Přihlášení

Jen pět radních podporuje zřízení waldorfského lycea v Písku.

4. 8. 2024 | Michaela Šťastná | Diskuze (1) | Vaše názory

Naši radní na svém posledním zasedání řešili Záměr zřízení waldorfského lycea v Písku. Nezkoumala jsem při čtení materiálů pro zasedání radních, jestli zrovna tenhle záměr mají v kompetenci projednávat prvotně radní. Ale to není důvod, proč o tomto záměru chci psát. Zaujala mi ta diskuze, byť v osekané formě v zápisu. Lyceum tohoto typu v Písku mělo být zřízeno již dříve, to je můj názor.

   Radní dostávají materiály na zasedání k dispozici minimálně týden dopředu. Přesto v diskuzi padají dotazy, které si lze snadno zjistit pomocí internetu. Nedostatečné prostudování materiálů zastupiteli lze vnímat i na zasedání zastupitelstva a můj názor je ten, že všichni zvolení, kteří své práci nevěnují dostatek času nemají v zastupitelstvu místo.

   Určitě s tím souvisí poznámka „waldorfských dětí je málo“, protože snad není problém si zjistit, že tohle lyceum je přístupné absolventům všech škol, ne jen těch „waldorfských“. Stejně tak jsou dostupné informace z „běžných“ škol o zájmu žáků po vzdělávání se i v předmětech, které právě lyceum tohoto typu poskytuje. Jak říkám, stačí pár minut na internetu …

   Navrženo je, aby lyceum sdílelo prostory pro vzdělávání jako Základní škola Svobodná. Nechápu ani upozornění v diskuzi – že problém jsou kromě financí i prostory, stravování, naplnění tříd, pedagogové – leda zde bylo skryto upozornění na to, že ZŠ Šobrova, jejíž součástí je Svobodná škola, nemá vlastní kuchyni. Jo jo, při všech těch projektech města zřídit atrakce pro turisty (prý) se téhle škole nedostalo zmodernizovat kuchyni tak, aby se v ní mohlo vařit! Obědy se tak vaří na ZŠ Husova a převáží se. Určitě to nemá vliv na kvalitu jídla a pro kuchařky je to určitě taky velice pohodlné! A celé roky se o téhle anabázi vytrvale mlčí, dokonce ani při prosazování projektu přestavby tělocvičny ve škole na sportovní stánek města, kdepak, do kuchyně se investovat prostě nebude, dál se jídlo bude dovážet a o problému mlčet.

K záměru vznesený návrh usnesení starostou je velice zajímavý a jeho rozbor by mi velice zajímal, hlavně pro použitý význam toho slova „morální“.

 

   Jsem ráda, že návrh bude rozhodnutím radních postoupen k projednání zastupitelstvu, věřím, že zastupitelé budou zřízení lycea nakloněni, doba jde kupředu a je třeba vnímat potřeby společnosti i těch, co ještě nemohou volit. O modernizaci školství (ve státě) se hovoří dlouhá léta a tento typ vzdělávání nabízí již osvědčenou, prověřenou alternativu vzdělávání žáků a plnohodnotnou přípravu na „dospělácký“ život.

 

Takže zápis projednání návrhu: K bodu 43) Záměr zřízení waldorfského lycea v Písku

Uvedl MUDr. Přibáň, na jednání byla přítomna Ing. Klimešová.

Ing. Hořánek – není dogma, že lyceum musí zřídit kraj, město jej také může zřídit, podpořili jsme waldorfskou výuku na základním stupni, můžeme podpořit i střední školu. Nemáme v materiálu dostatečné finanční podklady pro rozhodnutí, podpoří návrh.

MUDr. Přibáň – potřeba další střední školy ve městě není, finanční stránku lze těžko odhadnout, nemáme dostatečné informace, nevíme, co bude dál s MŠ, s platy nepedagogických pracovníků. Zřízení lycea je příliš velký finanční závazek a riziko pro město, demografická křivka ukazuje spíše stagnaci, nepodporuje záměr.

