Navýšení dopravy na skládku Vydlaby už letos
Ani jsem nečekala po volbách nějaké výraznější téma, i když se jich rovnou několik samo nabízelo, vzhledem ke vzniku zastupitelské koalice. Nemám obavu, že by ta témata zmizela, přesto je doběhlo téma minulého volebního období, a to je plán odpadového hospodářství města. V minulém volebním období se tímto tématem nechtěla zaobírat ani koalice, už vůbec ne opozice a tak zde zcela v tichosti mohla vzniknout studie pro ZEVO, kterou zastupitelé zrovinka tak v tichosti přijali a rozvinuli v založení samostatné společnosti.
Jsou témata života města, která se nediskutují, opomíjejí a nijak zvlášť je nevnímáme. Odpady se vlastně nezaobíráme do doby, než nám přijde složenka na úhradu našich odpadků, nebo se s něčím zvláštním potkáme u kontejneru.
Přestože máme v katastru Smrkovic skládku napůl se Strakonicemi prostřednictvím společnosti Odpady, kromě obyvatel Smrkovic nás moc nezajímá. Byla jsem na tom podobně do doby, než se začalo s jejím rozšiřováním do všech stran. Město ochotně prodává společnosti svoje pozemky pro rozšíření skládky, ačkoliv pořádně nevíme proč se má skládka rozšířit. Odkoupené pozemky jsou změnou územního plánu určeny pro skládku, takže les, pole a louky se mají změnit na skládku, která bude co do velikosti stejně velká jako skládka stávající. K čemu vlastně tak velká skládka bude sloužit, proč se musí rozšiřovat?
Možná jsem nebyla příliš pozorná, ale nikde jsem se nedočetla, že dojde k rozšíření recyklační plochy pro zpracování stavebních a dřevních odpadů v areálu stávající skládky Vydlaby. Tento druh odpadu se na skládce již skládkuje, změnou dojde k razantnímu navýšení a to ze současných 5 tisíc tun/rok na kapacitu 30 tisíc tun/rok. To jsem se dočetla až v dokumentu EIA, který byl podán pro posouzení vlivu na životní prostředí. Škoda, že se zároveň nedodal všem obyvatelům Smrkovic dotazník k vyjádření vlivu skládky na jejich život.
To si tak nějak nedovedu docela představit. Určitě si dovedu představit navýšení dopravy s odpadem, dovedu si představit navýšení práce na drcení odpadu a dovedu si představit, jak se to odrazí na životě obyvatel Smrkovic.
Tento odpad se bude drtit a třídit dle jednotlivých frakcí, což při dodržení předem stanovených podmínek kvality výstupů umožní jejich opětovné využití zejména pro stavební účely, například pro vlastní využití pro zpevnění cest v areálu. Sice na to nyní stačilo 5 tisíc tun/rok, teď je třeba přidat dalších 25 tisíc tun. A tady ocituji z dokumentu EIA:
K celkové dopravě na příslušných silnicích (zejména silnice III/1402) připočteno navýšení vozidel odpovídající předpokládané kapacitě zařízení 30 tis. tun/rok (navýšení o 25 tis. t/rok proti stávajícímu stavu), které vypočetl pořizovatel této studie na 45 jízd/den (v součtu za oba směry – do zařízení i ze zařízení) nákladních vozidel do 7,5 t a 4 jízd/den kamionů do 20 t.
Navýšení o 25 tis. tun/rok odpadu na vstupu při nákladu 4 – 5 tun v průměru vyvolá při provozu pondělí – pátek obousměrně 45 jízd/den. Cca třetina materiálu zůstane v areálu pro stavební účely, třetina se odveze auty, která přivezla odpad v rámci vytížení vozidel a třetina se odveze kamiony s tonáží do 20 tun (kamiony obousměrně v průměru 4 jízd denně při provozu pondělí – pátek). Provoz této dopravy související s technologií drcení a třídění stavebních odpadů a dřeva bude rovnoměrně rozložen do celého roku.
Už se to líp rýsuje, že? Ale klídek, prý navýšenou dopravou nedojde k překročení limitů – na hluk, prach, emise …
No nic, já osobně nevidím jediný důvod, proč se má v únoru začít s rozšířením skládky pro tyhle odpady. Chápu to tak, že společnost chce vydělávat na „zpracovaném“ odpadu, bez ohledu na to, že nedošlo zároveň k zajištění kvalitních komunikací vedoucích na skládku přinejmenším.
Navíc je tu v běhu akce ZEVO, což znamená buď další zátěž pro Smrkovice dopravou odpadu z Vodňan, nebo vznik překladiště na Vydlabech, takže další auta s odpadem na skládku a ze skládky.
A v prosinci si společnost požádala o další změnu územního plánu na další rozšíření skládky a zastupitelé s tím souhlasili.
Víc se k rozšíření skládky dočtete v dokumentu EIA, který lze stále ještě připomínkovat veřejností. Pikantní na dokumentu je, že byl zpracován v roce 2017, nyní jen aktualizován, aktualizací prochází přílohy z roku 2016, neaktualizovaná je příloha vypracovaná v roce 2009. Tak asi se za ta léta nic nikde nezměnilo.
https://portal.cenia.cz/eiasea/view/eia100_cr?lang=cs