Přihlášení

Beseda k regeneraci sídliště Dr. M. Horákové ve zkratce

4. 2. 2023 | Michaela Šťastná | Diskuze (5) | Vaše názory

Na úvod musím znovu vyslovit obdivné díky všem, kteří se na besedu do Olympie dostavili, protože navrhované změny zajímají opravdu mnoho obyvatel sídliště. První beseda na téma revitalizace sídliště proběhla před dávnou dobou, začátkem září 2021 a i na této besedě byla účast obyvatel sídliště vysoká a stejně tak počet podaných připomínek k navržené studii. Neznám důvody, proč se město neodhodlalo představit veřejnosti finální verzi návrhu dříve, ale dovedu si představit, proč se nenašly důvody zařadit peníze k realizaci do rozpočtu města. Vyslechli jsme si tedy představu města spolu s jednou verzí studie, nechci hodnotit její provedení, chci se jen pozastavit u toho, co na besedě zaznělo a jak to vnímám já.

   Zjednodušeně, s velkou dávkou sarkasmu. Na besedě jsem se dozvěděla, že město nezačne ani v tomto případě řešit dopravu v klidu (parkování) na sídlištích jednoduchými a dostupnými prostředky. Dozvěděla jsem se, že po mnoho let se na sídliště budou vracet stavebníci, kteří budou stavět v ulicích parkoviště, nevynechají ani jednu ulici sídliště, takzvaně po etapách. Dozvěděla jsem se, že regenerace sídliště vlastně spočívá pouze v hledání prostoru pro auta, aby se sídliště postupně změnilo v ráj zaparkovaných aut. O tom, jak se prostor upraví pro lidi toho mnoho nezaznělo, vlastně ani ta studie toho lidem po změně moc nenabízí. Byla to beseda o autech, která ovládnou veškerý volný prostor sídliště a navíc si zaberou i nějakou tu zeleň.

 

   Přitom se nabízí tolik možností, které jinde fungují, jak okamžitě ve městě upravit režim dopravy v klidu, od rezidentních karet přes zákaz parkování dodávkám až po vyhrazené parkování na určitou dobu, která lze aplikovat na sídliště téměř okamžitě; na takové řešení se ještě na naší radnici nenašel borec, který by to byť jen navrhl.

   Navzdory několikrát zveřejněné informaci, že regenerace začne parkem před Olympií, začne se ulicí Dr. M. Horákové. Ale jak! Hlavně se začne záborem svahu po pravé straně na začátku ulice za odbočkou za Olympii, postaví se tam opěrná zeď, aby se dalo parkovat auty na šikmo. Tohle dílko bude jářku za nemalý peníz, přinese jen pár míst navíc a možná nějaké větší potíže při stavbě. Vzpomeňme na stavbu opěrné zdi v Zeyerově ulici, tam teprve při zahájení stavby zjistilo, že tam rostou stromy a také skála! Vícenáklady stavby se tomu prodražení říká.

   Potom regenerace pokračuje v části ulice vedoucí ke školce, zaasfaltuje ten rygól, na těch zničených místech trávníku se vyhradí parkovací místa a nejspíš povolí vjezd aut. Jen na okraj se zmínilo, že by se zboural výměník, místo něj jasně že parkoviště a směr dopravy povede opačně, což je úplně jedno, ke školce by neměla vést žádná doprava krom zásobování. Inu, výměník je pronajatý, po dlouhé době, kdy byl prázdný, kdy by se boural nezaznělo, ani že napřed přijde demolice výměníku, potom teprve opěrná zeď.

   Dál se od výměníku vlevo zlegalizuje pohyb chodců po komunikaci (všichni chodíme po té komunikaci nejspíš nelegálně, co na tom, že nemáme chodník po celé ulici, ten kus bez chodníku u výměníku a potom dolů ke kruháčku máme asi dneska lítat). I tady se zabere na parkování kus svahu vedle jídelny, asi aby bylo líp vidět na poloprázdné parkoviště pod nemocnicí.

   A zbytek ulice, od kruháčku u školy až do Rašínovi ulice se zaautuje, auta budou stát kolmo k chodníkům z obou stran.

