Přihlášení

Laciné a nevkusné maturitní tablo třídy 4. B Gymnázia Písek

17. 5. 2011 | Martin Zborník | Diskuze (18) | Vaše názory

Maturitní tablo - foto Ondřej Blažek

Na žádost autora příspěvku byl původní článek odstraněn. Text pojednával o tablu 4.B Gymnázia Písek, které nafotili maturanti formou poloaktů. Tento počin vzbudil pohoršení ze strany jednoho z pedagoga, který se odvolával na tradici velikánů, které na píseckém gymnáziu studovali jako Fráňa Šrámek, Karel Klostermann či Mikoláš Aleš. Náš redakční systém umožňuje stažení článku ze zobrazení, ale nezmizí již zaslané komentáře. Z důvodu velkého počtu diskusních příspěvků pod tímto příspěvkem se naše redakce rozhodla nadále zachovat vámi zaslané komentáře, které odráží názory v otázce zda je předmětné tablo vkusné, či nikoli.

Článek byl na žádost autora odstraněn.

Tablo 4.B. je přihlášeno do soutěže portálu rajče.net, tak že jestli se vám líbí, můžete pro něj hlasovat. Můžete si ho tam také podrobně prostudovat.

0
0

Diskuze k článku +

18. 5. 2011 (01:56)  –  Martin Zborník

0
0

Já bych to tedy tak nevyděl. Fandím odvaze 4.B. Nebuďme zbytečnými puritány z dob císaře pána a ctěme nadsázku. Minimálně u citovaného Mikoláše Alše by se to setkalo určitě s velkým nadšením :-)).

Odpovědět

18. 5. 2011 (08:33)  –  Adam Amtoz

0
0

Panu Blažkovi
Dovolil bych si Vás upozornit, na klasickém gymnasiu zcela jistě známý pojem, na Kalokagathii (citace z wikipedie)
" (řecky: podstatné jméno καλοκαγαθία, καλός κἀγαθός, ze spojení dvou adjektiv καλός – krásný, καί – spojka a, αγαθός – dobrý), také kalos kai agathos, je pojem, který vyjadřuje antické řecké přesvědčení, že krásné a dobré, krása a ctnost patří k sobě a mají mnoho společného. Co není zároveň dobré, nemůže být krásné a naopak. Aplikován na člověka vyjadřuje ideál harmonického souladu a vyváženosti tělesné i duševní krásy a dobroty, ctnosti a statečnosti. V klasické době se používal jako označení dokonalého aristokrata, řeckého gentlemana. Friedrich Nietzsche označil tento klasický pohled za „apolinský“ (podle boha Apolóna) a proti němu postavil pohled „dionýský“, (podle boha Dionýsa) vášnivý a temný, k němuž měli blízko romantici."
Myslím, že tímto je vyvrácen Vaš dojem, že jde o kýč.

Odpovědět

18. 5. 2011 (20:21)  –  Miroslava Janoušková

0
0

Já bych to tak černě neviděla. Ani s fotografiemi – ono asi bylo jejich smyslem pobouřit a narušit tradiční "tablovou kulturu". Ani s pěstiteli hodnot. Znám i několik absolventů učňáku či obchodní akademie, kteří jsou kulturní a duchovní lidé :)
Zdraví Mirka (absolventka OA ;-)

Odpovědět

19. 5. 2011 (10:10)  –  Jan Moravec

0
0

Dobrý den!
Dovolil bych si napsat pár řádek k tomuto článku.
Za prvé: Přijde mi, při nejmenším, trochu úsměvné, srovnávat "velikána české kultury typu Fráni Šrámka" se "studenty dost možná nejelitnější školy píseckého okresu". Autor, i přesto, že je učitelem na gymnáziu a píše o F. Šrámkovi, neví, jaký byl jeho skutečný vztah k městu Písek. Myslím, že srovnávat bývalého studenta GP, kterého odvedl z tohoto města jeho otec po tom, co se dozvěděl, že navštěvuje veřejné domy, se současnými studenty, kteří nafotili umělecké akty, není zrovna vhodné. Také si myslím, že se od šrámkových dob k dnešním, posunula tolerance nahoty. Tím ovšem nechci říct, že je to dobře.
Dále mě docela zaráží výrok: " …studenti dost možná nejelitnější střední školy píseckého okresu…". Kdysi tomu tak bývalo, ale je tomu tak dnes?
Za druhé: Myslím, že umělecké hodnota fotografií a odvaha těchto studentů je obdivuhodná a měla by být podpořena. Jako laciná prezentace mi připadá obcházení kantorů GP po učilištích a přemlouvání jejich žáku ke studiu na GP. To mi přijde jako laciná prezentace a degradace úrovně gymnázia! Jako další příklad laciné prezentace bych mohl uvést poslední zvonění a vymáhání příspěvku na maturitní večírek od kolemjdoucích po hrozbou potřísnění octem!
Závěrem bych chtěl říct, že nechci kritizovat autora za jeho názor. Názor je názor a měl by být spíše předmětem k diskuzi než k odsouzení autora. Svojí kritikou nechci nikoho napadat, ale zastávám názor, že člověk by si měl nejprve zamést před vlastním prahem a teprve potom se pouštět do kritiky ostatních. To je věc, které mě docela zarazila, tak jsem si dovolil k ní něco napsat.

