MHD pro vyvolené
Při zveřejnění návrhu rozpočtu pro letošní rok jsme se podivovali sumě uvedené na provoz MHD a logicky se nabízela možnost tuto službu pro město znovu soutěžit, protože třeba ve srovnání se Strakonicemi a jejich provozem MHD v navržené výši 12 milionů korun i s dotací na jízdné na rok se zdál provoz MHD v Písku předražený. Nakonec se sice o dopravě a potažmo její ceně i hovořilo, ale ne zcela s konkrétním výstupem. Konkrétní řešení nás teprve čeká.
Během projednávání návrhu rozpočtu na letošek proběhla dle zápisu tato diskuze:
Bc. Černý – dotazuje se na kap. 710 doprava – nárůst dopravní obslužnosti.
J. Soumar – navýšení položky je zejména na pohonné hmoty a oleje, provozujeme elektrobusy a plynové autobusy. Máme svolanou schůzku, budeme hledat úspory a ty pak můžeme zapojit do dodatku s firmou.
Ing. Coufal, zástupce ČSAD vysvětlil způsob kalkulace. Bylo těžké odhadnout, jak se ceny budou vyvíjet, provozujeme 5 elektrobusů a 2 plynové, navýšení cen tak MHD výrazně ovlivnilo, vyúčtování bude provedeno podle skutečnosti. Autobusy byly pořízeny v r. 2020 z dotací a udržitelnost je 5 let, odstavit je nelze.
O možnosti vypsat soutěž na službu městské hromadné dopravy za účelem snížení nákladů na provoz MHD se nehovořilo.
Téměř následujícím bodem na zasedání zastupitelstva bylo projednání Závazné ekonomické ukazatele pro provoz MHD Písek na rok 2023.
Zde se hovořilo znovu o schůzce, jejímž účelem bude hledání úspor v již zavedeném provozu linek MHD, a podle toho se i hlasovalo:
Usnesení č. 237/22
Zastupitelstvo města celkové náklady na provoz MHD v Písku pro rok 2023 ve výši 21.061 tis. Kč a úhradu prokazatelné ztráty z provozu MHD v roce 2023 z rozpočtu města ve výši 17.961 tis. Kč, při projezdu podle jízdního řádu 300 tis. km schvaluje a pověřuje starostu podpisem příloh č. 3 a 4 ke smlouvě o zajištění dopravní obslužnosti MHD Písek pro rok 2023 dle návrhu.
A v červnu bylo o tom rokování vydáno městem oznámení ve spojitosti se změnou jízdních řádů:
Od neděle 11. června se mění jízdní řády písecké MHD … K rušení spojů dochází na linkách 1, 2 a 5, naopak na lince číslo 6 přibyde víkendový spoj. Od 11. června do 30. září bude v provozu nová linka číslo 7, která bude jezdit na trase Vlakové nádraží–U autobusového nádraží–Nádražní–Budovcova–Velké náměstí–Harantova–Logry–Živec, a to v pátek, v sobotu a neděli. Na této lince bude jezdit malý elektrobus. …
Vidíte to černé na bílém. Když vedení města vyjednávalo úspory na provoz MHD, vyjednalo rovnou i novou trasu a zastávku na Živec.
Odkloním se nyní od přemítání o tom, zda je cena za provoz MHD pro řádného hospodáře v pořádku a jak bude město dál především cenu provozu řešit. Zůstanu u zveřejněného postupu města.
V prosinci byl schválen rozpočet na předložený plán provozu MHD. Letos proběhla nějaká oboustranná jednání, jejichž výsledkem je zrušení některých spojů vybraných linek, jakože v rámci úspor a na to konto úspor byla stvořena nová linka, která obslouží Živec.
Pro zřízení linky na Živec neexistuje žádný obhajitelný důvod, město jako řádný hospodář službu MHD poskytuje na základě rozmaru, nikoliv potřeby zlepšení obslužnosti města, resp. obyvatel města. Předpokládám, že bude k dispozici statistika využití této linky v nově rozšířené trase na Živec, jestlipak tam jezdí víc lidí, než jezdilo po městě ve zrušených spojích. Jistě, chápu složitost plánování tras s využitím vhodných komunikací pro bus, ale pokud se zabývám vytvořením nové linky do přírodního parku a žádné linky pro obyvatele sídlišť a obytných čtvrtí, srovnávám akční práci města na prosazení rozmaru a žádné snahy o podporu lepší dostupnosti MHD pro obyvatele města.
