Parkování v pěší zóně „JIH“
Úplně samostatnou diskuzi si zaslouží jeden z materiálů na dnešním zasedání radních. Radní se opakovaně zabývali parkováním na Drlíčově a přilehlých ulicích, spadajících do PĚŠÍ ZÓNY JIH. Já sem jen okopíruji materiál předložená radním k projednání, protože k němu nemám téměř žádný komentář. Snad jen, že si město sice nastavuje pravidla, přijímá je a zveřejňuje, ale zároveň úplně netrvá na jejich dodržování, od toho jsou výjimky, které se potom schvalují ke kdečemu, možná ne kdekomu. A mnoho těch schválených výjimek vytváří podmínky pro nerovné nebo nespravedlivé „měření metru“ žadatelům.
Důvodová zpráva:
Rada města projednala dne 05.09.2024 materiál odboru dopravy s názvem Žádost o udělení výjimky z Pravidel pro vydávání Povolení města Písek, týkající se parkování v pěší zóně v ulici
Fráni Šrámka a přijala k němu usnesení č. 553/24 ve znění :
I. Rada města žadateli panu JUDr. Petru Švecovi neuděluje výjimku z pravidel pro vydávání Povolení města Písek a neschvaluje vydání „rezidentní parkovací karty“ opravňující ke stání na vyhrazeném parkovišti v pěší zóně v ulici Fráni Šrámka. Rada města nesouhlasí s vydáním 1 ks dlouhodobého Povolení města Písek k vjezdu do pěší zóny – ulice Fráni Šrámka pro vozidlo žadatele do doby vyřešení parkovacího režimu v lokalitě.
II. Rada města ukládá vedoucímu odboru dopravy předložit návrh na úpravu režimu parkování v ulicích Drlíčov, Fráni Šrámka, Bakaláře a Hradební I.
Na základě zadání výše uvedeného usnesení předkládá odbor dopravy radě Města následující materiál :
V historickém centru města Písek se nacházejí dvě souvislé pěší zóny, a to :
I. pěší zóna „SEVER“ tvořená ulicemi Karlova, Velké náměstí ( severní část ) , Heydukova, Havlíčkovo nám., Ningrova, Smetanova, Nerudova, Soukenická, V Koutě, Kamenný most a Podskalí a
II. pěší zóna „JIH“ tvořená ulicemi Leoše Janáčka, Bakaláře, Drlíčov, Fráni Šrámka, Hradební I a Hradební II :
(mapka v odkazu)
Zatímco v pěší zóně „SEVER“ je od samého počátku jakékoliv parkování plošně zakázáno – a
tento zákaz je rezidenty bydlícími v zóně téměř stoprocentně respektován, tak v pěší zóně „JIH“ bylo při jejím vzniku rozhodnuto o zřízení parkovacích zón, ve kterých smí parkovat držitelé Povolení města Písek. Tato povolení vydává Městská policie podle Pravidel, která dříve přijala rada města, a která jsou zveřejněna na webových stránkách města Písek : Dopravní informace: dopravní režim v pěších zónách v centru města: Městská policie: Město Písek (mesto-pisek.cz)
Parkovací zóny jsou umístěny v ulicích a mají kapacitu :
- Drlíčov 12 parkovacích míst
- Fráni Šrámka 14 parkovacích míst
- Bakaláře 6 parkovacích míst
- Hradební I 3 parkovací místa
--------------------------------------------------------
- CELKEM 35 parkovacích míst
K těmto parkovacím místům je v současné době vydán následující počet parkovacích karet :
- Drlíčov 35 parkovacích karet
- Fráni Šrámka 27 parkovacích karet
- Bakaláře 17 parkovacích karet
- Hradební I 4 parkovací karty
--------------------------------------------------------
- CELKEM 83 parkovacích karet, to je 237% parkovací kapacity.
Tento převis poptávky držitelů parkovacích karet oproti nabídce parkovacích míst vyvolává opakované konflikty mezi řidiči a chodci, porušování pravidel silničního provozu a parkování v místech, kde je to zakázané a kde to brání průjezdu ostatních vozidel, tedy přestupky, které by pak měla řešit Městská policie, která však nemá na tuto činnost dostatečné kapacity.
Obecně pak lze konstatovat, že parkování v pěší zóně v historickém centru města v takovém rozsahu, jako je tomu v případě pěší zóny „JIH“, je zcela atypické řešení, které je v rozporu se samotným principem a posláním institutu pěší zóny jako takové, jakož i s aktuálním trendem řešení dopravy a dopravy v klidu v historických centrech měst, kam obě tyto pěší zóny beze sporu patří.
