Přihlášení

Co má v rozpočtu přednost

15. 12. 2020 | Michaela Šťastná | Diskuze (3) | Vaše názory

Na posledním letošním zasedání zastupitelstva města se jednalo skoro šest hodin. Nebylo to jenom o rozpočtu města na příští rok. Při projednání jedné věci se stává, že se tím mimoděk otevře téma neprojednávané, nesouvisející a přesto aktuální, nebo zajímavé, nebo alarmující. Jedna zvláštnost zazněla při projednání změn týkajících se provozu MHD ve městě.

http://bitest.videostream.sk/pisek/archiv/20201203/index.html

   Při projednávání bodu 9) týkajícího se MHD na r. 2021 jsem tak moc pozorně neposlouchala, trpím jistou fóbií v dopravních prostředcích a MHD nedokážu jezdit, proto můj malý zájem. Něco málo jsem četla v dotazech na webu města, přesto mi přišlo úsměvné, když zazní, že si lidé zvyknou, a že busy jedou všude, jen se musí víckrát přestupovat. Jenže, při dotazu J. Soumara, zda je uvažováno o dopravě zcela zadarmo zazněla odpověď, o které nevím, co si myslet.

Podle zápisu ze zasedání:

J. Soumar – dotazuje se, zda je uvažováno o možnosti zcela hradit jízdné ze strany města?

Ing. Hladík – návrh na bezplatné jízdné byl v minulosti řešen na dopravní komisi, domnívá se, že máme ceny velmi nízké, osobně návrh nepodporuje.

Ing. Horažďovský – motivační není jezdit zadarmo, ale pravidelnost linek. Většina měst od systému jízdného zdarma odstupuje. Pokud chceme navýšit počet klientů, musíme vytrvat, i když zpočátku nebude spoj vytížen. Naší snahou bude zviditelnit a propagovat MHD.

 

   Ale, když si pustíte videozáznam zazní tam něco, co v zápisu zaznamenáno není – od 16:31:08 min.:

„ … je to taky nějaký motivační prvek, k tomu, aby každý prostě nevyužíval tu městskou dopravu jak se mu zlíbí a je to možná i ochrana dopravce v tom směru, že prostě do toho autobusu v momentě nepůjde každý, kdo chce, jen tak, pro nic za nic, …. aby nějaká částka byla, aby to skutečně neotevřelo bránu tomu, že každej, kdo uvidí autobus, tak si do něj skočí, prostě je to určitá ….

od 16:35:57:

„… ale už to nemá takový vliv, na to, jako když to dáme zadarmo, naopak, to přitáhne cestující, které bysme tam opravdu chtít opravdu neměli, a prostě je zbytečné využívání kapacity těch vozidel, což se v Písku asi nebude tak dít, jako třeba v Praze nebo v těhle větších městech ….“

 

   Co to? Jakože MHD bez placeného jízdného přiláká cestující, ale ty my do busů nechceme? Jakože by busy jezdily plné lidí, kteří by využívali busy jak se jim zlíbí, či do busu naskákali a svezli se jen tak, pro nic za nic? Nebo co to?

   I když to čtu, i když to slyším podruhé, nerozumím tomu. Tak my chceme, aby se MHD víc využívala, ze spousty prospěšných důvodů pro město i pro lidi. Pak ale chceme jen placenou MHD, protože v MHD zadarmo by jezdili lidi, dokonce nějací, které bysme tam nechtěli. Jak říkám, busem nejezdím, přesto neznám nikoho, kdo jezdí busem pro nic za nic. Na zasedání jsem se těm výrokům smála, teď mi to tak vtipné nepřijde.