J. Soumar – zřízení školy dává smysl z důvodu návaznosti, navrhuje připravit materiál pro ZM, nezastavovat záměr z pozice rady.

Ing. Chalupa – nemá nic proti alternativnímu vzdělávání, ale tento záměr nepodpoří. Domnívá se, že nám chybí spíše odborné školy, ne všeobecné, obává se finančních nákladů.

JUDr. Průša – waldorfské školství je tu 30 let, nevíme, zda by lyceum bylo zařazeno do systému, který umožní čerpat finanční prostředky z veřejných zdrojů. Máme předloženy pouze obecné výdaje, chybí příjmová část. Záměr je v kompetenci zastupitelstva, musíme materiál předložit k rozhodnutí ZM, blíže rozpracovat příjmy a výdaje.

Ing. Klimešová – proběhlo několik jednání se zástupci waldorfského školství, upozornila, že problém jsou kromě financí i prostory, stravování, naplnění tříd, pedagogové. Uvedla některé statistické údaje týkající se počtu žáků a kapacit škol, které nesvědčí ve prospěch zřízení další školy.

M. Brož a R. Mikušiak záměr podporují.

MUDr. Přibáň – pro zřízení lycea městem převažují negativa, je příliš mnoho otazníků, waldorfských dětí je málo, podpoří lyceum, když zřizovatelem nebude město.

Ing. Trambová – zajímal by jí počet úvazků a zkušenosti z provozu lyceí v Českých Budějovicích a Příbrami.

J. Soumar – pro rozhodnutí potřebujeme kompletní informace.

Starosta nesouhlasí, aby město bylo zřizovatelem, navrhuje usnesení:

RM projednala žádost, vyjadřuje morální podporu a doporučuje zřídit lyceum formou soukromé školy nebo prostřednictvím kraje.

M. Brož navrhuje usnesení a)

V průběhu projednávání bodu opustil jednání rady Ing. Hořánek.

Hlasování č. 20 o návrhu starosty pro: 3 proti: 0 zdržel se: 5

Hlasování č. 21 o návrhu a) pro: 5 proti: 0 zdržel se: 3

Usnesení č. 468/24

Rada města schvaluje přípravu k realizaci záměru na rozšíření stávající příspěvkové organizace Základní školy Svobodná a Mateřské školy Písek, Šobrova 2070 o střední stupeň vzdělávání waldorfského lycea v Písku a pověřuje odbor školství a kultury a příspěvkovou organizaci přípravou materiálu do zastupitelstva města včetně důkladné analýzy a stanovisek dotčených orgánů.

 

0
0

Diskuze k článku +

5. 8. 2024 (20:21)  –  Luděk Blaha

0
0

Mám takový poměrně neodbytný pocit, že nemálo odborníků na vzdělání tvrdí, že české školství v počtu míst ve všeobecně vzdělávacích středních školách zaostává přinejmenším za průměrem vzdělané Evropy a že je tedy v zájmu konkurenceschopnosti pro třetí tisíciletí nezbytné všeobecné vzdělávání výrazně posílit.
Sice s tímto názorem nesouzním, ale s blížícími se krajskými volbami bude míra zdejší vzdělanosti opět zmiňována jako priorita všech priorit ve volebních programech stran napříč politickým spektrem.
A tak mě napadla otázka, kolik potomků nynějších zastupitelů a zastupitelů samotných jsou žáci či absolventi píseckého gymnázia, tedy všeobecně vzdělávací školy. Řekl bych, že málo jich není. To jen, aby to při projednávání tohoto záměru nevypadalo jakože… "my už máme odstudováno, tak o co jde".

Odpovědět

Nový komentář k článku

Pro zapojení do diskuze se nejprve přihlašte ke svému účtu.

Nejste-li registrovaným uživatelem, zaregistrujte se zde. Registrace je jednoduchá a rychlá.