   Od předkladatelů nezaznělo, že má město v plánu vystavět ve škole sportovní halu, kterou budou využívat sportovci z celého města. MHD jezdí Budějovickou ulicí nebo Harantovou ulicí, dost daleko od školy, tak to budou sportovci jezdit auty. Už dnes je evidentní, kolik míst zabírají auta rodičů, kteří vozí děti za sportem, večer potom další uživatelé tělocvičny postupně uvolňují parkovací místa v okolí školy. Prý uživatelé sportovní haly budou parkovat uvnitř areálu školy! Na 16 plánovaných místech. Tak to chci vidět, jak se jim to povede. Budou dál parkovat v ulici Dr. M. Horákové a bude jich tu parkovat daleko víc.

Na besedě jsem zjistila, že ani přestavba této ulice nevyřeší problém s dopravou v klidu, ba naopak, bude se tu parkovat ještě hůř do chvíle, než dosportují ve školní hale.

 

   V rozpočtu města na tento rok je pro sídliště vyhrazeno 5 milionů korun. Tyto peníze se prý použijí na projektovou dokumentaci pro změny v ulici Dr. Horákové a demolici výměníku.

  Stačit to asi na obojí nebude. Dál bude regenerace postupovat v etapách, neřekli nám v kolika. Jen tolik, že každá ulice dostane několik míst na parkování, z většiny na úkor zeleně, nějakého toho stromu a keřů, a především na úkor veřejného prostoru pro obyvatele sídliště.

   Hovořilo se hlavně o parkování. Okrajově byla zmíněna další vybavenost, snad věta o zeleni – o její údržbě či obnově, ale nic o tom, kde by děti mohly jezdit na kole nebo bruslích, kde si zahrát nějakou míčovou hru. Nehovořilo se o lavičkách, o vodním prvku, o chodnících, cyklopruhu, hlavně to parkování.

 

   Nedělám to, ale dnes napíšu, jak bych postupovala já. V rámci studie se hledala možnost umožnit parkování pro většinu obyvatel sídliště, o regeneraci sídliště se hovořit nedá. Došlo se k nějakému počtu míst (aniž by se odečetla auta, co by na sídlišti parkovat neměla).

Pokud bych si zadala změnu územního plánu pro stavbu parkovacího domu (vedle Lotomu) v tu stejnou chvíli bych začala vyjednávat s majiteli garáží v tom prostoru o výkupu nebo směně pozemků, abych pro parkovací dům získala více místa. *

   Než došlo ke změně územního plánu k možnosti stavby parkovacího domu (stalo se loni v červenci) už bych měla jasno v tom, jak velký parkovací dům budu moci stavět, tedy i kolik parkovacích míst mi tím pádem na sídlišti vznikne. I bych se vsadila, že by parkovací dům zajistil parkování všem, kteří na něj mají na sídlišti „nárok“ a nyní parkují s potížemi. Do té doby bych upravila parkovaní pomocí vyhrazeného parkování na určitou dobu na stávajících místech, nebo podobnou úpravou.

   A na této besedě bych představovala stavbu parkovacího domu, na kolik asi vyjde, kdy bude asi postaven (ty montované se staví velmi rychle) a kolik míst na auta zde vznikne.

   Nepředstavujte si barák na auta jako monstrum, kdepak, montovaná stavba, kterou lze skrýt za popínavou zeleň, takové parkoviště by to bylo. Teprve potom bych hledala místa, která by šla upravit na parkování na ulici, rozhodně bych nešlo o opěrné zdi, zálivy pro auta okolo školky, neumísťovala bych auta v ulici 17. listopadu lidem pod okna.

  Ovšem, začala bych tou vyšší investicí do sídliště, kterou však město uvádí jako poslední možnost. Jasně, pokud regenerace proběhne po etapách po desítky let, potom se v ní dá utopit víc peněz, nevidíme tu částku sečtenou a nemůžeme tak porovnávat cenu parkovacího domu s cenou parkovišť celého sídliště.

   Určitě by se na přestavbě sídliště v etapách neživilo tolik stavebních firem, jako se nyní počítá, že se živit bude, ale asi jen jedna, která ty parkovací domy  dělat umí.

   A začala bych parkovacím domem hlavně proto, abych nezničila kvůli autům skoro celé sídliště, protože tyhle investice do přestavby ulic na parkoviště nejenže vyjdou město taky setsakra draho, ale zničí životní prostředí obyvatelům sídliště.

