Otevřené město
Výkon funkce zastupitele spolu nese politickou odpovědnost. Ačkoliv je politická odpovědnost právní teorií spojována s teorií presumpce viny, současná politická reprezentace, obdobně jako diktátoři, politickou odpovědnost, která by jejich podíl na moci mohli ovlivinit, vytěsnila. Opakem diktátorské společnosti je demokracie. T.G.M. definoval demokracii (mj.) tak, že je diskusí.
Je jisté, že rozhodování zastupitelů by mělo být založeno na informacích tak, aby mohli rozhodovat s péčí řádného hospodáře. Z celé řady případů je však zřejmé, že různí zastupitelé mají různé informace, které získávají různou formou a jejich rozhodnutí se může zdát nepochopitelným právě ve vztahu k tomu, z čeho vychází. Současně však není zřejmý průběh věci a návaznosti. Většinou je rozhodováno o "dnešním" stavu bez zohlednění předchozích skutečností, které v řadě případů nejsou ani dohledatelné.
Na zveřejněné dokumenty totiž podle některých vyjádření zastupitelů nelze spoléhat – a je nutno se ptát. Občané přitom nemají téměř žádnou šanci veškeré rozhodné informace dohledat, neboť si nikdy nemohou být jisti tím, že se dotázali té správné osoby, která potřebnými a úplnými informacemi disponuje.
Město Písek usiluje o to, stát se SMART městem, tedy městem využívajícím digitální, informační a komunikační technologie pro zvýšení kvality života.
Za dané situace je absurdní, že chybí základ SMART města, tedy informační platforma, která by soustředila podklady projektů města na jedno místo a k tomu odpovídající portál umožňující občanům zasílat podněty ke konkrétním projektům a reagovat na podklady tak aby byly každému systematicky přístupné. Tento portál by významně ulehčil práci i zastupitelům, neboť by znali problémové části každého projektu pohledem občana, který by mohl na projekty průběžně regovat.Pomohl by k tomu, aby se v našem městě lépe žilo a byly šetřeny veřejné zdroje.
Projekt otevřeného města v České republice není ničím novým a možná i tento příspěvek pomůže k jeho realizaci v Písku.