Přihlášení

Navýšení schodku rozpočtu města

10. 6. 2023 | Michaela Šťastná | Diskuze (1) | Vaše názory

Zasedání zastupitelstva v červnu bude vlastně nejvíc o penězích. O penězích města, které byly investovány vloni, a také o penězích, které město hodlá investovat letos. Jako čtení je to skrz naskrz zajímavé oboje. Jen pocity vyvolává každý materiál odlišné, tedy alespoň u mě.

   U závěrečného účtu za loňský rok sice registrujeme schodek rozpočtu v částce 84 315 675 Kč, který byl v hrubých obrysech znám už při návrhu rozpočtu na tento rok, který byl navržen a nakonec schválen se schodkem rozpočtu ve výši 116.504.000 Kč.

Do června byl tento schodek rozpočtu navýšen na 167 713 689 Kč.

Návrh na rozpočtové změny v červnu končí se schodkem rozpočtu 176 605 537 Kč.

   V tomto návrhu změn rozpočtu jsou ovšem navrženy změny pro akce, které budou čerpat z rozpočtu města peníze i v příštím roce a dokonce i v dalším roce.

   Je fakt, že moje vzdělání v oblasti financí je nula s nulou, proto si informace pouze zjišťuji a na zjištění stavím své názory. Zjistila jsem, že obec, cituji:

Rozpočet obce může být trojí. Vyrovnaný, přebytkový nebo schodkový. U vyrovnaného rozpočtu se příjmy rovnají výdajům. Přebytkový rozpočet má vyšší příjmy než výdaje. Schodkový je pak deficitní, tedy výdaje převyšují příjmy. Schválen musí výt vždy jako vyrovnaný. Schodkový lze schválit ve výjimečných případech, současně se ovšem musí schválit také krytí schodku. U přebytkového rozpočtu se přebytek ponechává na účtu obce a tento krok je nutné také schválit. V rozpočtu je schodek a přebytek veden jako financování. Charakter rozpočtu nemá žádnou vypovídající hodnotu o skutečném ekonomickém zdraví obce (§ 4 zákona o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů).

Po ukončení kalendářního roku se zpracovává závěrečný účet, který je přehledem hospodaření uplynulého roku. Do 30. 6. kalendářního roku musí zastupitelstvo schválit hospodaření roku předcházejícího, tzv. hospodářský výsledek (§ 17 zákona o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů).

Usnesení zastupitelstva z 1.12. 2022 k rozpočtu na rok 2023 zní:

Usnesení č. 234/22

I. Zastupitelstvo města schvaluje návrh rozpočtu města Písek na rok 2023 uvedený v příloze č. 1 zahrnující příjmy ve výši 1.071.638.000 Kč, výdaje ve výši 1.188.142.000 Kč, financování splátek úvěrů ve výši 23.000.000 Kč a schodek rozpočtu ve výši 116.504.000 Kč.

II. Zastupitelstvo města

1) schvaluje zmocnění rady města k provádění jednotlivých rozpočtových opatření do výše 1.000.000 Kč včetně, které nemají dopad na saldo rozpočtu,

2) schvaluje zmocnění rady města bez omezení výše finančních prostředků zařadit do příjmové i výdajové strany rozpočtu dotace poskytnuté městu.

  Číst umím, ale nikde nečtu nic o tom, že by plánovaný schodek rozpočtu byl v usnesení veden jako krytý. O pokrytí schodku v takové výši začínám mít pochybnosti.

  O tom, že ani loni, ani letos nejsou zastupitelé schopni věnovat rozpočtu města dostatečnou péči a takovou podstatnou informaci o pokrytí schvalovaného schodku rozpočtu si nenavrhnou do usnesení, pro které zvedají ruku, se nebudu víc rozepisovat.

  Ovšem doufám, že až se zastupitelé ve čtvrtek shodnou na tom, pro co hlasují a co znamená zelené tlačítko, napadne někoho z nich doplnit návrh usnesení připomínkou o krytí schodkového rozpočtu.

Jedná se o částku 176 605 537 Kč pro rok 2023.

