Přihlášení

Jednomu podnikateli město vyhoví pokaždé, jinému ne – spravedlivé?

12. 3. 2025 | Michaela Šťastná | Diskuze (0) | Vaše názory

Přímo vzorový příklad toho, jak nemá obec nakládat se svým majetkem, je v našem městě u prodeje pozemků v průmyslové zóně na Investiční záměr, tj. stavba tzv. Truck-Centra, zahrnující servis určený zejména, nikoli však výlučně, pro nákladní a užitková vozidla, včetně administrativní a ubytovací části, parkovací stání pro nákladní vozidla v počtu minimálně 30 míst, parkovací stání pro osobní vozidla v počtu minimálně 20 míst a parkovací stání pro užitková vozidla v počtu minimálně 15 míst, s dokončením do 31.12.2020.

    Prodej pozemků probíhal standardně, přihlásilo se více zájemců. Město vybralo společnost Milan Král a. s. Společnost za dva roky po uzavření smlouvy získala stavební povolení, kromě výstavby trafostanice ale výstavbu v termínu nezahájila. Město prodloužilo termín započetí stavby na žádost společnosti, která tvrdila, že generální dodavatel stavby, společnost Casta, a. s., byla připravena stavbu řádně zahájit, ale pandemie …

 

   S prodloužením lhůty pro vybudování Truck–Centra, zároveň město požadovalo úhradu smluvní pokuty. Společnost pokutu odmítala uhradit, a nesouhlasila s prodloužením smlouvy jen o rok. Město společnost vyzývalo k plnění, neúspěšně až došlo na vydání elektronického platebního rozkazu Okresním soudem v Českých Budějovicích v listopadu 2023, kterým bylo uloženo společnosti Milan Král, a. s. uhradit městu Písek částku ve výši smluvní pokuty, tj. 409.261,33 Kč se zákonným úrokem z prodlení a náklady řízení. Společnost nezaplatila.

    Postup zastupitelstva byl při vymáhání pokuty mírný, dokonce 2x se společností jednalo o smírném řešení i přes vydaný platební rozkaz. Napoprvé zaslal právní zástupce investora návrh smírného řešení sporu včetně podmínky v dodatku smlouvy –

město Písek a společnost Milan Král uzavřou dodatek ke kupní smlouvě ze dne 22.06.2016, kterým bude zrušeno ujednání čl. V. odst. 11. kupní smlouvy – tj. odpadne omezení protistrany pro nakládání s převedenými pozemky

     S tím nesouhlasili zastupitelé (dokonce ani majetkový výbor) protože toto ujednání smlouvy zní:

11. Kupující se zavazuje, že po podpisu této smlouvy předmět prodeje nepřevede, nepřenechá ani nevloží jako nepeněžitý vklad do základního kapitálu obchodní korporace, ani k předmětu prodeje nezřídí věcné právo k cizím věcem, s výjimkou služebnosti inženýrské sítě nebo zástavního práva pro banku financující realizaci investičního záměru, a to do doby, kdy kolaudační souhlas ke stavbě dle investičního záměru nabude právních účinků.

   Vloni se projednával návrh smíru znovu a tato sporná podmínka smíru byla vynechána, dodatek schválen zastupitelstvem, společnost s dodatkem nesouhlasila, stavbu nezahájila, ale podmínky o zaplacení pokuty a nákladů řízení splnila.

 

   A na březnové zasedání ZM se společnost Milan Král a. s. obrací s návrhem v reakci na odstoupení města od kupní smlouvy, podané loni v prosinci. Společnost, která pro město nepostavila ani jedno parkovací místo pro kamiony v průmyslové zóně za celých 6 let namísto vyklizení a vrácení pozemku po zastupitelstvu žádá další ústupek, který vidím jako spekulaci s cizím majetkem, protože od kupní smlouvy město vloni odstoupilo:

Společnost Milan Král dále zaslala návrh na řešení ohledně pozemků parc. č. 2608/1 a č. 2611/1 vše k. ú. Písek, kterým by byl prodej předmětných pozemků třetí osobě při plném zaručení zájmů města, převodem pozemků na třetí osobu, se kterou si společnost již převod dojednala.

  A světe div se, třetí osobou má být – společnost Casta,a. s., plánuje na pozemcích realizovat vlastní investiční záměr, při jehož projektování je připravena v přijatelné míře respektovat podmínky ohledně počtu parkovacích stání, vyplývající z uzavřené kupní smlouvy z roku 2016. Společnost Milan Král, a. s. žádá město Písek o souhlas s touto transakcí.

   

 Představte si, tento návrh majetkový výbor považuje za schvalitelný! Tomu se říká hospodaření!