 

 

 

* https://www.mesto-pisek.cz/zmena-c-2-up-pisek/d-45629 Zde najdete znění územního plánu, který platí od 7/22, kde se počítá s parkovacím domem vedle Lotomu. Tato změna se projednávala cca 2 roky, za tu dobu se mohlo na radnici jednat s majiteli garáží a vymýšlet, jak zvětšit prostor pro parkovací dům (výkup garáží, výměna garáže na stálá místa v parkovacím domě, směna za jiný pozemek ve městě ….)


 

 

0
0

Diskuze k článku +

4. 2. 2023 (17:55)  –  Bc. Ladislav Douša, DiS.

0
0

Jako osoba, která v dané lokalitě trvale nežije a jen se občas podílí na zásobování, vjezd ke školce z druhé strany vítám, stejně tak i možnost před tamními paneláky na chvilku zastavit nějak civilizovaně (ne na trávě) a nebránit průjezdu záchranných složek.

Kdybych byl majitelem některé ze zmiňovaných garáží, určitě bych nad myšlenkou výměny za parkovací stání v parkovacím domě nejásal. Kdyby nic jiného, psychologicky člověku přijde auto ve větším bezpečí obehnané vlastní zdí za zamčenými vraty než za nějakou namalovanou čárou, třebaže by tam byl kamerový systém.

Poloprázdnost parkoviště pod nemocnicí mě nepřekvapuje. Nepletu-li se, je placené. Návštěvník města či nemocnice jej občas využije (spíše to výše blíže nemocnici), leč ti, kdo pravidelně potřebují parkovat po celý den, si zkrátka najdou něco zdarma někde v okolí. Najít místo pro dodávku je umění. Patrně myslíte spíše ty, které parkují přes noc/víkend. Inu někteří zaměstnavatelé dávají jako benefit služební dodávku k osobnímu použití, ta pak namísto firemního areálu parkuje pod okny bytu.

Odpovědět

4. 2. 2023 (17:57)  –  Pavel Šebelle

0
0

Pane Douša v garážovém domě může být i garáž uzavřená se zdmi.

Odpovědět

4. 2. 2023 (21:10)  –  Michaela Šťastná

0
0

Vjezd ke školce pro zásobování nevede před paneláky. Pokud chcete před paneláky, řešte to jako na Jihu, nebo tam máte taky nějaké zálivy pro auto? Nemá cenu tuhle připomínku rozebírat.

Jak je uvedeno v komentáři – všechno se dá řešit, i v parkovacím domě. Je možné, že jste se s tím doteď nesetkal, to neznamená, že taková řešení nejsou.

Dodávky nemají na parkovištích sídlišť co dělat, stejně jako služební auta. Pokud by se město odhodlalo k rezidentním kartám, jistě by se vypořádalo i s používáním služebních vozů k osobním účelům, například vyšším poplatkem za služební auto u karty. Veřejný prostor firemním vozům k parkování neslouží, tady se o nároku na parkovací místo na sídlišti nedá vůbec hovořit

Odpovědět

5. 2. 2023 (10:21)  –  Bc. Ladislav Douša, DiS.

0
0

Jistěže taková řešení jsou, jen je otázkou, zda by to stále zapadalo do "levných" parkovacích domů, které roky propagujete. Za sebe si myslím, že je bílá čára levnější a v projektu vyhraje. Pokud tedy někdy k výstavbě parkovacího domu dojde. Reálněji vidím nový bazén.

Odpovědět

5. 2. 2023 (14:14)  –  Michaela Šťastná

0
0

Jsem přesvědčená o tom, že i do mnou zamýšleného parkovacího domu by se podobná řešení cenově vešla.

A udělat ze současných garáží dvoupatrové by se také dalo, s propojením na vjezd do parkovacího domu … a dokonce se občas na takové stavby objeví dotace … a především, pokud může město vyjednávat, lze vymyslet ledasco.

Těch zatvrzelých "garážistů" naštěstí není tolik, nepředpokládám, že by se jich v jednom místě našlo tolik, že by to nebylo k řešení a nakonec by se v jiné sekci garáží našel někdo, kdo by zděnou vyměnil za dvě místa v parkdomě zdarma a svou přepustil tomu "garážistovi" … jak jsem psala dva roky se mohlo vyjednávat, vymýšlet a na besedě představit …

Odpovědět

Nový komentář k článku

Pro zapojení do diskuze se nejprve přihlašte ke svému účtu.

Nejste-li registrovaným uživatelem, zaregistrujte se zde. Registrace je jednoduchá a rychlá.