 

   Namátkou některé navržené změny :

- Destinační management (+340 000 Kč)

- Společnost Píseckem, s.r.o. žádá prostřednictvím odboru o navýšení příspěvku na provoz Turistického informačního centra (160 000 Kč). Žadatel je plátcem DPH a současná fakturovaná částka vycházela z původního rozpočtu Sladovny Písek o.p.s., která měla provoz infocentra do 31.12.2022 ve své gesci a nebyla plátcem DPH. Navýšení této částky požadují od 2. čtvrtletí 2023. Zároveň požadují navýšení rozpočtu o položku odkup skladových zásob ve výši 180 000 Kč, kdy společnost Píseckem s.r.o. musela Sladovně Písek zaplatit za převzaté zásoby propagačních materiálů. Tato částka je rovněž s DPH a v případě schválení uvedených žádostí bude nutno projednat v radě města dodatek ke Smlouvě o poskytování služeb ze dne 14.12.2022

- Výkupy a věcná břemena (+2 900 000 Kč)

- Vzhledem k tomu, že část finančních prostředků bylo použito na výkup dopravního hřiště a upřesnila se výměra a požadavky vlastníků pozemků pod cyklostezkou do Semic je potřeba navýšit tuto položku

- Oprava hráze rybníka Bažný (+880 000 Kč)

- U rybníka se protrhla hráz a bylo nutné ji opravit. Opravu zajistil nájemce po domluvě s městem (výběr firmy) a město by na základě nájemní smlouvy mělo vynaložené náklady do opravy uhradit. Nešlo o standardní plánovanou opravu, ale o havarijní stav

- Dopravní hřiště – vybavení (+230 000 Kč)

- Nové vybavení dopravního hřiště v souladu s technickými i bezpečnostními požadavky, finanční prostředky budou využity na celkem 15 ks šlapacích autíček v několika barevných provedeních.

- MSP – komunikace (+3 000 000 Kč)

- Plán oprav komunikací zahrnuje Budějovickou ul., Gregorovu ul. a křižovatku Harantovy s ul. 17. listopadu. Po nacenění akcí jsou prostředky v rozpočtu nedostatečné.

- MSP – oprava povrchu vozovky Ot. Jeremiáše vč. autobusové zastávky (+4 900 000 Kč)

- Oprava povrchu vozovky v ulici Ot. Jeremiáše v úseku od kruhového objektu Logry k ul. Na Trubách, vč. vybudování nové zastavky autobusu

- Konverze bývalé vodárny v Písku – etapa kemp (-19 000 000 Kč)

- Město požádalo Ministerstvo průmyslu a obchodu jako poskytovatele dotace o prodloužení lhůty zahájení realizace (předání staveniště) z důvodu biologického průzkumu dané lokality. Žádosti bylo vyhověno, tudíž se zahájení akce posouvá z 30.06.2023 na 30.11.2023 a předpokládaná částka stavby za tento rok se snižuje dle aktuálního předpokladu.

- Skatepark (-11 500 000 Kč)

- V letošním roce nebude akce realizována, VŘ proběhne v letních měsících, následně realizace v roce 2024.

- Demolice – objekt v areálu Žižkova kasáren (+3 000 000 Kč)

- Náklady dle rozpočtu dokumentace k demoličnímu výměru, jedná se o poslední objekt v severní části Žižkových kasáren, v havarijním stavu, hrozí případné zranění nezvaných návštěvníků.

- Lyžařský svah (+6 000 000 Kč)

- Částka vychází z propočtu na cca 1/3 plochy svahu (zahrnuje úpravu podkladového povrchu svahu, pokládku podkladové textilie, samotného lyžařského povrchu a odvodnění). Na realizaci má město přislíbenou dotaci od Jihočeského kraje ve výši 2 776 000 Kč. V případě pronájmu lyžařského svahu si město může nárokovat odpočet DPH. Podíl města se tak bude pohybovat okolo 50 % hodnoty celkové investice.

 

 

https://www.mesto-pisek.cz/assets/File.ashx?id_org=12075&id_dokumenty=50916

https://www.rokvobci.cz/rukovet-starosty/detail/63-rozpocet-obce/


 

 

0
0

Diskuze k článku +

12. 6. 2023 (21:37)  –  Josef Soumar

0
0

"… Číst umím, ale nikde nečtu nic o tom, že by plánovaný schodek rozpočtu byl v usnesení veden jako krytý. O pokrytí schodku v takové výši začínám mít pochybnosti. (…)"


Zmíněný §4 Zákona č. 250/2000 Sb. o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů uvádí v bodě č. 4 až 6 doslova:


"(4) Rozpočet se sestavuje zpravidla jako vyrovnaný. Může být schválen jako přebytkový, jestliže některé příjmy daného roku jsou určeny k využití až v následujících letech nebo jsou-li určeny ke splácení jistiny úvěrů z předchozích let.

(5) Rozpočet může být schválen jako schodkový jen v případě, že schodek bude možné uhradit

a) finančními prostředky z minulých let, nebo
b) smluvně zabezpečenou půjčkou,5) úvěrem,6) návratnou finanční výpomocí nebo příjmem z prodeje komunálních dluhopisů územního samosprávného celku (dále jen "návratné zdroje").

