky nemám pochopení pro její rušení, znamená to, že se má zrušit ochrana historického centra města bez náhrady. Účel vyhlášky – Vyhláška stanovuje základní závazné architektonicko-urbanistické regulativy stavební popřípadě jiné činnosti související s užíváním objektů a pozemků právnickými či fyzickými osobami na vymezeném chráněném území historického centra města Písek (dále jen chráněné území). Cíl vyhlášky – předmět ochrany – Veškerá stavební popřípadě i jiná činnost související s užíváním objektů a pozemků musí respektovat a zachovávat historicko-architektonické hodnoty (zejména hmotové řešení staveb, (tj. výška, podlažnost, tvary střech, skladby použitých materiálů), členění a barevnost fasád včetně materiálového a výtvarného provedení doplňkových architektonických detailů, prvky městského mobiliáře apod.) chráněného území města Písek.

   Vzhledem k vyjádření starosty města v médiích v minulosti se domnívám, že návrh na zrušení této vyhlášky je snad vyhlášení války architektům, kteří by mohli ovlivnit rozhodnutí vládců z radnice k jejich nápadům. Máme tu stavbu sportovní haly za divadlem, esteticky vyvedenou a zapadající mezi okolní zástavbu. V plánu je revitalizace náměstí. Město prodává dva domy na náměstí. Kdoví?

   Jo jo, tady by ta vyhláška mohla vadit, protože bez ní zůstanou chráněné před zásahy stavebníků jen uznané památky. Osobně se domnívám, že bez vyhlášky se můžeme dočkat přestaveb historického jádra města typu Luna na náměstí a to je ta asi lepší varianta.

 

  Starosta města, a nejen on, chce po sobě nejspíš zanechat výraznou, nepřehlédnutelnou stopu a zrušení této vyhlášky by k tomu mohlo vést. Přestat chránit historické centrum jakéhokoliv města snad nenapadlo od roku 1990 žádného starostu. Ne, pořád tenhle návrh nechápu a ani se nechci domýšlet o pravém důvodu jeho podání.

 

  Jediné co mi napadá je, že na pravidelném sezení koalice se členové rozhodli nenechat ve vyhláškách a nařízeních kámen na kameni. Salámovou metodou se poslední zasedání zastupitelstva zabývají vyhláškami a pravidly a to jejich rušením nebo upravením, protože ta o daních pumpne majitele nemovitostí a pomnoží rozpočet, který koalice podělí na „akce“.

 

   Víte co, nařízení o zimní údržbě komunikací a chodníků především, si po dva roky vedení města nevšimlo. Že zrovna nepadá tolik sněhu, no kdoví, jak to bude tuhle zimu, neznamená, že se uklízí jen některé chodníky ve městě. Stačí týden sněžení a velká část města je pro chodce neschůdná. Tohle nařízení zůstává nepovšimnuto. Je to proto, že to nepřinese peníze do pokladny, že to nedovoluje lobování developerů pro stavby v nechráněném centru města, je to proto, že senioři se proti rozhodnutí města neozvou, nebo proto, že údržba chodníků je opatření především pro příjemný život obyvatel města?

 

https://www.mesto-pisek.cz/assets/File.ashx?id_org=12075&id_dokumenty=53592

 

0
0

Diskuze k článku +

8. 12. 2023 (05:23)  –  Michaela Šťastná

0
0

Starosta města se při projednání zrušení vyhlášek na zasedání ZM odvolával na dva roky starý verdikt Ústavního soudu. Kdyby to řešení protiprávního stavu bylo tak akutní, už dva roky by bylo město ve vážném prodlení.
Nemyslím si, že důvodem pro zrušení vyhlášek byl tento rozsudek a z něj prý plynoucí právní výklad. Kdyby tomu tak bylo, prošly by revizí všechny přijaté vyhlášky města, které se podobají té v materiálech starostou zmiňované.
https://www.usoud.cz/fileadmin/user_upload/Tiskova_mluvci/Publikovane_nalez/2021/Pl._US_7_21_na_web.pdf

Odpovědět

Nový komentář k článku

Pro zapojení do diskuze se nejprve přihlašte ke svému účtu.

Nejste-li registrovaným uživatelem, zaregistrujte se zde. Registrace je jednoduchá a rychlá.