Ke komentáři k parkovišti na Dukle
Komentář k mému článku, kde jsem zmínila parkování na sídlišti Portyč, není sice až tak obsáhlý co do počtu slov, ale co do podstaty věci, proto raději odpovím touto formou, než velmi dlouhým komentářem bez možnosti přímého odkazu na materiál dokumentu města. S vydáváním peněz na plošná parkoviště nesouhlasím především ze dvou důvodů. Jedním je zabírání prostoru pro odstavení aut, prostoru, který je životním prostředím člověka a v tomto případě považuji člověka a jeho život nadřazenější věcem, kterými vozidla všeho druhu stoprocentně jsou. Druhým důvodem je fakt, že plošná parkoviště problém s dopravou v klidu řeší vždy jen částečně, nikdy zcela, a to dokonce ani při vzniku větších parkovišť, tedy z mého pohledu promarněný čas a investice do takových řešení.
Tolik v úvodu, a než se rozepíši, jedno vysvětlení čtenářům. Já se v současnosti články ani komentáři nesnažím za každou cenu nasadit někomu psí hlavu nebo kritizovat každé slovo politika. Před volbami jsme byli osloveni deseti stranami ucházejícími se o možnost spravovat město, každá strana měla nějaký volební program, programová prohlášení a právě podle toho se občan rozhodoval, komu dá svůj hlas. Vedení města je nové a právě rozpor mezi řečeným před volbami a říkaným po volbách je středobodem mých poznámek, mezi tato prohlášení patřila hesla – otevřená komunikace s občany, jasná komunikace, občan jako partner atd.
Jenže to se neděje, ačkoliv se někteří zvolení snaží komunikovat, zabředají do frází a prázdných vět. Pár týdnů po volbách a zase se dostáváme do starých kolejí a proto reaguji, já se chci dočkat splnění předvolebních slibů.
A nyní se pokusím více porozumět komentáři ( http://www.piseckysvet.cz/vase-nazory/jak-se-bude-parkovat-na-dukle15. 11. 2022 (17:45) – a doplnit k němu některá fakta.
Plánovaná odstavná plocha nyní patří výrobnímu družstvu OTAVA. Město uzavřelo na tento pozemek dlouholetou nájemní smlouvu a v rámci vybudování propojení silnice na Topělec a ulice Vinařického se jedná o zachování betonového podkladu, pouze "srovnání" panelů a organizaci parkovacích míst.
Bůhví jak město dospělo k tomuto uskutečnění záměru, kdy si město hodlá pronajmout rozsáhlý pozemek na dobu 30 let a zároveň s předkupním právem pro případ, že by přišel jiný koupěchtivý zájemce o pozemky. Nicméně v srpnu roku 2022 byl záměr předložen zastupitelům s tím: … Záměrem města je provést terénní úpravy a zpevnění povrchu a vybudovat a provozovat zde parkoviště pro motorová vozidla… https://www.mesto-pisek.cz/assets/File.ashx?id_org=12075&id_dokumenty=34600
Pokud by úpravy pozemků sestávaly pouze ve zde uvedených, potom nechápu, proč se zde už neparkuje, proč se po uzavření smlouvy nic neděje, když se jedná jen o srovnání panelů.
Tento záměr byl zastupiteli schválen i přesto, že město podalo návrh na změnu v ÚP, aby se na sídlišti dalo postavit víceúrovňové parkoviště. Namísto zhotovení projektu na víceúrovňové parkoviště se čas věnoval dohodě na nájem nepoužívaného parkoviště VDI, pokud za tím nebylo něco nám nesdělitelného. Peníze na projekt by se v rozpočtu města našly.
Tato investiční má rozpočtové krytí na příští rok dle predikce 12,5 milionu korun, ale soutěž bude probíhat v úvodu roku 2023, pokud v rozpočtu zůstane a zastupitelé ji schválí. Cena je aktualizována vzhledem k růstu cen ve stavebnictví a nedostupnosti některých stavebních prvků a materiálu. Ve výsledné ceně se vybudování parkovacích míst odráží opravdu nízkou sumou, za kterou bychom nyní nebyli schopni parkovací dům vyprojektovat, natož postavit.
Hm, nikdy, opravdu nikdy nelze na jednu roveň postavit cenu za postavení jednoho parkovacího místa na plošném parkovišti s cenou parkovacího místa ve víceúrovňovém parkovišti a těch důvodů proč je velice mnoho. Na každý pád, pozemky jsou pronajaty na dobu 30 let, bez jistoty, že nadále zůstanou v majetku města a pokud ne, musí město pozemky upravit do původního stavu, tyto položky – nájemné a cena demolice – by se v ceně jednoho parkovacího místa měla jistě odrazit. A pokud ano, znamená to, že se třicet let na sídlišti nebude víceúrovňové parkoviště stavět? Cena projektu víceúrovňového parkoviště je pro město problém na sklonku roku 2022, znamená to pro občany co? Taková parkoviště se nebudou ani projektovat do míst, kde pro ně bylo změnou územního plánu č. 2 vybrané vhodné umístění na sídlištích města po dobu volebního období?
Z mého pohledu se nejedná o dlouhodobé řešení, ale řešení, kterým velmi rychle do určité míry zlepšíme možnost parkování v této části sídliště Portyč.
No právě, nejedná se o řešení problému na dlouhou dobu. Jedná se jen o takové flikování problému, ne o jeho řešení. Město soustavně investuje do nákupu, pronájmu či úprav různých pozemků pro to, aby se na chvilku odsunulo konečné řešení s parkovišti ve městě. Kolik se do takových parkovišť po dobu jejich provozu nastrká peněz se nikde nesčítá, rovnou se uvádí, že jsou pro lidi a levnější variantou.
O rychlém řešení přece nemůže být už vůbec řeč, rychlé řešení bylo vyčištění plochy hřiště na sídlišti Jih a namalování čar pro parkoviště. Na sídlišti město už dva a půl roku platí nájemné za plochu, kterou nikdo nepoužívá! Jediné co proběhlo rychle byla dohoda o pronájmu. Nelze přece označit za rychlé období dvou a půl roku.
A pokud se nejedná o dlouhodobé řešení, proč se do něj tolik investuje? Není lepší investovat do dlouhodobého řešení? Nevím, nejsem v oblasti financí nijak vzdělaná, jen si tak uvažuji a myslím, že nejsem sama, koho to napadlo.
Nu, ke zbytku komentáře se vyjadřovat nebudu, musela bych najít záměr města některé pozemky v lokalitě prodat, nebo záměr demolice té nepoužívané stavby, kterou zase jiní chtěli zapojit do stavby skateparku … tím chci říct, že podle projektu ta lokalita nežije dlouho, a nebylo to jednoznačné rozhodnutí, a navazuje na nevyřčené detaily (např. důvod vzniku nové silnice na Topěleckou).