 

   V předchozím článku o bodu 3) rozpočet města se probíralo něco, co nebylo součástí rozpočtu tak docela. Napřed subjektivní příspěvek, kde zaznělo od 14:30:22 min.:

jsem rád že město pokračuje v tom, že naslouchá osadním výborům, a postupně tak plní jejich požadavky …

   Mohu souhlasit s tím, že za poslední rok, vlastně dva může být předseda Osadního výboru ve Smrkovicích opravdu spokojen. Do Smrkovic se opravdu letos zainvestovalo nad určený limit něco peněz. Nemyslete si, že to lidem ve Smrkovicích nepřeji, ale pokouším se v duchu všechny části města „podělit“ spravedlivě, takže tyhle větší investice bych očekávala na Novém Dvoře nebo v Purkraticích také. Jenže. V Purkraticích ještě dneska nemají vodovod a kanalizaci, potom šatny ve Smrkovicích ztrácí na významnosti slov – naslouchá osadním výborům.

V zápisech OV Nový Dvůr se letos dočteme:

. Ad 5) Osadní výbor žádá o sdělení informace k postupu řešení požadavku na opravu havarijního stavu cesty u laboratoře, který byl vznesen v minulém roce.

Potom se hůř raduje u fotek se stříháním pásky u hřiště někde jinde. Nebo jiný zápis:

Ad3) Na základě jednání osadního výboru se zástupci města a odboru dopravy budou městským architektem prověřeny možnosti návrhu chodníku podél silnice III/02027 v úseku od staré silnice po točnu autobusu ve vsi. Osadní výbor žádá o zařazení této akce do investičního plánu města Písek.

   Tak tuhle položku jsem v rozpočtu nenašla (zato se uskuteční nadplánové zpracování projektu pro zbytečnou Stezku s kuličkou a projektu hřiště k Živci dohromady přes 300 tisíc korun jen to fikne) … a tak bych v tom hodnocení toho, jak a komu město naslouchá nebyla tak velkorysá, město nenaslouchá všem výborům stejnou měrou.

 

   A stále v diskuzi o rozpočtu jsem se dozvěděla, že dobrovolní hasiči v našich osadách mají přestárlou výbavu, mluvilo se o autech. Máme i profesionální hasiče, fajn, ale přeci jen, hasiči, to je pro mě záchranář, pomocník u všeho, co nás může potkat, bez rozdílu amatéra nebo profesionála.

   Letos, vloni i příští rok jsou do rozpočtu zařazeny položky, které z mého pohledu nemohou mít přednost před vybavením hasičů. Takže od 14:35:01 min. až do 14:36:03 potom od 14:39:08 do 14:42:45 min. Se dozvíme pár faktů a kuriozit právě k výbavě dobrovolných hasičů.

   Opět, napřed se mi chtělo se smát, ale věřím všemu, co popisuje M. Čapek ohledně auta hasičů ve Smrkovicích, a jestli hasiči jedou k požáru tak, že jeden řídí, druhý drží řadící páku v zařazené rychlosti a mezitím je předběhnou lidi, kteří se jdou na místo požáru podívat, to už se nejde smát, ale spíš se začít bát. Věřím L. Nebesovi jím popisovaný stav a že auta jsou přes třicet let stará u všech jednotek.

   Tak dobře, jak je tedy možné, že máme studie na kdeco, plány a výhledy, projekty a jiné dokumenty, ale seznam s daty kdy obměnit výbavu hasičů nemáme? Nebo máme, ale nerespektujeme? Jak je možné, že si odsouhlasí zastupitelé na letošek dva miliony na stavbu hřiště u chaty Živec, na příští rok má být za dva a půl milionu rozšířeno, ale hasiči nemají v čem jet k zásahu?

    Je absurdní stavět v lese hřiště a ještě víc absurdnější je, stavět je na úkor toho, že hasiči nedojedou k požáru, dopravní nehodě nebo jinam. Hodnotový žebříček tu dostává na frak jako hrom. Tak tohle nechápu o to víc nyní, kdy nám nouzový stav dokazuje, jak moc spoléháme na hasiče a potřebujeme je. Nepotřebujeme hřiště v lese, nepotřebujeme další „modernizaci“ dvou rybníků na druhé straně v Píseckých horách(tam lidi na procházky tolik nechodí, tam by to mohlo zadavateli projít bez protestů?) za pět a půl milionu nebo rozvojové projekty za dva miliony, potřebujeme dovybavit hasiče.