   Jasně, slyším ty hlasy – ale postaví se to parkoviště konečně. Na to bych nespoléhala, pozemek je blokován od roku 2016 pod smlouvou, že tu bude parkoviště a žádná síla světa nedonutila kupce k plnění smlouvy! Navrhovaná společnost taky vždy nesplnila řádně to, co měla (dle zápisu MV: Pan Vodička upozornil na to, aby bylo ve smlouvě ošetřeno, co na pozemcích bude zbudováno, aby se nestalo, že tam společnost Casta, a. s. vybuduje fotovoltaickou elektrárnu, jako se již dříve stalo)

 

   Jestli parkoviště nebylo postaveno dodnes, je třeba vyhodnotit situaci, ale hlavně postupovat jako řádný hospodář. Pozemky převzít, potom může město na vlastní náklady parkoviště postavit (asi nemůže, peníze nebudou), nebo vypsat nové výběrové řízení. Že to potrvá? A co jako, od roku 2020 je postup města benevolentní, už 5 let se čeká, třeba by dnes kamiony parkovali, nebýt ústupků města, takže krátké zdržení je únosné.

  A věčné vyjednávání o plnění prodlouženého termínu plnění (stavby) po roce 2021, město mohlo od smlouvy odstoupit rovnou, a opravdu tím řešit situaci s parkováním kamionů.

   Ústupky města, třeba tenhle, cituji: Dopisem ze dne 12.09.2024 poskytlo město Písek společnosti Milan Král dodatečnou lhůtu ke splnění povinnosti (dokončení Investičního záměru) do 29.11.2024. Na základě jakého rozhodnutí došlo k prodloužení lhůty plnění? Kdo o prodloužení lhůty za zastupitele rozhodl? Bylo by to skoro jedno, kdo to byl, ale v tomto případě město už pátým rokem společnosti ustupuje, parkoviště pro kamiony nestojí, odstoupení od smlouvy mohlo být podáno už vloni v září!

 

   Ponechám bez komentáře hodnověrnost společnosti Milan Král, a. s. a drobnou poznámku o zkušenosti města se společností Casta,a. s., obojí souvisejí se stavbami.

    Ovšem komentář si zaslouží postup města, které chce na návrh společnosti přistoupit. Pozadí všech jednání nebo provázanosti aktérů s kýmkoliv mi nezajímá, zajímá mi nestandardní a možná i neobhajitelný postup města ve správě svěřeného majetku a hospodaření s ním. Město se podle materiálů na zasedání ZM hodlá zapojit do nějakého převodu smlouvy na třetí osobu, dovolí společnosti nakládat s pozemky, které jí už ani nepatří! Jako vážně? A korunu všemu nasazuje připravený materiál na zasedání ZM, který neobsahuje žádnou zmínku o finančním vyrovnání v případě uskutečnění této nestandardní směny kupní smlouvy. Společnost Milan Král, a. s. koupila pozemky na Investiční záměr stavba Truck-Centra za 6 764 650 Kč bez DPH. Mají tyto pozemky dnes stejnou cenu, nebo je jejich cena někde jinde, jak se ukázalo u posledního prodeje pozemků v lokalitě? Já jen, jestli by město nevydělalo na pozemcích a ještě nenašlo kupce, který opravdu postaví parkoviště pro kamiony. Nemá se zastupitel chovat jako řádný hospodář svěřeného majetku města?

    Naši zvolení čím dál víc zabředají do sfér, které jsou, dle mého názoru, za hranou toho, co jim jejich mandát umožňuje. Co na jejich konání říct, určitě si uvědomují co dělají a tak asi jen: Kdo chce kam, pomozme mu tam.

 

P.S. Jen pro srovnání uvedu postup u žádosti prodloužení termínu dokončení stavby u společnosti Tommi CZ, s. r. o., zastupitelstvo termín neprodloužilo, podle kupní smlouvy společnost pozemky vrácí a město je hodlá znovu prodávat s tím, že doufá ve vyšší zisk z prodeje, než před třemi lety!!! Naprosto stejná situace jako u společnosti Milan Král, a. s., jenže tady se zastupitelé několik let nechávají chlácholit vidinou parkoviště pro kamiony.

Mezi námi, parkoviště pro kamiony měla být úplně první stavba v průmyslové zóně, aby mohla zóna bezproblémově fungovat. Ale to by tehdejší zastupitelé museli přemýšlet o něčem jiném, než o zisku z prodeje orné půdy. A ti další zvolení to po letech sice chtěli řešit, ale jejich nedůsledností zase parkoviště nestojí. A co vymyslí ti současní zvolení …

 

Fotogalerie k článku


0
0

Diskuze k článku +

Článek zatím nikdo nekomentoval – buďte první!

Nový komentář k článku

Pro zapojení do diskuze se nejprve přihlašte ke svému účtu.

Nejste-li registrovaným uživatelem, zaregistrujte se zde. Registrace je jednoduchá a rychlá.