Nejen tedy že oproti zóně „SEVER“ mají rezidenti v zóně „JIH“ možnost parkovat přímo v této pěší zóně, ale oproti ostatním obyvatelům centra města dostávají tyto parkovací karty ZCELA ZDARMA, přičemž pro srovnání – obyvatel bydlící na Velkém náměstí zde může dlouhodobě parkovat jen s rezidentní parkovací kartou, která se prodává za cenu 15.000 Kč / 12 měsíců nebo 9.000 Kč / 6 měsíců. Parkovací místo v centru města vyhrazené pouze pro konkrétní vozidlo pak podléhá místnímu poplatku ve výši 43.200 Kč za rok …
Z výše uvedeného srovnání je patrné, že současný systém parkování v pěší zóně „JIH“ je poměrně výrazně asymetricky zvýhodněn oproti podmínkám pro parkování rezidentů nejen v pěší zóně „SEVER“, ale oproti možnostem parkování rezidentů v centru města obecně, a že se tento systém již přežil a je potřeba ho zrevidovat.
Proto předkládá odbor dopravy radě města následující návrhy na úpravu režimu parkování v ulicích Bakaláře, Drlíčov, Fráni Šrámka a Hradební I :
1. parkovací karty nadále vydávat podle dříve přijatých pravidel, avšak jejich vydání zpoplatnit,
2. parkovací karty zrušit a stání zpoplatnit prostřednictvím parkovacích automatů,
3. jednotlivá parkovací místa pronajmout a žádné další parkování v pěší zóně neumožnit,
4. parkování v pěší zóně „JIH“ zrušit bez náhrady a srovnat tak podmínky dopravní obsluhy obou pěších zón v historickém centru města.
Komentář k jednotlivým bodům :
Ad 1 – nadále vydávat parkovací karty podle dříve přijatých pravidel, avšak jejich vydání zpoplatnit
V uvedeném případě by se i nadále vydávaly parkovací karty podle stávajících pravidel rady města, to znamená na žádost fyzické osoby starší 18-ti let, která má trvalý nebo povolený pobyt nebo která vlastní nemovitost v ulici, ve které je v pěší zóně vyznačeno parkoviště; ostatní osoby pak mají možnost požádat o vydání výjimky z těchto pravidel radu města.
Parkovací karta se vydává vždy na daný kalendářní rok a má platnost od 1. prosince roku předešlého do 31. ledna roku následujícího ( tzn. držitel má 2 měsíce na vyřízení nové karty na následující rok ) .
Nyní se tyto karty podle výše uvedených pravidel vydávají zcela bezplatně, nově by bylo vydání karty zpoplatněno. Cena za parkovací kartu by měla mít regulační charakter a měla by být nastavena tak, aby se počet vydaných parkovacích karet ustálil zhruba na hodnotě počtu parkovacích míst.
V současné době 12-měsíční parkovací karta pro placená parkoviště v centru města ( tedy bez garantovaného nároku na zaparkování ) stojí 15.000 Kč ( 1.250 Kč / měsíc ) , zřízení vyhrazeného parkovacího místa v centru města pak podléhá místnímu poplatku ve výši 3.600 Kč za měsíc, to je 43.200 Kč za rok. Proto odbor dopravy navrhuje zvolit výchozí cenu parkovací karty v centru města cca v polovině tohoto rozpětí, konkrétně ve výši 2.400 Kč za měsíc, to je 28.800 Kč za rok s tím, že podle zájmu veřejnosti o nákup těchto karet by mohla být pro následující roky příslušným směrem upravena.
Výhodou tohoto modelu je, že je nejbližší modelu stávajícímu, na který je veřejnost již zvyklá, nevýhodou však je přetrvávající administrativa spojená s vydáváním parkovacích karet ( včetně projednávání dalších žádostí o výjimky z přijatých pravidel … ) . Podstatnou nevýhodou této varianty je pouze nepřímá možnost města regulovat počet vydaných povolení úpravou ceny karty, která se však na počtu prodaných karet projeví vždy až se značným časovým odstupem, takže by i nadále hrozilo, že by počet prodaných karet ( poptávka ) významně převyšoval počet parkovacích míst ( nabídka ) , ale i naopak ( což by taktéž nebylo žádoucí … ) .
Ad 2 – parkovací karty zrušit a stání zpoplatnit prostřednictvím parkovacích automatů
Tato varianta zcela odbourává vydávání parkovacích karet včetně veškeré administrativy s tím spojené, regulace počtu parkujících vozidel by byla realizována platbou ceny za parkování prostřednictvím parkovacího automatu; jediným předpokladem pro užití parkoviště v pěší zóně by bylo „pouze“ oprávnění k vjezdu do této zóny, na parkovišti samotném by platilo pravidlo „kdo dřív přijede, ten zaplatí a zaparkuje“, ostatní „mají smůlu“.
Výhodami této varianty jsou :
- úplné odbourání veškeré administrativy spojené s vydáváním parkovacích karet,
- možnost operativní reakce na počty parkujících vozidel úpravou ceny za parkování,
- aplikace ve městě známého a vyzkoušeného systému platebních automatů, včetně možnosti vzdálené mobilní platby a prodloužení doby parkování i bez přítomnosti na parkovišti,
- operativní možnost kontroly zaplaceného parkování prostřednictvím „MP-Manageru“.
Nevýhodou této varianty je možnost vzniku krátkodobého převisu poptávky nad nabídkou a přeplnění pěší zóny vozidly ( třeba i se zaplaceným parkovacím poplatkem ) stojícími mimo vymezená parkoviště, jako je tomu doposud. Podstatnou nevýhodou jsou pak poměrně vysoké vstupní náklady spojené s pořízením a instalací parkovacího automatu ve výši cca 300 tis. Kč, jejichž návratnost by s ohledem na malý počet spádových parkovacích míst byla problematická.