Odpovědět

19. 5. 2011 (15:05)  –  Ondřej Blažek

0
0

Vzhledem k tomu, že byly reakce na můj komentář hlavně negativní, rád bych se nějak obhájil.
Nahota sama o sobě samozřejmě není špatná, ale myslím, že je na místě ptát se, zda se hodí i na maturitní tablo. Rozumím těm, kterým to nevhodné nepřijde, ale myslím, že i oni musí cítit, že se tu minimálně balancuje na hraně vkusnosti.
Ano, to že se studenti svlékli určitě vyžaduje velký kus odvahy – na druhé straně na tomto druhu odvahy nevidím nic obdivuhodného. Byl bych radši, kdybychom začali obdivovat jiné věci a jiný druh odvahy. Za první republiky by bylo podobné tablo nemyslitelné. Přespřílišné cudnosti časů minulých se (třebas oprávněně) smějeme, ale z reakcí mám pocit, že dnes se dostáváme do druhého extrému, kdy se nemyslitelnou a zesměšňovanou naopak stává byť sebemenší výzva k umírněnosti.

Odpovědět

19. 5. 2011 (18:50)  –  Luděk Blaha

0
0

S dovolením, jedna technická poznámka.
Článek není ani v oddíle Vaše názory, ani v přehledu nových článků zjevný. Je to nedopatření nebo záměr?

A. K předmětu příspěvku.
Kategorie jako vkusnost a patřičnost jsou proměnné v čase a podléhají mnoha vlivům. Nečiní mi nejmenší problém se s kolegou Blažkem ztotožnit. Zmíněné tablo mi nepřipadá jako vzor hodný následování. Jakkoli kdo ví, co nás ještě čeká.
Otázkou zůstává, v čem spočívá smysl maturitního tabla. Původně to nejspíš měla být informace pro veřejnost o tom, kdo letos maturuje a je na nejlepší cestě stát se vzdělancem a tedy nadějnou partií. Nemyslím si, že to má být prostor pro vyjádření nějakého postoje či názoru. Navíc ještě kolektivního.
Svět se ale mění. Maturitní plesy už také ztratily charakter společenské události, kde se lidé setkávají při tanci a lehké konverzaci a staly se poněkud studentostřednou estrádou pokusů o ozvláštnění této událostí stůj co stůj, nápadů, které spolu ani tak moc nesouvisejí, desítek hodin příprav a nezanedbatelných nákladů.
Možná by stálo za to, zamyslet se i nad kvalitou zpracování tématu. Zdá se, že nebylo-li to přímo záměrem, pak retuše je přespříliš. Až některé snímky působí dojmem fotomontáže, což by bylo ještě snesitelné řešení. O uměleckosti se, jako diletant, radši ani vyjadřovat nebudu.
Chcete-li poměřit kvalitu nápadu, vkus, patřičnost a provedení maturitního tabla, podívejte se na tablo paralelní třídy 4.A na Havlíčkově náměstí. Pokud to maturanti zadali profesionálovi, oceňuji jejich přístup, pokud to realizovali sami, klobouk dolů.
Lze ovšem také připustit, že žákům 4.B nikdo neřekl, jak by to také mohlo být. Nezajímavá není ani otázka, je-li zmíněné tablo výsledkem třídního konsenzu. K některým lidičkám mi to prostě nějak neštimuje.