 

    Zázemí dobrovolných hasičů ve městě se prý začne řešit v novém roce, ale protože se o tom ví prý dlouho, stejně jako o žalostném stavu aut hasičů, sliby dané letos v prosinci nejsou zárukou, že dojde k jejich splnění. Jinak by to totiž nebylo o slibech, ale o položkách v rozpočtu na rok 2019, 2020 a 2021 přece! Ovšem, dříve než hasiči dostane přednost dům na náměstí, kde sídlí kanceláře a na lukrativní adrese i archiv města, dům, který svému provozu vyhovuje, na rozdíl od zázemí hasičů. Je to naším standardem, že se zabýváme tím, co je v životě města zbytné a opomíjíme to nezbytné na nejzazší možnou mez?

    Rozpočet lze měnit rozpočtovou změnou. Doufám, že se některá z nich bude týkat vybavení dobrovolných hasičů města i k městu připojených obcí.

0
0

Diskuze k článku +

17. 12. 2020 (10:41)  –  Ondřej Medek

0
0

"když to dáme zadarmo, naopak, to přitáhne cestující, které bysme tam opravdu chtít opravdu neměli, a prostě je zbytečné využívání kapacity těch vozidel, což se v Písku asi nebude tak dít, jako třeba v Praze nebo v těhle větších městech ….“

Asi to Ing. Horažďovský nechtěl říct naplno, ale to míří na lidi bez domova, kteří hlavně v zimě jezdí MHD sem a tam, jen aby se zahřáli. (To jen vysvětluji, nikterak tento názor Ing. Horažďovského neobhajuji.)

Odpovědět

17. 12. 2020 (13:30)  –  Michaela Šťastná

0
0

No, já se raději nedomnívám, co chtěl říci mezi řádky, nejen proto, že tahle varianta myšlenky má jednodušší řešení, než zpoplatnění jízdného. Hlavně proto, že uvedl jako vzor větší města, z nichž ani jedno nemá jízdné zdarma. Takže jsem zpracovala to, co se odvážili pánové říct.
Ale.
Kdyby to tak myslel, tak většina cestujících by se pro jízdu MHD motivovala právě proto, že je zdarma, a prozatím se menšina podřizuje většině. A jestli se kvůli obavám z menšiny, tvořící v našem městě možná deset lidí, nepodpoří omezení dopravy zvýhodněním jízdného u MHD, je to víc než pokrytecké.

Ale to jsou jen mé úvahy k tomu, co nebylo vysloveno.

Odpovědět

17. 12. 2020 (14:17)  –  Michaela Šťastná

0
0

https://www.mesto-pisek.cz/diskuze/index.asp?k=3180&r=1455&p1=29555

Zde je diskuze k jízdním řádům, čerstvá a starší, které jsem vůbec nerozebírala.
Já osobně nepovažuji za žádoucí přestupování z busu na bus, i když chápu, že v některých případech to jinak nejde. Diskuze je i o tom, že se přestupuje tam, kde se dřív nemuselo, tady je to na zvážení.

Osobně, mám problémy s chůzí, dovedu pochopit obavy nejen starších lidí (lidi po úrazech, rodiče s kočárkem, malé děti) z přestupování, notabene tam, kde dříve jezdili bez něj.

A diskuze je o zrušených navazujích spojích. To jsou potom obavy z nežádoucích cestujících MHD prkotinou.

Odpovědět

Nový komentář k článku

Pro zapojení do diskuze se nejprve přihlašte ke svému účtu.

Nejste-li registrovaným uživatelem, zaregistrujte se zde. Registrace je jednoduchá a rychlá.