Jako výchozí by odbor dopravy navrhoval zařazení parkovišť v pěší zóně „JIH“ do stejného tarifního pásma jako platí na Velkém náměstí, tedy :
- první hodina 20 Kč
- druhá hodina 30 Kč
- třetí a každá další hodina 60 Kč
Doba placeného stání – denně od 08:00 do 18:00 hodin.
Ad 3 – jednotlivá parkovací místa pronajmout a žádné další parkování v pěší zóně neumožnit
Hlavní výhodou této varianty je garance vydání nejvýše takového počtu parkovacích karet, který se rovná počtu nabízených parkovacích míst, který si navíc může město operativně upravovat podle aktuální potřeby a poptávky. Seznam oprávněných vozidel by přitom byl konečný, což by mělo eliminovat zbytné průjezdy ostatních vozidel hledajících místo k zaparkování.
Předpokládáme, že by se jednotlivá parkovací místa pronajímala obálkovou metodou s tím, že by byla stanovena minimální vyvolávací cena rovnající se ceně za roční parkovací kartu na Velkém náměstí, což je aktuálně 15.000 Kč, takže v dražbě neúspěšní zájemci by si mohli za tuto cenu zakoupit tuto roční parkovací kartu a parkovat na kterémkoliv okolním veřejném parkovišti ( Velké náměstí, Alšovo nám., Bakaláře, Píseckého … ) .
Ad 4 – parkování v pěší zóně „JIH“ zrušit bez náhrady
Tato varianta srovnává podmínky dopravní obsluhy v obou pěších zónách v historickém centru města a vytváří i z pěší zóny „JIH“ plnohodnotnou pěší zónu bez parkujících vozidel zabírajících veřejný prostor, který tak může být využit k jiným aktivitám, jako jsou předzahrádky, různá posezení, vystavené umělecké předměty atp.
Na tomto místě pouze připomínáme, že do pěších zón „SEVER“ a „JIH“ je povolen vjezd :
1. řidičům s trvalým pobytem v zóně ( bez omezení )
2. vozidlům s povolením města Písek ( jedná se o dlouhodobá povolení vydávaná radou města a krátkodobá – jednorázová povolení vydávaná městskou policií; případné časové omezení oprávnění k vjezdu do zóny je součástí povolení )
3. cyklistům ( bez omezení )
4. zásobování ( pouze v pondělí až pátek v době 6 – 10, 13 – 14 a 18 – 22 hodin; v této době mohou své nemovitosti obsluhovat i jejich vlastníci zapsaní v katastru nemovitostí, kteří zde nemají trvalý pobyt ) .
Na okraji historického centra města se dále nachází ještě jedna pěší „mini“ zóna, a to v horní části Fügnerova nám. ( průjezd okolo 5. mateřské školky ). Také v této „mini“ zóně jsou vymezena 3 parkovací stání – 5. MŠ – Fugnerovo nám. (Mateřská škola) • Mapy.cz , na která vydává Městská policie parkovací karty podle stejných pravidel jako v pěší zóně „JIH“. K dnešnímu dni jsou pro parkování v této zóně vydána 2 povolení, avšak i zde běžně stojí deset i více vozidel.
Proto odbor dopravy navrhuje stejné řešení jako bude přijato pro pěší zónu „JIH“ aplikovat i pro parkování v této pěší „mini“ zóně na Fügnerově nám. (vyjma varianty Ad 2 – parkovací karty zrušit a stání zpoplatnit prostřednictvím parkovacích automatů, protože pro tři parkovací místa je instalace parkovacího automatu ekonomicky nereálná ) .
Poznámka :
V případě, že rada města přijme jakékoliv usnesení, kterým bude parkování v pěších zónách „JIH“ ( a na Fügnerově nám. ) zpoplatněno, odbor dopravy následně ke zvolenému způsobu zpoplatnění rozpracuje příslušný manuál ( pravidla ) .
Doporučení zpracovatele:
Protože parkování v pěší zóně – ať již v jakémkoliv režimu, je z principu pěší zóny vždy nesystémové, upřednostňuje odbor dopravy jako systémové opatření :
buď provést takovou změnu dopravního režimu, která by parkování v pěší zóně „JIH“ omezila maximálně na počet vozidel nepřevyšující počet stávajících parkovacích míst v této zóně podle opatření Ad 3,
anebo provést takovou změnu dopravního režimu, která by parkování v této zóně zcela vyloučila podle opatření Ad 4.
Jelikož dopravní komise doporučuje provést změnu parkovacího režimu podle opatření Ad 3 – viz níže, odbor dopravy doporučuje radě města jako výchozí návrh usnesení c).
Doporučení dopravní komise:
Dopravní komise po projednání doporučuje radě města provést změnu parkovacího režimu podle opatření Ad 3 – viz návrh usnesení c
https://www.mesto-pisek.cz/assets/File.ashx?id_org=12075&id_dokumenty=59771