B. K autorovi příspěvku.
Učitel, z našeho gymnázia a podepsaný celým jménem, který veřejně vyjadřuje svůj názor, nad to evidentně nepoplatný současným módním trendům, je zjevení spíše ojedinělé. Tedy nepočítám-li sebe. Ale v mém případě je to nejspíš deviace. Člověk nemusí s nositelem názoru bezpodmínečně se vším souhlasit, ale alespoň se ví, na čem se je a lze vést diskusi a tím mimo jiné tříbit i názory vlastní.
Škoda jen, že mezi nejen našimi absolventy není víc takových budoucích učitelů. Možná, že by se školství ubíralo jiným směrem. Nebude to mít, chlapec, lehké. Počítám, že jej systém v dohledné době semele. Dávám mu rok, maximálně dva. Ale i tak to stojí za to.

Závěrem mohu jen dodat, že mi je skoro líto, že svoje hýždě důsledně nezveřejnili všichni zúčastnění. Tedy žáci, samozřejmě.

Odpovědět

19. 5. 2011 (22:18)  –  Monika Hronová

0
0

"pane profesore" Ondřeji, vzhledem k tomu, že ve svých 28 letech máš pohled na svět stejný jako zapšklý stařec naštvaný na mládí a fantazii studentů, prosím neklikej na následující odkaz, neboť by ti toto kliknutí mohlo způsobit infarkt. http://i.nahraj.to/f/2Ye.jpg

Odpovědět

19. 5. 2011 (22:31)  –  Martin Zborník

0
0

Pro pana Bláhu:
K technické poznámce: je to záměr autora, který si na základě reakcí okolí nepřeje nadále článek publikovat. Do komentářů ale vstupovat nemůžeme, a stažením článku komentáře nezmizí. Vážím si pana Blažka za jeho prvotní odvahu prezentovat zde vlastní názor. Jeho názory však nesdílím. Předmětné tablo je dle mého názoru pojato jistou formou umělecké fotografie aktu, který je adekvátním výrazivem pro studenty gymnázia. Sama tato debata je důkazem toho, že se to 4.B. povedlo a že jejich sdělení má od gymnazistů očekávaný přesah :-).

Dovolím si citovat Wikipedii:
„Fotografie aktu je umělecký fotografický směr, jehož tématem je zobrazení zcela nahého (akt) nebo částečně odhaleného lidského těla (poloakt). Vychází z malby. Akt (fotografický anebo jiný) je sám o sobě zdrojem estetického zážitku pro vzdělaného diváka, ale také pomůckou pro všechny ostatní diváky, jak usměrnit vztahy k nahému tělu od vulgární sexuality k estetické reakci. Akt by měl ukázat, jak tělo opravdu vypadá z estetického hlediska, a přiblížit rozdíl mezi nahým tělem ve skutečnosti a jeho obrazem v umění.“

Obdobnou zdařilou uměleckou ukázkou současného maturitního tabla, pracujícího ze současnou formou umění graffiti v prostoru před supermarkety je např. tablo www.najdisvehomaturanta.cz Jak hodnotíte tento pokus?

Na závěr – posypu se popelem:
V předchozím komentáři jsem se dopustil neodpustitelné hrubky, neb vyděl(ovat) jsem opravdu nemyslel. Zjistil jsem to hned po odeslání (protože jsem lajdák a nečetl jsem po sobě, co jsem napsal, bylo totiž zrovna kolem 2 hodin ráno). Moc se za tuto hrubou chybu stydím, ale opravit to nijak dodatečně nejde. Jedině snad částečně sypáním a sypáním a …

Odpovědět

20. 5. 2011 (01:58)  –  Luděk Blaha

0
0

Vzhledem k tomu, že se, paní Hronová, považuji za poměrně značného tvrďáka, kliknul jsem chutě na Váš odkaz. Úplně mne však zaplavila horkost a upadl jsem ze židle na znak.
Mám za to, že až nabudu vědomí, začnu se těšit, že i k nám na jih Čech dorazí světové trendy v podobě svěžích Olomouckých větříků. Doufám jen, že se zapojí i celé pedagogické sbory. Osobně bych nálepku zapšklého starce rozdýchával jen obtížně.
Obchodně akademickým děvčatům se tablo bezpochyby povedlo. Je takové rozverné.
Co se ovšem pojetí a náplně výuky digitální fotografie na naší škole týká, zůstal bych, jestli dovolíte, spíše konzervativní. Už jen proto, že žáci jsou vesměs neplnoletí a nejsem si zcela jist, jestli bych případný konflikt se zákonem ustál.
Pro pana Zborníka jen drobná pochyba o tom, je-li tato debata důkazem čehokoli a očekávaného přesahu pak zvláště, neboť netuším zhola, co nám maturanti chtějí sdělit natolik závažného, aby bylo možno považovat použité výrazivo za adekvátní.

