Přihlášení

Informace k cyklostezce, co není cyklostezkou

23. 7. 2023 | Michaela Šťastná | Diskuze (2) | Vaše názory

Podávání informací pro veřejnost zmiňuji velice často, jejich obsah se stává veřejností velice často kritizovaným z rozličných důvodů. A nejsem sama, komu podávání informací obsahově nedostatečných, mylných, klamných, a podobně stižených vadí. Je namístě poděkovat za podrobný rozbor jedné informace podané v odpovědi na dotaz občanovi na webu města, v rubrice Dotazy občanů.

   Cituji původní dotaz s původní odpovědí:

Mikolajek 5.7.2023 01:14:29 Dotazy občanů > Stezka ke Klášterským rybníkům (č. 2238607)

 

Mohou novou stezku použít i cyklisté? Ve Zpravodaji města Písku i na Mapy.cz je uvedena jako cyklostezka, ale použité dopravní značky ji označují jako Stezka pro chodce.

 

Odpověď Petra Měšťanová, DiS. 13.7.2023 14:54:47 Stezka ke Klášterským rybníkům

Dobrý den,

stezka ke Klášterským rybníkům je primárně určena pro pěší, stejně jako její první část, která byla zprovozněna před cca dvěma lety. Uvedené dopravní značky určují způsob využití a účel, pro který je stavba zkolaudována. Z důvodu prostorových parametrů a vlastnických vztahů nebylo možno tuto stavbu zrealizovat jako cyklostezku. Vzhledem ke skutečnosti, že nejsou osazeny zákazové značky vjezdu pro cyklisty, není průjezd cyklistům zakázán. V příměru také na silnici pro motorová vozidla není vjezd cyklistům zakázán a lze tuto komunikaci cyklisty využívat.

Ing. Václav Filip, vedoucí odboru investic a rozvoje

 

    Na tento dotaz reaguje jiný občan a není to poprvé, co dokáže ostatním vysvětlit nejen dopravní značení, ale i pojmy v dopravě používané. Cituji:

 

Petr Vaněk 18.7.2023 Dotazy občanů > Stezka ke Klášterským rybníkům – vjezd cyklistů 2

Dobrý den, reaguji na odpověď pana Ing. Václava Filipa vedoucí odboru investic a rozvoje z 13.7. na dotaz od pana Mikolajka z 5.7. 2023.zda mohou cyklisté použít novou komunikaci – Stezku ke Klášterským rybníkum městem Písek prezentovanou jako stezku pro chodce a cyklisty ale označenou dopravní značkou Stezka pro chodce (C 7a).

 

Pan Ing. Václav Filip dpovídá: "Z důvodu prostorových parametrů a vlastnických vztahů nebylo možno tuto stavbu zrealizovat a zkolaudovat jako cyklostezku" Pravděpodobně myšleno Stezka pro chodce a cyklisty společná (značka C 9a), neboť Stezka pro cyklisty (C 8a) vylučující vstup pro pěší by jistě vhodná nebyla.

 

Dále píše:" a) Vzhledem ke skutečnosti, že nejsou osazeny zákazové značky vjezdu pro cyklisty, není průjezd cyklistům zakázán. b) V příměru také na silnici pro motorová vozidla není vjezd cyklistům zakázán a lze tuto komunikaci cyklisty využívat".

 

Obě tyto věty jsou nepravdivé

 

Ad a) neboť dopravní značka „Stezka pro chodce“ (č. C 7a) přikazuje chodcům (a osobám na Segway nebo jiném "osobním přepravníku") užít v daném směru takto označeného pruhu nebo stezky. Jiným účastníkům provozu na pozemních komunikacích, než pro které je tento pruh nebo stezka určena, je jejich užívání zakázáno.

Tedy není potřeba pro zákaz vjezdu cyklistů (nebo automobilů) a oszování jakýchkoliv zákazových značek, naopak pro povolení vjezdu cyklistů je potřeba doplnit o dodatkovou tabulku E 13 s piktigramem jizdního kola a textem vjezd povolen.

 

Ad b) Na silnici pro motorová vozidla tedy úseky pozemních komunikací, které jsou vymezeny dopravními značkami IZ 2a a IZ 2b již podle sousloví (stejně tak na dálnici (č. IZ 1a č. IZ 1b)) je vjezd cyklistům zakázán a tyto komunikace cyklisté nesmí využívat i kdyby dosahovali rychlosti 80 km/h.

Pokud měl pan Filip na mysli ostatní pozemní komunikace, tedy silnice I., II. a III. tříd, místní komunikace a účelové komunikace, tak tam samozřejmě cyklista, stejně jako každý jiny uživatel pozemních komunikací (motorové vozidlo, chodec, potahové vozidlo, jezdec na zvířeti,..) může, pokud mu to nezakazují další předpisy, nebo dopravní značky (v tomto případě právě značka „Stezka pro chodce“ (C 7a) bez dodatkové tabulku vjezd cyklistům povolující).

Tedy proto, aby na nově zbudovanou i dřívější část stezky mezi Smrkovicemi a Semicemi mohl legálně cyklista je nutno dopravní značku „Stezka pro chodce“ (č. C 7a) doplnit o dodatkovou tabulku E 13 s piktigramem jizdního kola a textem vjezd povolen, což se mi zdá jako nejvhodnější, nejlevnější a nejjednodušší.