(6) Při uplatnění opatření podle zákona o pravidlech rozpočtové odpovědnosti může být rozpočet územního samosprávného celku schválen jako schodkový jen v případě, že schodek bude možné uhradit finančními prostředky z minulých let nebo návratnou finanční výpomocí. Smluvně zabezpečenou půjčkou5), úvěrem6) nebo příjmem z prodeje komunálních dluhopisů územního samosprávného celku je možné uhradit pouze schodek vzniklý z důvodu předfinancování projektů spolufinancovaných z rozpočtu Evropské unie."


V závěrečném účtu města Písku, který schvalujeme před Vámi zmíněným návrhem na rozpočtová opatření, konkrétně dokument "Závěrečný účet 2022 – návrh", je uvedeno na straně číslo 33, bod 4.1. Zůstatky bankovních účtů:

"Město Písek disponovalo k 31.12.2022 s peněžními prostředky v částce 583 568 702,07 Kč a oproti zůstatku ke konci roku 2021 ve výši 576 491 925,85 došlo k navýšení peněžních prostředků města o 7 076 776,2 Kč. K navýšení peněžních prostředků města došlo i přes schodek rozpočtu 84 315 675 Kč díky načerpání nového úvěru."


Dále ve stejném dokumentu je informace v bodu číslo 8. Dluhová služba, na straně číslo 40:

"Město Písek v roce 2022 čerpalo nový úvěr od ČSOB ve výši 100 mil. Kč při 10leté fixní úrokové sazbě 0,86 p.a., kterým financovali vybrané investice roku 2022."


Dle zákona č. 23/2017 Sb. o pravidlech rozpočtové odpovědnosti, konkrétně § 17 – Hospodaření územního samosprávného celku:

(1) Územní samosprávný celek hospodaří v zájmu zdravých a udržitelných veřejných financí tak, aby výše jeho dluhu nepřekročila k rozvahovému dni 60 % průměru jeho příjmů za poslední 4 rozpočtové roky.

(2) Překročí-li dluh územního samosprávného celku k rozvahovému dni 60 % průměru jeho příjmů za poslední 4 rozpočtové roky, územní samosprávný celek je povinen jej v následujícím kalendářním roce snížit nejméně o 5 % z rozdílu mezi výší svého dluhu a 60 % průměru svých příjmů za poslední 4 rozpočtové roky.

(3) Nesníží-li územní samosprávný celek svůj dluh a jeho dluh k následujícímu rozvahovému dni převyšuje 60 % průměru jeho příjmů za poslední 4 rozpočtové roky, ministerstvo v následujícím kalendářním roce rozhodne podle zákona o rozpočtovém určení daní o pozastavení převodu jeho podílu na výnosu daní.

(4) Příjmy územního samosprávného celku se pro účely tohoto zákona rozumí souhrn všech peněžitých plnění přijatých do rozpočtu13) v průběhu rozpočtového roku, konsolidovaných podle jiného právního předpisu18).

(5) Dluhem územního samosprávného celku se pro účely tohoto zákona rozumí hodnota nesplacených závazků z
a) vydaných dluhopisů,
b) přijatých úvěrů, zápůjček a návratných finančních výpomocí,
c) realizace plnění ze záruk,
d) vystavených směnek.

Příklad:
- Obec měla v posledních 4 letech (2014, 2015, 2016, 2017) průměrný roční příjem 100 milionů Kč.
- Dluh nesmí přesáhnout 60 % což je 60 milionů Kč. Obec investuje, protože staví čistírnu odpadních vod a kanalizaci, její závazky činí 70 milionů Kč. Fiskální pravidlo překročila o 10 milionů Kč.
- V následujícím roce proto musí snížit svůj dluh o 5 % z 10 milionů, což je 500 tis. Kč.
- Obec měla snížit svůj dluh o 500 tis. Kč/rok, což nezvládla. Takže daňové příjmy budou omezeny o stejnou částku.
- O zadržené daňové příjmy nepřijde, tyto daňové příjmy jsou pouze zadrženy nebo použity na splácení dluhu.

Průměr příjmů města Písku za poslední 4 roky je 949 186 Kč. Podíl celkového dluhu k průměru příjmů je 25 %. Tím dluh (s úrokovými sazbami 1,23 % p.a. a 0,86 % p.a.) neobhajuji, konstatuji.

https://monitor.statnipokladna.cz/ucetni-jednotka/00249998/prehled?rad=j&obdobi=2304

Disponibilní prostředky města jsou úročeny na spořících účtech a termínovaných vkladech, jsou diversifikovány, mimo jiné i s přihlédnutím k seznamu J-SVI.

https://www.cnb.cz/cs/financni-stabilita/makroobezretnostni-politika/seznam-jinych-systemove-vyznamnych-instituci/

Odpovědět

Nový komentář k článku

Pro zapojení do diskuze se nejprve přihlašte ke svému účtu.

Nejste-li registrovaným uživatelem, zaregistrujte se zde. Registrace je jednoduchá a rychlá.