Odpovědět

20. 5. 2011 (20:32)  –  Jan Novak

0
0

Aby nedošlo k mýlce, tablo "OA Olomouc" je fake, na požádání sem dám odkaz na originál.
A teď k věci; chápu pana Blažka, ale také úplně nesouhlasím. Studenti na tablo vyjádřili to, co ještě brali společensky za únosné. Když to viděl jeden můj známý jenom poznamenal, že jim ředitel tablo roztrhal za to, že měli dva spolužáci vlasy až na ramena /rok 74/. To, že teď se o tablo ředitel ani třídní učitel buďto nezajímá a nebo to nechali být, je už chyba jinde. Studenti měli chuť rebelovat odjakživa, a vždy mít budou.
Dále, srovnávat velikány minulosti se současnými studenty gymnázia je naprosto scestné. Všichni ví, že se někde stala chyba, a gymnázium už ani zdaleka neni to, co bývalo.
A za poslední. Vážim si odvahy p.Blažka za pokus být dobrý učitel, ale způsob projevu mi přišel poněkud nešťastný. Možná chcete komunikovat se studenty, ale jako již bývalý vystudovanec můžu říct, že takovýmto způsobem si respekt ani porozumění u současných studentů nevybudujete.

pozn.: a abych jiné ušetril podezreni, moje uzivatelske jmeno je fake.

Odpovědět

20. 5. 2011 (21:59)  –  Michal Čapek

0
0

Tablo 4.B píseckého gymnázia mi přijde jako jedno z nejpěknějších, jaké jsem za poslední dobu viděl. Myslím si, že je to dobrý nápad, hezky zpracovaný, snad pro někoho odvážný, každopádně pro mě naprosto povedené zdařilé tablo. Takto jsem si ho ohodnotil, a proto mě velice zaujal téměř apokalyptický článek, ( kde se mimo jiné hovoří o duchovně vyprázdněné době ) „Laciné a nevkusné tablo 4.B Gymnázia Písek“,
Autor zřejmě není spokojen se stavem dnešní společnosti. Ruku na srdce: kdo je? Jsou desítky věcí, se kterými nelze být spokojen, které se nelíbí. Ale pohled na tablo s poloakty u mě rozhodně nevyvolá myšlenky o duchovně vyprázdněné době či znuzeném západním světě. Spousta věcí okolo nás tyto myšlenky evokuje, ale toto tablo pro mě jejich spouštěčem není.
Další, co mě zaujalo, je označení tabla za nevkusné. Já ho třeba hodnotím naprosto opačně. Vkus je otázkou každého jednotlivého člověka. Pro někoho je nevkusné až odpudivé nosit do sandálů ponožky nebo mít u pasu zapnutou ledvinku. Takže to podsouvání o nevkusnosti a lacinosti tabla se mi vůbec nelíbí.
Těžko také hodnotit o co studentům šlo. Já osobně jsem nikdy v tablu žádný hlubší význam nehledal. Koukám, že pořádná chyba. Koukal jsem koho znám, kdo tento rok maturuje, kterým slečnám to sluší atd. Podle mě, jde studentům o to udělat prostě pěkné tablo. Myslím, že to béčku povedlo. Někomu se líbí, jinému ne, to je zcela logické, že není hodnoceno všemi stejně. Jestli bylo účelem šokovat, těžko říct. V mém případě se to nepovedlo. Nevím, jestli je chyba ve mně, ale zadek mě prostě šokovat nedokáže, pardon.
K umělecké hodnotě tabla se mohu vyjádřit maximálně jako laik, nerozumím umění, nevím jak autor. Líbí se mi to velice: povedené, nápadité. Ale jak říkám, skutečné hodnotě nerozumím. Jan Saudek je považován za jednoho z nejlepších fotografů a jeho fotografie se mi nelíbí vůbec .
Ta výzva k následování velikánů, zřejmě myšleno k tvorbě velkých děl. Protože následování jejich konání by nebylo asi úplně to pravé. Nejviditelnější je to na Šrámkovi, jak píše Honza Moravec. Buřič, anarchista, dokonce ve vězení. Třeba ten Mikoláš Aleš, tam možná již k inspiraci jeho konáním došlo. Nedá se říci, že by kreslil kytičky a broučky. Kniha s jeho obrazy, jež se jmenuje: „Akty“ je toho důkazem. Richard Weiner byl gay s psychickými problémy, což samozřejmě není ani jedno nic špatného, jen tak pro zajímavost.
Proč to píšu. Trošku se děsím, aby to tady nevypadalo jak v USA. Podívejme se na obří skandál, když Janet Jackson vypadlo na finále Super Bowlu prso z kostýmu. Měla zakázáno zpívat v několika státech a musela se veřejně omluvit. Nevím jestli je to všude nebo jen v některých státech, ale nesmí se tam třeba nosit na plážích klasické pánské plavky, jen ty kraťasové s nohavicemi. Nechci aby to dopadlo stejně.