 

Chodník (Stezka pro chodce) s povoleným vjezdem jízdních kol (C7+E13) obdoba pěší zóny s povoleným vjezdem jízdních kol, chodec má před cyklistou prioritu (přednost), přesto platí oboustranná tolerance. Řešení se použije tehdy, pokud stavebně-provozní parametry jsou spíše pěšího charakteru a je žádoucí připustit provoz jízdních kol (méně využívaný chodník chodci atp.) „je-li povolen vjezd cyklistů na chodník nebo stezku pro chodce, použijí se pro jejich pohyb § 39 odst. 5 a 7 obdobně“. (5) řidič jet rychlostí nejvýše 20 km/h. Přitom musí dbát zvýšené ohleduplnosti vůči chodcům, které nesmí ohrozit; v případě nutnosti musí zastavit vozidlo. (7) chodci umožnit vozidlům jízdu.

Případně jí vyměnit za značku „Stezka pro chodce a cyklisty společná“ (značka C 9a) což údajně nelze, nebo za značku „Zákaz vjezdu všech motorových vozidel“ (č. B 11) která zakazuje vjezd všem motorovým vozidlům, tedy jízdu cyklistů a vstup chodců nikoliv.

Děkuji za uvedení značení stezky ke Klášterským rybníkum a Vašich odpovědí veřejnosti do souladu se zákonem o provozu na pozemních komunikacích.

Petr Vaněk

 

Odpověď:   Petra Měšťanová, DiS. 19.7.2023 15:41:57 Stezka ke Klášterským rybníkům – vjezd cyklistů

Vážený pane Vaňku,

situaci momentálně řešíme, aby celá záležitost byla „legislativně správně“, tj. na zmiňované značce bude osazena dodatková tabulka, která vjezd umožní.

Děkuji za pochopení.        Ing. Václav Filip, vedoucí odboru investic a rozvoje

 

   Inu, co dodat, snad jen že rozdíl několika dnů dokáže udělat i rozdíl v odpovědi na dotaz.

   Zmiňovaná stezka se běžně nazývá cyklostezkou, běžně se používá příměr, že cyklostezka z města vede přes Smrkovice ke Klášterským rybníkům, že naváže na cyklostezku z města do Semic, že …. že budou všude cyklostezky, které vlastně nejsou cyklostezky, ale lepší pěšiny. Slýcháme takové neúplné informace často, čteme takové informace také často a je nám tak neúplně (nebo i nepravdivě, podle toho o čem je řeč) odpovídáno také často. A stále častěji mi napadá, proč se tak děje?

 

   Nyní však díky za doplňující a především fundovaný rozbor odpovědi obsahující dotaz pana Vaňka.

 

P.S. Jak se po stezce kolem Klášterských rybníků bude jezdit cyklistů se třeba dozvíme v nějaké další podané informaci.

https://www.mesto-pisek.cz/ke-klasterskym-rybnikum-vede-nova-stezka/d-29799- obrázek

 

0
0

Diskuze k článku +

23. 7. 2023 (21:09)  –  Luděk Blaha

0
0

Ano, měla to být krásná okružní cyklo trasa Písek – Smrkovice – Semice – Písek pro zdejší cyklisty i cyklisty přespolní. Jedno z mnohých lákadel pro posílení turistického ruchu ve městě.
Už si ani nevzpmenu, který smart zastupitel se tou brzkou realizaci holedbal poměrně dost halasně.
Možná, že došly fondy, které se popřečerpaly první etapou do Smrkovic téměř dálničně pojatou.
Už jsem se tehdy začínal těšit, že trasa bude zastřešena asi tak, jako jsou zastřešeny smart schody k mateřské škole na sídlišti Jih. Jak se tam potom dobudovávala ta poněkud pozapomenutá serpentýna pro rodiče s kočárky, aby nemuseli obcházet celý blok, nebo tlačit ten kočárek do případně rozbahněného svahu.

Odpovědět

23. 7. 2023 (22:27)  –  Michaela Šťastná

0
0

Tady si myslím, že vedení města od začátku vědělo, že "propojka" kolem těch rybníků nepůjde realizovat jako cyklostezka, protože se o ní píše jako o stezce. Cyklostezka se používá v diskuzích, nebo když se obhajuje předražený výkup pozemků pro realizaci, ale pokud se o ní píše, je to stezka. Pro jistotu?

Já se domnívám, a je to jen spekulace, že v tom území nelze ani cyklostezka v parametrech té do Smrkovic budovat, stejně jako bude jen stezkou ta budoucí pěšina kolem skládky na Putim.

A jaké se chystá překvapení na stezce do Semic, to se zjistí nestabilní podmáčené podloží (dříve se z obou stran silnice nesmělo stavět pro výskyt chráněných živočichů, což nenápadně vyšumělo ve prospěch developerů …), nicméně je vidět, že pole není obdělávané až k příkopům.
I když tady se počítá s osvětlením stezky, to aby cyklista šetřil dynamo, no uvidíme.

Odpovědět

Nový komentář k článku

Pro zapojení do diskuze se nejprve přihlašte ke svému účtu.

Nejste-li registrovaným uživatelem, zaregistrujte se zde. Registrace je jednoduchá a rychlá.