K čemu má dopravní obsluha města v podobě MHD sloužit nemá cenu se rozepisovat, to víme. Víme o přetíženosti spojů do průmyslové zóny. Víme o řídké síti zastávek, díky které se MHD stává nedostatečnou pomocí pro veřejnost při docházkové vzdálenosti delší než 300 metrů. A právě se vzdáleností jednotlivých zastávek pro obyvatele města souvisí i dotaz položený na webu města:
Monika (Neregistrovaný) 26.6.2023 11:19:26 Dotazy občanů > Autobusová zastávka
Dobrý den,měla bych dotaz. Šla by zřídit autobusová zastávka v blízkosti speciální školy v sobrove ulici? Děti co dojíždějí musí vystupovat u nemocnice a chodit přes koleje,kde je to nebezpecne,nebo jet na logry,kde to nejde stihnout. Hezký den a děkuji za odpověď.
Odpověď: Petra Měšťanová, DiS. (Diskuzní fórum) 28.6.2023 07:42:56 Autobusová zastávka
Dobrý den,
děkujeme Vám za podnět. Město v tuto chvíli o zavedení zastávky poblíž speciální školy neuvažuje. Trasy linek jsou nyní nastaveny tak, aby byly v souladu se zasmluvněným ročním „nájezdem“, který činí 300 000 km. Kapacita pro zavedení nové zastávky v tuto chvíli bohužel není. Příští rok se město chystá soutěžit provozovatele MHD, to by mohlo přinést zvýšení ročního nájezdu kilometrů, tedy i případné zavedení nových zastávek. Váš dotaz přeposílám na e-mail mhd@mupisek.cz, který je určen přímo k zasílání připomínek k písecké městské hromadné dopravě.
Petra Měšťanová, tisková mluvčí
Ale zastávku ke škole, kam cestují děti, to už vyjednat nepůjde, resp. o tom nikoho vyjednávat prve nenapadlo. Jak je možné, že kvůli dopravě na Živec se utrácí miliony na vybudování cesty a zastávek (kácí se zdravé stromy v přírodním parku), ale o zastávce u školy, která argumentačně stokrát přebije zastávky na Živec, se neuvažovalo několik let. Nikoho ve vedení města nezajímala a nezajímá bezpečnost dětí na cestě do škol, protože jinak by nebyla ani zrušena zastávka v ulici Dr. M. Horákové, která byla primárně vybudována pro školní spoje MHD.
Ono je nejspíš populárnější vynaložit několik milionů na linku k hospodě do přírodního parku a ubrat pár „nevytížených“ spojů lidem ve městě, aby zbylo na cesty do lesa.
A že děti chodí pěšky nejen na vzdálenost delší 300 metrů, ale přes rušné křižovatky a dokonce nechráněný železniční přejezd, to se neřeší. Přidám k tomu to, že senioři, kteří chtějí co nejdéle zůstat soběstačnými, to mají na zastávky MHD ze svých bydlišť na velké části města také sakra daleko, obzvlášť s nákupy.
Pokud shrnu informace, které jsem zde uvedla, dojdu ke zjištění o úhradě vysoké sumy peněz za službu provozu MHD, síť zastávek ve městě se rozšiřuje jen pro rozmary radnice, nikoliv pro potřeby většiny uživatelů MHD a už vůbec není síť zastávek rozšiřována ke školským zařízením, aby třeba napomohla k nižšímu stupni automobilizace ve městě.
https://www.mesto-pisek.cz/assets/File.ashx?id_org=12075&id_dokumenty=47906
https://www.mesto-pisek.cz/od-nedele-11-cervna-se-meni-jizdni-rady-pisecke-mhd/d-50990/p1=29518
Na obrázku zrušená zastávka, která sloužila i pro obyvatele Habeše např.
Diskuze k článku
23 let jsem do písecké MHD nesedl. Při pohledu na současné linky a jízdní řády to tak zůstane, byť musím uznat, že k nám na kraj města MHD zajíždí častěji než tehdy a lze se bez přestupů dostat na více míst. Jenže nutnost ujít z celkové vzdálenosti 2 km skoro kilometr cestou na a ze zastávky k používání MHD příliš nemotivuje.
Chápu, že je v některých případech lepší prostě MHD do života nezahrnout. Také nemám zkušenost vlastní, to proto, že mám vůbec osobní problém s cestováním.
Určitě nájezd těch tisíců km bude někde znát, přesto se neodráží v dostupnosti pro uživatele obytných čtvrtí, kde lidé auto nemohou nebo nechtějí použít, a to jsem nezmínila letitý problém zastávky na Novém Dvoře anebo Purkratic, které MHD vůbec neobsluhuje.
Ale taková linka se během půl roku nevyjedná, kdepak, to se raději zaplatí linka do lesa!
Hlavně že se na zastupitelstvu děkovalo za přepracování linek a spojů a všichni byli tuze rádi, jak ty nová přestupní místa fungují … ale nikdo se nezmínil dostupnost MHD všem potencionálním uživatelům.