Maturantům také samozřejmě přeji úspěšnou maturitu!

Michal Čapek

Odpovědět

23. 5. 2011 (13:58)  –  MIlan Stávek

0
0

Tablo 4b píseckého gymnázia je skvělé. Byl jsem se na ně dnes podívat s kamarády a hodnotíme je velice kladně. Ne snad pro nějakou erotiku, tu si dnes může najít každyý na internetu, ale proto, že je to zase něco jiného, nového, tak, jak to mladí vidí. A vzpomínám na náš maturutitní ročník, kdy jsme se snažili, jak to trošku šlo, udělat tablo jiné, než aby tam byli chlapci v kravatách a sakách a dívenky v bluzičkách. Bohužel to tenkrát nešlo a tak dnes těm mladým fandím a závidím.

Odpovědět

28. 5. 2011 (14:29)  –  Luděk Blaha

0
0

A co Vám, pane Stávku, brání, abyste i Vy se svými kamarády vystavili svoje pozadí na veřejném místě a případně tím vyjádřili svoji radost ze života a z možnosti svobodně vyjádřit svůj názor?

Odpovědět

28. 5. 2011 (20:33)  –  MIlan Stávek

0
0

Vážený pane Blaho už máme od maturity hezkých pár týdnů a naše pozadí vzhledem k našemu stáří by nebylo jistě to pravé estetické. Musíme tedy vyjádřit naši radost ze řivota jinak. Třeba zrovna tím, že se nám podobná tabla líbí a že klukům a holkám ze 4b fandíme.

Odpovědět

28. 5. 2011 (20:35)  –  MIlan Stávek

0
0

oprava ze života

Odpovědět

29. 5. 2011 (21:51)  –  Luděk Blaha

0
0

Já Vám, pane Stávku, rozumím. Věřme jen, že podobného názoru budou i občané Písku, až se mnozí dnešní maturanti po letech vysokoškolských studií mezi nás vrátí jako právníci, lékaři, manažeři, úřeníci státní správy, nadějní politici a především kolegové učitelé a nebudou jim tu jejich dnešní radost ze života předhazovat jako ne příliš podařený počin nehodný jejich případných kariérních ambicí.
Ostatně pořád lepší, než kdybychom si je měli pamatovat jako nevychované spratky nebo dokonce nějaké křiváky.

Odpovědět

30. 5. 2011 (07:48)  –  MIlan Stávek

0
0

Vážený pane Blaho, myslím, že by nebylo dobré přenášet polemiku o 4b na osobní rovinu. Vždyť je to tak prosté. Vy to tablo nemáte rád, kdežto já ano. A to je vše. Pokud chcete diskutovat přímo, jistě najdete můj mejl na internetu – www.vysokohorskesporty.cz
Jinak Vám přeji pane učiteli hezké dny, skvělé žáky a báječné prázdniny.

Odpovědět

30. 5. 2011 (08:40)  –  Luděk Blaha

0
0

Z mojí strany, pane Stávku, nic osobního. Ani v rovině nakloněné, či snad dokonce kolmé, kde byste měl bezesporu navrch, neboť trpím závratěmi už při výstupu na Býčák a to i s jištěním a kyslíkovým přístrojem. I Vám vše dobré.

Odpovědět

Nový komentář k článku

Pro zapojení do diskuze se nejprve přihlašte ke svému účtu.

Nejste-li registrovaným uživatelem, zaregistrujte se zde. Registrace je jednoduchá a rychlá.